Scheurtjes in onderblok. Wat te doen?

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.431
6
35
Zuid Holland
Hoi

Ik heb een donor cbr1000f gekocht voor de onderdelen en onder andere het blok. Blok werkt gewoon maar tijdens monteren in de eigen cbr constateer ik dit:



Nu weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Moet dit gerepareerd worden? Lekt verder niet ofzo. Wat is jullie advies?
 
Laatst bewerkt:

daan944

Die hard MF'er
30 jun 2015
679
31
33
Rijswijk ZH
Je foto werkt niet. Beter kan je hosten vanaf Transip stack, MS Onedrive, Google drive of Dropbox.

Ha! Je hebt m zitten aanpassen terwijl ik typte ;)
 
Laatst bewerkt:

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.462
76
33
Almere
Grote kans dat dit oppervlakkige scheurtjes zijn, je zou eens een stukje kunnen schuren / weg dremelen om het goed te beoordelen. Daarna eventueel helemaal behandelen en goed in de lak zetten.
 

Ed HondaCB50J

MF veteraan
24 jun 2004
2.611
1
De Lier
Bezoek site
Is normaal, van het gieten..

Al mijn oudere krak Honda's hebben dit ook.

Als je het echt niet vertrouwd kan je het goed schoonmaken, een weekje rijden, en kijken of je dan olie druppels/zweet ziet.
 

fuerblade

Rookie
23 jul 2017
25
0
Je hebt al genoeg antwoord...en bij deze nog 1...AFBLIJVEN, het lekt niet en je komt er vanzelf achter wanneer het OOIT gaat lekken, en zelfs dan zal het zweten zijn.
Ziet er meer uit als oppervlakkig en vrij normaal bij oudere blokken.
Stoor je jezelf er echt verschrikkelijk aan....ontvetten, LICHT opschuren en een lakje erover heen, maar zeker niet iets om je druk over te maken....
 

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.431
6
35
Zuid Holland
Even antwoord terug.

Schuurpapierje eroverheen gehaald en idd , het zijn gelukkig oppervlaktekrassen. Haal ze er redelijk makkelijk uit. Gewoon niet druk maken en thnx voor de tips!
 

Ed HondaCB50J

MF veteraan
24 jun 2004
2.611
1
De Lier
Bezoek site
Ik denk trouwens dat dit komt door oppervlaktespanning na het gieten, buitenkant koelt te snel af waardoor je dit soort scheurtjes krijgt.

Als iemand een andere verklaring heeft..

Ik zie dit ook op mijn Hondas uit de jaren 60 en 70.

Ik ben wel benieuwd naar de officiele verklaring, aangezien ik zelf ook maar wat gok..
 

Guust

Die hard MF'er
Donateur
3 feb 2003
366
1
Als je zeker wil weten of er geen scheurtjes in zitten:

Penetrant onderzoek, is een niet-destructief onderzoek, meestal gebruikt om scheuren te detecteren in non-ferro legeringen. Het kan ook gebruikt worden voor het inspecteren van ferro legeringen als magnetisch onderzoek te moeilijk is om toe te passen. In sommige gevallen kan het gebruikt worden bij niet-metalen.

Met dank aan Wikipedia
 

winshots

Die hard MF'er
28 dec 2003
971
8
Oldambt
Als je zeker wil weten of er geen scheurtjes in zitten:

Penetrant onderzoek, is een niet-destructief onderzoek, meestal gebruikt om scheuren te detecteren in non-ferro legeringen. Het kan ook gebruikt worden voor het inspecteren van ferro legeringen als magnetisch onderzoek te moeilijk is om toe te passen. In sommige gevallen kan het gebruikt worden bij niet-metalen.

Met dank aan Wikipedia
Penetrant onderzoek vertelt je niets over de diepte van een eventuele scheur.
 

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
3.933
317
Veluwe
Ja, wegdremelen tot de scheur helemaal niet meer te zien is! :t

Met wat pech is dat pas als je ook het carter naar binnen kan kijken. :X
Beste is: Gewoon afblijven!! :W

Als er al een scheur zou gaan ontstaan, dan merk je dat vanzelf door olie zweten.
Daarna kan je altijd nog zien hoe je verder gaat.
 
Laatst bewerkt:

Joris v B

MF veteraan
2 aug 2007
3.926
44
Doetinchem
Penetrant onderzoek vertelt je niets over de diepte van een eventuele scheur.
Klopt. Een uitbloeding vertelt niets over de diepte...maaaaarrrr....als de scheur door en door is en je genoeg penetrante aan (blijft) brengen en geduld hebt kan het wel aan de andere zijde uitbloeden. Mits de scheur niet vol zit met olie wat deze waarschijnlijk wel doet....zonde van je tijd dus.

Anders ACFM of Dr. Gille gebruiken, hiermee kan je wel de scheurdiepte bepalen.
 

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
11.537
467
60
nijmegen
Ik denk trouwens dat dit komt door oppervlaktespanning na het gieten, buitenkant koelt te snel af waardoor je dit soort scheurtjes krijgt.

Als iemand een andere verklaring heeft..

Ik zie dit ook op mijn Hondas uit de jaren 60 en 70.

Ik ben wel benieuwd naar de officiele verklaring, aangezien ik zelf ook maar wat gok..
Dit heeft te maken met de legeringen die toegepast worden...
toen de jappanners begonnen met de grote aantallen motoren maken, moest alles goedkoop of nog goedkoper, en daardoor gingen ze zink en koper toevoegen aan aluminium, en als je wel eens iets van een oud blok heb gezandstraald, zie je dat dat vaak ipv een mooi glad oppervlak een hoop gietgangen zichtbaar maakt, en die oppervlakkige gietgangen zorgen vaak ook voor die oppervlakkige scheuren
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
46.989
426
47
Zuid-Holland
Pers en gietwerk was in de jaren 1910-1980 sowieso lastig.
Veel carters van diverse Europese fabrikanten werden bijvoorbeeld door middel van soldeer/hard soldeer nabewerkt omdat ze niet lucht/olie dicht waren. Ik heb zelf bij een fabrikant gewerkt waar al het perswerk kwam voor deze nabewerking.
 
Laatst bewerkt: