Schijfrem dikte belangrijk?

Rrrremco

MF'er
22 mrt 2004
141
0
Breda
Ik heb bij motoport mijn remschijven op laten meten en die zijn 3.9 mm waar 4.0 mm minimaal is toegestaan... Vervangen kost 210 imitatie en 360 voor echt (per schijf :( )
Alleen snap ik niet waarom er een minimale dikte is toegestaan. De remblokken komen naar binnen en raken de schijf, oftie nou dunner is geworden of niet... wie kan dat uitleggen zodat dat bizarre bedrag gerechtvaardigd word? btw bandit 600 '97...
 
- als een schijf te dun wordt trekt hij krom
- een schijf moet een minimale dikte hebben om de warmte kwijt te raken
- als een schijf te dun wordt moeten de blokken te ver om te kunnen remmen, de blokken kunnen niet verder dan een bepaalde afstand
 
wat dacht je ervan dat een dunnere schijf slechter warmte afgeeft, en dus eerder warm/heet wordt, en hete remmen remmen niet!
Ook wordt het risico van krom trekken steeds groter, en in de ergste gevallen kunnen ze breken door het ontstaan van haar scheurtjes die ontstaan van het warm worden.

Maar ben wel van mening dat als je blokken nu nog goed zijn, je die mooi moet oprijden, en tegen die tijd schijven en blokken in 1 keer moet vervangen.

Nieuwe schijven is automatisch nieuwe blokken erin!, anders is het nog niet goed gedaan.
 
wat dacht je ervan dat een dunnere schijf slechter warmte afgeeft, en dus eerder warm/heet wordt, en hete remmen remmen niet!
Ook wordt het risico van krom trekken steeds groter, en in de ergste gevallen kunnen ze breken door het ontstaan van haar scheurtjes die ontstaan van het warm worden.

Maar ben wel van mening dat als je blokken nu nog goed zijn, je die mooi moet oprijden, en tegen die tijd schijven en blokken in 1 keer moet vervangen.

Nieuwe schijven is automatisch nieuwe blokken erin!, anders is het nog niet goed gedaan.


:^
 
de warmteafgifte wordt bepaald door de hoeveelheid oppervlakte, als een schijf een millimeter dunner is, is de schijf oppervlakte nog bijna hetzelfde als van een nieuwe schijf, dus voor de warmteafgifte maakt het niets uit.

schijf kan echter idd eerder krom trekken, maar volgens mij gebeurt dat eigenlijk alleen op het circuit, of bij een ontzettend zware remactie.

schijf kan breken, maar ook dat volgens mij alleen bij een zware remactie.

op het circuit zou ik zeker zorgen voor minimale dikte van de schijven.
in het echies probeer ik juist zo weinig mogelijk te remmen, en zeker niet als een idioot in de ankers gaan.

wel doe ik af en toe een stoppie. dus misschien toch een reden om fatsoenlijke schijven te nemen :+
 
Met remmen wordt bewegingsenergie omgezet in warmte. Er moet wel voldoende massa zijn om de warmte op te nemen. Maw de schijf moet wel een minimale dikte hebben. Als je een noodstop zou maken met schijven zo dik als een vloeitje, snap je toch wel dat je direct een oververhitte rem hebt.

De Kale
 
De schijven moeten behoorlijke krachten overbrengen.
Vol in de remmen is de kracht op het voorwiel/wegdek ruwweg 300 kg.
Op de remschijf enkele die 1/4 van de diameter is is die dan 1200 kg. dus als de plaat te dun is vervormd die en trekt in een klap krom waardoor het voorwiel blokkeert.
De fabriek houd er heel-heel veilige waarden op na, en als je rustig rijgedrag hebt dan kan die schijf ook nog wel 3,5 mm worden.
Koeling is niet aan de orde omdat het oppervlak gelijk blijft.

Gr,
Henk
 
Koeling is niet aan de orde omdat het oppervlak gelijk blijft.

Gr,
Henk

Koeling heeft niet alleen te maken met oppervlakte. Er moet ook genoeg materiaal achter zitten die de warmte van het oppervlak kan afvoeren. Gietijzer heeft een goede warmte coëfficient (factor die aangeeft hoe goed hij warmte kan "doorlaten") maar je hebt toch een bepaalde dikte schijf nodig om dit goed te kunnen doen.

Daarnaast zorgt de dikte voor de sterkte en het kromtrekken. Maar ik (persoonlijk) zou me er ook niet druk om maken, gewoon eerst de remblokjes fijn oprijden en dan mooi alles vervangen. (bij mijn fiets dan, vind 280 toch wel veel centjes)
 
Het is nu een stuk duidelijker
* zoek een vriendin waarbij dikte niet belangrijk is
* laat stoppies uit me hoofd
* nieuwe remblokken monteren en dan er achter komen dat remschijven aan vervanging toe zijn is niet ideaal :+
* 6 mnd * 100 euro sparen :(
* op zoek naar een schademotor met goeie remschijven is goei plan
* 2e hands motor kopen: micrometer meenemen!
 
volgens mij moeten een aantal mensen hun natuurkunde lessen opnieuw doen :+
want sommige roepen een GEVOLG van een oorzaak, niet de oorzaak op :P

als remschijven op zijn, moeten ze vervangen worden. de vraag is, neem jij de waarden van de fabrikant (of motoport) direct over, of laat je jezelf een 'marge'..
Als ik zie hoe sommige mensen omgaan met marges voor bijvoorbeeld profiel van banden O-) dan heb je nog wel effe de tijd voor je moet vervangen.

persoonlijk DENK ik dat de fabrikant zowiezo een ZEER ruime veiligheidsmarge heeft ingebouwd, zowiezo voor het risico van schadeclaims van die wacky yanks tegen te gaan, dus als het MIJN fiets was, zou ik vlot doorgaan tot de 3.5mm
 
Laatst bewerkt:
volgens mij moeten een aantal mensen hun natuurkunde lessen opnieuw doen :+
want sommige roepen een GEVOLG van een oorzaak, niet de oorzaak op :P

Ik denk dat de topicstartert zelf ook wel de oorzaak kan verzinnen waarom zijn schijfjes zo dun zijn :+

persoonlijk DENK ik dat de fabrikant zowiezo een ZEER ruime veiligheidsmarge heeft ingebouwd, zowiezo voor het risico van schadeclaims van die wacky yanks tegen te gaan, dus als het MIJN fiets was, zou ik vlot doorgaan tot de 3.5mm

ben ik helemaal met je eens
 
als je tovch nieuwe schijven gaat halen, neem dan meteen wavedisks. ziet er porno uit, en ze zijn waarschijnlijk nog goedkoper dan orginele :) op marktplaats worden ze vaaak (nieuw) aangebodevn voor 300 tot 400 per set (merk: gaffler of braking)
 
Ik heb bij motoport mijn remschijven op laten meten en die zijn 3.9 mm waar 4.0 mm minimaal is toegestaan... Vervangen kost 210 imitatie en 360 voor echt (per schijf :( )
Alleen snap ik niet waarom er een minimale dikte is toegestaan. De remblokken komen naar binnen en raken de schijf, oftie nou dunner is geworden of niet... wie kan dat uitleggen zodat dat bizarre bedrag gerechtvaardigd word? btw bandit 600 '97...
de remschijf kan breken als deze tedun is. daarom!!!
 
in plaats van een micrometer kun je ook een schuifmaat pakken,
en bijvoorbeeld twee moeren.
Moeren aan weerzijden van de schijf, totaaldikte meten,
dikte van de moeren afhalen = dikte van de schijf.


Las net: deze blokken oprijden, en dan blokken + schijven vervangen.
Maar heb ergens anders gelezen dat je de schijf moet vervangen
bij gebruikte blokken.
 
in plaats van een micrometer kun je ook een schuifmaat pakken,
en bijvoorbeeld twee moeren.
Moeren aan weerzijden van de schijf, totaaldikte meten,
dikte van de moeren afhalen = dikte van de schijf.


Las net: deze blokken oprijden, en dan blokken + schijven vervangen.
Maar heb ergens anders gelezen dat je de schijf moet vervangen
bij gebruikte blokken.

leest een beetje onduidelijk, maar ben het er niet echt mee eens, als je een nieuwe motor koopt, zitten er ook nieuwe blokken en nieuwe schijven op.
verder denk ik niet dat het een voordeel oplevert om de gebruikte blokken te nemen. ik kan wel een heel klein nadeel vinden.

overigens een micrometer of schuifmaat meenemen is niet nodig bij het kopen van een gebruikte motor, je moet eerst kijken of de randen van de schijven bewerkt zijn, zo nee dan kun je daaraan voelen hoeveel hij is afgesleten. daar hebbie echt geen schuifmaat voor nodig. daarbij komt dat bij normaal gebruik de schijven wel 50-60000 km mee kunnen, dus je kunt ook aan de kmstand zien of ze op zijn. ( bij niet normaal gebruik werkt dat dus niet he :+ )

de remschijf kan breken als deze TE dun is. daarom!!!

dat is ook niet de discussie hier, de vraag is, wanneer is een schijf TE dun
 
leest een beetje onduidelijk, maar ben het er niet echt mee eens, als je een nieuwe motor koopt, zitten er ook nieuwe blokken en nieuwe schijven op.
verder denk ik niet dat het een voordeel oplevert om de gebruikte blokken te nemen. ik kan wel een heel klein nadeel vinden.

overigens een micrometer of schuifmaat meenemen is niet nodig bij het kopen van een gebruikte motor, je moet eerst kijken of de randen van de schijven bewerkt zijn, zo nee dan kun je daaraan voelen hoeveel hij is afgesleten. daar hebbie echt geen schuifmaat voor nodig. daarbij komt dat bij normaal gebruik de schijven wel 50-60000 km mee kunnen, dus je kunt ook aan de kmstand zien of ze op zijn. ( bij niet normaal gebruik werkt dat dus niet he :+ )dat is ook niet de discussie hier, de vraag is, wanneer is een schijf TE dun

sorry, soms heb ik een beetje haast met typen O-)

Maar ik ben eruit: In de catalogus van Louis staat dat je
juist wel de remblokken moet vervangen wanneer je de schijf vervangt.

Wat betreft de discussie: ik ga van de week eens babbelen met de dealer...
Wil ook wel weten wanneer hij TE dun is.
M'n achterschijf zit op de grens, de voorschijven kunnen nog mooi een poosje mee.
En dat na 75000 km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan