Schijnveiligheid door fluorhesje

Reed vandaag...met die regen...ook maar is in het geel :/
Waarschijnlijk viel ik toch nog niet genoeg op want werd haast overhoop gereden
door....een lesauto....die met volle vaart een voorrangskruising overdenderde
en mij geen voorrang gaf (ik reed dus op de voorrangsweg).
Ik zag dat de instructrice alleen maar naar rechts keek met in haar linkerhand...een gsm....en de leerling....die keek helemaal niet :N
Toch maar goed dat ik voor drie personen tegelijk keek en niet teveel op m'n gele hesje vertrouwde :P
 
Reed vandaag...met die regen...ook maar is in het geel :/
Waarschijnlijk viel ik toch nog niet genoeg op want werd haast overhoop gereden
door....een lesauto....die met volle vaart een voorrangskruising overdenderde
en mij geen voorrang gaf (ik reed dus op de voorrangsweg).
Ik zag dat de instructrice alleen maar naar rechts keek met in haar linkerhand...een gsm....en de leerling....die keek helemaal niet :N
Toch maar goed dat ik voor drie personen tegelijk keek en niet teveel op m'n gele hesje vertrouwde :P

Haha, ik heb die instructeur afgelopen week waarschijnlijk ook al ontmoet :+
(liet een leerling recht voor mijn neus een voorrangsweg opdraaien)

Je moet helemaal niet op dat gele hesje vertrouwen; dan is het (eventuele) effect namelijk al weg.


Maar inderdaad, dat een rij-instructeur dit soort fouten maakt is wel schokkend.
 
Het verschil tussen een ster en een planeet is dat een ster zelf licht uitzendt.
Wat denk je dat astronomen het eerst ontdekken???

Ik gebruik liever mijn lichten en mijn gezond verstand om voor mijn EIGEN veiligheid te zorgen, ik ga niet betrouwen op andere weggebruikers om rekening met mij te houden.
 
:^

1)
Een zwaantje is beroepshalve zoveel beter vertrouwd met het verkeer dat ie daardoor een heel groot voordeel heeft tov ons rookies

2)
Een blingbling snotneus op een r6-je is mischien een makkelijker 'slachtoffer', dan een harley in colors of een witte RT met blauw zwaailicht ...
welnee, zo`n lompe harley of bmw is veel makkelijker te raken dan een sportmotortje hoor
 
Ik zag laatst een groepje motorrijders met hesje aan rijden.
Die ene motorrijder zonder hesje die er nog achter zat zag ik pas veel later, waarschijnlijk was ik een beetje verblind door al dat gele en oranje fluoriserende geweld...
Tja, ik begrijp best dat het niet echt modieus is zo'n hesje, maar ik doe hem toch echt wel aan.
Voor die ene keer dat ik toch net effies eerder opgemerkt wordt..........
 
Veel verschillende meningen, maar ben het wel met meerdere eens.

Eerst zelf uitkijken en opletten. En als je zelf een autootje over het hoofd ziet, maar die ziet jou wel door het hesje.... Hou hem toch liever aan :)
 
En als je dan zelf een weg moet opdraaien, en die kloot op zen motor die van linksaf komt met een noodgang net op tijd ziet dankzij zen geel vestje ....
Tgaat er niet (alleen) om dat je zelf gezien wordt maar ook dat je zelf -voor zover je wil kijken natuurlijk- die ander eerder gaat zien in de natte donker als ie een vestje aangeeft.

Zie, das de misvatting. Vele zeggen dat ze zelf wel eerst gaan kijken en er niet op vertrouwen dat andere hun geel vestje zien. The point is dat als je zelf wil kijken ,dat je die andere motorrijder met een vestje aan ook wat eerder kan zien.
 
Een geel hesje zie je niet wanneer de ander op een toermotor zit. Jaahaa als ie pas heel dicht bij is, maar dan had je hem ook gezien zonder dat hesje.
Je koplamp iets omhoog afstellen helpt mi veel meer om op te vallen.
 
Een geel hesje zie je niet wanneer de ander op een toermotor zit. Jaahaa als ie pas heel dicht bij is, maar dan had je hem ook gezien zonder dat hesje.
Je koplamp iets omhoog afstellen helpt mi veel meer om op te vallen.

Niet te extreem doen ... als het licht te fel is, is het voor automobilisten heel moeilijk om je snelheid goed in te schatten. En dat is voor de meesten toch al behoorlijk moeilijk, omdat een motor maar zo'n smal profiel heeft.
 
De bedoeling van het iets omhoog hebben van het licht is tevens dat ze ( "gedwongen worden" om te ) wachten met het uitvoeren van hun eerst volgende rijkundige handeling totdat jij voorbij bent.
 
De bedoeling van het iets omhoog hebben van het licht is tevens dat ze ( "gedwongen worden" om te ) wachten met het uitvoeren van hun eerst volgende rijkundige handeling totdat jij voorbij bent.

En daar vertrouw jij op?

Ze kunnen net zo goed het idee krijgen dat ze er nog wel even voorlangs kunnen, omdat het licht de rest van de motor overstraalt.
 
En daar vertrouw jij op?

Ze kunnen net zo goed het idee krijgen dat ze er nog wel even voorlangs kunnen, omdat het licht de rest van de motor overstraalt.


Naast dat ik ZELF goed op let, vertrouw ik daar op. Dat doe ik al zo'n 15 jaar. Het is mi niet echt nodig dat ze zien op wat voor motor ik rij, ze zien een licht en wat dat dan precies is komen ze wel achter wanneer je dichter bij bent gekomen.
Maar zoals jij het omschrijft lijkt het net als of het licht even op standje groot licht gaat, das natuurlijk niet zo.
Je moet de aandacht op je zien te vestigen en mi doe je dat met minder succes met een fluor hesje en wel met duidelijk licht [en positie op de weg].
 
Laatst bewerkt:
Maar zoals jij het omschrijft lijkt het net als of het licht even op standje groot licht gaat, das natuurlijk niet zo.
Je moet de aandacht op je zien te vestigen en mi doe je dat met minder succes met een fluor hesje en wel met duidelijk licht [en positie op de weg].

Zelf denk ik dat beweging het beste opvalt, dus inderdaad positie op de weg. Duidelijk licht is zeker belangrijk, maar zoals ik het las leek het mij inderdaad net alsof je met semi-groot licht op stap ging. En ik denk dat dat juist contra-productief werkt.

Als je namelijk alleen maar een licht ziet, dan zie je maar één punt. Als de contouren van de motorfiets en berijder ook duidelijk zichtbaar zijn, dan hebben je hersenen veel meer informatie om de snelheid in te schatten. Daarom vind ik dat het licht je profiel niet moet overstralen.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk scheelt het iets,.. of het veel is, das een andere vraag.
 
Ik vind het wel handig, die hesjes.

Ik weet precies met wie ik niets te maken wil hebben.
:W
 
Ik wil als motorrijder er zoveel mogelijk aan doen dat ik zo goed
zichtbaar ben als het maar kan.

Ik rijd daarom altijd met een hesje aan, merk dat ik toch eerder opgemerkt wordt.
Maar dan moeten ze natuurlijk wel kijken.
 
Draag je toch lekker geen hesje, doe ik het lekker wel.
Het is niet zo dat ik minder ga opletten of erop reken dat iedere automobilist me nu opeens wel ziet.

En ik kan het niet bewijzen dat het helpt maar het kan ook geen kwaad.
(behalve als zo'n hesje je stijl verziekt)
 
Ik heb vorige week ook maar zo'n hesje aangeschaft. Ik heb niet de illusie dat die koekblikkers die voor me rijden/staan me daardoor eerder zullen zien. Wel diegene die hard achter me komt rijden op het moment dat alles voor me gaat afremmen, het donker is en regenachtig en mijn remlicht niet kan onderscheiden van de auto's voor mij. Op die momenten ben je toch wel kwetsbaar.

Maar in het voorjaar kan die wat mij betreft weer uit (denk ik).
 
Terug
Bovenaan Onderaan