scheurtjes rondom ventiel

corleone4222

MF'er
11 nov 2015
123
16
arnhem
hallo,
ik heb 3 jaar geleden nw banden laten plaatsen, rij ca 3000 km jaar

Er zijn toen ook nw ventielen ingezet, wat me opvalt als ik de banden op pompt, en dan het ventiel een beetje opzij moet halen er scheurtjes zitten in het rubber rond het ventiel, komt dit vaker voor? wellicht wat uitgedroogd.

grt
 
hallo,
ik heb 3 jaar geleden nw banden laten plaatsen, rij ca 3000 km jaar

Er zijn toen ook nw ventielen ingezet, wat me opvalt als ik de banden op pompt, en dan het ventiel een beetje opzij moet halen er scheurtjes zitten in het rubber rond het ventiel, komt dit vaker voor? wellicht wat uitgedroogd.

grt
Zo'n rubber ventiel moet af en toe gewisseld worden. Ik heb de mijne er bij de eerste bandenwissel af laten halen. Er zitten nu aluminium haakse ventielen op. Veel gemakkelijker oppompen en een lange levensduur.
 
hallo,
ik heb 3 jaar geleden nw banden laten plaatsen, rij ca 3000 km jaar

Er zijn toen ook nw ventielen ingezet, wat me opvalt als ik de banden op pompt, en dan het ventiel een beetje opzij moet halen er scheurtjes zitten in het rubber rond het ventiel, komt dit vaker voor? wellicht wat uitgedroogd.

grt

Als ze toen het ventiel ook meegepakt hebben is het snel. Zo niet, haakse ventielen zijn makkelijker en anders rubberen met elke bandenwissel pakken.
 
hier (beetje wazige foto)

en ja toen zijn de ventielen ook vervangen
 

Bijlagen

  • 20200909_193955.jpg
    20200909_193955.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 15
ja zou kunnen, alleen even de vraag, kunnen ze ineens gaan scheuren of openbarsten, vooral lullig als je rijdt.

kan natuurlijk altijd, maar ik neem aan dat er een metalen pijpje tot binnen loopt?
 
Heb je nou "bandenspanning dopjes"?
Dan heb je daar je reden van de scheurtjes; het gewicht daarvan doet het ventiel "flexen" tijdens rijden.
Zwaardere belasting, dus scheurtjes.
En nee, jou ventiel is niet door en door metaal, alleen het schroefdraad voor het doppie.
Als ze nu scheurtjes vertonen zijn ze niet meer betrouwbaar, ik zou ze ook vervangen door de genoemde haakse ventielen.
 
yepp zijn bandenspannings dopjes

maar dit is wel fijn, hoef je niet elke keer bandendruk te meten, maar ik ga voor haaks metalen, die dus niet kunnen flexen en dan de bandenspanningsdopjes er weer op, ga ook gelijk voor nw banden, het werk heb je toch al.
dank voor jullie input
 
yepp zijn bandenspannings dopjes

maar dit is wel fijn, hoef je niet elke keer bandendruk te meten, maar ik ga voor haaks metalen, die dus niet kunnen flexen en dan de bandenspanningsdopjes er weer op, ga ook gelijk voor nw banden, het werk heb je toch al.
dank voor jullie input

Niet doen. Sowieso niet, maar op een haaks ventiel ga je nog eens een hefboom maken en die dingen zelf zijn niet bedoelt om zijwaarts te monteren.

Wegpleuren en gewoon eens per maand ff meten.
 
Die langere mag je ook niet op een motorfiets gebruiken.
En TMPS-ventieldopjes moet je niet op rubber ventielen willen gebruiken, dan gaan ze op den duur inderdaad scheuren.

Ofwel, ik raad de topicstarter aan zijn ventielen te laten vervangen door metalen ventielen (al dan niet haaks).
 
ja zou kunnen, alleen even de vraag, kunnen ze ineens gaan scheuren of openbarsten, vooral lullig als je rijdt.

kan natuurlijk altijd, maar ik neem aan dat er een metalen pijpje tot binnen loopt?
Ja, dat kan. Ik heb het in België gehad toen ik door een enorm gat reed. Door de druk puls scheurde mijn ventiel af. Dan sta je daar met je bandenplaksetje. Dat was een dure les.
 
Terug
Bovenaan Onderaan