Schokbreker instellen

Errewin

Rookie
25 mei 2018
11
1
Beste mede motorrijders,

Mijn voorvork heeft een service beurt gehad. Nu heb ik deze weer op de fabrieks instellingen gezet.
Dit wilde ik toen ook met mijn schokdemper achter ook doen. Deze kan ik instellen qua rebound (met een platkop schroevendraaier) en compression (met een imbus sleutel).
Toen ik de compression kant los draaide begon er een geel achtige olie substantie uit. Deze heb ik dus weer snel dicht gedraaid.
Nu vroeg ik mij af: Is mijn schokbreker kapot? Of is dit normaal en stopt dit vanzelf?
Ik rij op een Suzuki GSXR 750 uit 2002.

Groetjes,
Erwin
 
Nog even een kleine tip over de balance tussen de voor vering en achter vering.

Als je op de motor zit met je handen aan het stuur en dan gaat zitten moet de motor gelijk tijdig voor en achter in zakken.
dit is een simpel iets om de bassis van verstellen in de gaten te houden
 
OF de luchtkamer verkleinen ;)

Klopt, maar dat is meestal alleen het geval bij een voorvork, niet bij een achterschokbreker waar nu over gepraat wordt.

En in theorie kan je er nog wel meer zaken bijhalen, zoals claimen dat door de voorspanning te wijzigen de hoogte anders wordt, dus de achterbrug een andere hoek maakt, dus het linksysteem in een andere positie staat en omdat dat progressief is zou de vering dus wel harder of zachter worden, maar dat is marginaal gedoe en erg theoretisch.

Gaat mij gewoon om het basisprincipe dat je een veer niet harder of zachter kunt zetten. Hoeveel een veer inzakt wordt bepaald door de veerconstante en de belasting, meer niet.

En met geen instelling ter wereld ga je die 2 basisvariabelen veranderen, dus een veer wordt nooit "zachter" of "harder".

Ook niet als je hem met een haaksleutel "strakker" zet. Dat is voorspanning.
 
Heeft de achterschokbreker een servicebeurt gehad?
Ik lees alleen de voorvork.. :?
Klopt, alleen de voorzorg heeft nu een service beurt gehad, omdat ik totaal geen gevoel had aan de voorkant. De achterkant viel toen mee.
Na de beurt heb ik minder gevoel aan de achterkant, daarom deze nu op fabrieksinstellingen gezet. Vanavond weer ff rijden en kijken hoe het voelt.
En anders inderdaad een ritje richting Hyperpro :]
 
Klopt, alleen de voorzorg heeft nu een service beurt gehad, omdat ik totaal geen gevoel had aan de voorkant. De achterkant viel toen mee.
Na de beurt heb ik minder gevoel aan de achterkant, daarom deze nu op fabrieksinstellingen gezet. Vanavond weer ff rijden en kijken hoe het voelt.
En anders inderdaad een ritje richting Hyperpro :]
Vertel ze dan gelijk even dat de inbusbout een stukje los is geweest.
 
De kwaliteit van de afstelling heeft niet per definitie iets van doen met correcte terminologie. Vroeger stelde toch ook iedereen z'n brommer af op straat en op gevoel..
 
Je kan een schokbreker harder stellen d.m.v. het verhogen van de compressie, maar daarmee zul je nooit de correcte rijhoogte- en werking bereiken als de veren niet voor jouw gewicht zijn. Vering kan zelfs hard aanvoelen met te slappe veren omdat je te diep zit in het veerbereik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan