Schokbreker piept?

Joppie100

MF'er
17 apr 2016
200
19
Delft
Ik heb onlangs testgereden op een FZR600 uit 97. Lijkt in goede staat en onderhouden. Huidige eigenaar heeft een keer een schuiver gemaakt maar daarna niet bespaard en na laten kijken en vervangen wat nodig was. Tijdens testrit niks geks gemerkt: gaat rechtdoor, trilt niet etc. Behalve dan dat als je erop gaat zitten of een hobbeltje pakt je de motor hoort piepen, een beetje alsof je op de staart van een kat gaat staan... Lijkt bij achtershock vandaan te komen maar kon 't niet precies vinden. Er lijkt niks te schuren tussen frame/uitlaat ed. Iemand dit zelf gehad? Of iemand ideeën?
 
Ik heb onlangs testgereden op een FZR600 uit 97. Lijkt in goede staat en onderhouden. Huidige eigenaar heeft een keer een schuiver gemaakt maar daarna niet bespaard en na laten kijken en vervangen wat nodig was. Tijdens testrit niks geks gemerkt: gaat rechtdoor, trilt niet etc. Behalve dan dat als je erop gaat zitten of een hobbeltje pakt je de motor hoort piepen, een beetje alsof je op de staart van een kat gaat staan... Lijkt bij achtershock vandaan te komen maar kon 't niet precies vinden. Er lijkt niks te schuren tussen frame/uitlaat ed. Iemand dit zelf gehad? Of iemand ideeën?

Droog kerinkje?
Ff wat wd40 er op spuiten. Als het dan 3 seconden lang weg is zat het daar.

Ophanging achterbrug?
Draaipunten schokbreker?
Zuigerstang?
 
Dank voor de reacties!
Heb de motor nog niet gekocht, wilde dit eerst even checken maar is dus niet een heel groot probleem als ik het zo hoor.

Linksysteem uit elkaar halen, dan moet je de motor aan de achterkant ophangen neem ik aan?
 
Na 20 jaar beginnen deze lagertjes een beetje vast te zitten wat het piepen teweeg brengt

93399-99919-00 (google it)
nr23 en die zit in het onderste gat van de schokbreker

Krengen zijn best duur maar je kan ze weer een beetje gangbaar krijgen met imal etc

yamaha_933999991900.jpg
 
Ik heb 5 FZRren en die piepen allevijf... Als dat piepen er niet is klopt er iets niet
Toen de VF begon te piepen wist ik dat het tijd was het linksysteem weer te smeren. Ben er alleen niet meer aan toegekomen omdat we toen al over de weg uitgesmeerd lagen -O-

Ik ga met @wyb mee dat waarschijnlijk de lagers in het linksysteem niet goed gesmeerd zijn. Ik heb bij een FZ 750 wel eens de as uit de link getrokken waarna de gortdroge naalden op de grond vielen. Dat ding had meer demping uit een vastzittend linksysteem dan uit de (versleten) schokdemper :X
 
Ja wacht effe, ik moet het gewoon weten. Komt dat door het linksysteem of niet. Al liggen alle lagers eruit, het kan geen kant op. Wat er meestal piept en kraakt is droogpiep, dat doen ze na 10000 kilometer na nieuw al. En we hebben het over het linksysteem, niet over de achterbruglagers, die zich, als ze al kapot gaan, heeeeel ver van tevoren aankondigen. Ik ben laconiek omdat alle 7 mijn rijdbare motoren zo lang ik ze heb piepen en zo strak zijn als snaren...
 
Dat is mooi makkelijk.... Als jij daar mee kunt leven prima. Maar het hoeft niet te piepen en te kraken.....
Zeker niet.

Iemand dit zelf gehad? Of iemand ideeën?

Dat was de vraag... Objectiever antwoord als dat ik gaf kan je niet krijgen

Als hij had gevraagd "Zal ik het uitelkaar halen om te smeren omdat ik me er beter bij voel als je niks hoort" had ik geantwoord: "DOEN"!!!
 
Ja wacht effe, ik moet het gewoon weten. Komt dat door het linksysteem of niet.
Dat kwam -ben ik van overtuigd- mede door linksysteem. Schokdemper zal ook wel niet helemaal fris geweest zijn, ondanks dat de motor toen nog niet zo oud was. En het frame van gekookte spaghetti werkt ook niet echt mee om speed wobble te vermijden. Combinatie van facturen dus, alle dingetjes bij elkaar genoeg om tot het resultaat op de foto te komen.
 
Okee... Wellicht speelt mijn toevoeging nog een rol: Als het niet meer piept moet je je zorgen gaan maken. Zolang het piept zit alles strak, als alles dat strak is er uit is, is er ook niets meer dat kan piepen...
Mijn periodieke controles -altijd als ik thuiskom, niet voor ik vertrek- omvatten ook speling op delen van het rijwielgedeelte. Dus ook de achterwielophanging... op het bordje dat ik in Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!! plaatste zie je dus dat ik voorvorkspeling op de 750 heb ontdekt, dat wordt nagekeken... Jij hebt ineens 5 dingen tegelijk waardoor je in een wobble komt (auw) ik hoop dat te voorkomen door toch secuur te controleren... Nergens staat overigens "linksysteem piept" bij

1568732935534.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een demper kan ook piepen, Ik had een aftermarket Technoflex die begon te fluiten bij uitveren, maar alleen als de rebound sterk gedempt stond, als je die wat losser zette was het helemaal verdwenen. Dit kwam door een ontwerpfout in de demper.

Voor TS, zorg in elk geval dat er niets droog loopt wat eigenlijk gesmeerd hoort te zijn!
 
WD 40 is een ONTvetter.

Prima spul maar heeft zijn toepassing en dat is dit niet. Er is maar 1 juiste oplossing: link demonteren en opnieuw "verpakken" met een geschikt vet. Dan heb je er voorlopig geen last meer van, werkt de link waar voor hij bedoelt is, en gaat het langer mee.
 
excuses voor de verwarring..... ik heb idd gewoon een SMEREND busje wd40 in de kast staan ;)

Aha oke, had ik niet aan gedacht,:$ ik gebruik alleen het gebruikelijke WD40. En dat is prima spul. :t

Maar ik neem aan dat dat spul wat jij gaat gebruiken dun vloeibaar is (uit een spuitbusje dus...), dat zal vast goed smeren en het gepiep voor enige tijd weer oplossen. Maar zou niet mijn voorkeur hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan