Schokdemper / vering achter afstellen ( Suzuki GSXR 600 Srad )

23 aug 2014
94
28
Kampen
Goedemorgen,

Gezien het deze week weer tijd is voor de TT heb ik nog kort een vraag over de achter schokdemper / veer van mijn motor.
Vorige week wezen rijden met een buurman van mij. Eerste stuk had die achter mij gereden en gaf hij aan dat de suzuki veel achter op en neer veert.
Nu heb ik dat destijds met de aankoop ook wel gemerkt maar eigenlijk nooit bij stil gestaan.
Na wat er over gepraat te hebben trek ik wel meer twijfels hier uit en lijkt het mij dat hij toch een stuk strakker afgesteld kan worden.
Soms ook achter wel het gevoel dat hij iets nerveus is ( gevoel van weggelijden )

Echter heb ik zelf van veringen, dempingen etc 0,0% kennis en vraag ik het hier eens even.
Zelf ben ik niet een van de zwaarste personen met +- 66kg.
Als ik op de motor ( alleen ) ga zitten dan zakt de achterkant van de motor al wel iets in.

Banden zijn nog goed ( vorig jaar v.v ) en spanning zat 1 maand geleden nog op 2,6 bar ( Vorige keer was dit 2,5bar rond januari '22 )

Het mooiste zou natuurlijk zijn om hem af te laten stellen door een veringsspecialist maar is lijkt mij een beetje te kort voor assen :P
 
T is wel iets om ff te onthouden maar hun zullen het vast niet rustig hebben.
En het is ook een kleine 50 min rijden wat ik niet kan redden deze week ivm werk :x

Zal wel ff informeren vanmiddag bij hun.
Doe dat, hij is een 1 mansbedrijf, dus druk zal ie wel zijn. Het is echter wel een heel goed bekend staande zaak. Ik woon zelf in Zuid-Holland, maar ben er ook geweest..
ietwat verder rijden dan jij trouwens. 2,5 uur heen, en weer terug ook. Even met een maat z'n ZRX daar gebracht voor een paar runs op de dyno-bank, en afstellen/synchroniseren van de carbs.
De afstelling van mijn ZRX schokdempers heeft ie ook gedaan, daar zit Ohlins onder, voor en achter. Die ZRX heb ik trouwens in Groningen gekocht. Dat was nog een stukje verder dan Tynaarlo.
Maar bel hem gewoon op, is een goede kerel.
 
In 2020 mijn 750 SRAD gekocht uit '99 en gelijk de schokbrekers rondom laten reviseren. De motor stuurt nog steeds zo scherp als een warm mes door de boter. Wat dat betreft wel een aanrader, dan kan de vering ook gelijk afgesteld worden door de specialist. Waarschijnlijk is er nog nooit nieuwe olie en gas ingegaan, dus mag je er wel vanuit gaan dat het spul z'n goede eigenschappen inmiddels verloren is.
 
Als soms lijkt alsof de boel gaat glijden, dan lijkt me het niets te vroeg om er naar te kijken.

Lekt de schokdemper? Kun je bij de stelknoppen? Als de demping zo goed als niet meer werkt dan is dat niet geheel zonder gevaar.
 
Grote kans dat je schokdemper versleten is.
Maar er zitten twee schroefjes op, boven en onderaan denk ik waar je de demping mee afstelt, je kan proberen wat er gebeurt als je die verder indraait, je veervoorspanning zal aardig goed staan als hij een beetje inzakt als je gaat zitten, in ieder geval niet heel verkeerd.
 
Als soms lijkt alsof de boel gaat glijden, dan lijkt me het niets te vroeg om er naar te kijken.

Lekt de schokdemper? Kun je bij de stelknoppen? Als de demping zo goed als niet meer werkt dan is dat niet geheel zonder gevaar.
Heb nog nooit olie onder deze motor gehad. Of er moet totaal niks meer in zitten :+.
Zal zo wel ff kijken of ik bij die stelknoppen kan komen.
Je kunt hem met de speciale sleutel van je boordgereedschap toch wel iets stugger afstellen?
Ben je in ieder geval voor Assen klaar.
Zal ff kijken zit wel een setje onder de buddy met allemaal sleutels *O*

Grote kans dat je schokdemper versleten is.
Maar er zitten twee schroefjes op, boven en onderaan denk ik waar je de demping mee afstelt, je kan proberen wat er gebeurt als je die verder indraait, je veervoorspanning zal aardig goed staan als hij een beetje inzakt als je gaat zitten, in ieder geval niet heel verkeerd.
Ja dat zou dan nu dikke pech wezen want dat ga ik niet meer redden voor Assen :$
Zal wel even kijken of ik die demping schroefjes kan vinden en test het dan ff.
 
Net gezocht maar kan geen stelknoppen vinden alleen een ventieldopje (rechts) en links een stel schroef voor comp. Deze staat overigens wel ver ingedraaid. Helaas zit in het setje geen grote sleutel voor de "veer" moeren
 

Bijlagen

  • 20220620_182316.jpg
    20220620_182316.jpg
    118,4 KB · Weergaven: 16
  • 20220620_182403.jpg
    20220620_182403.jpg
    172,5 KB · Weergaven: 17
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Bekijk bijlage 1774079

dit is er een, en als je aan de andere kant kijkt van waar @Two Wheeled Maniac zijn foto gemaakt heeft dan zie je de andere als het goed is, misschien zit er wat kettingmeuk voor.
Ja die zie je wel heel duidelijk zitten :X. Ketting meuk vind ik nog meevallen :9 Voor nu ff 1 slag naar binnen gedraaid. Valt voor me gevoel wel lastig te testen.
 

Bijlagen

  • 20220620_201332.jpg
    20220620_201332.jpg
    177 KB · Weergaven: 15
Even een updatetje. Gisteravond de onderste schroef dus 1 slag dicht gedraaid en vandaag naar het werk gereden(zwolle). just in case nog ff stopje gemaakt bij Ten Kate en gaven aan dat het er goed uit ziet verder (ligt wellicht toch aan die ene slag van gister). Vering kan strakker gezet worden alleen gaat hij meer "stuiteren" wat je dus weer niet wil. Bandenspanning nog gecontroleerd en iets lucht bij gedaan ( voor 2.5 en achter 2.9). Vervolgens via staphorst terug naar meppel gegaan en merk nu minder van de klinkers dan voorheen. De echte "gaten" merk je natuurlijk nog wel. Voor nu goede hoop dat het rijden straks lekkerder gaat *O*:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan