Schone uitlaatpoort door brandstof reiniger??!

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
7.042
3.435
Groningen
Het gaat om een Suzuki GSXR 600 Srad van 1998, nieuw gekocht, en vnl voor race en circuitdagen gebruikt. En twee jaar stil gestaan.
Dit jaar wil ik de motor weer af en toe gebruiken voor op de weg, naar het werk enz. (heb een circuit srad ernaast)

2 weken geleden de motor weer tevoorschijn gehaald om hem weer rijdbaar te maken (afgelopen winter al olie gewisseld, klepspeling gecontroleerd end) maar nu de carburateurs end gereinigd. En dat was nodig want werkelijk alles was verstopt en de eerste proefrit was niet bevredigend. Dus carburateurs er weer af en weer schoongemaakt met nog meer aandacht en doordrongen door het feit dat het echt niet vanzelf oplost. Maar goed echt de sproeiers goed schoon gemaakt en nauwkeurig tegen het licht gehouden, en kanaaltjes van de carburateur door geblazen, en gevoeld.
Eerst 1 tank leeg gereden 200 km, motor loopt en reageert op choke zoals hij moet (loopt warm zonder choke en is koud niet te starten zonder), 8000 a 9000 Rpm loopt hij prima, alles eronder is en beetje schokerig en soms een beetje trillingen. Ook reageert de motor nog een beetje schokerig op het gas rond de 6500 7000 Rpm.
Daarom de secondary valve solenoids eens doorgeblazen, en dit leek meteen een goed resultaat te leveren de proefrit erna. Maar de dagen daarna naar mijn werk toch weer het idee dat het weinig had gedaan.
Maar deze problemen denk ik op te lossen met de carburateurs synchroniseren, maar voor dat ik daar tijd voor kon vinden toch maar een flesje brandstof reiniger in de tank gedaan en daar weer 200 km mee gereden ondertussen.

Daar ben ik nu aan toe omdat ik een paar dagen vrij ben (momenteel heb ik geen auto, daarom had ik weinig keus om met de motor te rijden, maar ben alle dagen bezig geweest)
Maar goed nu een paar dagen vrij en het stond al op de planning om de uitlaat te wisselen, oude zitten een paar deuken in en de vervangende heb ik gelijk een lambda sensor "bung" in gelast, voor mijn "innovate LC-2 kit".

En daar vond ik dus dit:
20190523_185849.jpg
20190523_185926.jpg


Ik heb ff uitgerekend en dan zou de motor 1:13 gereden hebben afgelopen week??.... Dat is niet echt zuinig
Verder de pilot schroeven zouden volgens mijn Haynes manual op 3 slagen uit moeten staan, bij het controleren 2 weken geleden stonden ze op 4 slagen uit (dus voordat ik ermee ging rijden)
In 2007 heeft de motor op een Dyno gestaan en hiervoor heb ik de kleppen laten controleren en de carburateurs laten reinigen, ik vermoed dat hier de pilot schroeven versteld zijn naar 4 slagen uit. De motor stond op de bank te rijk en daarna zijn de naalden 1 groef laten zaken (op advies). De jaren erna heb ik daar niet meer aangezeten en alleen maar gesynchroniseerd.

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd of een brandstof reiniger deze schone uitlaatpoorten kan veroorzaken. En ik heb eerder het idee dat de motor te rijk staat dan te arm.
 
Laatst bewerkt:
Ooit een VFR voor en na synchroniseren met een 4 gas tester gemeten, voor het synchronisren was o.a het hc gehalte hoger dan na het synchroniseren. Het heeft dus wel degelijk invloed.

nogmaals : als je weet wat synchroniseren echt is, weet je ook waarom je tot dit resultaat kwam, maar het zal nooit de symptomen van TS verklaren (of andere rare zaken zoals haperen/niet reageren op het gas/slecht draaien/....
 
Tijd voor een update, en heb nu ook de laatste reacties gelezen, waarvoor dank. :)

Gisteren de carburateurs weer helemaal uit elkaar gehaald, alles nagemeten en weer schoon gemaakt.
Weer vuiligheid in de carburateurs gevonden, alleen nr 3 was het meest vuil, en de stationair sproeier zat ook daadwerkelijk zo goed als dicht. Maar het beeld in de uitlaatpoorten is bij alle 4 de cilinders het zelfde dus dat is al wat vreemd. Maar het wordt nog vreemder.......
Maar deze x heb ik echt alles goed gereinigd en door geblazen en heb hier de hele dag de tijd voor genomen, en alle sproeiers en kanalen ruim te tijd gegeven om te weken in de carburateur reiniger. Ook de pilot schroeven waren iet wat vuil maar om eerlijk te zijn heb ik ze wel eens vuiler uit een motor zien komen die prima reed...... Maar goed nu alles laten weken in de reiniger totdat het echt brandschoon was, en makkelijk zelfs door te blazen was. Ik denk dat ultrasoon in dit geval sneller en beter was geweest maar ik ben er nu echt van overtuigd dat alles vrij en schoon is.
20190524_133655.jpg


20190524_164947.jpg

Brandstof niveau gemeten was goed. Vlotter niveau gemeten en nr 4 week 1 mm af tov de andere 3 dus deze netjes aangepast. En nadat ik vandaag de carburateurs gemonteerd had weer brandstof niveau gemeten en alle 4 nu gelijk en volgens spec, net als vlotter niveau dus.

Ben nog bezig geweest met een reserve set carburateurs om iets te begrijpen van de TPS sensor afstelling maar helaas de minimale en maximale waarden die het manual geeft zijn prima, maar een grafiek waar je hem in moet afstellen lukt niet.
Ook de TPS van de carburateurs op de motor uitgebreid doorgemeten en uiteindelijk ook eens wat versteld, maar niet af te stellen zoals het manual beschrijft. Maar hij reageert wel keurig en loopt ook qua weerstand keurig mee met de gasschuif. Dus heb me daar daar maar (voorlopig) bij neergelegd.

toen de carburateurs er aflagen ook de bougies er maar weer uitgedraaid om te bekijken, deze had ik voor de tank met brandstof reiniger (200 km mee gereden dus) net nieuw in gedraaid. En ja die geven een beeld van een arm mengsel.
20190525_110430.jpg

Ook nog maar weer de klepspeling gemeten maar die was gelukkig keurig en ook hier ziet alles er keurig uit.
Over de brandstof reiniger in de tank, die is van motul en heb ik gekocht als reiniger voor in een volle tank en zowel voor carburateurs als in injectie systemen. Maar ook zou het je tank beschermen. Alleen hoeveel liter die volle tank zou moeten zijn staat er niet vermeld. Mijn tank is maar 18L. uiteraard maar als het ook voor auto's geschikt is (wat ik vermoed) zou het denk ik wel beter zijn om over 2 tankbeurten te verdelen.....
Door de bougie gaten kon ik zien dat de zuigers nog wel een zwarte/donkerbruine aanslag hebben en deze zijn dus niet schoon gespoeld. Ook door de inlaat poorten kon ik geen verontrustende dingen zien met een lampje door het bougie gat.
20190524_164932.jpg


20190525_113248.jpg

Ook de pomp nog uit de branstoftank gehaald en de tank schoon gemaakt, maar dat was eigenlijk niet de moeite. Heeft me eigenlijk allee een nieuwe pakking en borgboutjes gekost.

Daarna werd het vanmiddag tijd om de motor weer te starten, met oa het nieuwere uitlaatsysteem waar hij nog niet eerder op gelopen had. De uitlaatpakkingen in de uitlaatpoorten hadden ook duidelijk gelekt bij de vorige uitlaat waar tot nu toe mee gereden had. En de bouten in de kop zaten niet meer dan handvast?! Maar goed nu voorzien van nieuwe pakkingen en toch iets beter aangedraaid, nog steeds niet op 23 Nm die er oor staat maar 18 Nm is wat mij betreft vast zat.

Dan starten, uitlaat duidelijk stiller bij de kop, maar de motor loopt gewoon beroerder als eerst....... Pffft. Iets spelen met de choke en stationair en uiteindelijk valt hij uit. Weer starten en hij loopt ook gelijk weer maar begint de uitlaat condens eruit te blazen?? Zelfs tussen de uitlaat en de demper (laagste punt). Toen ik hem op het werk starte na een avonddienst was me dit ook al eens opgevallen dat het best extreem was. Het was toen wel erg mistig maar dat was niet de reden natuurlijk achteraf gezien. Dit was al een goede aanwijzing dat het niet goed was. Maar vanmiddag in de volle zon kon ik het echt niet meer verklaren.
En daarna viel hij weer uit, maar ook alles viel uit, dashboard controle lampjes alles dood???? Alsof de zekering bij het startrelais eruit lag. Rommelen aan de draden daar leverde eerst niets op, maar toen ik daar toch bezig lichte alles opeens weer op??
Eerst wat dingen doorgemeten en bekeken maar uiteindelijk weer een startpoging gewaagd, tja hij liep maar wel kut. Ook gelijk het koelvloeistof niveau bekeken ook dat hou ik de hele week al in de gaten. Maar dat blijft op niveau en wordt ook niets uitgeblazen. Maar de schone uitlaatpoorten geven wel dit beeld dat ze schoon gespoeld worden, en dat samen met het slechte lopen en de overmatige condens, denk ik nu dat de schone uitlaat poorten komen door de tank reiniger.
Dat de carburateur nog niet schoon genoeg was is ook een feit.

Inmiddels blijft hij lopen als ik niet aan de choke kom. Toen eerst de cdi gewisseld met mijn race srad, maar geen verbetering. En toen het startrelais!! En jawel direct verbetering, motor reageert weer op het gas en als ik nu aan de choke kom dan smoort hij, zoals het warm hoort, en stationair is goed af te stellen. Dus stukje proefrijden, ook niet verkeerd beter dan vorige week, maar er zijn bij 6000 7000 Rpm toch nog wat trillingen merk baar en in iedere versnelling het zelfde. Als ik nu ff gas geef bokt hij niet meer maar reageert hij te traag, ook onderin en stationair trilt hij iets en is de naald niet helemaal stil. Ik hoop dat daar synchroniseren verbetering geeft, maar ik sluit ook niet uit dat er toch nog een elektrisch onderdeel niet helemaal goed functioneert.......
 
Kijk eens of je tps sensor nu wel af te stellen is en controleer ook de aarding, elektrische problemen geven soms rare bijverschijnselen, mijn eigen vfr reed aanmerkelijk beter, met een nieuwe sr, die een net iets hogere laadspanning afgaf.

Daarnaast, synchroniseren. Ik heb bokkige slecht oppakkende fietsen met rammelende koppeling weten te veranderen in een mooi lopende naaimachine, zonder bijgeluiden, die perfect oppakten, door ze alleen goed te synchroniseren. Meet of laat het co gehalte meten, modernere carb fietsen staan armer afgesteld en reageren sneller op kleine afwijkingen.
 
Misschien dat de membranen van de gasschuiven weer wat soepeler moeten worden?
Gewoon ff rijden?
Had ik bij mijn cbr1000f ook altijd nadat deze de hele winter stil had gestaan.

Dat denk ik niet eigenlijk, membranen zijn in prima staat. En dat verwende kreng staat letterlijk het hele jaar in een kamer van mijn huis met een thermostaat en kachel, samen met mn KTM. :+
 
Kijk eens of je tps sensor nu wel af te stellen is en controleer ook de aarding, elektrische problemen geven soms rare bijverschijnselen, mijn eigen vfr reed aanmerkelijk beter, met een nieuwe sr, die een net iets hogere laadspanning afgaf.

Daarnaast, synchroniseren. Ik heb bokkige slecht oppakkende fietsen met rammelende koppeling weten te veranderen in een mooi lopende naaimachine, zonder bijgeluiden, die perfect oppakten, door ze alleen goed te synchroniseren. Meet of laat het co gehalte meten, modernere carb fietsen staan armer afgesteld en reageren sneller op kleine afwijkingen.

TPS ben ik nog niet klaar mee idd, maar ik heb wel het idee dat die goed functioneert. Geeft iig geen rare dip of sprong in de weerstand. Ja aarding heb ik al naar gekeken uiteraard en kon niets vreemds vinden, ook meten voor zo ver mogelijk leverde niks op.

Ik hoor alleen iets zacht tikken in de CDI als ik mijn oor er op legde, daarom heb ik die gewisseld, maar de andere deed exact het zelfde.

Ik ga hem morgen starten als hij weer een nachtje afgekoeld is, ben benieuwd of de condens er dan weer is. En daarna eerst maar eens synchroniseren kijken wat dat brengt.
In het nieuwere uitlaat systeem heb ik een lambda sensor "bung" gelast om er een a/f ratio meter aan te kunnen hangen, om hem beter te kunnen af stellen. Het zal nooit een hele prettige rustige fiets worden, maar het was wel de bedoeling om te verbeteren. Maar ja dan ontdek je dus andere verontrustende zaken, die eerst op gelost moeten worden.
 
Condens is niet vreemd in een koud uitlaatsysteem, er komt bij verbranding flink wat water vrij. Wat ik zo op heb kunnen zoeken geeft 1 liter benzine ongeveer 1,3 liter water. Zo lang je uitlaatsysteem koud is heb je flink wat condens.
 
Rubbers zwellen iets op door benzine dampen, ik heb nog een set uitgedroogde membramen liggen, die zo stug zijn, dat ze bij beweging scheuren. Leg ik ze een paar dagen in benzine, zijn ze weer soepel.
 
Ik wou maar aangeven dat de motor wel een paar jaar stil heeft gestaan maar niet in een koude schuur. En dat lijkt mij een goede plek.

Vandaag carburateurs gesynchroniseerd, en dat was zeker nodig ondanks het gitaar snaartje. Ik moest me behelpen met een carbtune en een hoop geduld, maar het is prima naar mijn zin gelukt. En het resultaat tijdens de proefrit was bevredigend erg tevreden. Motor pakt erg lekker en vlot op en loopt zonder problemen door zijn toeren. Was voor het eerst een relaxed ritje. Nog wel wat trillingen in de voetsteunen en clip-ons maar dat is ook een beetje het karakter van een supersport. Helemaal perfect wordt het niet. Maar hij voelt en klinkt weer prima.
De grootste vooruitgang zal toch wel het rotte startrelais zijn geweest...
En de schone uitlaat poorten hou ik toch op de brandstof reiniger in de tank. Deze week gewoon rustig mee rijden en dan misschien de uitlaat er weer vanaf om te zien wat er gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Hoe weet je dat de motor niet heet wordt?
De temperatuurmeter zegt niet veel in dit geval.

Blijkbaar zegt de temperatuur wel wat. Als je er maar oog voor hebt, en in de gaten houd. Maar ik miste vorige week duidelijk nog referentie. Ik heb nu nieuwe 1 maat grotere ( van 12,5 naar 15 ) stationair sproeiers gemonteerd en de motor wordt duidelijk minder heet.
De koelvloeistof temperatuur zegt idd niet alles daar heb je gelijk in, het was vooral het blok zelf wat te heet werd. Maar nu blijft duidelijk alles normaal, zowel blok als koelsysteem.
Komend weekend weer de bougies bekijken, maar ik heb nu eindelijk goede hoop dat die ook weer een beetje normaal van kleur zijn.
 
Ik heb al 2 weken sinds ik de carburateurs gesynchroniseerd heb een apart tankje benzine staan, wat ik toen nieuw getankt heb. Het ging er 2 weken geleden wit/transparant in en nu na 2 weken onaangeroerd komt het er geel uit, en stinkt nu al als bedorven benzine van vroeger.......
Wat een pleuris zooi die huidige "brandstof" E5...... Eigenlijk schandalig.
 
Toevallig de benzine in een oude plastic kan gedaan, die waren van ander plastic dan tegenwoordig en kunnen niet tegen ethanol. De huidige zwarte polyethyleen kannen kunnen er wel tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan