Scheve montage achterwiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorg M

Die hard MF'er
3 sep 2021
327
269
Heb zopas het groot onderhoud van m’n Z900RS bij de dealer laten doen en daar was ook de vervanging vd ketting/tandwiel bij nodig..
Ik ben geen mechanieker, heb er wel interesse voor maar heb er nooit voor gestudeerd en ken er dus geen bal van. Beschik ook niet over een uitgeruste garage/atelier met alle vereiste kawasaki gereedschappen. Daarom laat ik zo’n dingen doen door de specialist bij de zaak waar’k de moto gekocht heb alsook omdat er nog een fabrieksgarantie lopende is. Desalniettemin ben ik wel een curieuze neus alsook een mierenneuker dus kan het niet laten om ’t één en ’t ander na te kijken, meten, afstellingen checken etc.. dat doe’k met alles.
Deze post is wel niet geplaatst om dealer en/of diens mechaniekers te bekritiseren, noch om te klagen ofzo. Wel omdat ik me afvraag of hetgeen ik denk te hebben ontdekt wel de juiste indruk is van mij of indien ik me vergissen zou.

Het gaat dus over de montage van het achterwiel; ik heb de indruk dat het er scheef (schuin naar rechts) opgezet is.
Na het meten vd afstand tussen de swingarm en de kettingspanner aan weerszijden blijkt dit links 30mm en rechts 36mm te zijn. (Zie toegevoegde foto’s).
Nu veronderstel ik dat die afstand gelijk moet zijn en is het wiel door die +6mm rechts dus schuin gemonteerd (denk ik). De foto van de band tov het achterspatbord heb ik erbij gezet in de hoop dat dit weergeeft hoe dit er uitzag, alsook een foto van de band na her-montage op gelijke afstand (31mm links en rechts) waarbij ik de indruk heb dat het loopvlak vd band lichtjes schuin afgesleten is (blikje staat er scheef door). Ik denk wel niet dat dit met de schuine montage te maken heeft die slijtage zal wel ouder zijn en komt waarschijnlijk doordat ik meer bochten en rotondes naar links neem dan naar rechts. En misschien ook door +/-1,5kg van de extra brandstoffles links achter (?)
M’n vraag aan jullie experts hier is als volgt; Was m’n indruk juist, dat wiel zat er scheef op en ’k heb er goed aan gedaan het recht te zetten. Of neen, mijn interpretatie is fout, die afstand moet niet gelijk zijn maar is afgesteld volgens de band of een andere plausibele redenering.. Alsook, wat doet dit met de afstelling van m’n achterrem want tja de hoek waarmee de schijf tussen de remklauw zit is nu toch ook anders.. ?? Bedankt voor jullie welwillend advies en inzicht terzake.

Tot slot heb ik er met de dealer in kwestie nog niet over gesproken want indien dit maar een klein euvel was dat nu ook verholpen is heeft het weinig nut hem daarmee te kwellen.
 

Bijlagen

  • z900rsf1.jpg
    z900rsf1.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 157
  • z900rsf2.jpg
    z900rsf2.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 146
  • z900rsf3.jpg
    z900rsf3.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 146
  • z900rsf4.jpg
    z900rsf4.jpg
    50,7 KB · Weergaven: 152
Laatst bewerkt:
Het probleem met "foutjes" bij een voertuig als een motorfiets is dat het potentieel levensgevaarlijk is en derhalve gewoon niet mag gebeuren, hoe de garage die "foutjes" moet voorkomen en een 100% garantie geven is hun zaak, als je door verkeerd gemonteerde remblokken,ketting of god mag weten wat op een maandag morgen de vangrail op de A16 in gaat ben je dood en zijn zij aansprakelijk als in gevangenis straf ed.
Niet dat je daar wat aan hebt, je kunt dan op je grafsteen laten zetten "het was niet mijn schuld" maar meer niet.

Dan controleert er maar iemand het werk vd monteur als deze kennelijk niet te vertrouwen is, dat is het probleem vd motorzaak en niet de klant die in goed vertrouwen een voertuig ter reparatie geeft waarvan de werking zijn leven van af hangt.

In 1980 kwamen ziekenhuizen nog weg met "sorry!" als er een medische misser is, zo ben ik toen ooit in het verkeerde been ge-röntgent met contrast vloeistof, dus in mijn verkeerde been de contrast vloeistof gespoten, dat was toen "oh-sorry-foutje" en daar kwamen ze mee weg.
Nu vandaag de dag heeft men geleerd van die "foutjes" en zijn er procedures gekomen waarbij idd de ene arts de andere controleert en dubbel controleert om dergelijke dingen te voorkomen omdat er vaak geen tweede kans is.
Idem dito voor motor en auto monteurs, deze dienen zich te realiseren dat ze met mensen levens spelen en er voor te zorgen dat ze een dermate systeem inde werkplaats hebben dat dit soort dingen niet kunnen gebeuren, dan idd maar elkaar controleren en weer controleren, net zolang tot het goed is, dat is dé verantwoordelijkheid vh vak.
Ik zal maar geen insight geven van wat er allemaal mis gaat bij het werken aan motoren door profs 😬 🤫
Gelukkig worden de meeste fouten voordat de klant z,n motor terug krijgt opgelost,maar er glipt er wel eens 1 doorheen8)7 ;)
 
En fouten zijn er om te herstellen. Gelijk dat boze gedoe is nergens goed voor. Er doen er al genoeg onaardig (om het met een understatement te benoemen) tegen elkaar. Domme fouten moet je ook gewoon (kunnen) herstellen.
Ik ga ook gewoon met mijn motor/auto/camper naar garages en werkplaatsen en vertrouw er op dat ze hun vak verstaan en het werk goed uitvoeren. Maar ik ben ook wel eens teruggegaan om even iets te bespreken. Vaak had ik gelijk en gaf hun de kans om het te herstellen.

@Raymond W : als je de jongste kracht iets laat doen, kan ik me daar wat bij voorstellen, maar een goed ingewerkte kracht controleren op zijn werk? Je vertrouwt er toch op dat die zelfstandig zijn werk kan doen, zonder kinderjuffrouw die hem naloopt en controleert. Als ze mij zouden gaan lopen controleren op mijn werk, ben ik zo weg. Pas als er klachten komen, moet je als leidinggevende het gesprek aan over verbeteren van de kwaliteit.
Je doet toch zelf een eindcontrole op je werk?
Of is het stomweg gewoon routine en daar moet je dan maar op vertrouwen?
Zelf controleer ik of ik alles goed heb vast gezet en dat liever 2x dan 1 keer niet.
 
Dan is het aan de begeleider/leraar/chef werkplaats om het te controleren.
Ik doelde op gewoon ervaren monteurs. Die moeten hun eigen werk nalopen, voordat ze hem vrijgeven voor de klant.
 
Het probleem met "foutjes" bij een voertuig als een motorfiets is dat het potentieel levensgevaarlijk is en derhalve gewoon niet mag gebeuren, hoe de garage die "foutjes" moet voorkomen en een 100% garantie geven is hun zaak, als je door verkeerd gemonteerde remblokken,ketting of god mag weten wat op een maandag morgen de vangrail op de A16 in gaat ben je dood en zijn zij aansprakelijk als in gevangenis straf ed.
Niet dat je daar wat aan hebt, je kunt dan op je grafsteen laten zetten "het was niet mijn schuld" maar meer niet.

Dan controleert er maar iemand het werk vd monteur als deze kennelijk niet te vertrouwen is, dat is het probleem vd motorzaak en niet de klant die in goed vertrouwen een voertuig ter reparatie geeft waarvan de werking zijn leven van af hangt.

In 1980 kwamen ziekenhuizen nog weg met "sorry!" als er een medische misser is, zo ben ik toen ooit in het verkeerde been ge-röntgent met contrast vloeistof, dus in mijn verkeerde been de contrast vloeistof gespoten, dat was toen "oh-sorry-foutje" en daar kwamen ze mee weg.
Nu vandaag de dag heeft men geleerd van die "foutjes" en zijn er procedures gekomen waarbij idd de ene arts de andere controleert en dubbel controleert om dergelijke dingen te voorkomen omdat er vaak geen tweede kans is.
Idem dito voor motor en auto monteurs, deze dienen zich te realiseren dat ze met mensen levens spelen en er voor te zorgen dat ze een dermate systeem inde werkplaats hebben dat dit soort dingen niet kunnen gebeuren, dan idd maar elkaar controleren en weer controleren, net zolang tot het goed is, dat is dé verantwoordelijkheid vh vak.
Jonge, het wiel staat een paar mm scheef. Het is niet alsof ze de remklauwen zijn vergeten ofzo.
 
2x met de motor binnen voor onderhoud= 2x tank niet vast geschroeft bij teruggave
melding gemaakt, monteur met rode wangen kon ze komen vastdraaien ter plekke op de parking :P
zijn meestal de kleine dingen die vergeten worden
 
Jonge, het wiel staat een paar mm scheef. Het is niet alsof ze de remklauwen zijn vergeten ofzo.
Nu is er nix aan de hand, de volgende keer is het wel een remklauw, het gaat om het principe dat als er zo iets kan gebeuren je procedures niet aanwezig zijn of niet deugen.
Als je hier om lacht en niet in ziet wat er niet deugt ben je gewoon dom, of je doet je dom voor wat eigenlijk nog erger is.
Europeanen maar ook amerikanen zijn wat dit betreft echt achterlijk, je moet dit eens aan zo'n Japanner vragen die je motorfiets gemaakt heeft wat hij van zoiets vind, die mentaliteit van "geen enkel werk is zomaar werk, alle werk is even belangrijk" heeft er voor gezorgd dat wij nu op die perfecte japanse motorfietsen rondrijden.
Al die gele stift streepjes op bouten en moeren bij nieuwe motorfiets...
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Nu is er nix aan de hand, de volgende keer is het wel een remklauw, het gaat om het principe dat als er zo iets kan gebeuren je procedures niet aanwezig zijn of niet deugen.
Als je hier om lacht en niet in ziet wat er niet deugt ben je gewoon dom, of je doet je dom voor wat eigenlijk nog erger is.
Europeanen maar ook amerikanen zijn wat dit betreft echt achterlijk, je moet dit eens aan zo'n Japanner vragen die je motorfiets gemaakt heeft wat hij van zoiets vind, die mentaliteit van "geen enkel werk is zomaar werk, alle werk is even belangrijk" heeft er voor gezorgd dat wij nu op die perfecte japanse motorfietsen rondrijden.
Al die gele stift streepjes op bouten en moeren bij nieuwe motorfiets...
in Japan zijn er dan ook geen verkersongelukken ?

shit happens, live with it.
 
Topic ontspoort, @Jorg M is denk ik wel geholpen met zijn vraag.

Mocht je nog een terugkoppeling krijgen van de betreffende motorzaak die je wil delen, stuur even een berichtje,

Iedereen bedankt voor de bijdragen

Slotjuh
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan