Schokdempers voorvork

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb een nieuwe binnenpoot in mijn voorvork gezet, en als je er wat olie in kiept moet je de demper een aantal keren op en neer bewegen net zo lang tot de lucht er uit is.
Nu gaat dat op en neer bewegen eigenlijk best licht, dus ik vroeg me af, slijten die dingen ook?

Er zit aardig wat verschil tussen links en rechts. Rechts zit nog niet genoeg olie in, dat ga ik woensdag halen, maar rechts gaat zwaarder dan links, rechts voelt meer als een schokdemper van een auto.
Voorvork is het eerste model USD van een Kawasaki ZXR750 uit '91


Als je schokdempers van een auto voelt, dan voelt dat anders, niet alleen als in zwaarder bewegen, dus of zo'n schokdemper af is voel je dat direkt..

Dank u
 
Laatst bewerkt:
Sommige voorvorken hebben maar op 1 poot een demper, of aan de ene kant ingaand en de andere kant uitgaand. Maar dat is iets moderns dus dat zal die ouwe kawa niet hebben.
 
Ik heb al bij CMSNL gekeken, dat is een hele cartridge, 300 euro. Links en rechts lijken gelijk te zijn, volgens mij v

Geen idee of die glijring versleten is, ik had nog een ander liggen, maar die gaat niet in de buis, als je meet zijn ze gelijk.
 
Sommige voorvorken hebben maar op 1 poot een demper, of aan de ene kant ingaand en de andere kant uitgaand. Maar dat is iets moderns dus dat zal die ouwe kawa niet hebben.
Toch denk ik dat dit het geval kan zijn. Heb het ook gezien bij mijn vorige motor met budgetvork( duc monster)
 
Gaat ie over het hele stuk even stroef?
Er zit nog niet genoeg olie in de rechter, later heb ik de linker helemaal uit elkaar gehaald, en die olie was behoorlijk vies, ondanks dat het maar zo'n 3000km oud was, diaar gooi ik eerst schone olie in.


Linker ging licht in en uit. rechts ging vrij zwaar uit.




Een schokdemper is normaal gesproken een slijtage deel, maar ik heb er nog nooit wat over gelezen bij een voorvork van een motor..
 
Er zit nog niet genoeg olie in de rechter, later heb ik de linker helemaal uit elkaar gehaald, en die olie was behoorlijk vies, ondanks dat het maar zo'n 3000km oud was, diaar gooi ik eerst schone olie in.


Linker ging licht in en uit. rechts ging vrij zwaar uit.




Een schokdemper is normaal gesproken een slijtage deel, maar ik heb er nog nooit wat over gelezen bij een voorvork van een motor..

Zou het vuil kunnen zijn?
volgens mij bestaat het dempingsgedeelte uit wat klepjes, zeer dunne ringetjes die open en dicht bewegen bij in en uittrekken,
als er nu vuil op de zitting zit werkt dat misschien niet naar behoren.
Vullen met diesel en enige tijd op en neer bewegen, misschien merk je dan verbetering.
 
Zou het vuil kunnen zijn?
volgens mij bestaat het dempingsgedeelte uit wat klepjes, zeer dunne ringetjes die open en dicht bewegen bij in en uittrekken,
als er nu vuil op de zitting zit werkt dat misschien niet naar behoren.
Vullen met diesel en enige tijd op en neer bewegen, misschien merk je dan verbetering.
Daar zat ik ook aan te denken, er zit een veer en een klepje in, misschien dat dat niet goed zat.. Eerst verse olie, dan kijken hoe het gaat.
 
Heeft deze wel, maar de poten zijn nog los, dus de bovenste schroef werkt in ieder geval niet.

Ik heb het met mijn fireblade gehad dat is de poot verkeerd in elkaar gezet had, het stelmechanisme dus, daardoor had ik maar een heel klein stelbereik
op 1 poot.
Het lange staafje stond, na montage van de dop bovenop, al veel te strak. Het puntje onderaan dit staafje sluit een gaatje meer of minder af waardoor
de weerstand meer of minder wordt.
Misschien bij jou te los?
Ik kwam daar achter omdat het aantal klikken in/uit niet correspondeerde met het wphb.
 
Ik heb het met mijn fireblade gehad dat is de poot verkeerd in elkaar gezet had, het stelmechanisme dus, daardoor had ik maar een heel klein stelbereik
op 1 poot.
Het lange staafje stond, na montage van de dop bovenop, al veel te strak. Het puntje onderaan dit staafje sluit een gaatje meer of minder af waardoor
de weerstand meer of minder wordt.
Misschien bij jou te los?
Ik kwam daar achter omdat het aantal klikken in/uit niet correspondeerde met het wphb.
Weet ik nog niet..
 
Net de linker en rechter omgewisseld, de buis in de voorvork waar de demper in zit bleef in de betreffende poot.
Nu links gaat zwaar uit, rechts gaat zwaarder dan wat ie deed in links, maar er moet echt meer olie in om het goed te bepalen.\
Maar beiden gaan zwaar(der) uit, maar licht in.

Deze voorvork komt van een ZXR uit 1991, het eerste type USD en is 41mm i.p.v. 43mm, zo ver mijn informatie gaat komt deze uit een ZXR750r (please, correct me if I'm wrong)
Deze voorvorken schijnen in en uitgaand verstelbaar te zijn.

Misschien de hele zooi met olie, maar zonder veer in elkaar zetten, en kijken wat ie doet.

Nogmaals, kunnen schokdempers slijten in voorvorken? Het lijkt mij van wel, maar ik heb er nog nooit iets over gelezen...

De motor stuurde wel aardig, maar misschien is deze voorvork sowieso vele malen beter dan de originele GS1000 ;)
 
Met wat logisch nadenken kom je er wel uit. Hint, er zit nu geen veer in de vork ;)
Ik heb weinig sjoege (Drents) van hoe dat nou ontwikkeld is.. Maar is ingaande demping niet ontwikkeld om het iets gecontrolleerder in te laten veren?

Ik krijg het uit elkaar, en ik krijg het weer in elkaar, maar hoe het nou hoort te werken is de grote vraag. ;)
 
Ik heb het met mijn fireblade gehad dat is de poot verkeerd in elkaar gezet had, het stelmechanisme dus, daardoor had ik maar een heel klein stelbereik
op 1 poot.
Het lange staafje stond, na montage van de dop bovenop, al veel te strak. Het puntje onderaan dit staafje sluit een gaatje meer of minder af waardoor
de weerstand meer of minder wordt.
Misschien bij jou te los?
Ik kwam daar achter omdat het aantal klikken in/uit niet correspondeerde met het wphb.

Wat ik tot nu toe begrijp is dat de veer nog niet gemonteerd is en de dop met de "clickers" dus ook niet. Dan zou deze afstelling die jij omschrijft nog niet van invloed zijn. En is het gaatje zonder de naald (staafje) helemaal open.

@reinhoud plaats eens een foto van de vork met alle stelmogelijkeden.
 
Maar is ingaande demping niet ontwikkeld om het iets gecontrolleerder in te laten veren?
Gecontroleerd wel, maar als er teveel ingaande demping is krijg je de veer nooit ingeduwd. De ingaande beweging werkt namelijk tegen de kracht van de veer in. De andere kant op zet die veer er juist kracht op, en om die uitverende beweging te beheersen is de uitgaande demping stroever dan de ingaande.
 
Terug
Bovenaan Onderaan