schiet uit versnelling

elvis

MF'er
18 sep 2002
170
0
zwijndrecht
ik heb een klein probleem
bij het overschakelen van 1 2 3
wilt hij nog wel eens terug schieten naar neutraal
wat kan hier de oorzaak van zijn
gpz600r uit 86
 
nader uitleg aub :}

Nou... tijdens het eerste halfuurtje van mijn motorcarriere heb ik het schakelen van 1 naar 2 afgeleerd omdat het nog wel eens in de vrij terecht komt. Da's nie prettig, bult kabaal enzoow. Vooral niet als je dan nog doortikt naar de 2, daar gaat ie een beetje gek van springen.

Als jij van plan bent om te schakelen (zonder koppeling) moet alles precies op het juiste moment gebeuren, gas dicht, direct doortikken en gas er weer op... Als je nou eerst teveel druk uitoefent op je pedaaltje kan dat erg slecht zijn voor je schakelvorken waardoor de afstanden niet meer kloppen (doordat het misschien verbogen is als je dat te vaak doet). Dan valt ie er dus uit.

Belangrijk is ook dat je duidelijk schakelt, niet al te lief zijn voor je pookje maar dan wel op het juiste moment (direct na gas dicht dus). Met dat halve zachte geschakel kun je nog wel eens in een "false neutral" terecht komen, tussen de versnellingen in dus. Jiiiiiiiing rrrrrr.... klik....

:)
 
dank voor het advies zal eens opletten naar mijn schakel gedrag :}

En als het daar niet aan ligt, dan loop je een redelijk grote kans dat je zijnokken van 2 versnellingsbaktandwielen beschadigd zijn , en de bijbehorende schakelvork krom is :(
Ik hoop echt voor je dat het aan je schakelgedrag ligt, anders ben je zomaar een hoop eurootjes lichter.

Groeten Paul.
 
En als het daar niet aan ligt, dan loop je een redelijk grote kans dat je zijnokken van 2 versnellingsbaktandwielen beschadigd zijn , en de bijbehorende schakelvork krom is :(
Ik hoop echt voor je dat het aan je schakelgedrag ligt, anders ben je zomaar een hoop eurootjes lichter.

Groeten Paul.

Ik bedoelde ook eig dat dat het probleem zou zijn... en dat het dus nu te laat is... door bovengenoemde oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid :r te beweren dat het de nokken aan de zijkant van de versnellingsbak-tandwielen zijn. '(
Ik heb dit zelf al een keer bij de crossmotor gehad.
Het zit n.l. zo: tijdens het schakelen schuif je het tandwiel van de te gebruiken versnelling over een as tegen het naastgelegen tandwiel. Het ene tandwiel heeft vierkante nokken aan de zijkant en het andere heeft vierkante uitsparingen van gelijke groote als die nokken. Met het in versnelling drukken vallen deze nokken en uitsparingen in elkaar. :)
Wanneer er nu sprake is van veel slijtage, dan worden de kanten van die nokken en de kanten van die uitsparingen afgerond i.p.v. mooi scherp hoekig. Door deze rondingen is het mogelijk om de tandwielen uit elkaar te drukken door er vermogen op te zetten. '(
De enige goede oplossing hiervor is een revisie van de versnellingsbak. :(
Schrik niet van de kosten van dit soort reparaties ;( ;(

Veel suc6
 
En als het daar niet aan ligt, dan loop je een redelijk grote kans dat je zijnokken van 2 versnellingsbaktandwielen beschadigd zijn , en de bijbehorende schakelvork krom is :(
Ik hoop echt voor je dat het aan je schakelgedrag ligt, anders ben je zomaar een hoop eurootjes lichter.

Groeten Paul.

KASSA, daar kan ik helaas over meepraten :(

1.012 euro voor 11 uur arbeidsloon - de uitlaat/kuip had ik al gedemonteerd -, drie tandwielen (beschadigd omdat ze in de verdrukking waren geraakt door de kromme schakelvork), een schakelvork én er was een stukje uit de schakelwals gebroken.
Tijdens de montage natuurlijk een O-ring voor de uitgaande as, origineel oliefilter en 3,5 liter vol synthetische Castrol RS4T 10W50...

MAAR, hij rijdt weer als een speer, dure hobby :}
 
oorzaak is toch vaak het verkeerd schakelen van de rijder.

veroorzaakt door ruw schakelen of bv een verkeerd afgesteld schakelpendaal.
heb het zelf ook een paar keer gehad ,en de oorzaak was dat ik afwisselend met zware kistjes en motorlaarzen reed.
met de kistjes schoot hij vaak uit zijn versnelling ,vooral als ik een wheely trok en opschakelde van 1 naar 2
vaak worden de nokken op de versnellingsbaktandwielen negatief geslepen, een soort zwaluwstaart vorm.
dit voorkomt het uit zijn versnelling schieten.
sommigen tandwielen worden echter niet met nokken maar met pennen die in gaten vallen uitgevoert en dan werkt dat niet.
je kan evt als verders als nog goed is de nokken zelf weer ligt negatief vijlen.
wel opletten dat alle nokken gelijk dragen .
 
Ik heb dus ook gehad dat tijdens het schakelen de versnelling in zijn neutraal vloog(van 1 naar 2) nu is dat natuurlijk al een risico stap omdat de neutraal ertussen zit, Maar bij mij lag het dus aan het schakelpedaaltje.
Deze zat tever omhoog waardoor ik hem met mijn voet niet goed in de versnelling kon leggen (te weinig kracht erop uitoefenen)
Door het pedaaltje en stuk naar beneden af te stellen werkt hij nu perfect.

Misschien helpt het bij jou ook, maar zoaan de reacties te horen ligt jouw probleem iets technieser
 
Terug
Bovenaan Onderaan