Schokkende motor bij langzaam rijden

Daanzzzzz

Die hard MF'er
9 jan 2013
932
4
Disclaimer: dit is mijn eerste motor en ik ben geen monteur :+

Al een beste tijd heb ik het probleem dat wanneer ik onder de 4000 - 5000 toeren rijdt, de motor schokt. Hoe meer toeren, hoe minder schokken. Wanneer ik rond de 3000 toeren rijd (een rotonde in zijn 1) begint het gewoon gevaarlijk te worden als het iets glad is omdat de motor niet soepel rijdt. Het probleem is langzaam ontstaan, ik kan niet precies zeggen wanneer of waardoor. Dingen die ik sindsdien gedaan heb in de hoop het te fixen:

  • Ketting gespannen, uitgelijnd met een laser. Strak gespannen, los gespannen, goed gespannen, allemaal hetzelfde resultaat
  • Nieuwe ketting + tandwielen (voor en achter);
  • Kleppen stellen
  • Carburateurs schoongemaakt en afgesteld met een colortune. Ook gewoon verschillende afstellingen geprobeerd om te testen; geen verschil. Motor loopt verder perfect
  • Koppeling uit elkaar gehaald; platen zijn allemaal goed, korf is niet ingeslagen, geen speling; geen putting o.i.d. op de tandwielen
  • Speling gecontroleerd op uitgaande as: is er niet in geen enkele richting;
  • Uitloop tandwielen gecontroleerd: is er niet
  • Speling uit rubberen schokdempers in achterwiel gehaald (ik dacht het te hebben gevonden); geen verschil

Langzaam begin ik een beetje gek te worden ben bang dat het iets is in de transmissie. Er zit speling op het achterwiel maar ik begrijp dat dat normaal is i.v.m. speling op de transmissie doordat de tandwielen sleuven hebben waar de andere tandwielen in grijpen.


In het filmpje hoor je duidelijk een vreemd klappend geluid ergens tussen het voorste tandwiel en de koppeling vandaan komen. Ik weet dat dat enigszins normaal is omdat het achterwiel geen weerstand heeft en de ketting in kan halen. Ik heb alleen het idee dat het geluid niet bij het voorste tandwiel vandaan komt naar dieper uit het blok. Al met een schroevendraaier geluisterd, maar ik kan het niet vinden.

Iemand die toevallig nog wat zinnigs kan zeggen anders dan het blok splitsen en de boel aan de binnenkant nakijken? Een garage er naar laten kijken kan altijd maar het liefst fix ik het zelf om er nog wat van te kunnen leren :-)
 
Nee, de afstelling heb ik gedaan met een colortune (vrij precies schijnt, gaat per cilinder) en vergeten te vermelden; ook elke keer de carbs gebalanceerd.

Stationair loopt hij volgens mij ok (maar niet geweldig) en schommelt ~300 toeren. De gasrespons is wel goed en de toeren zakken ook snel terug. Valse lucht tests gedaan maar ook niets kunnen vinden. Als ik het gast vast houd op 2000 of 3000 toeren blijft de boel constant.
 
Nee, de afstelling heb ik gedaan met een colortune (vrij precies schijnt, gaat per cilinder) en vergeten te vermelden; ook elke keer de carbs gebalanceerd.
Als ik het begrijp is dat een doorzichtige bougie en kan je dan de motor afstellen aan de hand van de kleur van de ontbranding in de cilinder?
Lijkt me niet echt nauwkeurig je A/F afstellen.
Als het echt een wondermiddel is had elke motorzaak het wel liggen ipv een testbank van 10duizende euros ;)
Op een testbank zie je de afstelling over het hele toerengebied en waar je moet afstellen (laag, midden, hoog)

En heb je hem toen afgesteld met sproeiers en naaldhoogtes?
 
Laatst bewerkt:
Als ik het begrijp is dat een doorzichtige bougie en kan je dan de motor afstellen aan de hand van de kleur van de ontbranding in de cilinder?
Lijkt me niet echt nauwkeurig je A/F afstellen.
Als het echt een wondermiddel is had elke motorzaak het wel liggen ipv een testbank van 10duizende euros ;)

En heb je hem toen afgesteld met sproeiers en naaldhoogtes?

Klopt, een doorzichtige bougie.

Ik zeg ook niet dat het een wondermiddel is :+ ik heb gelezen dat het vrij nauwkeurig is. Een reden dat motorzaken het niet gebruiken is dat je er niet je hele RPM bereik goed mee kunt afstellen (ding gaat kapot als ie te heet loopt) en elke keer een bougie er in en er uit draaien voor het aftellen is niet praktisch ;-)

Nee, geen sproeiers of naaldhoogte veranderd. Voor zover ik weet zou dat voor dit issue ook niet uit mogen maken omdat het hier bij gas dicht tot amper open fout gaat. Dat je dat uiteindelijk wel wilt om hem goed af te stellen begrijp ik.

Anyway, jullie denken carburatie en geen transmissie? Of is transmissie niet zo makkelijk uit te sluiten?
 
Klopt, een doorzichtige bougie.

Ik zeg ook niet dat het een wondermiddel is :+ ik heb gelezen dat het vrij nauwkeurig is. Een reden dat motorzaken het niet gebruiken is dat je er niet je hele RPM bereik goed mee kunt afstellen (ding gaat kapot als ie te heet loopt) en elke keer een bougie er in en er uit draaien voor het aftellen is niet praktisch ;-)

Nee, geen sproeiers of naaldhoogte veranderd. Voor zover ik weet zou dat voor dit issue ook niet uit mogen maken omdat het hier bij gas dicht tot amper open fout gaat. Dat je dat uiteindelijk wel wilt om hem goed af te stellen begrijp ik.

Anyway, jullie denken carburatie en geen transmissie? Of is transmissie niet zo makkelijk uit te sluiten?



Ik heb gelezen dat colortune geen ruk doet.
Nog beter ik weet uit ervaring dat colortune heel erg onzuiver is.
Ik heb ook gelezen dat je de motor beter kan laten afstellen en desnoods op een testbank.
Ik heb gelezen dat je volledig de draad krijt bent :9
 
Ik heb gelezen dat colortune geen ruk doet.
Nog beter ik weet uit ervaring dat colortune heel erg onzuiver is.
Ik heb ook gelezen dat je de motor beter kan laten afstellen en desnoods op een testbank.
Ik heb gelezen dat je volledig de draad krijt bent :9

Oke, ik heb andere dingen gelezen. Ieder z'n mening en ik geloof je wat betreft die colortune, maar ik denk dat het hem niet in de fijnafstelling zit. Al draai ik de boel helemaal dicht naar helemaal open in stapjes van 90 graden, dan blijft de motor ruk rijden op lage toeren op precies dezelfde manier.

Mijn ideeën als amateur prutser raken op (ja draad kwijt dus) dus als je me in de goede richting wilt wijzen, graag :+
 
Nee, geen sproeiers of naaldhoogte veranderd. Voor zover ik weet zou dat voor dit issue ook niet uit mogen maken omdat het hier bij gas dicht tot amper open fout gaat. Dat je dat uiteindelijk wel wilt om hem goed af te stellen begrijp ik.

Anyway, jullie denken carburatie en geen transmissie? Of is transmissie niet zo makkelijk uit te sluiten?

Geen naald hoogtes en/of sproeiers?
Hoe heb je dan afgesteld?

Afstellen gebeurd in meerdere gebieden dus ook laagtoerig (ik zeg niet dat hier jou probleem MOET liggen ;) )
Testrun kost betrekkelijk weinig en een goede monteur kan na een run uiteraard meer vertellen over je afstelling maar ook vaak over andere dingen die fout zijn (door ervaring).
Meteen je blok splijten om ff de bak te checken vind ik erg stom als je andere (simpelere) oplossingen niet eerst bekijkt.

Wanneer is je probleem trouwens ontstaan??
Direct na aankoop?
Heb je wat veranderd aan de motor??
 
Laatst bewerkt:
colortune is ruk, kun je geen moer mee afstellen, alleen controleren of je een gelijkmatige verbranding hebt, maar ontstekingstijdstip e.d. kan daar een heel vertekend beeld van geven....moet je eens colortune in het blok zetten, en dan gaan verstellen aan ontsteking en sproeiers, dan kun je hem perfect bunzenblauw krijgen met een heel verkeerde afstelling...is alleen leuk ter controle of om te kijken of er olie mee verbrand
 

In het filmpje hoor je duidelijk een vreemd klappend geluid ergens tussen het voorste tandwiel en de koppeling vandaan komen. Ik weet dat dat enigszins normaal is omdat het achterwiel geen weerstand heeft en de ketting in kan halen. Ik heb alleen het idee dat het geluid niet bij het voorste tandwiel vandaan komt naar dieper uit het blok. Al met een schroevendraaier geluisterd, maar ik kan het niet vinden.

Vanwege het ontbreken van weerstand op het achterwiel, kan de ketting klapperen en heeft natuurlijk ook invloed op de transmissie in het blok. Deed mijn VFR ook op de middenbok.
 
Ik lees niet dat je de bougies hebt vervangen, dit zou een oplossing kunnen zijn. Meteen een goed moment de oude te bekijken of er cilinders te arm/rijk staan afgesteld. Beste is ze te demonteren na een woon-werk ritje.

Meten/afstellen op een bank is natuurlijk goed maar hangt een ander prijskaartje aan. Als de bougies vervuild zijn ben je snel klaar.
 
Ik lees niet dat je de bougies hebt vervangen, dit zou een oplossing kunnen zijn. Meteen een goed moment de oude te bekijken of er cilinders te arm/rijk staan afgesteld. Beste is ze te demonteren na een woon-werk ritje.

Meten/afstellen op een bank is natuurlijk goed maar hangt een ander prijskaartje aan. Als de bougies vervuild zijn ben je snel klaar.

je kunt niets zien aan een bougie ....
Bougie's aflezen doe je na VOLLE belasting en dan je ontsteking afzetten....
Een motor die onregelmatig belast wordt , krijgt een totaal ander beeld...
Een motor die even gestart is zonder warm te zijn geweest heeft bijna altijd zwarte bougie's, dus je kunt zo op een totaal vertekend beeld afgaan
 
En hoe goed zijn verder de bougies en laadsysteem / accu? Want bij het oplopen van de toeren loopt ook de stroomspanning iets op. Kan net het verschil maken tussen matige en voldoende ontsteking.
 
je kunt niets zien aan een bougie ....
Bougie's aflezen doe je na VOLLE belasting en dan je ontsteking afzetten....
Een motor die onregelmatig belast wordt , krijgt een totaal ander beeld...
Een motor die even gestart is zonder warm te zijn geweest heeft bijna altijd zwarte bougie's, dus je kunt zo op een totaal vertekend beeld afgaan

En zelfs dan is het nog niet zuiver..

Verkeerde soort bougie kan ook.
Mijn ouwe "trouwe" GS1000 wil totaal niet lopen op Denso's..
 
Als de vonkenfabrieken echt vies zijn is dat inderdaad wel te zien. Maar ook redelijk goed uitziende exemplaren kunnen minder goed werken. Ik heb jaren geleden een FZ opgeknapt die ondanks goed uitziende bougies niet wilde starten. Vier nieuwe erin en het was starten - lopen.
 
Bedankt! Ik ga zo de bougies vervangen en de spanningsregelaar doormeten. Valt me wel op dat het licht minder fel brand als ik gas geef dus dat zou wel iets kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan