Schijfremmen (voor) niet op druk te krijgen Z900A4

Z900

MF veteraan
24 nov 2004
1.000
18
Elburg
Hallo,

Heb sinds mijn schuivertje met de Z900A4 uit 1976 (dubbel schijf voor)in 1991 een nieuwe hoofdremcilinder bij Z-Power aan gekocht...zelf gemonteerd ...geen probleem.
Totdat ik voor enkele maanden terug een stukkie wou rijden en bemerkte dat de remhandel totaal tot aan de gashandel kon worden ingedrukt (na de "winterstop").

3 tot 4 maal de ontluchtingsprocedure (incl. banjo) uitgevoerd....maar helpt niet.

Indien je de handel volledig inknijpt, zie je wel de remblokjes tot aan de schijf komen. Tijdens ontluchten gaat de remvloeistof zo'n 5-6cm verder in de ontluchtingsslang (doorsnee 5 a 6 mm), is dit normaal?

Hoe nu verder controleren wat er evt. stuk is (hoofdremcilinder)?

mvg, Z900
 
bij mij spuit het er ook altijd uit bij ontluchten, zeker als het nivo laag is. daarom leg ik altijd het dekseltje erop, maar helaas kijk ik dan niet vaak genoeg, en perst hij er uiteindelijk weer lucht in :+

no problem van maken.

@Kevin: tanks buddy, GPZers onder elkaar he :+ ( of is het ZXers )

@TS: De kwaakdealer in tilburg doet dat ook altijd, een nachtje aangetrokken wegzetten. volgens mij moet je naderhand nog ontluchten hoor, want dat verplaatst alleen maar lucht, naar een plaats waar jij het eruit kunt halen.

Wuf: misschien door het warme weer; kan zijn dat dat de vloeistof minder makkelijk lucht vasthoudt/tegenhoudt als-ie warm is .... ?

Lijkt me de moeite van het uitproberen waard, bij kouder weer de vloeistof ietsjes voorverwarmen.

nog nooit bij stilgestaan, maar misschien heb je gelijk hoor, iets meer vloeibaarder maken. echter vind ik dat zon gedoe, zeker in de garage. dus ik ga het niet doen.

verder heb ik het ooit vaker gehoord, snel bijvullen, dan krijgt de lucht geen kans om zich te mengen. gewoon lekker vlot doorwerken.
 
Laatst bewerkt:
Nou die nieuwe remleidingen erop gezet (3 stuks).... boel ontlucht
via de remklauw....helemaal geen drukopbouw !

Verdeler tegen het balhoofd er zo maar eens afhalen en wat draaien.... en weer ontluchten...
 
Haal de klauwen los en druk de zuigers helemaal naar binnen (terug)en houd deze tegen met een lijmtang (beide klauwen en alle zuigers) en probeer het dan nog maar eens met ontluchten........weet bijna zeker dat het dan wel lukt met ontluchten

En meld het hier ook even als je remdruk hebt misschien dat de "kenners" dan ook een goed nieuw trukje hebben geleerd en wat meer gaan nadenken

ps bij veel motoren zit er ook een klein plaatje boven het kleine gaatje (compensatie gaatje) om het omhoog spuiten van de olie minder zichtbaar te maken
 
Remklauwen losgemaakt....zuiger (1 per kant, dubbele remschijf voor) teruggedrukt en klemgezet.

Tijdens terugdrukken van de zuigers hoorde je wel lucht naar boven gaan.
Ontlucht via de remklauwen met de verdeler los.....er blijven luchtbelletjes
ontsnappen in het reservoir....soms wel soms niet tijdens het inknijpen van de remhandel. (van drukopbouw is er nog geen sprake !)

Wat nu ?

~[edit] heb de zuigers tegengehouden tijdens ontluchten. maar eesrt de remklauwen weer monteren alvorens te kunne vaststellen of er weer drukopbouw is?
of eerst doorgaan met de handel inknijpen totdat er geen luchtbelletjes meer in
het reservoir verschijnen (heb de handel al tientallen keren ingeknepen)?
 
Laatst bewerkt:
De klauwen er weer op gezet...er verschijnen wel minder luchtbelletjes.....
Er komt weer matig tot redelijk drukopbouw....
Remhandel voor een nachtje vastgeknepen laten staan.......eens zien.
 
Een goedkoop hulpmiddel
je neemt een dikke injectie spuit zonder naald
een siliconen slang 15cm
de slang duw je om de ontluchtings nippel je het andere eind schuif je om
de injectiespuit
dan zuig je met de spuit de lucht uit de leiding en neemt meteen
de remolie mee wel opletten dat je het potje op tijd bij te vullen
nippel aan draaien en op druk zetten
klaar is klara
 
ontlucht je wel goed?

Handel langzaam inknijpende en dan de nippel opendraaien tot bijna op het einde van de handelslag de nippel weer dichtdraaien....handel langzaam loslaten.
etc etc en dan voor beide kanten.....

Vanmorgen de handel weer losgehaald van het trekbandje:

VOLDOENDE DRUK ! (mja dat was met de oude remleidingen ook in 2006,
toen was de druk bijna verdwenen na een weekje.....)

Misschien blijft ie nu wel goed....net nog gecheckt -> OK
 
Terug
Bovenaan Onderaan