Schok via contactsleutel

DanoSM

MF veteraan
17 jun 2003
2.129
2
Hallo techneuten,

Gisteravond na een stuk gereden te hebben met mijn DR500, wilde ik de motor uitzetten middels het contactslot. Bij het pakken van de sleutel, kreeg ik een geweldige optater. De schok was zo sterk dat ik mijn arm/hand in een noodgang/reflex heb teruggetrokken.
De contactsleutel viel serieus 5 seconden later uit de lucht naast mij op de grond. Die heb ik blijkbaar door het snel terugtrekken van mijn arm en de schrik, vol de lucht in gegooit 8-)

Ik heb al een paar 220volt op mijn vingers gehad, maar dit was een stukje sterker :o

Nu de vraag: hoe kan dit?

Hypothese 1:
Maakt mijn contactslot sluiting? Ineens?

Hypothese 2:
Ik heb mijn contactslot voor het ritje een andere plek gegeven. Achteraf zie ik dat hij volledig in de rubbers hangt en het contactslothuis maakt geen contact meer met de massa. Zou het kunnen dat een contactslot massa door het contactslothuis nodig heeft?

Ik denk dat hypothese 2 de juiste is, maar ik moet nog even moed verzamelen om het uit te testen ;)
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk lekstroom van bobine naar contactslot en massa is nodig om circuit te sluiten , cq stroom af te voeren.
Check de bedrading nogmaar eens. :Y
 
Laatst bewerkt:
Volgens is er maar een mogelijkheid namelijk dat de spanning die je bougies laat vonken weg lekt. Alleen deze spanning is hoog genoeg om zo'n optater te krijgen. Check je bougie kabels van dop tot bobine.

Bliksem kan maar het verhaal dat je opgeladen bent en pas wat merkt als je aarde maak is Bull shit. M.a.w als je door de bliksem wordt getroffen lig je gewoon direct naast je fiets.

12 volt van je accu is niet hoog genoeg.
 
Dank voor jullie reacties. Bliksem zal het niet zijn, gisteren onweerde het hier niet. Accu is maar 6 volt bij een DR500 en deze heb ik uberhaupt niet. Het moet inderdaad wel de ontstekingsvoltage/stroom zijn die mij de optater gaf.

Waar moet ik precies op letten? Tussen bobine en dop of er ergens contact is met een andere kabel of met massa? Het rubber van de bougiedop wat om de bougie heengaat is weg, kan daar mogelijk stroom naar de massa of iets anders 'lekken'?

Daarnaast ben ik vergeten te schrijven in de openingspost dat nadat ik het contactslot een ander plekje had gegeven, de motor bleef lopen ookal schakelde ik het contactslot op 'off'. Waarschijnlijk heeft het massa nodig om de motor te kunnen uitschakelen.

Ik ga vanavond even op onderzoek uit.
 
Dank voor jullie reacties. Bliksem zal het niet zijn, gisteren onweerde het hier niet. Accu is maar 6 volt bij een DR500 en deze heb ik uberhaupt niet. Het moet inderdaad wel de ontstekingsvoltage/stroom zijn die mij de optater gaf.

Waar moet ik precies op letten? Tussen bobine en dop of er ergens contact is met een andere kabel of met massa? Het rubber van de bougiedop wat om de bougie heengaat is weg, kan daar mogelijk stroom naar de massa of iets anders 'lekken'?

Daarnaast ben ik vergeten te schrijven in de openingspost dat nadat ik het contactslot een ander plekje had gegeven, de motor bleef lopen ookal schakelde ik het contactslot op 'off'. Waarschijnlijk heeft het massa nodig om de motor te kunnen uitschakelen.

Ik ga vanavond even op onderzoek uit.

Ok, dan is het logisch vergeet de bougie kabels even leg inderdaad eerst maar je contactslot aan de massa. (Beetje lastig om hier uit te leggen waarom het logisch is)
 
Ik heb even moeite met de definitie van 'lekstroom'. Als ik dus contact maak tussen massa en contactslot, dan zou het probleem over moeten zijn. Begrijp ik dat goed?

Of heb ik dan nog last van lekstroom bij de bobine en moet ik daar even kijken of de bobine goed contact maakt met massa?

Thanks voor de reacties tot nu toe! :)
 
Ik heb bij een brommer eens een verborgen schakelaartje gemonteerd waarmee ik een draad van de bobine kortsloot op het frame en daardoor de motor uitging.
In jouw geval ben jij de massa via de sleutel omdat er nu geen verbinding is van de bobine naar het frame.
 
Ik heb even moeite met de definitie van 'lekstroom'. Als ik dus contact maak tussen massa en contactslot, dan zou het probleem over moeten zijn. Begrijp ik dat goed?

Of heb ik dan nog last van lekstroom bij de bobine en moet ik daar even kijken of de bobine goed contact maakt met massa?

Thanks voor de reacties tot nu toe! :)

Ok, dan toch maar een poging. Lekstroom is stroom die wel lekt via slechte isolatie en of vocht. Dit is volgens mij een kwestie van lekstroom maar van ongelijk potentiaal van het slot tov van het frame omdat de aarding ontbreekt.

Volgens mij is het laatste het geval. Het kan dan inderdaad ook zijn dat de massa bij de bobine niet goed is maar omdat je aangeeft dat je contactslot anders gemonteerd zit zou ik daar beginnen.
 
Heldere uitleg, waarvoor dank. Ik ga vanavond het contactslot aarden en laat het hier even weten :)

Al bedacht hoe je gaat testen? Heb je huisdieren waarmee je kan testen hond met een metalen halsband of zo? :+

Tip: Maak een geisoleerd draadje aan je frame en houd het andere uiteinde vast met een isolatie tang. (isolatie van het draadje kan de dun zijn ;) )
Start je motor
Hou het blanke uiteinde vlak voor je contactsleutel. Als je vonkjes ziet of hoord overschieten is het niet goed.
 
je contactslot moet zowiezo op een of andere manier aarden, anders kun je het niet gebruiken om je motor uit te zetten. dus als hier geen apart kabeltje voor is of deze is beschadigd, dan moet je contactslot direct massa maken. er zal wel geen kabeltje zijn, omdat deze erg dik geisoleerd zou moeten zijn of erg rap zou slijten, en dus faalgevoelig zou zijn.
ergo: zorgen dat je contact goed geaard is ;)
 
De spanning op de primaire wikkeling van de bobine kan enkele honderden volts bedragen.
Als je het contact uitzet word de primaire kant kortgesloten.
Maakt je contactslot geen massa dan komt deze spanning op de massa van het slot.
 
Ook interresant: hoe hoog kwam de sleutel?
Hij kwam pas na 5 seconden terug op de plek waar hij van gelanceerd werd.


Volgens mij is dit 0,5 x 9,8 m/s (kwadraat) x t (kwadraat)

0,5 x 9,8 x 25 is 122,5 meter!!!!!

Op zich een hele prestatie!!! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan