Schokbrekers weetjes..

Sjiefke

MF veteraan
28 mrt 2007
3.959
526
Zuid-Limburg
Ik ben op zoek naar een nieuwe schokbreker, maar ik kom er niet helemaal wijs uit. Kan iemand mijn vertellen wat het verschil is tussen een (remote) pre-load adjustment systeem en een reservoir is?

- Sommige fabrikanten bieden veren aan zonder reservoir en bieden een reservoir aan als optie. (Hyperpro)
- Andere fabrikanten bieden veren aan zonder reservoir met een remote preload adjustment als optie. (Hagon)
- Weer andere beiden veren aan zonder reservoir met een reservoir én pre-load adjustment als optie. (Technoflex)

Wat is nu wat?

Alvast bedankt!
 
Ik ben op zoek naar een nieuwe schokbreker, maar ik kom er niet helemaal wijs uit. Kan iemand mijn vertellen wat het verschil is tussen een (remote) pre-load adjustment systeem en een reservoir is?

- Sommige fabrikanten bieden veren aan zonder reservoir en bieden een reservoir aan als optie. (Hyperpro)
- Andere fabrikanten bieden veren aan zonder reservoir met een remote preload adjustment als optie. (Hagon)
- Weer andere beiden veren aan zonder reservoir met een reservoir én pre-load adjustment als optie. (Technoflex)

Wat is nu wat?

Alvast bedankt!

Pre-load = veervoorspanning

Voor de rest kan ik je niet helpen
 
pre-load is veervoorspanning. Hiermee zet je de motor iets hoger of lager.
Remote pre-load is op afstand verstelbare veervoorspanning.
 
pre-load is veervoorspanning. Hiermee zet je de motor iets hoger of lager.
Remote pre-load is op afstand verstelbare veervoorspanning.

Psies.
Je kunt dus een schokdemper met twee slangen eraan hebben.
Slang 1 voor remote reservoir. Deze hebben dan ook de ingaande demping instelbaar. Alternatief hebben schokdempers met instelbare ingaande demping een piggyback reservoir (vast aan het demperhuis).
Slang 2 voor de hydraulisch instelbare veervoorspanning. Als makkelijk alternatief voor het instellen met haaksleutel (bij veel motoren kan je er namelijk maar slecht bij).

Hagon heeft geen schokdempers met piggyback of remote reservoir, vandaar dat zij alleen hydraulische pre-load als optie aanbieden.

Greetz, Noud
 
Terug
Bovenaan Onderaan