Schijfrem vast gelijmd

Bikerbennie

Die hard MF'er
20 mrt 2007
860
7
Capelle ad IJssel
Nu heb ik last van een trillende schijf, dus zodoende heb ik nieuwe schijven gekocht en wilde ik met de monteur ze verangen. (R6 99)

Hij waarschuwde al dat ze vastgelijmd zaten en jahoor, muurvast. Er zat geen beweging in, heel voorzichtig de brander erop, lekker warm maken maar helaas. Nul resultaat.

Rest de oplossing om een ster-inbus erin te slaan en ze verrot te draaien, we hebben het bij 1 geprobeerd en nu komen ze wel los. Eindconclusie, ik moet 12 nieuwe schroeven kopen om ze weer vast te zetten.

Nu mijn vraag/opmerking: Waarom zitten die pestdingen zo sterk vastgelijmd?? De monteur had het de week ervoor met een CBR600RR uit 2006 gehad en die moest zelfs worden uitgeboord. En dat alleen om een schijf te wisselen??

Waarom maken die Japanners daar zo'n moeilijk karwei van..? Om te voorkomen dat ze lostrillen kan je toch ook met rubberen ringen werken oid??
 
"Vastgelijmd" of borgvloeistof die je moet verwarmen voor je de boutjes losdraait? Ik denk het laatste.

Met het juiste gereedschap (niet beuken dus) en een hetelucht gun moet het los komen.
 
Laatst bewerkt:
"Vastgelijmd" of borgvloeistof die je moet verwarmen voor je de boutjes losdraait? Ik denk het laatste.

Met het juiste gereedschap (niet beuken dus) en een hetelucht gun moet het los komen.

Dat hebben we dus geprobeerd. Met geen resultaat. De bouten draaien door, ook met momentsleutels en heel voorzichtig proberen.

Daarom mijn vraag of er geen andere manier is om te voorkomen dat ze lostrillen. Met dubbele bouten aan beide kanten of rubberen ringen.

Aan de andere kant denk ik van niet, want anders doen ze dit niet.
 
"Vastgelijmd" of borgvloeistof die je moet verwarmen voor je de boutjes losdraait? Ik denk het laatste.

Met het juiste gereedschap (niet beuken dus) en een hetelucht gun moet het los komen.


als je het juiste borgmiddel gebruikt , hoeft dat niet.

ik gebruik altijd loctite 243 (blauwe kleur)
ik span ze altijd op moment (opgegeven door het merk)
en je moet ze niet opspannen 1 per 1 , maar in 2 stappen en niet ene boutje achter het ander
begin bij een boutje, dan gaje naar die , die recht tegenover staat, dan van die naar het boutje die rechttegenover staat... je snapt het wel hé...
en als alles op moment zit, kijk je nog eens of het goed zit qua Nm.

zo doe ik het altijd, lijkt lastig, maar is echt een werkje van 5 min...
en er is nog nooit een schijf losgetrild, en ik heb de boutjes er altijd zonder problemen afgekregen.

span het ook niet TE hard op, daar moet echt niet veel opgezet worden...
ik weet nie van jou motorfiets, maar bij is het maar 12nm per bout (4bouts schijfrem)
bij me vorige ktm was dat 8Nm (6 bouts)
maar neem deze waarden niet over, kijk wat jou merk voorschrijft.
 
Loctite 243 gebruiken en dat geeft nauwelijks weerstand bij het losdraaien. Genoeg om er niet uit te trillen. Misschien heeft je voorganger wel verkeerde loctite gebruikt of wilde Yamaha het zekere voor het onzekere nemen :')

Ik heb nog nooit problemen met 243 geborgde bouten gehad. Spul bewaren in de koelkast, zodat er lang plezier van hebt :+
 
Locktite 222 is speciaal voor schroefdraadborging. Het hecht goed, maar is ook gemakkelijk weer los te breken. Vooral bij fijn schroefdraad is dit veel veiliger dan 243 dat een hogere lijmkracht heeft. Dat heb je absoluut niet nodig om lostrillen te voorkomen......

Als de bouten erg vast zitten kan je een slagschroevendraaier met imbuskop gebruiken. Door de klap zit de imbuskop goed vast, en krijgt de bout wat extra ruimte om te lossen. Een slagschroevendraaier koop je al voor ca. 15 Euro......
 
Of een luchtsleutel gebruiken, instellen op weinig kracht, met een goed passende imbus dop erin en na een tijdje ratelen met weinig kracht komt de boel eigenlijk altijd wel los.
 
Op de 1 of andere manier hebben die bouten de neiging om los te lopen. Waarschijnlijk omdat ze zwevend zijn opgehangen. Moet bij m,n trialmotor elke 3 a 4 keer rijden ze een slagje geven. Weet niet exact de oorzaak maar loctite is niet overbodig.
 
En dan wordt je er ook nog gespot ......

Was idd klote dat ze zo vast zaten ,Heb met de XJR hetzelfde gehad
Is van 2003 en de bouten die er in zaten waren niet om aan te zien
Heb er via ebay RVS voor gekocht maar toen moesten de oude eruit......
Van de 20 stuks gingen er 12 zo uit..
De rest hebben we wat meer geweld bij moeten gebruiken :( :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan