Schijnveiligheid door fluorhesje

Ik ben 2 jaar geleden van achteren aangereden.
Volgens mij was de dader met iets anders bezig, telefoneren ofzo.
Splinternieuwe motor total loss, auto zo te zien ook...
Ik ben echter niet gevallen en had geen letsel.
Ik denk dat deze automobilist ook zo op een stilstaande vrachtwagen was geknald.
Als men niet kijkt helpt een hesje ook niet. |(
:^

Zolang medeweggebruikers niet kijken, zien, zoeken naar motorrijders zullen de motorrijders aangereden blijven worden. Of ze nu met of zonder volledig werkende disco rondrijden of niet.
Er wordt altijd gezegd dat een motorrijder moet "anticiperen" op het gedrag van de medeweggebruikers, werkt dat anticiperen nu beter met of zonder fluo vest?
 
Laatst bewerkt:
Er wordt altijd gezegd dat een motorrijder moet "anticiperen" op het gedrag van de medeweggebruikers, werkt dat anticiperen nu beter met of zonder fluo vest?
Dat maakt niks uit; ook als je een fluo vest draagt moet je rijden alsof je er niet eentje hebt.

Het probleem is natuurlijk dat je je op de motor al gauw onkwetsbaar voelt, en nog even ergens tussendoor gaat. Vaak zijn het dat soort beslissingen die ook de kans op een ongeval verhogen. Ik maak me daar zelf ook schuldig aan ;) (en 999 van de 1000 keer gaat het ook gewoon goed)
 
Ik ben 2 jaar geleden van achteren aangereden.
Volgens mij was de dader met iets anders bezig, telefoneren ofzo.
Splinternieuwe motor total loss, auto zo te zien ook...
Ik ben echter niet gevallen en had geen letsel.
Ik denk dat deze automobilist ook zo op een stilstaande vrachtwagen was geknald.
Als men niet kijkt helpt een hesje ook niet. |(

Mja ... de wet van Murphy he. Hopelijk was het voor jouw toch niet al te erg.
Blijft dat aanrijdingen langs achter een hele kleine minderheid vormen. Zoals je zei, op zo'n momenten met een blinde die achter je aan komt ben je fluo of niet, toch de pineut.
 
Interessant topic. Weet niet of dit al is langsgekomen:
Er stond een tijd geleden (denk al vorig jaar) in het Engelse blad BIKE een interessant artikel over het dragen van de hesjes en zichbaarheid. Wat blijkt uit onderzoek: de meeste ongelukken waarbij een motor niet gezien is, zijn zgn. 'afdekongelukken'. De motor(+rijder) worden afgedekt door bijvoorbeeld een lantaarnpaal, een billboard, een uitparkerende vrachtauto etc. Maar wat ook een steeds groter probleem wordt: de dakstijlen van auto's worden steeds breder ivm allerlei veiligheidseisen (en zij-airbags etc). Dus ook hierachter kan steeds makkelijker een motorrijder schuilgaan.

Dus: het is heel vaak zo dat je met motor en al schuil gaat achter een object. Dan kunnen voor mijn part je hesje én je hele motor fluorescerend geel zijn, maar je wordt niet gezien.

Bewustwording van de aanwezigheid van motoren bij autorijders is idd. veel belangrijker.
 
Ik houd mijn hesje en de hele reutemeteut tegenwoordig ook maar onder de douche aan, het zou daar ook een waar epicentrum van ongelukken zijn.
 
de meeste ongelukken gebeuren toch ook thuis?

maar eigenlijk kan ik niet geloven dat er mensen zijn die denken dat je slechter af bent met een hesje als zonder.
het zal misschien niet direct je leven redden, maar een dikke volvo met alle opties en extra's is ook geen garantie voor een veilige aankomst, alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.
elk risico dat je verminderd is weer een factor in je voordeel, je hebt immers geen airbags en kooi-constructie om op terug te vallen, de kreukelzone dat ben je zelf...
 
de meeste ongelukken gebeuren toch ook thuis?

maar eigenlijk kan ik niet geloven dat er mensen zijn die denken dat je slechter af bent met een hesje als zonder.
Oh, je bent vast niet slechter af. Tenzij je verwacht dat je beter gezien wordt met een hesje, dan kun je het net zo goed uit doen.

Als je met hesje net zo rijdt als je zonder zou doen, dan kan het zeker geen kwaad.
 
de meeste ongelukken gebeuren toch ook thuis?

maar eigenlijk kan ik niet geloven dat er mensen zijn die denken dat je slechter af bent met een hesje als zonder.
het zal misschien niet direct je leven redden, maar een dikke volvo met alle opties en extra's is ook geen garantie voor een veilige aankomst, alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.
elk risico dat je verminderd is weer een factor in je voordeel, je hebt immers geen airbags en kooi-constructie om op terug te vallen, de kreukelzone dat ben je zelf...

Bedankt dat je even vertelt hoe kwetsbaar je bent als motorrijder! Dat zal groot nieuws zijn voor veel mensen hier :+
Ik denk niet dat je slechter af bent met een hesje, maar 'alle beetjes helpen' daar kan ik echt helemaal niks mee. Jij draagt dus op de fiets ook altijd je fluorescerende hesje? Je zet ook altijd een helm op als je een trap af loopt? Je weet immers nooit... alle beetjes helpen!
 
Ik heb een goed idee, laten we MF verdelen in Pro-hesjes rijders en Con-Hesjes rijders, dan maken we voor alletwee de categorieen een aparte website! Wat we ook kunnen doen is iedereen met een hesje vragen hoe vaak zij een aanrijding hebben gehad en kijken of dat onder de niet hesjes dragers meer of minder is. Dan kunnen we meteen zien hoeveel rijders eigenlijk hesjes dragen. Dan zou het ook leuk zijn om te weten of er een verschil is tussen oranje hesjes en gele hesjes en wat de invloed is van hesjes op je rijstijl. Mocht het resultaat zijn dat je met oranje hesjes wel beter zichtbaar bent maar dat het geen invloed heeft op je rijstijl dan kunnen we collectief een partij opkopen en deze doorverkopen aan het Politie apparaat. Of cursussen gaan geven om je gele hesje en/of helm oranje te verven. Deze kunnen we dan uploaden naar youtube en met de reclame inkomsten van de google ad campagne kunnen we dan tijdens prime time reclameblok op de campingzender aandacht vragen voor de kwetsbaarheid van de motorrijder.

Kortom een dikke Win-Win situatie :)
 
Ik draag er alleen een met hardlopen in de winter want......

Dan loop je recht tegen het verkeer in aan de linkerkant vd weg en wordt je echt wel beter gezien, moet nog wel eens in de berm srpingen,maar niet vaak...

Maar.......op de motor werkt dat allemaal niet,want dan schijnt je koplamp feller dan dat je hesje reflecteert en je zit achter de koplampunit met je fraaie fluo hesje

Dus: alle hardlopers een hesje aan

en

alle motorrijders gewoon goed anticiperen

Iedereen blij en gezond :)
 
Ik verbaas mij steeds vaker over de mensen die met hesjes rondrijden. Vooral omdat het merendeel ervan helemaal niet actief met eigen veiligheid bezig is. Ze rijden op plekken waar ze slecht gezien worden en ook slecht kunnen zien en "sukkelen" mee. Alsof ze volledig op dat hesje vertrouwen want dan worden ze toch wel gezien.

Op zich heb ik niks tegen de hesjes, maar ik ben er zelf van overtuigd dat het 0,0 bijdraagt aan je eigen veiligheid. Daarover kun je van mening verschillen en wie denkt dat het wel bijdraagt moet er vooral eentje aantrekken. Maar wat een veel grotere bijdrage geeft aan je eigen veiligheid is actief letten op je plaats op de weg. Automobilisten zien motorrijders slecht omdat ze totaal anders zijn van silhouet dan auto's Niet laag en breed maar hoog en smal. En dan filteren de hersenen dat beeld van die motorrijder gewoon weg. Het komt er toch uiteindelijk op neer dat je ziet wat je verwacht te zien. Een gekleurd hesje maakt daarbij geen verschil.

Wat wel verschil maakt is jezelf optisch breed maken. Een zijdelingse beweging maken als je een kruising nadert, even over de afstand van een meter wegbreedte langzaam van links naar rechts en weer terug bewegen. Ook zorgen dat je niet wegvalt achter ander verkeer. En ook heel goed weten wat er achter je rijdt want ook daar kun je optisch tegen wegvallen en daar moet je actie op nemen.

Wie dat allemaal doet en dan ook nog een hesje aantrekt moet dat zelf weten. Maar wie alleen een hesje aantrekt en totaal niet bewust bezig is met zijn plek op de weg koopt schijnveiligheid.
 
Een mentaliteitsverandering van de koekblikkers lijkt me veel beter te werken maar dat is veel lastiger aan te pakken en te handhaven dus zoekt men de oplossing in dit soort maatregelen
Het is zeker veiliger om wel een hesje aan te doen maar ik ben het volkomen met je eens dat het nog niet veel effect sorteert als de rest van de weggebruikers niet zit op te letten.

Ik denk dat met name voor het behalen van een auto rijbewijs er tijdens de lessen en het examen extra aandacht zou moeten zijn voor een correcte omgang met kwestbaardere verkeersdeelnemers zoals voetgangers en zeker ook motor rijders. Met name als het gaat om jongere automobilisten in de categorie die aantoonbaar meer ongelukken veroorzaakt: 18-25 jaar.
 
Wat wel verschil maakt is jezelf optisch breed maken. Een zijdelingse beweging maken als je een kruising nadert, even over de afstand van een meter wegbreedte langzaam van links naar rechts en weer terug bewegen. Ook zorgen dat je niet wegvalt achter ander verkeer. En ook heel goed weten wat er achter je rijdt want ook daar kun je optisch tegen wegvallen en daar moet je actie op nemen.

Goeie tip!

Een hesje helpt diegenen die je toch al hadden gezien om je makkelijker te kunnen onderscheiden. In die zin heeft het wel degelijk nut. Het helpt alleen 0,0% tegen diegenen die je toch niet waarnemen. Bovendien is het menselijk oog onder slechte omstandigheden helemaal niet zo gevoelig voor kleuren, en valt het gele van het hesje vaak ook een beetje weg tegen alle bonte kleuren die je toch al in het verkeer ziet.
 
Laatst bewerkt:
...even over de afstand van een meter wegbreedte langzaam van links naar rechts en weer terug bewegen.

Ik doe dat regelmatig, vooral als er geen auto achter me rijdt en een tegemoet komende automobilist wil naar links afslaan.

Teveel remmen is dan weer link omdat ze er dan juist even voorlangs schieten.

Ik bereid me (in mijn gedachten) al voor om te gaan staan op de stepjes. B|
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan