Schijnveiligheid door fluorhesje

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat die fluor kleur het beste opvalt. Zeker bij bagger weer zoals vandaag moet je afsteken tegen over de grijs grauwe kleuren buiten. Niet voor niets rijden politie agenten bijna compleet in het fluor.

Dan nog zien sommige auto's je over het hoofd, laten over toeristen in Amsterdam centrum helemaal niet beginnen. Maar alle kleine beetjes helpen, ik ben er helemaal voor als Den Haag het verplicht stelt om je in het fluor te hijsen ;) Teveel ongelukken gezien, waar een auto even een motorje over hoofd zag...........en daar lag de onschuldige motorrijder a.k.a. The nightrider in zijn zwarte leren pak....... plat op het asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom nu meteen weer 'schijnveiligheid' ? Dat kun je ook zeggen van ABS, en uberhaupt van een goed remsysteem, of goede banden, het geeft allemaal een schijnzekerheid van veiligheid.

NAtuurlijk zijn er medeweggebruikers. Maar aan de mentaliteit van een ander kun je op korte termijn weining doen. Wel aan je zichtbaarheid. En die wordt allicht verbeterd. De vraag is alleen: ben je ijdel genoeg om over dat argument heen te stappen, zoals ik? O-)
 
Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat die fluor kleur het beste opvalt. Zeker bij bagger weer zoals vandaag moet je afsteken tegen over de grijs grauwe kleuren buiten. Niet voor niets rijden politie agenten bijna compleet in het fluor..


Vanmiddag reed een motoragent achter mij aan door de file, en ja na even goed in de spiegel gekeken te hebben kon ik zien dat het een motoragent moest zijn en nee zijn gele schouderpartij + helm, dus dat deel wat buiten zijn BMW windscherm steekt, viel niet overduidelijk meer op. Het licht uit de koplamp zag ik prima.
 
Vanmiddag reed een motoragent achter mij aan door de file, en ja na even goed in de spiegel gekeken te hebben kon ik zien dat het een motoragent moest zijn en nee zijn gele schouderpartij + helm, dus dat deel wat buiten zijn BMW windscherm steekt, viel niet overduidelijk meer op. Het licht uit de koplamp zag ik prima.


Ja, aan de voorkant valt uiteraard de koplamp het meeste op. Als je een agent van achter of van opzij ziet is de fluor kleur verreweg het meest opvallend.
 
Laatst bewerkt:
Ja, aan de voorkant valt uiteraard de koplamp het meeste op. Als je een agent van achter of van opzij ziet is de fluor kleur verreweg het meest opvallend.


Maar daar heb je toch niet zo veel aan als gewone burger in een fluorjas? Het meeste verkeer dat jou moet zien kom je van voren tegen en niet van opzij...toch?
 
Ik zou niet graag alle motorrijders tegen me hebben die van achteren of van opzij zijn aangereden.
Als je een ongeval krijgt maakt het uiteindelijk niet uit van welke kant of de ellende komt, jij krijgt de klappen.
Al komt het meeste verkeer jou tegemoet, als het verkeer dat van achteren of van opzij komt mij eerder kan zien rechtvaardigt dat het dragen van een fluor hesje al.
 
ok, daar zit wat in. Misschien wat naief van mijzelf maar in de afgelopen 15 rijjaren heb ik nog nooit* iets van achter of van opzij gehad dat heeeel dichtbij kwam, laat staan dat het me heeft aangereden. Daarin tegen wel diverse keren van voren dat ik dacht en nu gaat het fout,.


*) vandaag maar eens extra goed opletten op verkeer van opzij en van achteren. Zal ik net zien dat het vandaag een keertje BINGO is.
 
Laatst bewerkt:
ok, daar zit wat in. Misschien wat naief van mijzelf maar in de afgelopen 15 rijjaren heb ik nog nooit* iets van achter of van opzij gehad dat heeeel dichtbij kwam, laat staan dat het me heeft aangereden. Daarin tegen wel diverse keren van voren dat ik dacht en nu gaat het fout,.


*) vandaag maar eens extra goed opletten op verkeer van opzij en van achteren. Zal ik net zien dat het vandaag een keertje BINGO is.

Wedden dat als je extra oplet je die andere motorrijder (of fietser) die zijn fluootje aanheeft, dat je die eerder gaat zien ...

Het gaat er niet alleen om, om gezien te worden, maar ook om zelf een ander eerder te zien.
 
Vanmiddag reed een motoragent achter mij aan door de file, en ja na even goed in de spiegel gekeken te hebben kon ik zien dat het een motoragent moest zijn en nee zijn gele schouderpartij + helm, dus dat deel wat buiten zijn BMW windscherm steekt, viel niet overduidelijk meer op. Het licht uit de koplamp zag ik prima.
Wat je daar beweert is nogal vanzelfsprekend: je kijkt in de spiegel, dat is geen vergelijkbaar uitgangspunt met een directe zichtlijn. De brandende koplamp valt je veel meer op: dat is dan ook de bedoeling. Die koplamp en de lichte achtergrond (lucht e/o wolken) overstralen in de spiegel ook nog eens de rest van het beeld want je ogen kunnen dat contrastverschil niet aan.
Zet in willekeurig welke weers- en lichtomstandigheid (behalve absoluut duister natuurlijk) drie verschillend geklede motorrijders op een rij: zwart of donker (al dan niet met een klein kleurtje), idem met reflectiebiesjes en een met een reflectievestje of vergelijkbaar. En doe dat ook met (fel) achtergrond licht. Wedden om een geel vestje dat je de derde in het rijtje het beste ziet onder alle omstandigheden?

Jaren geleden was even het volledig retroreflecterend materiaal IllumiNite in motor- en andere sportkleding populair. Ben het al lang niet meer tegengekomen, maar ik heb er nog steeds een regenpak (geel jack, grijze broek) van, heel mooi spul. Heeft een gladde textuur en beetje zilverige glans, als je er met een lichtbron op schijnt wordt het hele materiaal reflecterend. Minpunt is dat de reflectiehoek vrij klein is.
 
Laatst bewerkt:
Veel dragers van fluorhesjes dragen dit bijvoorbeeld speciaal tijdens het filerijden, ze denken/hopen hiermee beter gezien te worden. Ik ben het daar dus (niet altijd) mee eens, dit is dus onlangs bevestigd geworden door die motoragent. Wat ik zie door mijn spiegel ziet een automobilist dus ook, en van dat geel zag ik dus bar weinig.
Dat een automobilist mij van de zijkant beter zou zien is prima maar als ie al een totaal plaatje van figuur en motorfiets mist, dan twijfel ik echt aan het zichtvermogen van de automobilist en daar gaat een fluorhesje geen extra bijdragen aanleveren.
Dat fluor beter te zien valt in vergelijk met zwart in donker is nogal widdes. Nog veel beter zie je fluor tegen een sneeuwachtergrond. IN het donker werken reflecterende strepen het nog weer beter dan fluorgeel, toch?


Ik geloof dat ik om 2uur een beetje moe was.


Als zo'n hesje er inderdaad voor zorgt dat de automobilist je beter/eerder opmerkt, waarom zijn daar online nog steeds geen beeldende onderzoeken van te vinden?
 
Laatst bewerkt:
Als zo'n hesje er inderdaad voor zorgt dat de automobilist je beter/eerder opmerkt, waarom zijn daar online nog steeds geen beeldende onderzoeken van te vinden?
Dat het beter zichtbaar is, is toch vrij duidelijk. Dat iets wat beter zichtbaar is eerder/beter wordt opgemerkt, dat is toch niet zo'n grote aanname? Absoluut zeker weten doe je het misschien niet zonder een 200 pagina's tellend onderzoek, maar slechter wordt het er vast ook niet op.

Dat motorrijders met vestjes nog steeds van de sokken worden gereden maakt nog niet dat ze net zo slecht zichtbaar zijn als andere motorrijders.

Een goed motorpak, goede helm, opvallend hesje en ABS, het helpt allemaal om je overlevingskansen te verhogen. Het is natuurlijk absoluut geen vervanging van defensief rijden.

Eerlijk gezegd snap ik de discussie niet zo, de voordelen zijn toch overduidelijk? Niemand verplicht je om zo'n vestje aan te doen, niemand verplicht je om een motorpak aan te doen (nou ja, de examinator misschien), niemand verplicht je om defensief te rijden. Dus als je er je voordeel mee wilt doen, dan is dat gewoon je eigen keus.
 
Dat het beter zichtbaar is, is toch vrij duidelijk. ....



Het is maar net van welke kant je het bekijkt. Letterlijk genomen zelfs. Veel dragers denken dat ze zo 360 graden beter zichtbaar zijn geworden. Is dat ook zo?

Zelf vind ik fluor oranje meer opvalen dan fluor geel.
 
Het is maar net van welke kant je het bekijkt. Letterlijk genomen zelfs. Veel dragers denken dat ze zo 360 graden beter zichtbaar zijn geworden. Is dat ook zo?

Zelf vind ik fluor oranje meer opvalen dan fluor geel.
Dat is zeker een goede vraag. Uit ervaring (vooral van het zien van andere 'hesjes') blijkt dat het in ieder geval van sommige kanten goed werkt. Ervan uitgaande dat je zichtbaarheid er niet direct slechter van wordt is het dus wel netto winst.

Als het ook maar een beetje helpt, dan is het voor velen al wel waard. Dan doe je namelijk nog iets extras om het grootste probleem tegen te gaan waar wij motorrijders mee zitten: dat we niet gezien worden.
 
Eerlijk gezegd snap ik de discussie niet zo, de voordelen zijn toch overduidelijk? Niemand verplicht je om zo'n vestje aan te doen, niemand verplicht je om een motorpak aan te doen (nou ja, de examinator misschien), niemand verplicht je om defensief te rijden. Dus als je er je voordeel mee wilt doen, dan is dat gewoon je eigen keus.

Eigenlijk vind ik dat niet (het vetgedrukte). Met de rest ben ik het wel volledig eens.
 
gezien de wintertijd is ingegaan, het vroeg donker en frisjes wordt en alleen de die-hards nog de wind en het water trotseren wil ik toch even meedelen dat de vaste rijders die ik dagelijks tegemoet kom (op een enkeling na) toch allemaal íets van een geel hesje/rugzakje of shawltje heeft.
mijn winterjas is een rood/wit/grijze Macna met oprits hesje (wat trouwens niet klappert, ook niet met +160), bewust gekozen als eerste motorjas, vanwege contrast zonder meteen als kermisclown rond te tuffen.

de hesjes of beter gezegd de gele kleur zorgt dus alleen voor wat meer contrast tov de achtergrond.
hoe meer licht hierop schijnt hoe makkelijker je de gele kleur opvalt, maar net als met het reflectieve gedeelte werkt het alleen als er meer licht op schijnt dan dat er vanuit die richting licht schijnt, want dat verblind.

het is vooral het reflectieve deel van het hesje dat je bijvoorbeeld eerder laat zien dat er verderop in het donker een motor achter een auto rijdt, ipv honderd meter voordat je hem gaat inhalen, terwijl het gele me juist meer opvalt als ik er al bijna achterzit (tussen de auto's door) of bij het tegemoetkomen tussen de zee van koplampen (maar ook hier pas als ze dichterbij zijn), maar dan nog zie ik ze soms pas op het laatste moment (vanwege de ketting van lichtjes) en dan wordt er maar een dag niet gezwaaid.

wat altijd en van ver opvalt en duidelijk de motor onderscheidt van de rest zijn vooral running lights (knippers continu aan á la usa) en uiteraard heldere lampen.
ik zie trouwens zelden een motor zonder licht, wel dagelijks auto's met geen of kapotte verlichting.

de hesjes zullen niet verplicht worden, er is niemand die daar voor lobby loopt bij de EU of hier.
maak je dan meer zorgen om de APK plicht voor motoren (EU ideetje, NL is gelukkig tegen) en voordat motor kleding ook wettelijk verplicht wordt (nu is dat ook nog een keuze die je zelf mag maken)

daarbij heb ik pas sinds vorig jaar mn motor rijbewijs en tegenwoordig krijg je dus 3x examen en is gevaar herkenning en plaats op de weg een nadrukkelijk onderdeel van ALLE lessen, dit wordt ook nog eens verscherpt binnenkort, dus met voorlichting zit het wel goed...
nu bij de koekblikkers nog...
 
Nog een voordeeltje van mijn (eersteklas Bering) hesje: het is waterdicht en helpt men winterjas drooghouden, enkel de jas mouwen worden nog nat. Nog zo leuk als je na een rit ergens je jas moet ophangen .

Ik zie op mijn ochtendlijke donkere woonwerk ritten regelmatig een GS met onder de kopkuip 2 led (geen xenon) schijnwerpertjes. Als je die ziet afkomen is je eerste reactie: "wtf, yep ik heb hem gezien jawel!". Het verblind niet, maar valt heel erg op. Veel opvallender dan zijn fluo vest
Ik ga ook maar es zien voor zo'n setje.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf ook het hele jaar door, zo'n 50.000km per jaar, en ben altijd opvallend gekleed.
D.w.z. gele motorjas en leren of textielbroek met reflecterende gedeeltes.

Daarnaast heb ik op mijn BMW R1200 RT voor en achter extra led-lampen gemonteerd.
Deze doe ik aan bij slechte weersomstandigheden en ik merk dat ik daardoor meer opval.

Met opvallende motorkleding val je naar mijn mening altijd veel beter op als zonder.
Ik zie het zelf ook regelmatig dat ik een donker geklede motorrijder pas veel later zie als een motorrijder die alleen al een simpel reflecterend vestje aan heeft.

Wat ik alleen niet snap is dat ik veel motorrijders zie die een reflecterend aan hebben en dan vervolgens een rugzak om doen. :? :? :?
Dan heeft zo'n hesje ook helemaal geen zin.

Doe wat je zelf wilt, maar ik kies er voor om beter op te vallen door opvallende kleding.

Groeten,
Robert 8-)
 
Wat ik alleen niet snap is dat ik veel motorrijders zie die een reflecterend aan hebben en dan vervolgens een rugzak om doen. :? :? :?
Dan heeft zo'n hesje ook helemaal geen zin.
...

Volgens mij heb je niet veel te vrezen van voertuigen die van achter je komen.
De grootste gevaren zitten hem in dezen die zich schuin voor je bevinden en dan kunnen de reflectiestrepen en de fluokleur wel helpen.

En wie ooit es in donker met pech heeft te kampen en langs de zijkant van de weg moet staan wachten op hulp of moet prutsen, kan een fluovestje met reflectiestrepen best gebruiken.
 
Leeft dit topic ook nog :+

Ik reed vanmorgen achter een knalgele zuurstok op een V-Strom. Gele helm en gele jas, deed pijn aan mijn ogen. Toegegeven, als je hem eenmaal in je zicht hebt, dan valt ie wel op :P
 
Volgens mij heb je niet veel te vrezen van voertuigen die van achter je komen.
De grootste gevaren zitten hem in dezen die zich schuin voor je bevinden en dan kunnen de reflectiestrepen en de fluokleur wel helpen.

En wie ooit es in donker met pech heeft te kampen en langs de zijkant van de weg moet staan wachten op hulp of moet prutsen, kan een fluovestje met reflectiestrepen best gebruiken.

Wat ik in mijn verhaal ben vergeten te melden is dat ik bijna al mijn kilometers afleg op de snelweg.
Hier komt het meeste gevaar van achteren en opzij.

Groeten,
Robert 8-)
 
Volgens mij heb je niet veel te vrezen van voertuigen die van achter je komen.
De grootste gevaren zitten hem in dezen die zich schuin voor je bevinden en dan kunnen de reflectiestrepen en de fluokleur wel helpen.

En wie ooit es in donker met pech heeft te kampen en langs de zijkant van de weg moet staan wachten op hulp of moet prutsen, kan een fluovestje met reflectiestrepen best gebruiken.
Ik ben 2 jaar geleden van achteren aangereden.
Volgens mij was de dader met iets anders bezig, telefoneren ofzo.
Splinternieuwe motor total loss, auto zo te zien ook...
Ik ben echter niet gevallen en had geen letsel.
Ik denk dat deze automobilist ook zo op een stilstaande vrachtwagen was geknald.
Als men niet kijkt helpt een hesje ook niet. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan