Schijfrem voorkant (aan 1 kant) vervangen. Nieuw of tweedehands product kopen?

fietske

MF'er
22 nov 2017
57
3
Ik heb afgelopen maandag wat pech gehad met m'n motor (Honda CBR600F uit 2002) en nu is mijn remschijf aan de voorkant (rechts) krom. Deze zal vervangen moeten worden, echter schrok ik nogal van de prijs die mijn garage me aangaf; 320 euro voor een originele vervanger.
Een ander merk (voor een stuk minder geld) zou kunnen, maar dan zit je met twee verschillende schijven aan de voorkant. 2x een ander merk komt prijstechnisch dan weer in de buurt van 1 originele schijf.

Nu was ik even rond aan het kijken op (2ehands) onderdelenwebsites en daar zie ik dan passende remschijven voorbijkomen van 50 of 100 euro. De dikte ervan is er dan netjes bij vermeld.

Mijn vraag; iemand ervaring of advies over wat ik moet doen?
320euro uitgeven voor een nieuw origineel onderdeel, of een tweedehandse schijf kopen voor een fractie van de prijs?

Misschien komt de dikte van de 2ehandse schijf wel beter in de buurt van mijn (nog goede) linkerschijf, dan de nieuwe, die natuurlijk een stukje dikker is. Of maakt het niet uit dat de schijven niet dezelfde dikte hebben?
 
Met een goede schuifmaat kun je makkelijk tot op een tiende mm meten , ruim voldoende om een remschijf te meten.
Als er geen draairichting op de remschijf staat kun je ze aan beide kanten gebruiken .

Wat vaak wel is, is dat er een rand blijft zitten op de rand van de schijf. De schuifmaat meet dan die rand. Een micrometer (wat een verkeerde naam is eigenlijk) is dan makkelijker, evenals speciale schuifmaten voor remschijven.

db
 
Zelfde aan de hand hier gehad ( maar gewoon krom geremd met wat .. te lomp spelen.

Wielensetje van MP gehaald, schijven over gezet. Wielen weer doorverkocht.

Schijf is vrij makkelijk zelf te doen, alleen.. meestal zitten die bouten goed vast..
Méér als z'n geld waard om daar even een goed stuk passend gereedschap voor aan te schaffen als je dat niet hebt.
( dus niet met je action setje proberen.. )

Maar heb zo het idee dat je garage ook helemaal niet moeilijk doet als je gewoon even je marktplaats-voorwiel meeneemt.

Het is meer werk om dat voorwiel eruit te halen, als daadwerkelijk die schijf te wisselen.
 
Met een schuifmaat meet je de dikste maat van de schijf. Ook als de rand netjes achter in het bekkie zit. De groeven in de schijf bepalen de uiteindelijke dikte en dat kan een millimeter dunner zijn dan een met een schuifmaat gemeten maat. Misschien een keer op inschattingsvermogen em technisch inzicht beoordelen? Remschijf die een halve mm onder de maat zit zet jou gewoon stil voor een stoplicht of noodsituatie :Y
 
Nog een update:

Ik heb op motorparts-online.com een 2ehandse rechter-remschijf besteld (met een dikte van 4,4mm). Op de foto's zag ie er netjes uit en via de informatie op de website blijkt dat ik hem ook nog kan terugsturen. Mocht ie niet passen (bij de linkerschijf) kan hij dus gelukkig weer terug.
Ik laat de garage de schijf omwisselen. Ik kan wel een beetje sleutelen en heb een paar basisdingen gedaan op m'n motor (luchtfilterwissel, handvatverwarming), maar mijn ervaring is voornamelijk theoretisch (Youtubefilmpjes!) en zeker met remmerij laat ik liever de garage beoordelen of de schijf echt in orde is en dat ze hem installeren.

Ik had ook nog geinformeerd naar een linkerschijf, maar het blijkt (zoals anderen hier ook aangeven) dat links en rechts niet uitwisselbaar is. Ik denk ook dat dat iets met de draairichting te maken heeft.

Ik hoop hem woensdag/donderdag binnen te krijgen en dan ga ik meteen naar de garage. Hopelijk keuren ze hem goed en is ie snel geinstalleerd. Ik zal hier uiteraard posten over de uitkomst!
 
Met een schuifmaat meet je de dikste maat van de schijf. Ook als de rand netjes achter in het bekkie zit. De groeven in de schijf bepalen de uiteindelijke dikte en dat kan een millimeter dunner zijn dan een met een schuifmaat gemeten maat. Misschien een keer op inschattingsvermogen em technisch inzicht beoordelen? Remschijf die een halve mm onder de maat zit zet jou gewoon stil voor een stoplicht of noodsituatie :Y
Wat een gelul , als je al een andere schijf monteert neem ik toch aan dat die in een nagenoeg perfecte staat is . Anders kun je beter de oude rotzooi er oplaten.
 
Met een schuifmaat meet je de dikste maat van de schijf. Ook als de rand netjes achter in het bekkie zit. De groeven in de schijf bepalen de uiteindelijke dikte en dat kan een millimeter dunner zijn dan een met een schuifmaat gemeten maat. Misschien een keer op inschattingsvermogen em technisch inzicht beoordelen? Remschijf die een halve mm onder de maat zit zet jou gewoon stil voor een stoplicht of noodsituatie :Y
Met de achterkant van een schuifmaat kan je de dieptemaat meten.
1397810
 
Wat een gelul , als je al een andere schijf monteert neem ik toch aan dat die in een nagenoeg perfecte staat is . Anders kun je beter de oude rotzooi er oplaten.
Lees het mog maar eem door en dan zie je dat je zelf lult
Met de achterkant van een schuifmaat kan je de dieptemaat meten.
Bekijk bijlage 1397810
En die slaat compleet nergens op..

Je moet wel een onwijze amoebe zijn om niet door te hebben dat als er aan beide kanten op de schijf een half milimetertje ongelijkheid in het oppervlak is dat dat niet gemeten wordt maar dat dat wel een hele millimeter verschil is. Het enige wat er niet op dat schuifmaattekeningetje staat is wat je er wel mee moet doen en dat is in je reet douwen, maar geen schijven mee meten. :W
 
Lees het mog maar eem door en dan zie je dat je zelf lult

En die slaat compleet nergens op..

Je moet wel een onwijze amoebe zijn om niet door te hebben dat als er aan beide kanten op de schijf een half milimetertje ongelijkheid in het oppervlak is dat dat niet gemeten wordt maar dat dat wel een hele millimeter verschil is. Het enige wat er niet op dat schuifmaattekeningetje staat is wat je er wel mee moet doen en dat is in je reet douwen, maar geen schijven mee meten. :W
U is ervaringsdeskundige in deze?
Heb je meteen gemeten hoe diep je kwam?

:+
 
Die boutjes kunnen soms erg vast zitten ( van de remschijf) gezien de ervaring van de vraagsteller zou ik hem aanraden er niet aan te beginnen
Klopt, ik maak ze alleen los met een ratel en met het losse bitje + massieve hamer laat ik de bout eerst goed schrikken.
Even heetstoken tegen de locite zou ook kunnen.

Maar misschien is de vraagsteller wel een fietsenmaker die nooit aan motorfietsen sleutelt. :+ ;)
Schuifmaat is ook niet hét gereedschap bij uitstek om schijfdikte mee te meten :)
Nee, maar wel makkelijk beschikbaar.
En als je meer dan genoeg dikte meet en er nog een mm aftrekt voor de groeven dan zit je ruim aan de veilige kant.
Bij twijfel niet doen. :)
 
Laatst bewerkt:
Update:

Nogmaals dank voor alle reacties!

Ik heb de motor teruggekregen van de garage met een daarop gemonteerde tweedehandse schijfrem.

Op het eerste oog/gevoel rijdt hij prima, maar ik merkte dat hij bij een remactie op lage snelheid (bv naar een stoplicht toe) toch niet helemaal lekker remt. Alsof de schijf toch scheef is, of dat de blokjes ook niet helemaal goed zijn.
Nu is er op lage snelheid prima mee om te gaan, maar op een gegeven moment maakte ik een remactie op hogere snelheid (100+) ennnnnn, toen trilde alles. Totaal niet fijn en verschrikkelijk voor het vertrouwen in de motor.

Ik hoopte dat het op te lossen viel met remblokjes en ben teruggegaan naar de garage. Deze gaf aan dat er dan toch hoogstwaarschijnlijk sprake is van een scheve schijf en dat er weinig aan te doen valt. Vroeger maakte ze nog wel eens schijven recht, maar de kans op echt succes was zeer klein dus daar zijn ze mee gestopt. Het vervangen van de remblokjes zou volgens de garage weinig schelen.

Ik heb zelf geen 'voor-bok' om het wiel even te laten draaien zodat ik kan zien of de schijf daadwerkelijk scheef is.

Het is geen al te groot geldverlies (60euro voor betaald) maar toch wel erg jammer.

Heeft iemand nog een goed idee? 320euro voor een vervangende originele schijf of 300-350euro voor 2 vervangende schijven (ander merk) vind ik nog altijd geen optie, ook omdat ik de motor uiteindelijk ga verkopen.
 
Toch 1 vervangende schijf ander merk. Bij de verkoop eerst afwachten of de koper het zelf op valt. Ik geef je op een briefje dat zie hij of zij niet. Je kan beide schijven van de zijkant bijna nooit tegelijkertijd zien. Daarna wel vertellen met dit verhaal erbij. M.a.w. als je het als koper al niet ziet dan gaan anderen het ook niet zien. Lelijk is het dus niet.
 
$145,- voor twee mooie Braking imitaties.
En circa €185,00 als er Arashi opstaat.
Die in 2012 voor mijn ZX-10R gekocht en het zijn nog steeds topschijven. :)

s-l1600.jpgs-l1600 (1).jpg
 
Blokken moeten inslijten op de groeven in de tweedehands schijf, dus dat lost zichzelf op.

En zonder in een overloze schuifmaat/schroefmaat/micrometer/anusdieptemeter discussie te vervallen:

51d7c06ce81ccf64157e30b92f3f2a60fc06340f.jpg

Remschijf diktemeter ^

042fa3ff2efe48b444d6c17927f297bf74c25e04.jpg

Meetklok waarmee je slingering kan meten ^
 
Ik hoopte dat het op te lossen viel met remblokjes en ben teruggegaan naar de garage. Deze gaf aan dat er dan toch hoogstwaarschijnlijk sprake is van een scheve schijf en dat er weinig aan te doen valt. Vroeger maakte ze nog wel eens schijven recht, maar de kans op echt succes was zeer klein dus daar zijn ze mee gestopt. Het vervangen van de remblokjes zou volgens de garage weinig schelen.
Zijn de blokken niet (al) vervangen?

Het is geen al te groot geldverlies (60euro voor betaald) maar toch wel erg jammer.
Terugsturen was mogelijk toch?
 
Toch 1 vervangende schijf ander merk. Bij de verkoop eerst afwachten of de koper het zelf op valt. Ik geef je op een briefje dat zie hij of zij niet. Je kan beide schijven van de zijkant bijna nooit tegelijkertijd zien. Daarna wel vertellen met dit verhaal erbij. M.a.w. als je het als koper al niet ziet dan gaan anderen het ook niet zien. Lelijk is het dus niet.

Dat zou inderdaad kunnen. Ik heb deze gevonden; md3058x - Google zoeken
Die lijkt er nog een beetje op ook :)

60 euro voor een tweedehands schijf.. dan mag deze wel goed zijn. :)

Dat vind ik eerlijk gezegd ook wel!

$145,- voor twee mooie Braking imitaties.
En circa €185,00 als er Arashi opstaat.
Die in 2012 voor mijn ZX-10R gekocht en het zijn nog steeds topschijven. :)

Bekijk bijlage 1404247Bekijk bijlage 1404248

Oeh, ik durf dat eerlijk gezegd niet aan. Niet om een discussie te starten hoor. Als je tevreden bent is dat helemaal prima!
Maar ja, in the back of my mind zal ik toch vaak denken; houden ze mijn remactie wel of niet..en dat is uiteraard niet ideaal op een motor.


Kwaliteitwebsite haha, maar ik begrijp dat ik met dat spul m'n disc zou kunnen corrigeren? Hmm wellicht interessant.

Blokken moeten inslijten op de groeven in de tweedehands schijf, dus dat lost zichzelf op.

En zonder in een overloze schuifmaat/schroefmaat/micrometer/anusdieptemeter discussie te vervallen:

[plaatje]

Remschijf diktemeter ^

[plaatje]

Meetklok waarmee je slingering kan meten ^

Hmm ik voel met m'n vingers nagenoeg geen groeven (ondanks dat je wel slijtage ziet), maar ik zou even een anu..ik bedoel schuifmaat moeten kopen om het precies uit te kunnen meten. Een slingeringmeetklok zou helemaal perfect zijn ja!
Ik hoop echt dat het zichzelf met een aantal flinke remacties corrigeert ja. Dat zal ik gaan uitproberen.

Zijn de blokken niet (al) vervangen?


Terugsturen was mogelijk toch?

Nee de blokken zijn niet vervangen en volgens de garage zou het ook geen zin hebben. Ik ga nog wel een aantal keer flink remmen en hopen dat het in de (oude) blokjes zit die zich moeten aanpassen.
Terugsturen was inderdaad mogelijk, maar dat was binnen 14 dagen. Omdat de garage heeft gewacht op het spatbord dat ook vervangen moest worden en ze alles in een keer wilden repareren, is die datum helaas verstreken.
Ik had meteen moeten vragen of ze de schijf konden controleren (met zo'n meetklok) zodat ik hem in principe die dag nog terug kon sturen in het geval dat hij niet recht was. Ik had niet verwacht dat het spatbord zo lang op zich liet wachten. Maar ja, captain hindsight..
 
Laatst bewerkt:
De oude blokken hebben groeven van de oude schijf. Dus zelfs als je er een nieuwe schijf op zet met de oude blokken, mis je ongeveer 50% remkracht tot de blokken plat zijn gesleten. Duurt wel ietsje langer dan een paar keer hard remmen, weekje woon/werk rijden zou voldoende moeten zijn!
 
Oeh, ik durf dat eerlijk gezegd niet aan. Niet om een discussie te starten hoor. Als je tevreden bent is dat helemaal prima!
Maar ja, in the back of my mind zal ik toch vaak denken; houden ze mijn remactie wel of niet..en dat is uiteraard niet ideaal op een motor.
Nee, iedereen moet weten wat hij doet. En ik adviseer derden niet om naar hun idee te experimenteren. ;)

Gelukkig rij ik als een oud vrouwtje. Dus ze worden verder ook niet zo belast. :+

$_85.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan