Schokkerig rijgedrag viercilinder

Mormello

MF'er
13 dec 2020
137
97
Sinds bijna twee maanden en 1700 km heb ik een GSX S1000F uit 2016 na jaren een eencilinder gereden te hebben.

Ik merk dat mijn s1000f op lage belasting en constant gas wat schokkerig/rukkerig reageert. Ik bedoel dan bijvoorbeeld 60-70 rijden in z'n zes. Ik heb geen idee of dit behoort bij zulke hoog vermogen viercilinders. Ik gebruik de motor veel voor woon-werk, dus rij vaak laagtoerig.

Mijn vraag is dus; is dit normaal of is er iets mis met bijvoorbeeld de ontsteking?
 
carburateur kan je heus wel net zo goed krijgen als injectie . mits de carburateur gewoon goed is afgesteld . fuck die mileu normen , daar heeft een carburateur niets mee te maken . ik vindt de injectie op mijn bmw K12R hartstikke mooi , na winterslaap nog steeds binnen 2 sec. starten en direct lopen , maar mijn africa twin RD03 ( dubbele CV carburateur ) , deed precies hetzelfde na +- 3 maand stil staan . ook binnen 2 seconden lopen en blijft lopen . (wel altijd euro 98 getankt)
Alleen een carburateur is nooit echt goed afgesteld. Of je moet het tig keer per jaar doen.
Oke door de regel zijn ze meer dan goed genoeg :9

Maar een goed ingeregelde injectie heeft geen hinder van het weer of hoogte, waar een carburateur motor dat wel heeft.
 
Dat is het mooie van injectie. Je hoeft niet meer te choken bij een koude start, hoog in de bergen blijft ie mooi lopen, altijd het juiste brandstof/lucht mengsel. Alleen door de strenge milieu eisen loopt een motor soms bij een bepaald toerental te arm. Heb je daar echt last van dan kun je dat op de rollenbank laten oplossen.
 
Het schokkerige heeft toch ook te maken met de zogenaamde fuel cut off?
En de minimale dosering van je injectoren, vandaar dat er motoren zijn met dubbele injectoren?

Wat specifiek deze motor betreft, ik meende ergens gelezen te hebben dat dit type er bijzonder veel last van had.
Zo er zelfs dat ze bij klachten een nieuwe ecu geplaatst hebben onder garantie ?
 
Het schokkerige heeft toch ook te maken met de zogenaamde fuel cut off?
En de minimale dosering van je injectoren, vandaar dat er motoren zijn met dubbele injectoren?

Wat specifiek deze motor betreft, ik meende ergens gelezen te hebben dat dit type er bijzonder veel last van had.
Zo er zelfs dat ze bij klachten een nieuwe ecu geplaatst hebben onder garantie ?
Wie weet zou er bij de fabrieksgarantie wat mee gebeuren, maar helaas is dat voor mij niet zinvol gezien tweedehands en leeftijd.

Ik rij er gewoon mee door en zie wel of het met aanpassingen aan rijstijl en/of brandstof type een oplossing is. Ik enigszins wel een beetje.

Ik zie dat je zo een euro of duizend kwijt bent om een afstelling te laten doen en dan is maar de vraag of het (voor mij) dacht verschil gaat geven.
 
Wie weet zou er bij de fabrieksgarantie wat mee gebeuren, maar helaas is dat voor mij niet zinvol gezien tweedehands en leeftijd.

Ik rij er gewoon mee door en zie wel of het met aanpassingen aan rijstijl en/of brandstof type een oplossing is. Ik enigszins wel een beetje.

Ik zie dat je zo een euro of duizend kwijt bent om een afstelling te laten doen en dan is maar de vraag of het (voor mij) dacht verschil gaat geven.
€350,00 was ik kwijt voor de ECU flash en twee runs.
Als de injectie echt zo matig is afgesteld dan moet daar in theorie wat te winnen zijn.
Maar het blijft inderdaad wel afwachten wat de praktijk brengt. :)
 
Laatst bewerkt:
Is dat ook meer inherent aan injectiemotoren?
Nee zeker niet, zo is mijn (beperkte ervaring) met 4 verschillende viercilinders en nog veel meer twins. Geen van die motoren vertoonde dit gedrag bij mijn relatief laagtoerige gebruik. Een twin kan wat bokkerig gas aannemen, maar de viercilinders die ik heb gereden waren vanaf 2500 tpm zo smeuig als boter.
 
Nee zeker niet, zo is mijn (beperkte ervaring) met 4 verschillende viercilinders en nog veel meer twins. Geen van die motoren vertoonde dit gedrag bij mijn relatief laagtoerige gebruik. Een twin kan wat bokkerig gas aannemen, maar de viercilinders die ik heb gereden waren vanaf 2500 tpm zo smeuig als boter.
Mijn oude xj900f ook, vandaar mijn vraag...
 
Dat is het mooie van injectie. Je hoeft niet meer te choken bij een koude start, hoog in de bergen blijft ie mooi lopen, altijd het juiste brandstof/lucht mengsel. Alleen door de strenge milieu eisen loopt een motor soms bij een bepaald toerental te arm. Heb je daar echt last van dan kun je dat op de rollenbank laten oplossen.
Bij dat rode lijntje onderaan zie je hoe klein dat verschil eigenlijk is met aangepast.
PSX_20221101_125832.jpg

Bij de bovenste grafiek zie je ook hoe ze steeds dicht bij elkaar zitten.
De rode 'driehoek' in het begin van de onderste grafiek komt door het programma voor de uitlaatklep die er niet meer is door montage van een volledig Akrapoviç systeem
Dat stukje programmatuur kon dus verwijderd worden [vinkje uit]. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Terug
Bovenaan Onderaan