schimmel op leren pak, hoe te werk gaan?

sidecarracing

MF veteraan
4 jun 2004
4.947
1.869
omg. Utrecht
Ik heb al jaar of 7 niet meer gereden...al die tijd hing mijn pak in schuur...zie foto wat er is ontstaan

Hopelijk iemand tips hoe ik dit het beste aan moet pakken.
 

Bijlagen

  • 282856887_5544270682273452_7508114171905574311_n.jpg
    282856887_5544270682273452_7508114171905574311_n.jpg
    249,9 KB · Weergaven: 170
Dat leer zal ook wel zo uitgedroogd zijn dat als je het schoon krijgt; het alsnog scheurt.
Zou gewoon gaan kijken naar een nieuw pak.
 
De schimmel buiten met een zachte borstel zoveel mogelijk verwijderen. Doe dit buiten want het inademen van schimmelsporen is slecht voor je gezondheid.
Daarna kan je een mengsel van warm water met schoonmaakazijn en een zachte spons of zachte borstel gebruiken om de schimmel te verwijderen.
Schimmel dood je met de zuurgraad van schoonmaak azijn.
Niet het leer zeiknat maken dat is niet nodig.
leer goed droog maken en dan zadelzeep gebruiken om te reinigen en het leer enigzins te voeden. Doosje zadelzeep bv van Stübben zachte spons dompelen in lauw water spons over de zeep halen en met cirkelvormige bewegingen het leer schoon maken. ook hier niet het leer doorweken.
Leer laten drogen en daarna het leer terugvetten met ledervet.
Vraag me af of de schimmel alleen aan de buitenkant zit of ook binnen in de voering?
Zo deed ik het altijd toen ik nog actief was in de paardensport en de zadelmakerij.
Je pak schoon en droog weg hangen werkt het beste en het leer gaat veel langer mee, het is een natuurproduct.
 
Die is rijp voor de kliko. Als je voor langere tijd je lederen pak niet gebruikt deze altijd schoonmaken met leather cleaner/zeep en dan invetten. Hang hem binnen op in een slaapkamer ofzo maar nooit in de schuur!
Dit is veel te vochtig.
 
Zo deed ik het altijd toen ik nog actief was in de paardensport en de zadelmakerij.
Ik zat je gebruiksaanwijzing te lezen en moest meteen aan de zadels die maanden in een zadelkastje hebben gehangen denken... Precies hetzelfde verhaal en werkwijze.. als nieuw :t
 
Het is niet voor niets dat schimmels (champignons) zo goed op paardenstront groeien. :+
Als er schimmel op de buitenkant zit zal het hoogstwaarschijnlijk ook aan de binnenkant zitten. Zweetresten zijn een goede voedingsbodem. Lekker hoor...
 
Laatst bewerkt:
Klopt Rob een zadel van e3500 pleur je ook niet zomaar in de kliko, is altjd fijn om een ander te helpen met een advies. Ik denk altijd doe ermee wat je wilt en ieder zijn ding. Soms weten mensen ook niet hoe iets onderhouden moet worden en dan is wat raad altijd fijn.

Ik kocht vorige maand op een rommelmarkt een western zadel vol schimmelplekken en wat losse stiksels.
De persoon wilde e100 voor hebben, het was een ex horeca ondernemer die de zaak opnieuw ging inrichten hij had jaren terug heel veel spul uit een container vanuit de USA mee genomen. De zooi moest weg, het had lang in een garagebox gelegen. Een aantal mensen voor mij hadden het over wat een vieze zooi dat gooi je toch weg?
Aan het model het gewicht en door de schimmel heen kijkend zag en voelde ik dat dit een duur zadel was en is.
Dus deal maken plastic geregeld voor erom heen en gelijk het resterende spul ook gekocht en naar huis.
Vrouw diepe zucht, ik sleep nl nog wel eens wat mee😀.

Na schoonmaken zoals hierboven omschreven en goed kijken blijkt het een Cactus saddle te zijn een soort gelijk zadel kost nu nog meer dan 3000 dollar. Een van de goede merken daar.
Na de grondige schoonmaak en wat reparatiewerk staat het er weer als nieuw bij.
Afgelopen week heeft het zadel op de rug van een van de paarden van een kennis gelegen. Zadel moet uiteraard wel passen.

Dus ik bedoel maar nooit te beroerd zijn om ergens door heen te kijken weggooien kan altijd nog.
 
Graag gedaan hoor, zachte borsteltjes, sponzen en een emmer koop je bij de Action. Schoonmaak azijn is erg goedkoop (superrmarkt), zadelzeep koop je bij een ruitersportzaak, net als een blikje ledervet. Volgens mij verkoopt de Welkoop deze poducten ook je hebt geen “familie” verpakkingen nodig.
Een liter schoonmaakazijn op één liter water Is gemakkelijk te onthouden.

Belangrijk daarbij gebruik een zachte spons en zacht borsteltje dan beschadig je de deklaag van het leer niet en, maak ronddraaiende bewegingen over het leer. Gebruik zadelzeep ook alleeen bij glad leer.
Was na gebruik van de zadelzeep met schoon lauw water het leer met een zachte spons af. Dan het leer goed laten drogen en daarna ledervet gebruiken.

Leer voor langere tjd altijd schoon, droog en verzorgd weghangen.
 
Zo, ik heb de aanwijzingen van Sonny1 opgevolgd en ben heel tevreden met het resultaat!
De schimmel heb ik geheel weg kunnenkrijgen en komt hopelijk niet meer terug, als laatste goed ingevet met Rapide ledervet.
Als ik er aan denk zal ik binnenkort nog foto posten.
Binnenkant van de 1-delige overall kan ik geen schimmel ontdekken (gelukkig), wel ruikt het nog steeds een beetje muf.
Logisch aangezien het een kleine 7 jaar in de schuur heeft gehangen.
Iemand nog tips om die muffe geur weg te krijgen?
 
Voor de geur zou ik het eens goed laten luchten (buiten?)
Anders bestaat er ook textielspray (van b.v. Kruidvat): water met parfum. Dat helpt goed bij kleding die stinkt, al neemt het natuurlijk de echte oorzaak niet weg. Maar voor een pak dat jaren niet gedragen is en in de schuur heeft gehangen, lijkt het me ook logisch dat het wat muf is.
 
Of de kliko in
Of een nieuw pak
Of verbramden
;(
Die lucht gaat er vanzelf af
 
Luchten, keer de kleding binnenste buiten, je kunt de kleding ook besproeien met een flacon gemengd met twee delen water op één deel azijn. De lucht van azijn zal vervliegen en de muffe geur verdwijnen.
Wat ook goed werkt is twee delen wodka op één deel water ook weer in een sproeiflacon.
Beide methodes al vaker toegepast, en heel goed luchten op een zonnige dag werkt het beste.
Deze methodes zorgen voor dat de schimmelsporen niet overleven, deze zorgen o.a. voor de muffe lucht.
En mooi dat je de kleding weer schoon gekregen hebt👍.
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook industriiële alcohol kunnen proberen, met even google gebruikt voor rond de e5 heb je een halve liter.
 
Laatst bewerkt:
Holy crap, je wordt dood gegooid met leren pakken niet normaal.

Mocht je na al die maanden toch je pakje niet hebben gepoetst..
Ik zou Ff lekker zoeken op marktplaats.

Onder de 150,- vind je er zo 350stuks en die kun je nog afdingen.

Ze beginnen al met een prijs vanaf 25-30,- man. Crazy, niemand wilt blijkbaar andermans zweet stinky Schimmelpak 😂

Bah vies leren pakken.

Ik zou eerder kiezen voor Goretex.
 
Holy crap, je wordt dood gegooid met leren pakken niet normaal.

Mocht je na al die maanden toch je pakje niet hebben gepoetst..
Ik zou Ff lekker zoeken op marktplaats.

Onder de 150,- vind je er zo 350stuks en die kun je nog afdingen.

Ze beginnen al met een prijs vanaf 25-30,- man. Crazy, niemand wilt blijkbaar andermans zweet stinky Schimmelpak 😂

Bah vies leren pakken.

Ik zou eerder kiezen voor Goretex.
Goretex. Ik zeg alleen maar: nomen est omen.
 
Goretex. Ik zeg alleen maar: nomen est omen.
Nou wat zegt dat dan?

waarom reageren jullie negatief op mijn commentaar? Ik vul het aan met info.

Als iemand zoekt op leren pakjes poetsen. Dan leest hij dat marktplaats ze erg goedkoop aanbied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan