schokkend remmen

26 mrt 2002
3
0
Tollebeek
Wie kent het probleem dat wanneer de motor bijna tot stilstand komt de voorrem schokkend remt. Bij hoge snelheid is hier niets van te merken. Ook klinkt er een tikkend geluid vanuit het voorwiel. Ik heb het een en ander nagekeken maar voorzover ik kan zien zitten er geen bouten of moeren los.

Wel zit er iets speling in de remklauw aan de linkerkant. de rechter zit namelijk stevig vast. De garage concludeerde al snel dat waarschijnlijk de remschijven krom waren. Dit is echter nog niet gecontroleerd.

Is er iemand die weet of het ook een andere oorzaak kan hebben.

Het betreft hier een Honda Nighthawk S cb700SC

NB. Ik heb ook een lekke vorkkering
 
a) Lekke keerring = ongelijke demping bij inveren
b) kromme remschijven
c) speling in het balhoofd

Loop deze punten maar eens na, moet het al een stuk beter worden.
 
a) Lekke keerring = ongelijke demping bij inveren
b) kromme remschijven
c) speling in het balhoofd

Loop deze punten maar eens na, moet het al een stuk beter worden.

Bij optie (a) zou 1 van de voorpoten vet moeten zijn.
Bij optie (b) zou ook je rem-hendel moeten pulseren.
Optie (c) is te controleren door je voorwiel tegen een muur aan te zetten vervolgens tegen de muur te duwen.
 
Het zou kunnen dat er een zogenaamde harde plek in je schijf zit.Dit is te controleren door de hardheid van je schijf te laten meten.Heb het zelf ook eens gehad,waarschijnlijk door een hete schijf te snel te laten afkoelen.(Door door een diepe plas te rijden bijvoorbeeld)Gebeurd niet vaak...maar toch wie weet...

Groetjes
 
Het zou kunnen dat er een zogenaamde harde plek in je schijf zit.Dit is te controleren door de hardheid van je schijf te laten meten.Heb het zelf ook eens gehad,waarschijnlijk door een hete schijf te snel te laten afkoelen.(Door door een diepe plas te rijden bijvoorbeeld)Gebeurd niet vaak...maar toch wie weet...

Groetjes

Volgens mij is harheidscontrole altijd destructief-materiaalonderzoek (mooi woord he).
Met andere woorden, je schijf wordt bewust beschadigd.
Dit wil je vast niet...
En die speling op de klauw? Is dat de bevestiging van de klauw aan de vorkpoot??? (zeker weer een alternatief voor zwevende schijven :P :P :P )
 
zover ik weet moet er speling op zitten, dus juist het vaste rembroertje is stout :( .

[edit]
Met de hand de vaste remklauw stevig richting schijf duwen. (Dan wordt 't zuigertje in de klauw ingedrukt.) Als er dan ineens wel speling is, loopt je rem aan. Dwz. dat ie continu een beetje blijft remmen. De zuiger is dan waarschijnlijk wat geroest, waardoor die stroef gaat.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
zover ik weet moet er speling op zitten, dus juist het vaste rembroertje is stout :( .

[edit]
Met de hand de vaste remklauw stevig richting schijf duwen. (Dan wordt 't zuigertje in de klauw ingedrukt.) Als er dan ineens wel speling is, loopt je rem aan. Dwz. dat ie continu een beetje blijft remmen. De zuiger is dan waarschijnlijk wat geroest, waardoor die stroef gaat.
[/edit]

Ik bedacht me net dat dat ligt aan het soort klauw dat je hebt... Nou weet ik nix van cb 700 sc.
Maar als je een zuiger aan beide kanten van de remschijf in je klauw hebt zitten hoort de klauw vast. Heb je alleen enkelzijdige zuigers dan moet ie los zijn zodat ie zichzelf kan centreren.
 
Ik bedacht me net dat dat ligt aan het soort klauw dat je hebt... Nou weet ik nix van cb 700 sc.
Maar als je een zuiger aan beide kanten van de remschijf in je klauw hebt zitten hoort de klauw vast. Heb je alleen enkelzijdige zuigers dan moet ie los zijn zodat ie zichzelf kan centreren.
Ligt er dus aan of je zwevende schijven of zwevende klauwen hebt...
 
:?

Dus of je UFO's of losse handjes hebt?

[ff serieus]
bestaan zweefschijven echt?
[/ff serieus]
Ja, je hebt vaste en zwevende schijven:
- Vast, schijf is uit een stuk staal en zit direct op de velg geschroefd. Je hebt dan dus zwevende klauwen nodig om onregelmatigheden op te vangen.
- Zwevend, schijf zit door middel van ringen op een schijfhouder, welke op zijn beurt weer op de velg is gemonteerd. De honda CBR 600 heeft deze in 1995 gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan