Schokdempers, zelf afstellen of laten doen

Prepriani

MF'er
22 jul 2010
208
0
antwerpen
Hallo mede mf-ers :W

Bij het zoeken naar info over hoe je best je schokdempers afstelt,
dit vooral via youtube filmpjes, krijg ik toch de indruk dat het moeilijker is dan ik dacht.
Ook blijkt een correcte afstelling zeer belangrijk te zijn, als je het fout doet lig je sneller tegen de vlakte!

(Youtube, Dave Moss. Deze man lijkt me een expert en lijkt me een bron aan goede info. Deze man heeft ook een talent om banden te lezen.)

Ik vraag me eigenlijk af of jullie je schokdempers zelf instellen,
of laten jullie dit doen?


enkele referenties:
-Sag afstellen:
-banden lezen:
en
en
- veringen:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het met grote tevredenheid laten doen door SO-products in Bornebroek.
Direct progressieve veren er in.
Die man daar heeft er zeker verstand van.
 
Ik heb het een keer laten doen bij de Pitstopdagen bij Ten Kate, was voor diegene 5 min. werk en stuurde daarna een stuk scherper :) dus denk dat ze je bij de plaatselijke motorzaak waar je onderdelen koopt/onderhoud laat doen ze je de vering wel ff af willen stellen..
 
kun je toch zelf doen.
waarom anderen lastig vallen met jou vering ?
verdiep je in de veringtheorie en wees bereid om iets te leren.
ben je nooit te oud of te jong voor
 
Ieder heeft z'n eigen voorkeur. Maar je kunt ook makkelijk de weg kwijt raken met schroeven.
Je kunt een goede basis laten doen en dan de fijn afstelling zelf. Immers een heel scherp stuurgedrag is wel peppie maar een beetje comfort op de openbare weg is ook wel prettig.
Trouwens, ooit eens een 'expert' laten schroeven en de fiets was toen een zenuwachtig ding op de snelweg. Bleek dat ie de uitgaande demping voor gewoon helemaal dicht had gezet. Standaard fabrieksinstelling weer opgezocht en dat was stukken beter.
Tegenwoordig zoek ik zelf de voor mij prettigste afstelling.

Ooit eens op een motor gaan zitten in een showroom (954 Blade) waarbij de voorkant kompleet 'vast' zat en de achterkant helemaal 'los' was.
 
Keith Code heeft hier een filmpje over.
Voor de rest zou ik het zelf leren door te testen en fine te tunen, is leuk om te kunnen toch?
Hou in de gaten bij dubbele dempers achter (en bij je stuurvering): ZELFDE AANTAL SLAGEN ONTHOUDEN. Meetellen en goed in de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan