Schijfrem blijft hangen

Dudezor

Rookie
25 mrt 2008
25
0
Het betreft een Honda ST 1100 Pan European met ABS en TCS.

Ik heb een maand niet op mn motor gereden en nu zitten de schijfremmen vast. Met een waterpomptank zijn ze wel makkelijk weer los te krijgen, maar de motor is niet normaal van zn plek te duwen.

Gister een alarm ingebouwd en dus de hele accu los gehad. Vandaag de hele dag bezig geweest met die rem. Braaf gedaan wat de How-to: remmen reviseren incl foto's zegt, maar het heeft niet mogen baten. Nu is het met mijn ondeskundigheid het meest waarschijnlijk dat ik het gewoon niet goed (genoeg) gedaan heb, maar is het ook mogelijk dat mijn ABS dwars ligt omdat de stroom eraf is geweest?

Mocht je een idee hebben waar dit aan ligt, laat het me dan even weten. Misschien bespaart het me nog een poging remklauw duiken.

EDIT: Het is trouwens zowel voor als achter :?
 
Laatst bewerkt:
zijn de remzuigers na de reparatie wel redelijk makkelijk terug te duwen.
Daar zat ook mijn eerste twijfel, maar ik weet niet hoe makkelijk ze terug te duwen moeten zijn. Als de klauw los is van de schijf, is de zuiger wel met de hand terug te duwen, maar het vereist wel enige kracht

zit het potje op het stuur niet te vol.
Nee, het reservoir is goed gevuld
 
Laatst bewerkt:
als ze met de hand terug te duwen zijn dan is dat heel goed.
het potje moet juist niet te vol zijn, maar dit zal wel goed zijn anders kun je ze niet terug duwen.
hoe het zit met abs weet ik niet, heb ik geen ervaring mee.
 
als ze met de hand terug te duwen zijn dan is dat heel goed.
het potje moet juist niet te vol zijn, maar dit zal wel goed zijn anders kun je ze niet terug duwen.
hoe het zit met abs weet ik niet, heb ik geen ervaring mee.

Vul voor het gemak je potje eens af op min. Het verschil tussen max en min is het verschil tussen nieuwe en versleten remlokken. en als je hem dus even op min vult heeft de remvloeistof genoeg ruimte om uit te zetten en kunnen zo dus de zuigers weer naar binnen. :X
 
nu heb ik geen abs sleutel ervaring, maar het lijkt me sterk dat het bekrachtigd. Immers komt de abs alleen in actie bij (snel)draaiende wielen. Als abs niet werkt krijg je een conventioneel systeem. Dat er dan remdruk ontstaat lijkt me sterk. Ik gooi het gewoon op de zuigers....
Flink remmen en je weet of het abs werkt.....
 
nu heb ik geen abs sleutel ervaring, maar het lijkt me sterk dat het bekrachtigd. Immers komt de abs alleen in actie bij (snel)draaiende wielen. Als abs niet werkt krijg je een conventioneel systeem. Dat er dan remdruk ontstaat lijkt me sterk. Ik gooi het gewoon op de zuigers....
Flink remmen en je weet of het abs werkt.....

als abs helemaal niet werkt dan klopt dat wel ja.
maar wat krijg je als abs niet voor 100% werkt?
 
Vaak vormt zich een klein beetje roest op de schijf ter plaatse van de remblokjes.
Dit gebeurt met name waneer de motor voor het wegzetten gewassen is of een natte rit heeft gemaakt.
Als je dan de motor met een ruk vooruit duwt 'breekt' de rem los.
 
Kan iemand misschien uitleggen wat voor mechanisme ervoor zorgt dat de remblokken weer teruggeduwd zouden worden? Is het zo dat de remolie als het ware de zuigers weer terugtrekt als je de hendel terug laat komen? Of werkt dat anders?
 
een remzuiger wordt teruggetrokken door de rubberen afdichting.
als de remzuiger naar buiten wordt geduwd vervormd de afdichting een beetje mee naar buiten.
als de druk er nu af gaat trekt de afdichting de remzuiger een klein beetje terug.
dit is uiteraard maar een heel klein beetje.
een remblok blijft altijd wel wat aanslepen en komt nooit helemaal vrij van de schijf.
als de remzuiger om wat voor reden zwaarder gaat, blijft de rem hangen.
 
een remzuiger wordt teruggetrokken door de rubberen afdichting.
als de remzuiger naar buiten wordt geduwd vervormd de afdichting een beetje mee naar buiten.
als de druk er nu af gaat trekt de afdichting de remzuiger een klein beetje terug.
dit is uiteraard maar een heel klein beetje.
een remblok blijft altijd wel wat aanslepen en komt nooit helemaal vrij van de schijf.
als de remzuiger om wat voor reden zwaarder gaat, blijft de rem hangen.

Geel mee eens
 
....
Ik begrijp hier iets niet 100%.
...
Je kunt de moter niet van zijn plaats krijgen maar de remzuigers zijn makkelijk terug te duwen.
Gebruik aub niet de waterpomptang, die eet al het alu op ;) .... de zuigers zijn met de hand terug te duwen. Als dat niet het geval is.... schoonmaken maar dat had je al gedaan begreep ik. Over de kracht die nodig is..... er moet viscose vloeistof door een paar kleine gaatjes geduwd worden en twee rubber ringen per zuiger om het je nog moeilijker te maken.

Kun je de motor nog steeds niet van zijn plaats krijgen nadat je de remzuigers hebt teruggeduwd?
Of nadat je weer druk hebt opgebouwd met de remhandel kun je de motor niet meer verplaatsen?

Als het de laatste is? Daar heb ik niet zo dramatisch, maar wel wat last van gehad.
Mijn achterrem bleef een beetje hangen met excessieve slijtage en hitte tot gevolg. Na een revisie(we spreken overigens over een nieuwe motor) nog steeds last van.
Ik heb uiteindelijk tig maal druk opgebouwd met het voetpedaal en daarna de zuigers weer helemaal teruggeduwd.
En dit heeft uiteindelijk er toe geleid dat de remmen weer vrij komen. Geen idee wat nu de oorzaak was en wat ik heb gedaan om te verhelpen.

Mocht het nu de eerste optie zijn..... dan zitten de remblokken vastgeroest aan de schijf...... of je lagers zijn stuk of je ketting(heeft een pan eigenlijk wel een ketting?) is vastgeroest.... Koppeling komt niet lekker los.
 
Probleem van de achterrem is "opgelost"

....
Ik begrijp hier iets niet 100%.
...
Je kunt de moter niet van zijn plaats krijgen maar de remzuigers zijn makkelijk terug te duwen.
Inderdaad. Het gemak waarmee de zuigers terug te duwen waren en het niet loskomen van het remblok spraken elkaar tegen.
..... dan zitten de remblokken vastgeroest aan de schijf......
Bijna. Door de slechte staat van mijn remschijf was er een groef ontstaan in de remschijf ter grote van mijn remblok. Het (nieuwe) remblok bleeft daar vrolijk inhangen. De zuigers kwamen dus wel terug, en zelfs los van het remblok, maar dat remblok zat vast in de remschijf. Hoewel het waarschijnlijk beter is een nieuwe schijf te kopen, heb ik als tussenoplossing het bovenste randje van het remblok afgeslepen, zodat het remblok kleiner is dan de groef :X

Bedankt voor de hulp, het heeft in ieder geval bijgedragen aan de oplossing. :}

Het voorrem probleem is spontaan verdwenen. :? Of is er nooit geweest...
 
Terug
Bovenaan Onderaan