Schijfremslot voor of achterwiel

Okkie26

Die hard MF'er
28 apr 2013
664
14
Als newbie in de motorwereld vroeg ik me het volgende laatst af.

Waarom plaatst iedereen zijn schijfremslot om het voorwiel?

Als ik er over nadenk, dan zou ik hem juist om het achterwiel doen.

waarom dan?

Nou, het voorwiel staat vaak op het stuurslot. Dus wil iemand de motor meenemen en in een busje laden, dan moeten ze het voorwiel toch al optillen. Dan is het schijfremslot om het voorwiel ook al nutteloos.

Zit het slot nu om het achterwiel, dan zullen ze de gehele motor moeten optillen, en dan moet je wel een hulk zijn om dan ff snel de motor in een busje te plempen..
 
Omdat op een ducati je niet makkelijk een slot op je achterschijf kan monteren, en het achterwiel ervan sneller los is dan het voorwiel.

Gewoon je motor goed verzekeren.
 
Je wil niet weten hoe vlot zo'n motor in een busje ligt hoor. Zon schijfremslot is voornamelijk om de verzekering tevreden te houden.
 
Ik ben in een vergelijkbaar topic een keer verhaal van een Engelse ex-motordief tegen gekomen. Hij gaf tips over hoe je het beste je motor kunt beveiligen. Hij gaf inderdaad meermaals aan dat je een schijfremslot het beste op het achterwiel kunt zetten, ik weet alleen niet meer waarom dit nou precies was.
 
Misschien omdat je bij sommige motoren de remschijf los kunt draaien en dan wegrijden. Schijf draait dan om de as en zolang je rustig rijdt zonder de voorrem erbij te pakken gaat dat prima.

Al vaker hier geschreven maar beter een keer teveel dan een keer te weinig: denk voor het plaatsen van het slot hoe je weg gaat rijden. Vooruit = slot tegen remklauw, achteruit = slot voor de vorkpoot. Mocht je vergeten het slot weg te halen (reminder kabeltje is een goede) dan heb je nog geen vaart dus de kans op schade is klein. Heb je al 3/4 omwenteling van het wiel vaart gemaakt dan is de klap groter met grotere kans op schade aan remklauw en/of remschijf.

Bij plaatsing van het slot op achterremschijf of kettingwiel idem.
 
Precies. WAAROM plaats iedereen hem voor?

Ik zal toch niet de eerste zijn die daarover nadenkt?

Beveiligen is simpel, zorg dat jouw motor net ff beter beveiligd is dan de motor naast je. Dan pakken ze die.

Net als huisbeveiliging. Zorg dat je net 1 slot meer hebt dan de buren, dan gaan ze naar de buren want makkelijker....
 
Kijk zo'n schijfslot, voor of achter is een middeltje meer om het lastiger te maken.

Echt afdoende is het niet. Dat geld echter ook voor zware sloten en kettingen die bevestigd zijn aan een grondverankering. Ook die worde gestolen. Je kunt het beter zien als een middel om het de dieven zo moeilijk mogelijk te maken.

De moderne (sportievere) motoren hebben meestal iets meer gewicht op het voorwiel dan achter.
Voor is ie dus zwaarder te tillen.
Echter, als ze de motor in een busje willen stoppen doen ze dat toch met meerdere mensen.

De motor wegslepen met een slot achter is makkelijker dan met een slot voor, het achterwiel blokkeert welliswaar maar is toch makkelijker dan bij een blokkerend v.wiel, dan kun je hem alleen achterste voren slepen.

Een andere optie is het slot door het ketting wiel en om de ketting te plaatsen, mits het een geklonken ketting is, en dan zo dat het wiel niet gedraait kan worden.

Een aandrijfketting kun je doorslijpen natuurlijk maar maakt het wel nog lastiger. Voordeel is dan dan het verwijderen van het achterwiel extra moeilijk wordt. Nadeel is de vette troep, je slot wordt smerig en je zult het ergens moeten opbergen tijdens de rit.

Daarom , en om het gemak, doe ik het slot nog steeds door de v.wiel schijf. Mijn motor is al weer van 2004 en niet zo populair bij het grote publiek, dus ik denk niet dat ie gejat wordt.
 
Precies. WAAROM plaats iedereen hem voor?

Ik zal toch niet de eerste zijn die daarover nadenkt?

Beveiligen is simpel, zorg dat jouw motor net ff beter beveiligd is dan de motor naast je. Dan pakken ze die.

Net als huisbeveiliging. Zorg dat je net 1 slot meer hebt dan de buren, dan gaan ze naar de buren want makkelijker....
Koop er één en ga die gebruiken.
Dan weet je binnen no time waarom iedereen die aan de voorkant doet.

Tis gemakkelijker.
 
Zorgen dat je motor goed verzekert is dat is het beste begin. dat slot wordt toch voor geschreven door de verzekering (ssterren art).

Verhuis karretje/skateboard onder de wielen plaatsen en weg is de motor. Dus beste oplossing ergens de motor aan vast hangen alarm erop.

Mijn menig zorg dat je het zo lastig mogelijk maakt voor het dieven gilde
 
De motor vastzetten met iets is het veiligst..
Ik zet mijn scooter altijd vast aan aan een lantaarnpaal / hek met een kettingslot.
Als het mogelijk is het slot boven de grond laten hangen (Kunnen ze er niet op slaan met een hamer / is het moeilijker door te knippen (je kunt geen kracht zetten via de grond)

De meest veilige manier om een motor te beveiligen is hem neer te zetten in het openbaar.
Waar iedereen de motor kan zien. Op deze manier is het een stuk minder aantrekkelijk voor dieven.
 
er zijn meerdere redenen om hem voor te plaatsen.
1 gemak. de voorschijf is vaak beter bereikbaar als achter
2 voor is normaal een grotere schijf als achter waardoor er meer ruimte overblijft in de constructie om een slot te plaatsen zonder gaten in de schijf te moeten boren.
3 dom kopieer gedrag. iedereen doet het dus ik ook.
4 schijf voor geeft meer ruimte omdat hij verder van de velg af zit in verband met krachtigere remklauw.
5 je kan er veel makkelijker een zichtbare reminder aan hangen zodat je hem zelf niet vergeet.
6 het valt meer op voor anderen dat er een slot op zit
en zo zijn er vast nog wel meer dingen te verzinnen.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn motor kan het slot die niet op de achterremschijf, gewoon omdat er geen ruimte is (kardanaandrijving). Als ze de motor echt willen hebben, dan ben je hem kwijt. Dus een goede vezekering en de daarbijhorende sloten.
 
Ik plaats het schijfremslot ook voor.

Reden:
Reminderkabel is te kort als ik het slot door een achterremschijf steek.
Dan kom ik met geen mogelijkheid met die kabel bij mn stuur.
 
maar je kan die reminder ook gewoon over je zadel heen haken. die voel je wel als je gaat zitten en je ziet hem normaal ook bij het opstappen. kwestie van er een klein haakje aan maken en ergens aan het frame haken en waarschijnlijk kan je hen zonder haakje ook gewoon aan de duosteppen haken
 
Omdat de gaten in mijn achterremschijf te klein zijn om het slot doorheen te kunnen doen.
 
alle boutjes doorboren en borgen met draad, zorg dat je geen schaamranden hebt.Haal een vlakschuurmachine over je valdoppen en verwijder altijd je koppelings handel.
Stuurslot is ook effectief

en omdat ik wel van een verzetje houd, een gps tracer, geen lowjack, dan komt er ook politie |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan