40 kW powerrr
MF veteraan
- 21 sep 2010
- 1.612
- 376
Persoonlijk denk ik dat TS geen idee heeft of er écht temperatuurafhankelijk verschil is, hij merkt op dat het niet lekker meer werkt en zoekt een oorzaak.Als de temperatuur echt van grote invloed zou zijn, hoe zouden die duizenden automobielen dat s'winters dan hebben?
Ik heb er iig nog nooit over gelezen dat de winter een(grote) invloed heeft op de demping van een schokbreker.
Persoonlijk denk ik dat TS geen idee heeft of er écht temperatuurafhankelijk verschil is, hij merkt op dat het niet lekker meer werkt en zoekt een oorzaak.
Maar als je vaak losse auto dempers hebt liggen (check!) dan merk je het wel, vooral met ouderwetse fietspompjes. Beneden het vriespunt stuggere uitgaande slag en ze worden wat soepeler als je ze opwarmt. Dat verschilletje is alleen niet waarneembaar als er een veer omheen zit en er 1500kg auto op staat. En ik denk dat het na 100 meter "pompen" ook opgelost is.
De basisfunctie van een schokdemper is dat hij weinig / geen demping op de ingaande slag en veel demping op de uitgaande slag heeft, tot zover klinkt e.e.a normaal.
Dat is heel lang. Twee seconden is: eenentwintig, tweeëntwintig.De uitgaande slag duurt 1 a 2 seconden. Dat lijkt me te lang voor een goede wegligging.
Ik heb het nog steeds niet kunnen testen bij warm weer.
P.s. Mijn motorzaak vind het ook opvallend en wil ook graag weten of het zich alleen bij kou of altijd voordoet.
Ik kan het bij hen uitgebreid laten testen, maar op zich fijn dat ze niet direct vervangen voorstellen.