Schijnveiligheid door fluorhesje

Tis toch zo moeilijk niet om te begrijpen.
Auto rijden is hoofdzakelijk gebaseerd op perifeer zicht. Een automobilist kijkt enkel actief op heel korte afstand. ttz voetgangers fietsers overstekende gieters net in de buurt van de auto. Al wat zich verder bevindt dan op 2 seconden afstand daar kijkt een automobilist niet naar, dat laat ie over aan zijn perifeer zicht. En dat "ziet" enkel patronen geen voorwerpen, enkel de bewegingen van grotere dingen niet van kleine. DAT is precies de reden dat een snellere motorfiets "verdwijnt" uit het zicht. Wanneer je als motard nu meer opvalt door de lichten aan te steken en een fluo jasje te dragen (en af en toe wat heen & weer golft in je rijvak) dan is het klassieke patroon in het perifeer zicht van de automobilist verbroken, val je dus op en grotere kans dat ie je heeft gezien.

Helemaal mee eens :]
 
Laatst bewerkt:
Tis toch zo moeilijk niet om te begrijpen.
Auto rijden is hoofdzakelijk gebaseerd op perifeer zicht. Een automobilist kijkt enkel actief op heel korte afstand. ttz voetgangers fietsers overstekende gieters net in de buurt van de auto. Al wat zich verder bevindt dan op 2 seconden afstand daar kijkt een automobilist niet naar, dat laat ie over aan zijn perifeer zicht. En dat "ziet" enkel patronen geen voorwerpen, enkel de bewegingen van grotere dingen niet van kleine. DAT is precies de reden dat een snellere motorfiets "verdwijnt" uit het zicht. Wanneer je als motard nu meer opvalt door de lichten aan te steken en een fluo jasje te dragen (en af en toe wat heen & weer golft in je rijvak) dan is het klassieke patroon in het perifeer zicht van de automobilist verbroken, val je dus op en grotere kans dat ie je heeft gezien.

Wanneer je geen geel vestje draagt en verder het bovenstaande doet val je genoeg op.
Een geel vestje draagt mijns inziens niet toe aan jou eigen veiligheid.
Voor jou eigen veilige gevoel misschien wel.
Een motorrijder die geen licht voert valt tegenwoordig mij meer op dan 1 met geel vestje.
 
En de cirkel is weer rond: Worden er minder power rangers aangereden dan mensen in de donkerdere tourpakken? Zijn er minder schademotoren in de kleuren gifgroen en banaan geel?
Betaal je extra verzekeringspremie voor een zwarte motor vanwege het verhoogde risico?

Nee.
 
Waarom word er in nederland niet ,verplicht' om met dimlichten overdag rond terijden door auto's en motoren !!
Dan vallen de fietsers en voetgangers hellemaal niet meer op , en daar worden er heel wat meer omvergereden erg genoeg !!
En als je die groep met in fluorhesje rond laat rennen of fietsen dan is het effect opvallen weer nul
 
Dus maar hopen ,dat we niet genaaid worden door het Haagse en ik ben blij dat MaartenP nog zo'n balletje opgooide.

Ik krijg zon idee dat je gewoon een hekel hebt aan mensen die met zon hesje aan rijden......


En ja het is bewezen dat jij beter zichtbaar bent, dus waarom de discussie? Zinloos lijkt mij, volgend mij ben je hier je mening aan het uiten :+


Natuurlijk moet je omdat je zon hesje hebt ineens niet gaan stoppen met defensief rijden, :)
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is er nog een 2de optie...

2RIH650.jpg


Oh ja, vrijdag :W
 
Laatst bewerkt:
Mmm, ik rij een gif groene motor waarvan bijde koplampen branden , akra pijp er onder voor de nodige db`s , als ze me dan niet zien of horen zal een geel hesje ook niet helpen , dus vandaar zal ik het nooit aandoen .
Wat me wel veel opvalt is dat er nog veel motor rijders zijn die op wat oudere motoren rondrijden en geen verlichting aan hebben , ook geen beschermende kleding enz enz . Hier moet Den Haag is een keer wat tegen doen .( maar ok dat is mijn mening ) !
 
Ik snap best dat mensen aanvoeren dat het niet werkt, het lijkt ook enigszins onzin, geef ik toe, en mooi is het ook niet. Maar laatst toch in het donker gezien dat het werkt. Niet alleen door de kleur van het hesje, maar vooral door de Scotchlite (of andere fluoriserende) strips die er altijd opzitten die bij het kleinste beetje licht al wit worden. Twee motorrijders, één met en één zonder hesje. Op een weg met weinig verlichting. In het perifere zicht, zoals Wullebolle al aangaf, vallen die lichtgevende strepen gewoon op. Je ziet iets bewegen en kijkt. En daarna valt de motorrijder zonder hesje pas op, want die reed ook in de buurt. Dat alles op een meter of 75 tot 100 van de auto.
Ik denk dat het op goed verlichte wegen minder toevoegt (maar nog steeds iets), maar zeker op slecht verlichte doorgaande wegen is het echt beter.
 
Op vrij veel motorkleding zit zo'n reflectiestreep, dus zit het hem dan toch in de knalgroene -of oranje kleur van het hesje?

Een kennis van vroeger had trouwens zijn hele helm ingepakt met reflectiefolie, die zag je van een kilometer of 2 al aankomen gheheh..
 
Hoeveelste topic is dat nu over fluorhesjes? :?
Leg dat maar eens uit aan die paar honderd die elk jaar ondersteboven gereden worden door een madammeke of meneerke die de motor "niet had gezien".

Ach, die kijken sowieso niet. Hesje of niet, maakt geen zak uit.

Maar voor wie denkt dat het wel uitmaakt: vooral dragen! Al is het alleen maar voor je eigen zelfvertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
...dadelijk komen die anti- motor sukkels uit den Haag en die gaan dan vinden dat alle motorrijders zo'n ding aan moeten . dan hang ik mijn motor aan de wilgen.

Jij stopt met motorrijden omdat je een geel hesje aan moet?
Je maakt je dus druk om wat anderen denken.
En dat betekent dat jij denkt dat anderen wel op het hesje letten. })




Los van het feit dat ik ook denk dat zo'n hesje niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
al heb je een zwaailicht op je kop als ze niet kijken zien ze je niet maar dat is mijn mening

Klopt. Een vriend van mij is chauffeur op een brandweerwagen. Zo'n grote rooie met blauwe lampen.

Die weten ze ook te negeren.

Nogmaals; als je wel denkt dat het helpt, dan moet je vooral zo'n hesje gaan dragen!
 
Laatst bewerkt:
Met wellicht extra verlichting/reflectie kunnen we ons meer kunnen afscheiden tov de omgeving/overige verkeer. Zeker wanneer het donker is.

[YouTube]

WA06.jpg


Ik zie geen direkte heil in extra fluorstukken, wel in een jaarlijks terugkomende voorlichtingscampagne op de televisie.

In Engeland hebben daar hele goede voorbeelden van. Waarom zien wij die nooit op de Nederlandse tv?

 
Laatst bewerkt:
Ik zie geen direkte heil in extra fluorstukken, wel in een jaarlijks terugkomende voorlichtingscampagne op de televisie.

In Engeland hebben daar hele goede voorbeelden van. Waarom zien wij die nooit op de Nederlandse tv?


Mee eens, bewustwording werkt volgens mij veel beter. Bij de automobilist de kenmerkende eigenschappen van de motorrijder (snelle acelleratie, smal profiel, evenwichtsvoertuig) tussen de oren proppen, en bij de motorrijder de risico's van afdekongevallen en over het hoofd gezien worden nog eens benadrukken.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoeveel motoragenten ( procentueel gezien dan ) omvergereden worden, zij vallen immers behoorlijk op met kleding en motor, of is het toch iets anders??
 
Ben benieuwd hoeveel motoragenten ( procentueel gezien dan ) omvergereden worden, zij vallen immers behoorlijk op met kleding en motor, of is het toch iets anders??

Motoragenten lopen andere / meer risico's door de vele km's en bijzondere situaties.

Aan de andere kant;
Ik denk ook niet dat er veel automobilisten bewust een motoragent wegdrukken oid.
Gaat allemaal toch wat braver, ze zouden wat meer op doorsnee motoren moeten rijden.
Als ik op de BMW R1200RT van m'n vader zit is het opvallend hoe anders er gereageerd wordt.
 
Laatst bewerkt:
:^

1)
Een zwaantje is beroepshalve zoveel beter vertrouwd met het verkeer dat ie daardoor een heel groot voordeel heeft tov ons rookies

2)
Een blingbling snotneus op een r6-je is mischien een makkelijker 'slachtoffer', dan een harley in colors of een witte RT met blauw zwaailicht ...
 
Of het nou veiliger is of niet, ik voel me veiliger met zo'n vest aan. Reden genoeg voor mij.

Mijn doel is om met mijn motor van A naar B (lees huis naar werk en andersom) te komen en niet om er mooi uit te zien. Dan had ik wel een andere fiets gekocht en waarschijnlijk ook geen fluorvestje gedragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan