Schijfrem voorkant (aan 1 kant) vervangen. Nieuw of tweedehands product kopen?

fietske

MF'er
22 nov 2017
57
3
Ik heb afgelopen maandag wat pech gehad met m'n motor (Honda CBR600F uit 2002) en nu is mijn remschijf aan de voorkant (rechts) krom. Deze zal vervangen moeten worden, echter schrok ik nogal van de prijs die mijn garage me aangaf; 320 euro voor een originele vervanger.
Een ander merk (voor een stuk minder geld) zou kunnen, maar dan zit je met twee verschillende schijven aan de voorkant. 2x een ander merk komt prijstechnisch dan weer in de buurt van 1 originele schijf.

Nu was ik even rond aan het kijken op (2ehands) onderdelenwebsites en daar zie ik dan passende remschijven voorbijkomen van 50 of 100 euro. De dikte ervan is er dan netjes bij vermeld.

Mijn vraag; iemand ervaring of advies over wat ik moet doen?
320euro uitgeven voor een nieuw origineel onderdeel, of een tweedehandse schijf kopen voor een fractie van de prijs?

Misschien komt de dikte van de 2ehandse schijf wel beter in de buurt van mijn (nog goede) linkerschijf, dan de nieuwe, die natuurlijk een stukje dikker is. Of maakt het niet uit dat de schijven niet dezelfde dikte hebben?
 
De oude blokken hebben groeven van de oude schijf. Dus zelfs als je er een nieuwe schijf op zet met de oude blokken, mis je ongeveer 50% remkracht tot de blokken plat zijn gesleten. Duurt wel ietsje langer dan een paar keer hard remmen, weekje woon/werk rijden zou voldoende moeten zijn!

De laatste maand heb ik voornamelijk kilometers gemaakt op m'n andere motor, maar toch ben ik enkele keren naar mijn werk gereden (40km totaal) en ik merk inderdaad verbetering!
Eerst was het zo dat het met afremmen bij 100+ behoorlijk trilde, dat is nu relatief minimaal geworden. Ik voel het nog wel, maar bij lange na niet zo heftig als de eerste keer dat ik weer met de motor ging rijden.
Wat nog wel hetzelfde is, is het afremmen bij lage snelheid. Ik voel duidelijk dat het niet helemaal perfect loopt.

Ik zal nog overwegen om de schijf te vervangen, maar misschien laat ik het wel zo. Het plan is ook om de motor uiteindelijk te gaan verkopen.


Nogmaals bedankt voor alle reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan