Schokbreker instellen

Errewin

Rookie
25 mei 2018
11
1
Beste mede motorrijders,

Mijn voorvork heeft een service beurt gehad. Nu heb ik deze weer op de fabrieks instellingen gezet.
Dit wilde ik toen ook met mijn schokdemper achter ook doen. Deze kan ik instellen qua rebound (met een platkop schroevendraaier) en compression (met een imbus sleutel).
Toen ik de compression kant los draaide begon er een geel achtige olie substantie uit. Deze heb ik dus weer snel dicht gedraaid.
Nu vroeg ik mij af: Is mijn schokbreker kapot? Of is dit normaal en stopt dit vanzelf?
Ik rij op een Suzuki GSXR 750 uit 2002.

Groetjes,
Erwin
 
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo ;)
 

Bijlagen

  • IMG_20201013_125735131.jpg
    IMG_20201013_125735131.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 16
  • IMG_20201013_125734242_HDR.jpg
    IMG_20201013_125734242_HDR.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 15
Om je preload af te stellen moet je bij die ringen zijn met tandjes die je ziet, in je gereedschaps zit daar voor wel een speciale tool.
Van die imbus gewoon ablijven.
Er zit helaas geen gereedschapskit bij 😕 Dus daar moet ik dan ff naar op zoek.

Om bij de onderste stelknop te komen moest ik het laatste gedeelte van mijn kuip los maken... Ben benieuwd hoe het rijdt
 
Er zit helaas geen gereedschapskit bij 😕 Dus daar moet ik dan ff naar op zoek.

Om bij de onderste stelknop te komen moest ik het laatste gedeelte van mijn kuip los maken... Ben benieuwd hoe het rijdt

Kan ook met schroevendraaiers moet je even op youtube zoeken.

Weet niet hoeveel kilo je weegt en of je vering nog op fabrieksinstellingen stond meestal worden ze ingesteld voor iemand die 75 kilo weegt.
Heb toen ook de vering aangepast van mijn fireblade daar heeft de vorige eigenaar ook met fabrieksinstellingen opgereden, zal wel een licht persoon zijn geweest.
Voor mijn 105 kilo werkte het namelijk niet en was het een wereld van verschil nadat ik de boel had aangepast, sturen en remmen voelde allemaal een stuk beter en zelfverzekerder. :]
 
Kan ook met schroevendraaiers moet je even op youtube zoeken.

Weet niet hoeveel kilo je weegt en of je vering nog op fabrieksinstellingen stond meestal worden ze ingesteld voor iemand die 75 kilo weegt.
Heb toen ook de vering aangepast van mijn fireblade daar heeft de vorige eigenaar ook met fabrieksinstellingen opgereden, zal wel een licht persoon zijn geweest.
Voor mijn 105 kilo werkte het namelijk niet en was het een wereld van verschil nadat ik de boel had aangepast, sturen en remmen voelde allemaal een stuk beter en zelfverzekerder. :]

Bedankt voor je reactie! Na de service beurt van de voorvork en een setje verse banden merk ik al een verbetering :]
Ik ben zelf 83 kg, had jij je vering vanwege je gewicht harder of juist zachter gezet? Ik hoor het graag nog van je!
 
Bedankt voor je reactie! Na de service beurt van de voorvork en een setje verse banden merk ik al een verbetering :]
Ik ben zelf 83 kg, had jij je vering vanwege je gewicht harder of juist zachter gezet? Ik hoor het graag nog van je!

Ik heb de boel veel harder en stugger gezet, achterveer 2 tandjes preload en voor maximale preload, verder beide rebound op 85% hard gezet. Denk dat sommige het voor dagelijks gebruik te hard zouden vinden maar ik rij er niet op voor comfort. 😉

Ik zou als ik jouw was gewoon verschillende standen uitproberen beginnen met alles op 50% en dan verder kijken of je het harder of zachter wil, echter ben ik van mening dat een supersport lekker stug en hard moet zijn. ;)
 
Ik heb de boel veel harder en stugger gezet, achterveer 2 tandjes preload en voor maximale preload, verder beide rebound op 85% hard gezet. Denk dat sommige het voor dagelijks gebruik te hard zouden vinden maar ik rij er niet op voor comfort. 😉

Ik zou als ik jouw was gewoon verschillende standen uitproberen beginnen met alles op 50% en dan verder kijken of je het harder of zachter wil, echter ben ik van mening dat een supersport lekker stug en hard moet zijn. ;)
Waarom de voorspanning zo hoog?
 
Blijf me telkens weer verbazen over de mensen hier die beweren dat ze hun vering zwaarder hebben gezet omdat ze zelf zwaarder zijn dan de "gemiddelde rijder van 75 kg" en dan nog serieus claimen dat het gelukt is ook....

Vering kan je niet zwaarder zetten voor een zware berijder. De enige 2 opties zijn een stuggere veer plaatsen of 25 kg afvallen.
 
Bedankt voor je reactie! Na de service beurt van de voorvork en een setje verse banden merk ik al een verbetering :]
Ik ben zelf 83 kg, had jij je vering vanwege je gewicht harder of juist zachter gezet? Ik hoor het graag nog van je!

Mijn advies is om langs een specialist te rijden en het advies in je topic te negeren over de afstelling.

De suspension van je motor harder of stugger maken door de veervoorspanning te verhogen kan gevaarlijk zijn, omdat je op een bepaald punt geen negatieve veerweg meer over hebt. Iets met 'static sag'.

Niet zo maar gaan lopen draaien aan dingen. Ga gesprekken aan met verschillende specialisten en lees betrouwbare informatie.
 
Mijn advies is om langs een specialist te rijden en het advies in je topic te negeren over de afstelling.

De suspension van je motor harder of stugger maken door de veervoorspanning te verhogen kan gevaarlijk zijn, omdat je op een bepaald punt geen negatieve veerweg meer over hebt. Iets met 'static sag'.

Niet zo maar gaan lopen draaien aan dingen. Ga gesprekken aan met verschillende specialisten en lees betrouwbare informatie.
Niet alleen gevaarlijk maar onmogelijk. Als je de veervoorspanning verhoogt wordt de veer niet stugger.
 
een neveneffect van de veervoorspanning hoger te zetten en dus de negatieve veerweg te verkleinen is dat de luchtkamer groter wordt en de vering dus ZACHTER.

Interessant, had ik nooit zo over nagedacht. Voor de voorvork kan ik me dat wel voorstellen. Grap is dan wel dat je eigenlijk onderdruk creëert in de luchtkamer. Verwaarloosbare onderdruk lijkt me.

De achtershock lijkt me aan ander verhaal, ivm de gasvulling.
 
Ik zou als ik jouw was gewoon verschillende standen uitproberen beginnen met alles op 50% en dan verder kijken of je het harder of zachter wil, echter ben ik van mening dat een supersport lekker stug en hard moet zijn. ;)
Jouw mening zorgt wel voor een motor met minder grip en minder vergevingsgezind dan een vering die ideaal is.
Ideaal is dat de vering zo zacht mogelijk staat, waarbij je in de minst gunstige situaties nog 5% veerweg overhoudt. (lomp sportef rijden, slecht wegdek,..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan