Scheurtje in carter Guzzi

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Vandaag tijdens het sleutelen een scheurtje (3 a 4 cm lang) ontdekt in de Guzzi. Wat moet ik hier mee? Even aanzien, kijken of het groter wordt? Meteen lassen? Heb niet zon zin om het blok eronder uit te slopen ofzo...
full
 
goeie morgen :P

HJ als ikhet goed zie zit de scheur in het (droge)koppelingshuis???
dan zou ik hem gewoon laten lassen :)


succes verder :9


enne mooi he die 2 schuine vette potten :P
 
Er is ergens een draadje met een foto van een Guzzi die een flinke klap op een ciliderkop heeft opgelopen. Daarbij komt de zwakke plek in het blok goed tot uiting en komt overeen met jouw foto. Dus lassen, mijns inziens en tevens Guzzioot!
 
Dr. Bral's topic in Brikken en.... laat dit plaatje zien met de informatie over de zwakke plek van het blok.

Thumb_knak.jpg

Goede hinten hier, een scheur wordt nooit kleiner en om gaatjes te boren aan de uiteinden voor het lassen.
 
Laatst bewerkt:
Zou het ook gelast kunnen worden zonder het blok te demonteren? Door het verwijderen van een van de framebuizen kan je er wel goed bij. Het is alleen boven de hand lassen dan...

Gaatjes boren lijkt me geen strak plan eigenlijk. Juist bij gaatjes ontstaan spaningsconcentraties...
(edit: en die las je natuurlijk ook dicht *D )

Dat vreselijke plaatje kan ook nog wat groter: http://www.guzzitech.com/shrapnel/knak.jpg

De naam ook " Knak " Niet leuk!

Weet iemand een goed adres om Alu te lassen? In het noorden? :)
 
Laatst bewerkt:
Nee,gewoon demonteren die handel.
FYI:het blok kan blijven zitten,alleen de bak mot los...
Voordat alu gelast kan worden moet het eerst stevig worden opgewarmd, dit om inwendige spanningen (lees:scheuren) te voorkomen.
Dit kost je dus je keerringen en pakkingen als je niet tot bakdemontage zou overgaan.
Gaatjes boren aan weerszijden van de scheur lijkt me alleen zinvol als je door blijft rijden, je moet de scheur toch voorbewerken (lees: uitfrezen/-dremelen) voordat je kunt lassen.
Dit om verontreinigingen in het materiaal te verwijderen en om de scheur helemaal weg te kunnen lassen/opvullen met toevoegmateriaal.
Sorry, maar je hebt dus nog wel wat werk voor de boeg ;)
Succes!
 
Nee,gewoon demonteren die handel.
Gaatjes boren aan weerszijden van de scheur lijkt me alleen zinvol als je door blijft rijden, je moet de scheur toch voorbewerken (lees: uitfrezen/-dremelen) voordat je kunt lassen.
quote]
[
Gaatjes bo
ren lijkt me geen strak plan eigenlijk. Juist bij gaatjes ontstaan spaningsconcentraties...
(edit: en die las je natuurlijk ook dicht *D )


Onder de las kan ie ook doorscheuren, mijn advies is en blijft afboren.

Spanning in materiaal krijg je door verwarming niet door boren.
 
Laatst bewerkt:
Die versnellingsbak pluk je er zo af, uurtje werk. Altijd beter dan doorijdne in ieder geval.

Kun je meteen je vliegwiel eruit halen en af laten draaien 8-) .
 
Guzzi bakken gaan altijd stuk op die plek, dat is bekend, als je het goed wilt doen moet je de bak er ff onderuit slopen en een nieuw huis ophalen bij onno ofzo, dan druk je je binnenwerk over en klaar, je kunt hem wel lassen maar hij scheurt gegarandeerd verder (al veel vaker gezien namelijk), lassen is sowieso verrekte lastig omdat het een of andere tyfus legering is.....en door de hitte gaat de boel vreselijk werken wat een slecht schakelende bak e.d. tot gevolg heeft....
 
Guzzi bakken gaan altijd stuk op die plek, dat is bekend, als je het goed wilt doen moet je de bak er ff onderuit slopen en een nieuw huis ophalen bij onno ofzo, dan druk je je binnenwerk over en klaar, je kunt hem wel lassen maar hij scheurt gegarandeerd verder (al veel vaker gezien namelijk), lassen is sowieso verrekte lastig omdat het een of andere tyfus legering is.....en door de hitte gaat de boel vreselijk werken wat een slecht schakelende bak e.d. tot gevolg heeft....

Italiaanse troep :P . Past er geen Ural-bak achter :?


})
 
Guzzi bakken gaan altijd stuk op die plek, dat is bekend, als je het goed wilt doen moet je de bak er ff onderuit slopen en een nieuw huis ophalen bij onno ofzo, dan druk je je binnenwerk over en klaar, je kunt hem wel lassen maar hij scheurt gegarandeerd verder (al veel vaker gezien namelijk), lassen is sowieso verrekte lastig omdat het een of andere tyfus legering is.....en door de hitte gaat de boel vreselijk werken wat een slecht schakelende bak e.d. tot gevolg heeft....


mhhzz daar zal sjaap niet blij mee zijn.
 
Guzzi bakken gaan altijd stuk op die plek, dat is bekend, als je het goed wilt doen moet je de bak er ff onderuit slopen en een nieuw huis ophalen bij onno ofzo, dan druk je je binnenwerk over en klaar, je kunt hem wel lassen maar hij scheurt gegarandeerd verder (al veel vaker gezien namelijk), lassen is sowieso verrekte lastig omdat het een of andere tyfus legering is.....en door de hitte gaat de boel vreselijk werken wat een slecht schakelende bak e.d. tot gevolg heeft....

Damn, daar word ik niet vrolijk van....
Zal wel weer een bak centen gaan kosten dan of niet? Heb een hekel aan versnellingsbakken! :(
 
Ik denk eerder dat deze schade ontstaat door harde schuivers oid.
Laten lassen dat ding door echt ervaren aluminium lasser.
Zo te zien kan dat volgens mij best terwijl blok nog compleet in elkaar zit.
Idd wel even de electra los gooien dan.
Gelijk een extra aluminium (dikke) stripof driehoek in lengte richting onder blokerbij laten lassen. Is het geheel wat sterker.

Wordt het wel net een houtje touwtje Rus :+ :X O-)
 
Ik denk eerder dat deze schade ontstaat door harde schuivers oid.
dat denk ik ook ja want zowel de Rups als ik hebben er nog nooit last van gehad terwijl we toch vrij lomp tekeer gaan....maar onze brommers zijn allebei 100% zeker schadevrij.....

ik denk dan ook dat het meestal een gevolg is van een klapper of een schuiver.....
 
Neenee HP: demonteren die bak!
Enne...doorscheuren onder de las zal niet gebeuren als je het spul door een goeie lassert laat doen: deze slijpt de scheur namelijk helemaal uit tot een V of X-naad om deze vol te proppen met toevoeg.
U begrijpt: ik is lassert ;) ,doe alleen minder met alu meer met RVS....(sorry).
Scheuren zal wel komen door wanddikte die te dun is in combi met trillingen en wangedrag van de berijder ;)
 
Neenee HP: demonteren die bak!
Enne...doorscheuren onder de las zal niet gebeuren als je het spul door een goeie lassert laat doen: deze slijpt de scheur namelijk helemaal uit tot een V of X-naad om deze vol te proppen met toevoeg.
U begrijpt: ik is lassert ;) ,doe alleen minder met alu meer met RVS....(sorry).
Scheuren zal wel komen door wanddikte die te dun is in combi met trillingen en wangedrag van de berijder ;)

Wat denk jij van dat kromtrek verhaal?
:)
 
Bak van blok loshalen en dan de bak lassen.
Tevens een soort verstevigingsplaatje erop lassen anders scheurt de bak weer.
(spreek uit eigen ervaring)
Huis van de bak goed voor verwarmen.
Vandaag tijdens het sleutelen een scheurtje (3 a 4 cm lang) ontdekt in de Guzzi. Wat moet ik hier mee? Even aanzien, kijken of het groter wordt? Meteen lassen? Heb niet zon zin om het blok eronder uit te slopen ofzo...
(Afbeelding)
 
Terug
Bovenaan Onderaan