Scheurtjes in onderblok. Wat te doen?

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Hoi

Ik heb een donor cbr1000f gekocht voor de onderdelen en onder andere het blok. Blok werkt gewoon maar tijdens monteren in de eigen cbr constateer ik dit:

5oUJkn.jpg


Nu weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Moet dit gerepareerd worden? Lekt verder niet ofzo. Wat is jullie advies?
 
Laatst bewerkt:
Grote kans dat dit oppervlakkige scheurtjes zijn, je zou eens een stukje kunnen schuren / weg dremelen om het goed te beoordelen. Daarna eventueel helemaal behandelen en goed in de lak zetten.
 
Je hebt al genoeg antwoord...en bij deze nog 1...AFBLIJVEN, het lekt niet en je komt er vanzelf achter wanneer het OOIT gaat lekken, en zelfs dan zal het zweten zijn.
Ziet er meer uit als oppervlakkig en vrij normaal bij oudere blokken.
Stoor je jezelf er echt verschrikkelijk aan....ontvetten, LICHT opschuren en een lakje erover heen, maar zeker niet iets om je druk over te maken....
 
Even antwoord terug.

Schuurpapierje eroverheen gehaald en idd , het zijn gelukkig oppervlaktekrassen. Haal ze er redelijk makkelijk uit. Gewoon niet druk maken en thnx voor de tips!
 
Ik denk trouwens dat dit komt door oppervlaktespanning na het gieten, buitenkant koelt te snel af waardoor je dit soort scheurtjes krijgt.

Als iemand een andere verklaring heeft..

Ik zie dit ook op mijn Hondas uit de jaren 60 en 70.

Ik ben wel benieuwd naar de officiele verklaring, aangezien ik zelf ook maar wat gok..
 
Als je zeker wil weten of er geen scheurtjes in zitten:

Penetrant onderzoek, is een niet-destructief onderzoek, meestal gebruikt om scheuren te detecteren in non-ferro legeringen. Het kan ook gebruikt worden voor het inspecteren van ferro legeringen als magnetisch onderzoek te moeilijk is om toe te passen. In sommige gevallen kan het gebruikt worden bij niet-metalen.

Met dank aan Wikipedia
 
Als je zeker wil weten of er geen scheurtjes in zitten:

Penetrant onderzoek, is een niet-destructief onderzoek, meestal gebruikt om scheuren te detecteren in non-ferro legeringen. Het kan ook gebruikt worden voor het inspecteren van ferro legeringen als magnetisch onderzoek te moeilijk is om toe te passen. In sommige gevallen kan het gebruikt worden bij niet-metalen.

Met dank aan Wikipedia
Penetrant onderzoek vertelt je niets over de diepte van een eventuele scheur.
 
Ja, wegdremelen tot de scheur helemaal niet meer te zien is! :t

Met wat pech is dat pas als je ook het carter naar binnen kan kijken. :X
Beste is: Gewoon afblijven!! :W

Als er al een scheur zou gaan ontstaan, dan merk je dat vanzelf door olie zweten.
Daarna kan je altijd nog zien hoe je verder gaat.
 
Laatst bewerkt:
Penetrant onderzoek vertelt je niets over de diepte van een eventuele scheur.
Klopt. Een uitbloeding vertelt niets over de diepte...maaaaarrrr....als de scheur door en door is en je genoeg penetrante aan (blijft) brengen en geduld hebt kan het wel aan de andere zijde uitbloeden. Mits de scheur niet vol zit met olie wat deze waarschijnlijk wel doet....zonde van je tijd dus.

Anders ACFM of Dr. Gille gebruiken, hiermee kan je wel de scheurdiepte bepalen.
 
Ik denk trouwens dat dit komt door oppervlaktespanning na het gieten, buitenkant koelt te snel af waardoor je dit soort scheurtjes krijgt.

Als iemand een andere verklaring heeft..

Ik zie dit ook op mijn Hondas uit de jaren 60 en 70.

Ik ben wel benieuwd naar de officiele verklaring, aangezien ik zelf ook maar wat gok..

Dit heeft te maken met de legeringen die toegepast worden...
toen de jappanners begonnen met de grote aantallen motoren maken, moest alles goedkoop of nog goedkoper, en daardoor gingen ze zink en koper toevoegen aan aluminium, en als je wel eens iets van een oud blok heb gezandstraald, zie je dat dat vaak ipv een mooi glad oppervlak een hoop gietgangen zichtbaar maakt, en die oppervlakkige gietgangen zorgen vaak ook voor die oppervlakkige scheuren
 
Pers en gietwerk was in de jaren 1910-1980 sowieso lastig.
Veel carters van diverse Europese fabrikanten werden bijvoorbeeld door middel van soldeer/hard soldeer nabewerkt omdat ze niet lucht/olie dicht waren. Ik heb zelf bij een fabrikant gewerkt waar al het perswerk kwam voor deze nabewerking.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan