schokbrekers

Dirk130

MF veteraan
26 mei 2003
23.928
255
Den Haag
Deze vraag zal al wel eerder naar voren zijn gekomen, maar toch ga ik hem stellen.

o, voor de slimmetjes onder ons de zoek functie heb ik gebruikt maar niets bruikbaars gevonden!!!!


Net als bij de schokbrekers van een cb kan ik mijn schokbrekers(xj 750 seca 1983) met een stelschroef afstellen. De afstellingnummers(ook een leuke voor scrabbel)lopen van 1 tot en met 4.

maar wat betekenen die nummmers, als ik af ga op het whpb van de cb zal ik mijn veering op 1 (alleeen rijder stadsverkeer) moeten zetten of anders 2 (alleen rijder snelle of bochtige wegen)

Wie weet het. en nee, ik heb nog geen wphb van de xj. deze komt binnenkort op cd naar me toe...voor evt liefhebbers mail me maar
 
Ik vermoed dat het een voorinstelling is, dus dat je hiermee de hardheid van
de eerste paar centimeters van de schokdemperweg in kunt stellen.
1 is comfort, 2 is normaal, 3 is harder (met duo, voorkomt doorzakken zodra iemand achterop gaat zitten), en 4 is sport (stuiter stuiter).
 
Ik vermoed dat het een voorinstelling is, dus dat je hiermee de hardheid van
de eerste paar centimeters van de schokdemperweg in kunt stellen.
1 is comfort, 2 is normaal, 3 is harder (met duo, voorkomt doorzakken zodra iemand achterop gaat zitten), en 4 is sport (stuiter stuiter).
Je kan met de voorspanning een veer niet stugger maken. Ook niet de eerste cm's. Op het moment dat de demper iets inveert is er geen voorspanning meer. Je stelt met de voorspanning de rijhoogte af. Als je met een passagier gaat rijden dan zet je de voorspanning hoger omdat de motor dan minder ver zal inveren en dus niet zo snel onderin slaat. Ook veranderd het stuurgedrag door de hoogte te wijziggen met de voorspanning.
 
Ben het niet eens met v.d.v.
Met deze schroef kun je inderdaad de veervoorspanning inregelen, op de CB750FII ('77) en CB750F ('85)is nummer 1 de slapste stand en nummer 4 de hardste stand.
Aangezien je de veer in de lengte niet veranderd wordt alleen de veer voorspanning (druk) hoger, hierdoor zal de veer meteen in de hardere regionen gaan veren en dus harder worden. Door het iets harder worden zal de motor inderdaad ook iets minder inveren als je statisch gaat zitten, maar dit is volgens mij op deze fietsen marginaal. Het stugger worden van de veren is beter te voelen dan het hoger worden van de staart. Ik heb zelf nooit een verandering in balhoofdshoek gevoeld nadat ik met de vering gespeeld had, het bleven zware bakken.

Gezien de spelling welke het buizenframe, telescoopvering achter, ed. geeft vond ik het toen erg fijn om op de hardste stand te rijden (4), dit gaf het meest rustige stuurbeeld midden in de bocht, al moet je tegenwoordig dit rustige stuurbeeld met een hele grove korrelzout nemen. Het waren echte zwabberbakken. Maar de beloning is erg groot als je met deze zwabberbak een moderne fiets kunt bijhouden of voorbij steken. Niet iedereen durft hier tegenwoordig meer op te rijden met zoveel onrust in het frame.

Ik vind ze nog steeds mooi en duidelijk in de techniek. Een leuke aanvulling op straat.
 
Ben het niet eens met v.d.v.
Met deze schroef kun je inderdaad de veervoorspanning inregelen, op de CB750FII ('77) en CB750F ('85)is nummer 1 de slapste stand en nummer 4 de hardste stand.
Aangezien je de veer in de lengte niet veranderd wordt alleen de veer voorspanning (druk) hoger, hierdoor zal de veer meteen in de hardere regionen gaan veren en dus harder worden. Door het iets harder worden zal de motor inderdaad ook iets minder inveren als je statisch gaat zitten, maar dit is volgens mij op deze fietsen marginaal. Het stugger worden van de veren is beter te voelen dan het hoger worden van de staart. Ik heb zelf nooit een verandering in balhoofdshoek gevoeld nadat ik met de vering gespeeld had, het bleven zware bakken.

Gezien de spelling welke het buizenframe, telescoopvering achter, ed. geeft vond ik het toen erg fijn om op de hardste stand te rijden (4), dit gaf het meest rustige stuurbeeld midden in de bocht, al moet je tegenwoordig dit rustige stuurbeeld met een hele grove korrelzout nemen. Het waren echte zwabberbakken. Maar de beloning is erg groot als je met deze zwabberbak een moderne fiets kunt bijhouden of voorbij steken. Niet iedereen durft hier tegenwoordig meer op te rijden met zoveel onrust in het frame.

Ik vind ze nog steeds mooi en duidelijk in de techniek. Een leuke aanvulling op straat.
Als je de motor van de middenbok af zet dan zal de motor altijd door zijn eigen gewicht enkele cm's in de veren zakken. De enige spanning die dan op de veren staat wordt veroorzaakt door het gewicht van de motor. Er is op dat moment geen voorspanning meer omdat de motor verder uit de veren kan. stel dat je in deze toestand de veerspanning met 1cm zou verhogen, dan gaat de motor ook 1cm omhoog omdat hij nergens door wordt tegen gehouden.
Verder is het zo dat een veer niet stugger wordt naarmate deze verder in veert.
Op je veer staat een getal wat aangeeft hoeveel gewicht er nodig is om de veer 1cm te laten inveren. stel dat dat 25kg is dan veert deze bij 100kg 4cm in en bij 200kg 8cm. het wordt pas anders als je een progressief gewonden veer hebt, maar dan heeft de voorspanning daar nog geen invloed op.
 
Ben aan het denken, zit waarde in.
Bij de weg, volgens mij zitten er wel progressieve veren onder, dat was toen helemaal top.
Het eerste gedeelte wordt inderdaad geregeld door de veervoorspanning, als een vering statisch ingeveerd staat dan heeft inderdaad de voorspanning geen invloed meer, maar elke keer dat de vering zijn negatieve veerweg aanspreekt en daarna weer teruggaat naar zijn "statische" toestand, speelt de veervoorspanning een rol. Dit gebeurt tijdens het rijden best vaak en dus heeft de veervoorspanning (bij het wisselen van negatieve veerweg naar positieve veerweg) redelijk wat invloed.
Bij de lage kont van deze fietsen is het omhoog brengen van de kont ook niet zo effectief, procentueel gezien.
De balhoofdshoek en dus ook naloop worden op deze lange fietsen hierdoor niet veel veranderd.

Wel leuke materie om zo over te denken en tot denken gezet te worden.
 
Ben aan het denken, zit waarde in.
Bij de weg, volgens mij zitten er wel progressieve veren onder, dat was toen helemaal top.
Het eerste gedeelte wordt inderdaad geregeld door de veervoorspanning, als een vering statisch ingeveerd staat dan heeft inderdaad de voorspanning geen invloed meer, maar elke keer dat de vering zijn negatieve veerweg aanspreekt en daarna weer teruggaat naar zijn "statische" toestand, speelt de veervoorspanning een rol. Dit gebeurt tijdens het rijden best vaak en dus heeft de veervoorspanning (bij het wisselen van negatieve veerweg naar positieve veerweg) redelijk wat invloed.
Bij de lage kont van deze fietsen is het omhoog brengen van de kont ook niet zo effectief, procentueel gezien.
De balhoofdshoek en dus ook naloop worden op deze lange fietsen hierdoor niet veel veranderd.

Wel leuke materie om zo over te denken en tot denken gezet te worden.
De voorspanning speelt pas een rol als de demper helemaal uitgeveerd is.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit tijdens het rijden gebeurt.
Mocht dit wel gebeuren, dan staat je veervoorspanning te hoog waardoor de negatieve veerweg te klein is geworden.
Als je even googled op veervoorspannning, dan vind je op veel sites een duidelijke uitleg.
Wat je stuurgedrag betrefd bij het hoger of lager maken, bij een nieuwere sportmotor is 5mm meer of minder al goed merkbaar. ik kan me voorstellen dat dat bij een langere motor minder effect heeft maar we hebben het hier over een verschil van hooguit 10cm. Dit is een relatief verschil van zo'n procent of 7 vergeleken met een motor ven 150cm. Je moet bij een langere motor dus 5,3mm verstelen t.o.v. de 5mm van een korte motor.
Of vergeet ik nou iets?
 
Terug
Bovenaan Onderaan