Schokbreker zijspanwiel

Allard-s

Rookie
9 mei 2009
12
0
Alkmaar
Hallo Allemaal,

Ik heb een paar vragen over zijspanschokbrekers.

Wij hebben een BMW K1100LT + EML GT3e combinatie uit 1998.
Mijn vrouw klaagt al jaren over de stugge vering van de zijspanbak. Zij zegt dat ze de bak door stuitert. Het zijspan weegt leeg ca. 110 kg.
Nu weet ik dat de zijspanveer behoorlijk stug moet zijn, immers in een bocht naar links komt al het gewicht van de combinatie op het zijspanwiel te staan. Daarnaast komt een stugge veer de rijeigenschappen ten goede.

Op dit moment zit er een standaard zijspanveer + demperelement van EML bij het zijspanwiel gemonteerd.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Zou het uitmaken als ik een progressieve veer monteer?

- Zijn er mogelijkheden om de bak minder te laten stuiteren zonder dat rijeigenschappen
slechter worden?

- Welke schokbrekers / veren kun je vandaag de dag het beste op zo'n zware bak als ik heb monteren?
 
Ik heb de zelfde Bak aan de GL, en mijn Vrouw klaagt ook over stuiteren.
Ik denk dat ik gewoon een nieuwe moet monteren en dat zou dan eentje van Hagon moeten worden, die maken zij zoals jij het wilt.
 
Hallo Allemaal,

Ik heb een paar vragen over zijspanschokbrekers.

Wij hebben een BMW K1100LT + EML GT3e combinatie uit 1998.
Mijn vrouw klaagt al jaren over de stugge vering van de zijspanbak. Zij zegt dat ze de bak door stuitert. Het zijspan weegt leeg ca. 110 kg.
Nu weet ik dat de zijspanveer behoorlijk stug moet zijn, immers in een bocht naar links komt al het gewicht van de combinatie op het zijspanwiel te staan. Daarnaast komt een stugge veer de rijeigenschappen ten goede.

Op dit moment zit er een standaard zijspanveer + demperelement van EML bij het zijspanwiel gemonteerd.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Zou het uitmaken als ik een progressieve veer monteer?

- Zijn er mogelijkheden om de bak minder te laten stuiteren zonder dat rijeigenschappen
slechter worden?


- Welke schokbrekers / veren kun je vandaag de dag het beste op zo'n zware bak als ik heb monteren?

stabilisatorstang eronder maken :)
 
progressieve veer kan helpen. dan veert het eerste deel wat soepeler. ik ben bang dat het grootste probleem in de demper zit, veel te stug. mijn vrouw klaagt namelijk ook over de klappen die ze in de GT3 krijgt. een soepele demper, veer en een stabilisatorstang zou de oplossing kunnen zijn. een tussenoplossing zou inderdaad een soepele demper met een lichte progressieve veer kunnen zijn.

ik weet niet of die EML dempers open kunnen, dan zou je er ook dunnere olie in kunnen doen.
 
Wel....mischien eens kijken naar ontwerpen van vroeger, de bak zelf laten veren zoals bij Steib en Hollandia. Raar dat merken zoals EML en EZS niet echt rekening houden met het comfort in de bak, het mooiste zou zijn een electronisch regel systeem voor je vering om maar in de moderne tijd te denken.
Een veer dat zacht veert als je normaal rijdt en hard wordt als je remt, een scherpe bocht neemt of met hoge snelheid rijdt. Ik ken koekblikken (Ford Thunderbird SC uit 1992) die zoiets hadden, dat werkte perfect!
Verder werkt een stabilisatorstang ook goed, daarmee voorkom je teveel overhellen en kun je wat zachtere vering gebruiken.
 
Mijn kinderen klaagden ook over het stuiteren van de bak. Ik heb er toen een Wilbers veer onder gezet en heb ze niet meer gehoord... kost een paar centen, 449,00 euries om precies te zijn...art. nr. 630-420-14 en als je nog wat slapper in de was zit doe dan meteen de rest van de vering ook, zul je geen spijt van krijgen, montage bij wilbers zelf is ook mogelijk en je bent meteen van het probleem af...heb ik ook gedaan... www.wilbers.de en klik dan op het zijspan gedeelte,
je kunt ze online bestellen en hebben een super snelle levering
groeten erick *O* :]
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het prijs verschil wel erg groot! wat is nu het technische verschil tussen zo'n Wilbers schokdemper en bijvoorbeeld een Hagon die 90 euro kost.
Wat maakt een factor 5 in prijs goed?

Ik heb zelf al eens geinformeerd en kwam toen op zo'n 1700 euro uit om een heel span op goede veren te zetten, serieus geld dus.
 
Ik vind het prijs verschil wel erg groot! wat is nu het technische verschil tussen zo'n Wilbers schokdemper en bijvoorbeeld een Hagon die 90 euro kost.
Wat maakt een factor 5 in prijs goed?

Ik heb zelf al eens geinformeerd en kwam toen op zo'n 1700 euro uit om een heel span op goede veren te zetten, serieus geld dus.

Tja het is net wat je er maar voor over hebt... zelf heb ik ong 1100 euries bij Wilbers in die tasse laten glijden maar is wel een goeie invest geweest! En rij er ong. 9 jaar later nog mee rond! En wat het verschil is met Hagon? Geen idee... maar heb je beide veerpoten wel eens naast elkaar bekeken? Er zal toch zeker een verschil in zijn....
Heb net nog even op de website van Hagon gekeken maar weet je zeker dat je de juiste prijslijst er bij had want ik kom op 375 euro en met verstelbare voorspanning 200 extra
bij Wilbers is ie 449 en met voorspanning is ook 200 extra...
 
Laatst bewerkt:
Wat misschien iets is, is de ESA vering van BMW
kun je zelf de demping en stugheid van je veer met demper in stellen.

Deze vering heb ik nu ook op de GS en moet zeggen je kunt het geheel naar omstandigheden instellen en dat verneem je erg goed.

rustig toeren = slappe veer en zachte demping
fors door sturen = harde veer en harde demping.
dus voor ieder wat wils
 
Tja het is net wat je er maar voor over hebt... zelf heb ik ong 1100 euries bij Wilbers in die tasse laten glijden maar is wel een goeie invest geweest! En rij er ong. 9 jaar later nog mee rond! En wat het verschil is met Hagon? Geen idee... maar heb je beide veerpoten wel eens naast elkaar bekeken? Er zal toch zeker een verschil in zijn....
Heb net nog even op de website van Hagon gekeken maar weet je zeker dat je de juiste prijslijst er bij had want ik kom op 375 euro en met verstelbare voorspanning 200 extra
bij Wilbers is ie 449 en met voorspanning is ook 200 extra...

Keek ook even bij Hagon maar de gewone schokbrekers zijn voor een 185 euro ook met een verstelbare veervoorspanning geleverd
Dus die 90 Euro per stuk klopt wel ga je voor de duurdere met instelbare demping dan kom je wel een stuk duurder uit maar heb je dat nodig op een zijspanfiets ?
 
Dank jullie wel voor jullie adviezen. :)

Instelbare voorveerspanning op een schokbreker van een zijspanwiel is een must.
Zeker als je ook mee op vakantie gaat.

Alleen zit ik wel met vraag wat is het verschil tussen de dure Wilbers en de veel goedkopere Hagon veren. Kan iemand dat mij uitleggen?
 
Instelbare voorveerspanning op een schokbreker van een zijspanwiel is een must.
Zeker als je ook mee op vakantie gaat.

Is dat zo? Waar ga je naartoe met Vacantie, naar een of ander Ontwikkelingsland
of gewoon naar Belgie :+ daar zijn de Wegen soms ook erg belabberd !
Wij gaan al Jaren op Vakantie met het Span maar vinden het niet nodig om zulke dure Schokbrekers te monteren.
Wij hebben de laatste 6 Jaar een kleine 4 ton gereden en hebben die Wilberts niet echt nodig, Heb wel eens samen met Halvlife uit 3 Schokbrekers 1 gemaakt, werkte prima een Tijdje.
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor jullie adviezen. :)

Instelbare voorveerspanning op een schokbreker van een zijspanwiel is een must.
Zeker als je ook mee op vakantie gaat.

Alleen zit ik wel met vraag wat is het verschil tussen de dure Wilbers en de veel goedkopere Hagon veren. Kan iemand dat mij uitleggen?

De Hagons die ik gebruik kun je alleen de veervoorspanning instellen en meer niet, wel kun je opgeven hoe zwaar de veering moet zijn. Duurdere modellen van Hagon kun je beter instellen, en Wilbers gaat daar wellicht nog verder in.
 
Instelbare voorveerspanning op een schokbreker van een zijspanwiel is een must.
Zeker als je ook mee op vakantie gaat.

Is dat zo? Waar ga je naartoe met Vacantie, naar een of ander Ontwikkelingsland
of gewoon naar Belgie :+ daar zijn de Wegen soms ook erg belabberd !
Wij gaan al Jaren op Vakantie met het Span maar vinden het niet nodig om zulke dure Schokbrekers te monteren.
Wij hebben de laatste 6 Jaar een kleine 4 ton gereden en hebben die Wilberts niet echt nodig, Heb wel eens samen met Halvlife uit 3 Schokbrekers 1 gemaakt, werkte prima een Tijdje.

Ja dat is zo. Ik rij prive altijd met het zijspan (wij hebben geen auto) en dan gaat er regelmatig veel spul of meerdere mensen mee. Dan is het erg practisch als je de voorveerspanning kunt aanpassen. Zeker als je wat verder moet. En zo ook op vakantie, dan is de belasting vaak op zijn hoogst.
 
Mijn vrouw heeft flink last van artrose '( en het stuiteren in de bak wordt voor haar een steeds grotere last. ;( Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt en toch besloten om een Wilbers veer + schokbreker en hydraulisch verstelbare voorveerspanning aan te schaffen en te monteren. (kosten € 684,-- incl. BTW)

Ik heb ervoor gekozen om dat bij HK Suspension in Tiel te doen. Mijn argument was dat als het niet beviel dan kon ik gelijk weer terug de werkplaats in om het samenstel te laten aanpassen. (bij de kosten inbegrepen)
Ik mocht bij hun in de werkplaats sleutelen. 8-) Ik heb zelf gekozen om mijn eigen gereedschap mee te nemen en alles losgehaald en samen met hen weer de nieuwe schokbreker gemonteerd. :)
Ik heb zelf een gat in de bodem van de bak geboord voor de hydrauliekleiding van de veervoorspanning. Ik was zeer tevreden over hun deskundigheid en hun service. :) :)

Vervolgens de 130 km teruggereden naar Alkmaar. Dit was een mooie testrit. :] :]
Mijn vrouw is tevreden en ik ben zeer tevreden. De bak maakt een iets grotere slag maar verder merk ik er tijdens het rijden weinig van. De wegligging is nog steeds prima. De veerweg (298 mm) wordt nu veel beter benut en mijn vrouw kan zelf al rijdende de voorveerspanning aanpassen. Hier merkte ik op de snelweg ook weinig van. De terugveerdemping is in 25 stapjes te verstellen en daar kan ik bij deze veer zomaar gewoon bij. Moet ik wel even afstappen.

Het was een heleboel geld, maar al met al zijn wij goed te spreken over deze oplossing.
De echte grote test komt over 2 weken. Dan gaan wij met ons zijspan trekken door Ierland, dan gaat ook onze aanhanger mee. :W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan