Jorg M
Die hard MF'er
- 3 sep 2021
- 327
- 269
Heb zopas het groot onderhoud van m’n Z900RS bij de dealer laten doen en daar was ook de vervanging vd ketting/tandwiel bij nodig..
Ik ben geen mechanieker, heb er wel interesse voor maar heb er nooit voor gestudeerd en ken er dus geen bal van. Beschik ook niet over een uitgeruste garage/atelier met alle vereiste kawasaki gereedschappen. Daarom laat ik zo’n dingen doen door de specialist bij de zaak waar’k de moto gekocht heb alsook omdat er nog een fabrieksgarantie lopende is. Desalniettemin ben ik wel een curieuze neus alsook een mierenneuker dus kan het niet laten om ’t één en ’t ander na te kijken, meten, afstellingen checken etc.. dat doe’k met alles.
Deze post is wel niet geplaatst om dealer en/of diens mechaniekers te bekritiseren, noch om te klagen ofzo. Wel omdat ik me afvraag of hetgeen ik denk te hebben ontdekt wel de juiste indruk is van mij of indien ik me vergissen zou.
Het gaat dus over de montage van het achterwiel; ik heb de indruk dat het er scheef (schuin naar rechts) opgezet is.
Na het meten vd afstand tussen de swingarm en de kettingspanner aan weerszijden blijkt dit links 30mm en rechts 36mm te zijn. (Zie toegevoegde foto’s).
Nu veronderstel ik dat die afstand gelijk moet zijn en is het wiel door die +6mm rechts dus schuin gemonteerd (denk ik). De foto van de band tov het achterspatbord heb ik erbij gezet in de hoop dat dit weergeeft hoe dit er uitzag, alsook een foto van de band na her-montage op gelijke afstand (31mm links en rechts) waarbij ik de indruk heb dat het loopvlak vd band lichtjes schuin afgesleten is (blikje staat er scheef door). Ik denk wel niet dat dit met de schuine montage te maken heeft die slijtage zal wel ouder zijn en komt waarschijnlijk doordat ik meer bochten en rotondes naar links neem dan naar rechts. En misschien ook door +/-1,5kg van de extra brandstoffles links achter (?)
M’n vraag aan jullie experts hier is als volgt; Was m’n indruk juist, dat wiel zat er scheef op en ’k heb er goed aan gedaan het recht te zetten. Of neen, mijn interpretatie is fout, die afstand moet niet gelijk zijn maar is afgesteld volgens de band of een andere plausibele redenering.. Alsook, wat doet dit met de afstelling van m’n achterrem want tja de hoek waarmee de schijf tussen de remklauw zit is nu toch ook anders.. ?? Bedankt voor jullie welwillend advies en inzicht terzake.
Tot slot heb ik er met de dealer in kwestie nog niet over gesproken want indien dit maar een klein euvel was dat nu ook verholpen is heeft het weinig nut hem daarmee te kwellen.
Ik ben geen mechanieker, heb er wel interesse voor maar heb er nooit voor gestudeerd en ken er dus geen bal van. Beschik ook niet over een uitgeruste garage/atelier met alle vereiste kawasaki gereedschappen. Daarom laat ik zo’n dingen doen door de specialist bij de zaak waar’k de moto gekocht heb alsook omdat er nog een fabrieksgarantie lopende is. Desalniettemin ben ik wel een curieuze neus alsook een mierenneuker dus kan het niet laten om ’t één en ’t ander na te kijken, meten, afstellingen checken etc.. dat doe’k met alles.
Deze post is wel niet geplaatst om dealer en/of diens mechaniekers te bekritiseren, noch om te klagen ofzo. Wel omdat ik me afvraag of hetgeen ik denk te hebben ontdekt wel de juiste indruk is van mij of indien ik me vergissen zou.
Het gaat dus over de montage van het achterwiel; ik heb de indruk dat het er scheef (schuin naar rechts) opgezet is.
Na het meten vd afstand tussen de swingarm en de kettingspanner aan weerszijden blijkt dit links 30mm en rechts 36mm te zijn. (Zie toegevoegde foto’s).
Nu veronderstel ik dat die afstand gelijk moet zijn en is het wiel door die +6mm rechts dus schuin gemonteerd (denk ik). De foto van de band tov het achterspatbord heb ik erbij gezet in de hoop dat dit weergeeft hoe dit er uitzag, alsook een foto van de band na her-montage op gelijke afstand (31mm links en rechts) waarbij ik de indruk heb dat het loopvlak vd band lichtjes schuin afgesleten is (blikje staat er scheef door). Ik denk wel niet dat dit met de schuine montage te maken heeft die slijtage zal wel ouder zijn en komt waarschijnlijk doordat ik meer bochten en rotondes naar links neem dan naar rechts. En misschien ook door +/-1,5kg van de extra brandstoffles links achter (?)
M’n vraag aan jullie experts hier is als volgt; Was m’n indruk juist, dat wiel zat er scheef op en ’k heb er goed aan gedaan het recht te zetten. Of neen, mijn interpretatie is fout, die afstand moet niet gelijk zijn maar is afgesteld volgens de band of een andere plausibele redenering.. Alsook, wat doet dit met de afstelling van m’n achterrem want tja de hoek waarmee de schijf tussen de remklauw zit is nu toch ook anders.. ?? Bedankt voor jullie welwillend advies en inzicht terzake.
Tot slot heb ik er met de dealer in kwestie nog niet over gesproken want indien dit maar een klein euvel was dat nu ook verholpen is heeft het weinig nut hem daarmee te kwellen.
Bijlagen
Laatst bewerkt: