schokbreker zijspan

Zonan

MF'er
5 mrt 2003
72
0
Bergen Lb
Ik ben een nieuwe wieldraagarm voor mijn zijspan aan het maken.
Dit omdat ik er een rem op ga maken en voor een confortabelere veering.
De huidige veering is een rubbere torsie veering.
Nu wil ik er een gewone schokbreker op zetten maar een losse motor schokbreker is te licht.
Is er iemand die mij meer info kan geven over schokbrekers voor zijspannen???
Het is een middelzware bak
Thijs. :?
 
waarom is een losse motorschokbreker te licht?
Dat hangt volgens mij alleen af van de motor die je als donor gebruikt, ik denk dat de schokbreker van een zware toermotor (met stereo-demping) uitstekend voldoet.
zet de feiten maar op een rijtje;
waarom zou de schokbreker van een 250 kilo zware motorfiets waar twee personen op kunnen (maximum toelaatbaar gewicht ca 500kg........) niet volstaan voor een bak van ca 100 kg waar maar 1 persoon in kan?

Mijn EZS (max laadgewicht 175kg) is ook afgeveerd met een redelijk standaard Koni dempertje, de bak weegt leeg ongeveer 90kg, is eenpersoons (vanwege de kuipstoel kan je daar dus echt niet mee smokkelen) en beschikt over 200 liter bagage ruimte...

Zal wel eens kijken vandeweek wat het type/serienummer van de koni is.
 
Dat klinkt logisch maar als ik een koni eronder zet dan zakt hij zonder bagage en passagier al te veel in.
Waar deze koni van af komt weet ik niet.
Op mijn koni staat 2297 en 76-1472 en op de veer zelf staat 214-1.
Thijs.
 
als je er belangstelling voor hebt heb ik de originele veren van mijn Guzzi nog, is ook Koni.
Zijn de progresieve veren van een 1000 SP II, die staat voor 248 kilo droog in de papieren (das dus rond de 280 rijklaar)
EZS heeft deze vervangen door lineare veren omdat de motor anders door het extra gewicht van het zijspan teveel inveert (wat weer funest is voor de cardan aandrijving)
Zal wel effe kijken of er een nummer op staat, dan kun je mischien zelf zien of ze gekombineerd kunnen worden met jouw demper.
 
Niet zo veel. Is ongeveer 290 mm lang. Ik weet niet precies wat de veersterkte is. Je kunt eea zien op www.hagon-shocks.co.uk. Heb ik gekocht bij Verstegen (www.verstegenmotors.nl), die deze verkoopt als zware demper voor de Velorex zijspannen. Aangezien ik een Velorex 700 bak heb die 20cm verbreed is, leek me dit wel een goede optie, en dat is ook gebleken.
Kostte 105 euro.
wil je nog wat verdienen op je ouwe demper? Of istie versleten?
 
Die kwam in niet door de maker bedoelde delen onder het span vandaan (ophangoog afgebroken) en is dus wijlen.
Ik heb nog wel de veer ervan, die is flink stug, en een op een Velorex passende HAGON demper (die is lek, maar misschen reparabel ?) en een pasgemaakte demper van een Guzzi V50 (die is iets te lang, dus lastig te monteren -onder voorspanning- en te licht naar mijn smaak).
Als je iets denkt te kunnen met deze handel ken je 't zo komen halen, anders gaat het binnenkort bij het afval.
Zo te horen wel bruikbaar, maar pas na werk eraan, welke ik zelf niet zo'n goesting in heb. ;) Ik rij wel ff met de huidige 30+jaar oude shocks en als ze idd stuiteren zoals ik verwacht bestel ik ook mooi een nieuwe. :9
 
Ik heb belangstelling. O-)

stuur maar effe een elektrische postduif naar steven punt wolf bij wxs in nederland.
wisselen we even gegevens uit, ben vandaag toch thuis dus als vrouwlief geen gezwaar heeft kan ik gelijk even kijken wat het typenummer van de veren is.
 
Ik heb getracht een postduif te versturen.
Ik hoop dat hij de weg vind.
Zou je mij jou mailadres willen sturen , dan weet ik of ik de juiste heb ontcijfert.
Thijs. :?
 
uhmmm sorry, had mischien effe moeten replyen............ beetje druk geweest gisteren, onze lieve dochter had weer een beetje een druildag.......

Zal vanavond even naar de veren kijken.
 
uhmmm sorry, had mischien effe moeten replyen............ beetje druk geweest gisteren, onze lieve dochter had weer een beetje een druildag.......

en daar heb je kleine dochters voor :X
hadden mijn zonen lang lang geleden ook maar gaat over met de jaren 8-)
komen er andere problemen |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan