Schone uitlaatpoort door brandstof reiniger??!

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
7.042
3.435
Groningen
Het gaat om een Suzuki GSXR 600 Srad van 1998, nieuw gekocht, en vnl voor race en circuitdagen gebruikt. En twee jaar stil gestaan.
Dit jaar wil ik de motor weer af en toe gebruiken voor op de weg, naar het werk enz. (heb een circuit srad ernaast)

2 weken geleden de motor weer tevoorschijn gehaald om hem weer rijdbaar te maken (afgelopen winter al olie gewisseld, klepspeling gecontroleerd end) maar nu de carburateurs end gereinigd. En dat was nodig want werkelijk alles was verstopt en de eerste proefrit was niet bevredigend. Dus carburateurs er weer af en weer schoongemaakt met nog meer aandacht en doordrongen door het feit dat het echt niet vanzelf oplost. Maar goed echt de sproeiers goed schoon gemaakt en nauwkeurig tegen het licht gehouden, en kanaaltjes van de carburateur door geblazen, en gevoeld.
Eerst 1 tank leeg gereden 200 km, motor loopt en reageert op choke zoals hij moet (loopt warm zonder choke en is koud niet te starten zonder), 8000 a 9000 Rpm loopt hij prima, alles eronder is en beetje schokerig en soms een beetje trillingen. Ook reageert de motor nog een beetje schokerig op het gas rond de 6500 7000 Rpm.
Daarom de secondary valve solenoids eens doorgeblazen, en dit leek meteen een goed resultaat te leveren de proefrit erna. Maar de dagen daarna naar mijn werk toch weer het idee dat het weinig had gedaan.
Maar deze problemen denk ik op te lossen met de carburateurs synchroniseren, maar voor dat ik daar tijd voor kon vinden toch maar een flesje brandstof reiniger in de tank gedaan en daar weer 200 km mee gereden ondertussen.

Daar ben ik nu aan toe omdat ik een paar dagen vrij ben (momenteel heb ik geen auto, daarom had ik weinig keus om met de motor te rijden, maar ben alle dagen bezig geweest)
Maar goed nu een paar dagen vrij en het stond al op de planning om de uitlaat te wisselen, oude zitten een paar deuken in en de vervangende heb ik gelijk een lambda sensor "bung" in gelast, voor mijn "innovate LC-2 kit".

En daar vond ik dus dit:
20190523_185849.jpg
20190523_185926.jpg


Ik heb ff uitgerekend en dan zou de motor 1:13 gereden hebben afgelopen week??.... Dat is niet echt zuinig
Verder de pilot schroeven zouden volgens mijn Haynes manual op 3 slagen uit moeten staan, bij het controleren 2 weken geleden stonden ze op 4 slagen uit (dus voordat ik ermee ging rijden)
In 2007 heeft de motor op een Dyno gestaan en hiervoor heb ik de kleppen laten controleren en de carburateurs laten reinigen, ik vermoed dat hier de pilot schroeven versteld zijn naar 4 slagen uit. De motor stond op de bank te rijk en daarna zijn de naalden 1 groef laten zaken (op advies). De jaren erna heb ik daar niet meer aangezeten en alleen maar gesynchroniseerd.

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd of een brandstof reiniger deze schone uitlaatpoorten kan veroorzaken. En ik heb eerder het idee dat de motor te rijk staat dan te arm.
 
Laatst bewerkt:
Te rijk zou eerder zwarte poorten geven. Wat ik zo zie is dat het aluminium door een te arme, te hete verbranding al aan het wegsnoepen is. De synchronisatie en starionairschroeven is voor het gebied tot 1200 toeren, ze doen wel mee i n hogere toeren maar hebben een verwaarloosbaar effect bij hoge gasschuifstanden
 
Wegsnoepen van aluminium (foto vertekent wel iets qua kleur) valt volgens mij nog wel mee maar ze zijn wel belachelijk schoon gespoeld.

Dat een te rijk mengsel eerder dikke zwarte aanslag geeft ben ik met je eens maar mijn idee is meer als een motor te rijk staat met brandstof reiniger zou dat voor dit effect kunnen zorgen.
Als hij te arm staat dan is dat zo en dan kan ik daar iets aan doen, geen probleem, maar als je alles op papier bekijkt kan hij eigenlijk niet te arm staan, motor wordt eigenlijk ook niet overdreven heet.
 
Laatst bewerkt:
is het echt wit/alukleur omdat het schoon is, of is het witheet uitgeslagen van de hitte ? krab eens met een tandartshaakje of iets in die geest een beetje over het oppervlak heen
 
Ja en de oppervlakte is grof, terwijl het gietstuk een soort van glad is, je ziet ook aam de klepstelen dat ze het warm hebben...


Ik heb het er ook regelmatig ingekiepert maar het zou me verbazen als het werkt
 
Ja en de oppervlakte is grof, terwijl het gietstuk een soort van glad is, je ziet ook aam de klepstelen dat ze het warm hebben...


Ik heb het er ook regelmatig ingekiepert maar het zou me verbazen als het werkt

Ja misschien heb je gelijk hoor, ik ben na vandaag na het zien van de uitlaat poorten het spoor echt bijster.....
Morgen carburateurs synchroniseren en kijken of ik zaterdag de lambda waarde kan bekijken.
 
De synchronisatie en starionairschroeven is voor het gebied tot 1200 toeren, ze doen wel mee i n hogere toeren maar hebben een verwaarloosbaar effect bij hoge gasschuifstanden

Synchronisatie is voor kleine gasopeningen, bij sommige machines is 3000tpm+ nog met kleine gasopeningen?

Bij injectie kan het soms een idee zijn de afdichting van de vlinderklep te controleren. In het donker, zaklamp erachter.. is niet altijd zo dicht (meer). Er is spul te koop dat gebruikt kan worden om de vlinderkleppen in stationair stand dicht te kliederen. Idee is volgens mij minder variatie in lekkage langs de vlinderklep verminderd (speling, temperatuur) en het stationair omloopje weer leidend wordt.

Zit er een TPS op trouwens?
 
Ik heb de kleppen van de carburateurs op de werkbank "afgesteld" met een gitaar snaar, om al een beetje in de richting te zitten. Ja carburateurs hebben een tps die heb ik van de winter gemeten, maar kan geen kwaad om er morgen weer eens naar te kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Zo te zien loeiheet geweest.
Carbs zijn zo te lezen nog niet goed schoon.
Verklaart het schokkerige lopen en rijden.
Echt alles er uit halen dus ook de mengselschroeven en alles echt goed schoon maken.
Stationair sproeiers, hoofdsproeiers, emulsiebuizen, mengselschroeven alles moet er uit
 
Carbs afstellen met een gitaar snaar, ik vind m gaaf.. snap nog niet hoe.. maar wel gaaf :P

Heb je'm met een analoge multimeter gechecked? Schijnt dat dat de manier is. Wat je ook kunt doen, simpel en snel, met motor uit de gashendel open/dicht x 50. De mijne deed ook wel eens vreemd bij bepaalde toerentallen, was daarna stukken beter. Heeft misschien te maken met normaal rijden en de vervuiling op de sleepbaan in de tps net boven die gasstand.
 
Zo te zien loeiheet geweest.
Carbs zijn zo te lezen nog niet goed schoon.
Verklaart het schokkerige lopen en rijden.
Echt alles er uit halen dus ook de mengselschroeven en alles echt goed schoon maken.
Stationair sproeiers, hoofdsproeiers, emulsiebuizen, mengselschroeven alles moet er uit

Dat wordt de 3e x dan. Maar ik denk dat jullie gelijk hebben. Maar met mijn carburateur reiniger en perslucht alleen kom ik er niet... Ik zal de carburateurs moeten laten ultrasonen.

En zoals ik eerder aangaf motor wordt eigenlijk niet extreem heet.
 
Laatst bewerkt:
Carbs afstellen met een gitaar snaar, ik vind m gaaf.. snap nog niet hoe.. maar wel gaaf :P

Heb je'm met een analoge multimeter gechecked? Schijnt dat dat de manier is. Wat je ook kunt doen, simpel en snel, met motor uit de gashendel open/dicht x 50. De mijne deed ook wel eens vreemd bij bepaalde toerentallen, was daarna stukken beter. Heeft misschien te maken met normaal rijden en de vervuiling op de sleepbaan in de tps net boven die gasstand.

Een gitaar snaar heeft een bepaalde dikte. Als je een hele dunne neemt van 0,5 mm bijv. Kun je die tussen de klep en de carburateur steken, en dan als een voelermaat gebruiken. Zodat ze igg alle 4 het zelfde staan. Dat is nog niet zuiver synchroon maar het is een begin.

Zou een foute of slecht functionerende tps voor een te arm mengsel kunnen zorgen? Schokerig en bokkend rijden misschien wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Een gitaar snaar heeft een bepaalde dikte. Als je een hele dunne neemt van 0,5 mm bijv. Kun je die tussen de klep en de carburateur steken, en dan als een voelermaat gebruiken. Zodat ze igg alle 4 het zelfde staan. Dat is nog niet zuiver synchroon maar het is een begin.

Ah zo, voor als je de hele bank uit elkaar gepulkt hebt natuurlijk :t

Zou een foute of slecht functionerende tps voor een te arm mengsel kunnen zorgen? Schokkerig en bokkend rijden misschien wel.

Durf eigenlijk niet te zeggen wat een sub optimaal ontstekingstijdstip zou doen met de verbranding. Eerste idee is iets minder rendement van de drukopbouw, zelfde verbranding.. maar zal wel te simpel gedacht zijn.

Bij een TL is een slecht TPS signaal te merken aan een licht wisselend vermogen bij dezelfde gasstand, is in elk geval mijn beste idee ervan. Dat is wel een injectie fiets dus misschien dubbel effect (mengsel/ontsteking) van een slecht signaal. Twin vergroot het ook uit denk ik..
 
Morgen of straks eigenlijk... gaan de carburateurs weer helemaal uit elkaar. Ik had sowieso al een verschil in brandstof nivea gemeten wat me ook niet lekker zat. Dus nog een poging en dan nog beter opletten. 😊

Bedankt voor alle reacties tot zo ver 👍
 
mensen verwachten altijd wonderen van synchroniseren, terwijl het niet meer dan het allerlaatste half percentje uitmaakt. zeker als de gaskleppen al gelijk gezet zet met een gitaarsnaar/boortje/...

het doet niets met het mengsel.

Nou dat verwacht ik helemaal niet. De motor liep nog niet helemaal zo als je mag verwachten en ik dacht dat laatste beetje op te lossen of nog iets beter te krijgen door te synchroniseren en de brandstof reiniger.
Maar nadat ik gisteren de uitlaat poorten zag ben ik me lam geschrokken en na de reacties van gisteren ben ik ervan overtuigd dat ik nog steeds vervuilde carburateurs heb.
Allemaal tegen beter weten in. Maar je moet soms weer eens alles rustig tot je door laten dringen dat ik het nog niet goed gedaan heb.

Maar goed ik ben de werkbank aan het opruimen en dan gaat er een nieuw stuk karton op en gaan de carburateurs weer helemaal uit en het hoeft vandaag niet klaar......
 
mensen verwachten altijd wonderen van synchroniseren, terwijl het niet meer dan het allerlaatste half percentje uitmaakt. zeker als de gaskleppen al gelijk gezet zet met een gitaarsnaar/boortje/...

het doet niets met het mengsel.

Mensen denken dat wat werkt op de ene motor, ook werkt op de andere. Ga eens met een '97 TLS rijden die niet goed gelijk staat, dan praat je wel anders..
 
als je weet wat synchroniseren eigenlijk is, en de gaskleppen puur op het oog al goed zet, gaat die altijd perfect normaal rijden. ook een TL van 97. enkel stationnair zal mss wat ruwer zijn en een cylinder zal misschien net dat heel klein beetje minder vermogen leveren tov de andere(n). maar geen enkel symptoom van TS zou daar een gevolg van kunnen zijn.
 
Plausibel.

De meeste "Carburettor and injection cleaners" bestaan voor 99% uit Kerosine. En Kerosine heeft een zeer laag octaangetal. Als je dan ook nog denkt je motor "te verwennen" door een heel flesje in de tank te gooien (dat is voldoende voor... 60 liter brandstof dacht ik), wie weet. Eigenlijk zou je de bovenkant van een zuiger op de foto moeten zetten.
 
mensen verwachten altijd wonderen van synchroniseren, terwijl het niet meer dan het allerlaatste half percentje uitmaakt. zeker als de gaskleppen al gelijk gezet zet met een gitaarsnaar/boortje/...

het doet niets met het mengsel.


Ooit een VFR voor en na synchroniseren met een 4 gas tester gemeten, voor het synchronisren was o.a het hc gehalte hoger dan na het synchroniseren. Het heeft dus wel degelijk invloed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan