Scheurtjes en bobbels in BT45

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
De voorband op de CB4 vertoont wat bobbeltjes en kleine scheurtjes op het loopvlak. De scheurtjes zitten steeds op een kruising van het profiel. De vlakjes zijn wat bol. Band is nu bijna 2 jaar oud, ongeveer 8 a 9k mee gereden. Rijd meestal op 2.4 a 2.5 bar, dat is iets hoger dan aanbevolen, maar met een lagere spanning stuurt ie als een natte krant.
Is dit erg en heeft de bandenspanning er mee te maken? :)
 
En een plaatje om het geheel wat te verduidelijken.

full
 
Er staat gewoonlijk ook een max- of aanbevolen spanning op banden zelf (delen door 14 als er alleen maar Engelse indicatie in lbs/pounds-per-square-inch op staat).

Het profiel van scooter-bandjes "Semperit" (stug met omleggen maar overigens een heerlijk bandje, denk wel om rolrichting-pijl) lijkt op je plaatje; ik had ooit zulk "bobbelen" toen ik:

- mij had gehouden aan de (zwabber-lage) opgaaf in het scooter-instructie-boekje
- erg veel lange landwegen had gereden met weinig bochten

Ik kwam met dat ding, een "blikken" Vespa-scooter PK50 handgeschakeld 4-bakje, nooit harder dan misschien 70km, meestal "ontspannen" 55 dus snelheid zal er weinig mee te maken hebben lijkt mij, hoewel een 10-duims velgje dan toch wel erg snel ronddraait.

4-ply bandjes moest ik altijd wat harder houden dan 2-ply.
 
Aangewezen spanning voor een bt 45 is 2.5 vanvoor en 2.8 vanachter eigenlijk , dus je reed met de juiste spanning ipv te veel ( rij ook met te weinig normaal gezien , tenzij ik meer als 100 km autostrade ga doen , dan pomp ik ze effe op ( alleen vanachter , normaal heb ik 2.5-2.6 vanachter , rijd veel beter vind ik , maar dan gaan ze wel sneller op )
Edit : ik neem trug wat ik gezegt heb , voor een cb 4 is het blijkbaar anders , maar zou daar niks mee te maken mogen hebben want als ze op mijn moto 2.5 aanraden , kan de band zeker 2.5 aan :)
 
Aangewezen spanning voor een bt 45 is 2.5 vanvoor en 2.8 vanachter eigenlijk , dus je reed met de juiste spanning ipv te veel ( rij ook met te weinig normaal gezien , tenzij ik meer als 100 km autostrade ga doen , dan pomp ik ze effe op ( alleen vanachter , normaal heb ik 2.5-2.6 vanachter , rijd veel beter vind ik , maar dan gaan ze wel sneller op )
Edit : ik neem trug wat ik gezegt heb , voor een cb 4 is het blijkbaar anders , maar zou daar niks mee te maken mogen hebben want als ze op mijn moto 2.5 aanraden , kan de band zeker 2.5 aan :)


Ik rij met dezelfde spanning (aanbevolen voor dit type door Bridgestone (op een 750 weliswaar) maar heb nergens last van hoor :?

euh... 2x 2.5 dus....

edit: 8000 km in 2 jaar? da's niet echt veel.... heb d'r zelf nu iets van 12.000 opzitten in ruim een half jaar... (2000 per maand) -> bandjes zijn nog primadeprima...
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met dezelfde spanning (aanbevolen voor dit type door Bridgestone (op een 750 weliswaar) maar heb nergens last van hoor :?

euh... 2x 2.5 dus....

edit: 8000 km in 2 jaar? da's niet echt veel.... heb d'r zelf nu iets van 12.000 opzitten in ruim een half jaar... (2000 per maand) -> bandjes zijn nog primadeprima...

8000 km, dat is idd niet zo veel, het is ook meer ;) Ehm, zou dan zon 10.000 a 11k moeten zijn. Heb vorig jaar niet zo veel gereden. :)

Ok, er is dus geen duidelijke oorzaak aan te wijzen, maar kan het kwaad? Heb niet zoveel zin in een klapband oid...
 
ik heb ze (div600) op 2,5 voor en 2,7 achter en ze zien er na 6000K nog goed uit, geen bobbels te zien.
of het kwaad kan?
mijn ondeskundige mening: op een fiets zou ik er mee doorrijden op mijn motor niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan