Schijfremmen (voor) niet op druk te krijgen Z900A4

Z900

MF veteraan
24 nov 2004
1.000
18
Elburg
Hallo,

Heb sinds mijn schuivertje met de Z900A4 uit 1976 (dubbel schijf voor)in 1991 een nieuwe hoofdremcilinder bij Z-Power aan gekocht...zelf gemonteerd ...geen probleem.
Totdat ik voor enkele maanden terug een stukkie wou rijden en bemerkte dat de remhandel totaal tot aan de gashandel kon worden ingedrukt (na de "winterstop").

3 tot 4 maal de ontluchtingsprocedure (incl. banjo) uitgevoerd....maar helpt niet.

Indien je de handel volledig inknijpt, zie je wel de remblokjes tot aan de schijf komen. Tijdens ontluchten gaat de remvloeistof zo'n 5-6cm verder in de ontluchtingsslang (doorsnee 5 a 6 mm), is dit normaal?

Hoe nu verder controleren wat er evt. stuk is (hoofdremcilinder)?

mvg, Z900
 
voer je het ontluchten wel goed uit.

voel je totaal niet dat hij druk opbouwt?

als hij wel druk opbouwt, maar niet hard wordt, dan moet het ontluchten beter uitgevoerd worden, of andere slangen ofzo. eventueel een ringetje dat niet helemaal afsluit.

als hij totaal geen druk opbouwt, dan mag je denken dat er veel lucht in zit, of er echt iets kapot is.

ik moet eerlijk zeggen. ik heb vanmiddag mijn achterrem volledig uit elkaar gehad, maar die hoofdremcylinder zit niets in wat echt kapot kan behalve 2 rubbertjes. voor de rest zou ik ook niet weten wat er kapot kan gaan aan een rem, behalve ringetjes die niet goed gemonteerd zitten, of versleten zijn, en natuurlijk de slangen.
 
Wuf en Nightbat...thanks !

Idd totaal GEEN drukopbouw.

Lijkt mij ook dat er iets (maar wat? Kan er in de hoofdremcilinder zelf iets lekken, maar je dat niet aan de buitenkant ziet?) "kapot" is.

geen idee hoe oud, maar er lekt niks aan de buitenkant te zien.

mvg, Z900
 
De Z900A4 heeft dubbele schijfremmen. Aan de kroonplaat zit een verdeelstuk voor de remleidingen naar de 2 remklauwen. Daarin kan zich lucht ophopen wat je bij normaal ontluchten niet eruit krijgt. Je mooet dan dat stuk demonteren (2 M6 bouten), de remleidingen die daarop zitten uiteraard laten zitten. Dat verdeelstuk een beetje draaien zodat de lucht naar boven kan ontsnappen.
Wat eerder al vermeld is: oude remleidingen vervangen.
 
Als je de vloeistof je leiding in ziet zakken zit er niet genoeg vloeistof in je systeem.

Oude leidingen worden overigens wel een beetje zompig, maar je kan er gewoon nog mee remmen, maar het is niet optimaal.

Ik zou er als ik jou was verse remvloeistof in doen.
 
beste reactiegevenden:

Tuurlijk nieuwe vloeistof....hehe.
Vanavond nogmaals geprobeerd (na demontage van de hoofdremcilinder)...helaas nog steeds NIKS geen drukopbouw.

Onderdelen v/d hoofdremcilinder zien er goed uit m.i.

Ook de tip van Bullfrog uitgevoerd, noppes.

Tijdens het intrekken van de remhandel -gedurende het eerste stukje- zie je de remvloeistof omhoog "spuiten" in het reservoir.

Remleidingen voelen (ook tijdens intrekken) zeer stevig aan.

bedankt tot nu toe!

moedeloze Z ;)
 
beste reactiegevenden:

Tuurlijk nieuwe vloeistof....hehe.
Vanavond nogmaals geprobeerd (na demontage van de hoofdremcilinder)...helaas nog steeds NIKS geen drukopbouw.

Onderdelen v/d hoofdremcilinder zien er goed uit m.i.

Ook de tip van Bullfrog uitgevoerd, noppes.

Tijdens het intrekken van de remhandel -gedurende het eerste stukje- zie je de remvloeistof omhoog "spuiten" in het reservoir.

Remleidingen voelen (ook tijdens intrekken) zeer stevig aan.

bedankt tot nu toe!

moedeloze Z ;)

je kunt niet voelen of remleidingen stevig aanvoelen. maar ze zorgen er ook niet voor dat je totaal geen druk hebt, dus daar hoef je het probleem niet te zoeken.

ik denk dan dat je het in de remsylinder moet zoeken. ik had dat ding allang uit elkaar gehaald. zo'n ding is vrij eenvoudig. hij verkleint gewoon de inhoud in je leiding systeem. dus eigenlijk alleen een zuiger( of heet dat dan drukker :? )
veertje en meestal 2 rubbertjes dacht ik. vaak zit het vast met een circlip.
 
ik denk dan dat je het in de remsylinder moet zoeken. ik had dat ding allang uit elkaar gehaald. zo'n ding is vrij eenvoudig. hij verkleint gewoon de inhoud in je leiding systeem. dus eigenlijk alleen een zuiger( of heet dat dan drukker :? )
veertje en meestal 2 rubbertjes dacht ik. vaak zit het vast met een circlip.

Wuf, thanks.

Geen afwijkingen/defecten te zien aan de hoofdremcilinder onderdelen.

Kreeg nog een tip van een sleutelaar: remklauwen losnemen.
Het zou kunnen zijn dat de remcilinders in de klauw "tegenovergesteld" blijven hangen waardooor geen druk opgebouwd kan worden ?!?!?!

Zal toch maar eens een revisiesetje kopen voor de hoofdremcilinder, misschien toch een lekje het rubbertje.

mvg, Z
 
Vandaag nog eens geprobeerd te ontluchten.
Tikje meer tegendruk lijkt het (hoewel ik de handel nog redelijk makkelijk totaan de gashandel kan indrukken)
Toch maar eens geremd (zittend op de motor): ik kan hem niet door de remwerking heen drukken !!! (ook niet na 1/2 minuut de handel te hebben ingedrukt gehouden)

Telkens als ik de remhandel snel LOS laat, dan komen er toch weer kleine luchtbelletjes naar boven uit het kleine gaatje (niet altijd).

In ieder geval gisteren toch maar revisie setje aangekocht op het internet bij Z-Power UK ;)

Ben benieuwd.

mvg, Z
 
revisiesetje :?

2 rubbertjes bedoel je.

ik heb nog nooit gehoord dat remzuigers tegenwerken ofzo. Ik ontlucht ze altijd terwijl ze gemonteerd zijn.

overigens had ik vorig weekend iets raars, nl dat ik bij een leeg systeem, via het potje bijvulde, en dat ik NIET hoefde te ontluchten. *O*

dat was een rare gewaarwording.

ff voor de duidelijkheid, als je ergens zoveel remvloeistof lekt dat je niet meer kunt remmen en dat er lucht in het systeem komt, dan zie je die lekkage volgens mij wel. als je die niet ziet, dan kan ik me nog steeds niet voorstellen dat je een lekkage hebt.

zet hem eens een keer een nacht weg met de rem ingeknepen mbv een tyrap. dat wil ook al vaak schelen.
 
Laatst bewerkt:
Wuf: misschien door het warme weer; kan zijn dat dat de vloeistof minder makkelijk lucht vasthoudt/tegenhoudt als-ie warm is .... ?

Lijkt me de moeite van het uitproberen waard, bij kouder weer de vloeistof ietsjes voorverwarmen.
 
Hoi Wuf,

Op internet zijn geen losse rubbertjes verkrijgbaar volgens mijn speurtocht.
Zijn die rubbertjes een standaard maat/iets ?

LOL...niet ontluchten.....very strange ;)

totaal geen zichtbare lekkage dus.

laatste tip zal ik eens opvolgen...thanks (toevallig ook net gelezen ergens)

btw, er wordt aangeraden om zowel zuiger(alu) en rubbers te vervangen.
(mja kan bij mij nauwelijks slijtage zijn, +/- 1500Km meegereden)

mvg, Z
 
Topic-schampend: als je zeker wilt weten dat je remklauwen goed ontlucht zijn (om maar eens onderaan het systeem te beginnen) kun je die dingen ook in een bakje remvloeistof 'onder water' in elkaar zetten. (ja ik ken iemand die dat zo eens deed)

Wat bedoel je met :
Tijdens het intrekken van de remhandel -gedurende het eerste stukje- zie je de remvloeistof omhoog "spuiten" in het reservoir.

Lijkt me (maar ik heb nooit echt geremd met het dekseltje open) dat je remcylinder extra vloeistof in het systeem duwt. En niet dat het systeem kleiner wordt gemaakt (zoals eerder gereageerd). Dus zou inknijpen van je handle juist niet tot extra vloeitsof in het reservoir moeten leiden. Toch?

Ik gok dat die remcylinder zijn werk niet helemaal goed doet.

Oh en nog meer topic-schampend: na montage van rvs leidingen heb ik een paar maanden tevreden rond geredenremd. Todat kennelijk toch ook dat laatste belletje lucht nog zijn weg naar boven had gevonden. Van de een op de andere dag van hard, naar kneiterhard dus. :}
 
Topic-schampend: als je zeker wilt weten dat je remklauwen goed ontlucht zijn (om maar eens onderaan het systeem te beginnen) kun je die dingen ook in een bakje remvloeistof 'onder water' in elkaar zetten. (ja ik ken iemand die dat zo eens deed)

Wat bedoel je met :Lijkt me (maar ik heb nooit echt geremd met het dekseltje open) dat je remcylinder extra vloeistof in het systeem duwt. En niet dat het systeem kleiner wordt gemaakt (zoals eerder gereageerd). Dus zou inknijpen van je handle juist niet tot extra vloeitsof in het reservoir moeten leiden. Toch?

Ik gok dat die remcylinder zijn werk niet helemaal goed doet.

Oh en nog meer topic-schampend: na montage van rvs leidingen heb ik een paar maanden tevreden rond geredenremd. Todat kennelijk toch ook dat laatste belletje lucht nog zijn weg naar boven had gevonden. Van de een op de andere dag van hard, naar kneiterhard dus. :}
Nee, er wordt niet meer vloeistof in het systeem geperst. Wanneer je de handel inknijpt sluit de plunjer eerst het reservoir af en daarna wordt de aanwezige vloeistof in het remsysteem samengeperst :) , uiteindelijk bewegen de remzuigers in de klauw. Dus wat wuf zegt klopt wel aardig :) .
Als er de vloeistof tijdens het remmen terugspuit in het reservoir dan is er wat mis met de afdichtingen van de plunjer in de hoofdrempomp.
 
Nee, er wordt niet meer vloeistof in het systeem geperst. Wanneer je de handel inknijpt sluit de plunjer eerst het reservoir af en daarna wordt de aanwezige vloeistof in het remsysteem samengeperst :) , uiteindelijk bewegen de remzuigers in de klauw. Dus wat wuf zegt klopt wel aardig :) .
Als er de vloeistof tijdens het remmen terugspuit in het reservoir dan is er wat mis met de afdichtingen van de plunjer in de hoofdrempomp.

Akkoord... maar is het dan geen combinatie van de twee... (lekker eiegnwijs he O-) ) Ik bedoel: het is uiteindelijk wel een pompje. Je kan vloeistof uit je bakje door je leidingen naar je klauwen en via de nippel weer eruit. Ben het met je eens dat normaal gesproken de zaak dicht is en de 'pomp' / plunjer dus slechts 'aanduwen' kan.

Hoe dan ook: Als je vloeistof terug ziet komen lijkt me dat dus geen goed teken. Zit die hoofdremcylinder wel goed in elkaar?
 
Hoe dan ook: Als je vloeistof terug ziet komen lijkt me dat dus geen goed teken. Zit die hoofdremcylinder wel goed in elkaar?

Pas op met wat je zegt!! we praten hier over remmen!!
Als de remhevel in rustpositie is, MOET er een open verbinding zijn tussen reservoir en remtang, hierdoor kan de olie dus terugvloeien waardoor de remtang dus in rustpositie terugkeert.
Ook heb ik gelezen dat topicstarter nog luchtbelletjes naar boven zag komen als de hevel snel losgelaten werd, dat duidt gewoon nog op lucht in het systeem, en verder ontluchten is dus noodzakelijk.
Ook lijkt het me verstandig om te kijken of de klauwen nog los over de geleidepennen kunnen schuiven, en of er speling op de wiellagers zit.
 
Tsssss, wat blijkt:

1 nachtje de remhandel volledig ingetrokken laten staan (trekbandje):

Druk OK ! (verklaring?...toch nog "verborgen" lucht?)

En wat het "spuiten" betreft: er zitten 2 gaatjes in de bodem (1 hele kleine relief port (15) en de wat grotere supply port (18).
Over de lengte "l" zal er vloeistof door de port naar buiten worden geperst tijdens het begin van de rembeweging.

R0015370c.jpg


mvg, Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan