Schokdempers voorvork

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.694
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb een nieuwe binnenpoot in mijn voorvork gezet, en als je er wat olie in kiept moet je de demper een aantal keren op en neer bewegen net zo lang tot de lucht er uit is.
Nu gaat dat op en neer bewegen eigenlijk best licht, dus ik vroeg me af, slijten die dingen ook?

Er zit aardig wat verschil tussen links en rechts. Rechts zit nog niet genoeg olie in, dat ga ik woensdag halen, maar rechts gaat zwaarder dan links, rechts voelt meer als een schokdemper van een auto.
Voorvork is het eerste model USD van een Kawasaki ZXR750 uit '91


Als je schokdempers van een auto voelt, dan voelt dat anders, niet alleen als in zwaarder bewegen, dus of zo'n schokdemper af is voel je dat direkt..

Dank u
 
Laatst bewerkt:
Gecontroleerd wel, maar als er teveel ingaande demping is krijg je de veer nooit ingeduwd. De ingaande beweging werkt namelijk tegen de kracht van de veer in. De andere kant op zet die veer er juist kracht op, en om die uitverende beweging te beheersen is de uitgaande demping stroever dan de ingaande.
:?:N

het enige dat demping doet is bewegingen vertragen, demping zet nergens krachten op. zolang de ingaande demping open is, hoe miniem ook, krijg je de veerpoot helemaal ingedrukt.
 
het enige dat demping doet is bewegingen vertragen, demping zet nergens krachten op. zolang de ingaande demping open is, hoe miniem ook, krijg je de veerpoot helemaal ingedrukt.
Misschien niet helemaal goed uitgedrukt, met constante druk krijg je de vork inderdaad ingedrukt, het duurt alleen langer. En dat is het probleem als je gaat rijden, dan gaat het inveren zo langzaam dat het de oneffenheden van de weg niet goed kan opvangen. Vandaar dat de ingaande slag minder gedempt wordt dan de uitgaande slag. Ingaand helpt de veer mee om de beweging op te vangen, uitgaand versterkt de veer juist de beweging.
 
Als het inderdaad de voorvork van een ZXR750R is heeft deze onder op de voorvork een stelschroef voor de ingaande demping (dat heeft een gewone ZXR75 van 1991 niet) en die verstelling werkt onafhankelijk van de bestelling van de uitgaande demping met de naald en het schroefje in de dop bovenop de vorkpoot.

Je zou een naar die stelschroef kunnen kijken. Daarnaast zit er om de dempingszuiger die in het binnenwerk van de voorvork zit ook een soort zuigerveertje van kunststof als die versleten is werkt de demping ook minder goed.

Succes!
 
Dank voor de reacties, ik ga morgen olie halen, zet de hele zooi in elkaar, maar zonder de veer. Dan ga ik eens kijken hoe de poten werken, en hoeveel verschil in zit.
Ik zal dan ook met de instellingen spelen, kijken of en hoeveel verschil in zit.

Deze poten hebben boven en onder stelschroeven.

Ik laat morgen weten hoe en wat.
 
Nogmaals, kunnen schokdempers slijten in voorvorken? Het lijkt mij van wel, maar ik heb er nog nooit iets over gelezen...

Volgens mij geeft hier tot nu toe nog niemand andwoord op je vraag,
In het werkplaatshandboek van mijn DL650 staat een minimale lengte van de veer.
Dus ja. De veer kan slijten, ik heb geen idee of dit jou probleem kan veroorzaken.
 
Met name de glijlagers kunnen slijten, dan zie je kleurverschil waar de coating eraf gaat. Verder valt slijtage aan een voorvork wel mee (hoewel ik meer ervaring heb met simpele ouderwetse vorken dan met volledig instelbare cartridge vorken), de meeste vorken met problemen hebben vooral last van achterstalling onderhoud en/of lekke keerringen.
 
Met name de glijlagers kunnen slijten, dan zie je kleurverschil waar de coating eraf gaat. Verder valt slijtage aan een voorvork wel mee (hoewel ik meer ervaring heb met simpele ouderwetse vorken dan met volledig instelbare cartridge vorken), de meeste vorken met problemen hebben vooral last van achterstalling onderhoud en/of lekke keerringen.

Maar als je alleen de demperstang op en neer beweegt heeft een versleten glijlager daar geen invloed op.
 
Nou jongens en meisjes, ik heb nieuws.. ;)

Uhm, de kant waarvan dat ik dacht dat ie niet werkte, is schijnbaar de kant die goed is, de andere kant juist niet.

Als alles is samengebouwd deed de schokdemper inderdaad niets, maar als ik de stelschroef in draai werkt ie wel, de andere kant lijkt op de max vast te zitten, dus daar zit waarschijnlijk een klepje vast.

De ingaande is ook merkbaar, maar niet echt veel.
Maar eens even zien of ik dat voor elkaar krijg om weer gangbaar te krijgen.

Toch weer een paar dingen geleerd ;)
 
Welke stel mogelijkheid heb je het dan over? Boven in de dop of onder in de poot.... rebound (boven in de dop) of compression (meestal onder op de poot)....
En had je beide dempers ook volledig gedemonteerd en goed schoon gespoeld?
 
Ik kwam nog wat tegen, misschien wel leuk om te laten zien..

Dit is de demper van de schokdemper van de betreffende voorvork.
De eerste keer dat ik de voorvork uit elkaar haalde was er iets waar ik mijn twijfels bij had, de demper zat aardig vast, en ik was bang dat ik iets kapot zou draaien..
Ik deed toen NDO, niet destructief materiaal onderzoek, dit was ook rontgenfoto's maken van pijpleidingen, de lassen.

Dus toen heb ik van de demper een rontgenfoto gemaakt om te zien of er ook schroefdraad in zat, en je kunt zien dat het klepje vast zit..

X2.JPG
X3.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan