scheurende koppen

johanv

MF veteraan
1 mrt 2003
1.130
12
In het begin van de 4kleps koppen. had bijna elke motor last van scheurende koppen. Dit kwam door hard wegvlammen met een koude motor. (komt dus door spanningsverschillen in de kop die veroorzakkt worden door temp. verschillen in de kop)

Hoe is dit bij moderne motoren opgelost? Door kopontwerp aanpassingen of door een termostaat oid?
 
Het was meer een combi van thermo-verschillen tussen in- en uitlaatklep en het trillen door de klepbeweging.
Je ziet dat er tegenwoordig meer ruimte tussen in- en uitlaatklep zit en dat er beter materiaal wordt gebruikt.
Het scheuren komt nog steeds voor (zie bijv.Yamma's vijfklepskoppen)....
 
In het begin van de 4kleps koppen. had bijna elke motor last van scheurende koppen. Dit kwam door hard wegvlammen met een koude motor. (komt dus door spanningsverschillen in de kop die veroorzakkt worden door temp. verschillen in de kop)

Hoe is dit bij moderne motoren opgelost? Door kopontwerp aanpassingen of door een termostaat oid?


Niet alleen de 4kleps koppen hoor, de 2kleps konden er ook wat van (Z900 bv)
Vloeistofkoeling hielp al veel, maar het grote verschil is dat de modernere motoren over het algemeen een kortere slag en grotere boring hebben. Door het grotere zuigeroppervlak kan de hoek die de kleppen onderling maken verkleind worden wat thermisch gunstiger is. Met de CAD programmatuur van tegenwoordig kan ook veel nauwkeuriger voorspeld worden waar temperatuurverschillen, en dus spanningen in de cilinderkop zullen optreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan