Schokbreker op de kop?

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.413
48
Ben met een project bezig en het komt constructief veel beter uit dat de achterschokbreker op de kop gaat,maar gaat dit kwa demping werken?Voor de veer maakt het uiteraard geen ruk uit, :+

Gr.Gerard
 
Laatst bewerkt:

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.561
276
50
wezemaal
hangt af van hoe de demper inwendig geconstrueerd is. als de "oliekamer" nul komma nul lucht bevat (de olie en lucht/gas gescheiden zijn door een membraan) zou hij moeten werken.

maar : een reden waarom ik het niet zou doen is dat als er ook maar een minieme ruimte is daar waar de demperstang in de behuizing gaat, daar vuil en water gaat blijven staan en zo de dichting veel sneller kapot kan gaan of de stang daar gaat roesten.

best is een andere demper zoeken (met los reservoir).
 

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.413
48
hangt af van hoe de demper inwendig geconstrueerd is. als de "oliekamer" nul komma nul lucht bevat (de olie en lucht/gas gescheiden zijn door een membraan) zou hij moeten werken.

maar : een reden waarom ik het niet zou doen is dat als er ook maar een minieme ruimte is daar waar de demperstang in de behuizing gaat, daar vuil en water gaat blijven staan en zo de dichting veel sneller kapot kan gaan of de stang daar gaat roesten.

best is een andere demper zoeken (met los reservoir).
Als hij maar goed dempt en dat hij misschien wat eerder daar slijt zo be it.
Deze demper hadden we nog is multi instelbaar(lengte ook) en lijkt vrij stug(is ook een voorwaarde in dit concept)dus als deze gaat werken dan gaan we hier voor.
Hoe kom je er achter of er wel of niet lucht aanwezig is in het binnenwerk?
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.783
75
hardinxveld-giessendam
technisch moet het geen problemen geven met de werking aangezien het een demper is met een extern reservoir. maar je gaat wel veel vaker seals moeten vervangen omdat er vuil op blijft liggen en er geen stofkappen op zitten om het vuil bij de seals weg te houden. en de veer en de demper zullen iets harder moeten weken omdat er meer onafgeveerd gewicht is bij montage op zijn kop.
oja en mocht je luchtbellen vinden op de verkeerde plek dan is hervullen met olie zonder luchtbellen niet al te moeilijk en anders zijn daar specialisten zat voor.
 
Laatst bewerkt:

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.603
254
www.autogereedschap.com
Als ie demontabel is kan je dat redelijk testen door 'm ondersteboven te monteren zonder de veer. Met de hand (of hulpmiddel) op en neer duwen/trekken en dan kan je voelen of je een luchtbel of gasbel in de olie tegen komt. De piston maakt dan een soort 'ongedempte stapjes'. Even laten staan en nog een keer testen.

Heb dit een paar keer met succes gedaan (1x kon het wel en de andere niet), geen idee of het zo de bedoeling is, maar hey, soms moet je wat ;)
 

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.413
48
Kijk,dit is info wat we wat mee kunnen.
Ga ik morgen testen,dank. :}
 

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.194
22
Als je bang bent voor zooi op de seals kan je er toch ook een hoesje omheen trekken? Ik heb er zelf ook een, niet voor de seals overigens.
 

Murvie

MF veteraan
16 feb 2005
2.939
4
Kan prima, dit is een demper met een membraan in het reservoir, olie en stikstof leven dus gescheiden van elkaar.
 

Roughneckk

Die hard MF'er
2 sep 2012
903
0
53
Hank N. Br.
Je moet een demper hebben met een scheidings zuiger. Die kan je op de kop zetten. Deze niet als hij origineel recht op staat
 

Roughneckk

Die hard MF'er
2 sep 2012
903
0
53
Hank N. Br.
Bij een scheidings zuiger wordt de olie en lucht/gas gescheiden. Bij een recht opstaande schokbreker staat de olie onder in. Als je hem omdraaid zakt de olie dan onderin, precies verkeerd om. Dan is de werking toch niet meer goed. Maar goed zal er wel geen verstand van hebben omdat ik bijna wekelijks bij een vering boer kom om dit juist aan te laten passen of een nieuwe te laten maken
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.783
75
hardinxveld-giessendam
en wat is dan het verschil tussen een membraan en een zuiger. een membraan scheid de olie ook van de stikstof en zorgt er ook voor dat de stikstof in het piggybag reservoir blijft zitten en de demper dus volledig gevuld blijft met olie. alles met een extern reservoir heeft zo'n scheiding. je moet pas gaan oppassen met een emulsie demper en zelfs daar gaat het nog meestal goed omdat de demper binnen de kotste keren de olie en stikstof mengt tot een emulsie en de demper alleen tijdens parkeren in en uiterste stand blijft staan. tijdens het rijden zit je altijd ergens tussen minimaal en maximaal ingeveerd en zit de catrige dus in de emulsie want die vult binnen de kortste keren het hele volume van de demper. alleen bij een voorvork met een luchtkamer kan je hem beter echt niet op de kop zetten want dan kan de cartige buiten de olie komen te staan en dat geeft echt problemen. maar als je elke week bij een veringsspecilist komt kunnen die je dat ook wel uitleggen.
 
Laatst bewerkt:

Murvie

MF veteraan
16 feb 2005
2.939
4
Bij een scheidings zuiger wordt de olie en lucht/gas gescheiden. Bij een recht opstaande schokbreker staat de olie onder in. Als je hem omdraaid zakt de olie dan onderin, precies verkeerd om. Dan is de werking toch niet meer goed. Maar goed zal er wel geen verstand van hebben omdat ik bijna wekelijks bij een vering boer kom om dit juist aan te laten passen of een nieuwe te laten maken



Hoe leg je dit dan uit?
Deze demper is namelijk ook uitgerust met een membraan. Deze houd het stikstof op zijn plek, en gescheiden van de olie.

Met een scheidingszuiger demper kan je hem indd ook op de kop monteren, jij bent waarschijnlijk in de war met een emulsie demper, waar inderdaad het gas boven moet blijven. Als je bijv. een rally auto met zo'n demper even op zijn dak heeft gelegen, zullen de eerste bochten daarna erg spannend zijn _O-
 

Buellbloke

MF veteraan
27 jan 2011
4.696
102
Bij een scheidings zuiger wordt de olie en lucht/gas gescheiden. Bij een recht opstaande schokbreker staat de olie onder in. Als je hem omdraaid zakt de olie dan onderin, precies verkeerd om. Dan is de werking toch niet meer goed. Maar goed zal er wel geen verstand van hebben omdat ik bijna wekelijks bij een vering boer kom om dit juist aan te laten passen of een nieuwe te laten maken
Maar het gaat om de optiek Marcel! De optiek!

Oh, en om de lijn natuurlijk.