Schoonmaken busjes zwevende schijven

Alphenees

MF'er
5 apr 2005
193
0
Rijen
Goedeavond mede mf-er's,

mijn icoontje doet anders vermoeden, maar sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaar van een '99 Aprilia RSV Mille. Flinke stap vanaf een '93 CBR 600 F2, maar heb er nog geen moment spijt van gehad.

Even een vraagje; ik heb last van een trillende voorrem. Nu weet ik al dat dit een kwaaltje is bij de mille, dat de schijven krom kunnen trekken. Voordat ik er nieuwe schijven op ga zetten wil ik echter iets anders proberen. Bij het poetsen van mn bike merkte ik namelijk dat er een te groot verschil zit in speling tussen de linker en rechter voorremschijf. De ene kan ik gemakkelijk bewegen zoals dit hoort bij een zwevende schijf (te veel is ook niet goed, maar dit is gewoon netjes). De andere kant zit echter te vast. Het lijkt me dat dit komt doordat er vuil in de busjes zit, waardoor deze dus vast is komen te zitten. Dit zou de oorzaak kunnen zijn van mijn trillende voorrem.

Hoe kan ik deze busjes schoonmaken?? Remmenreiniger??

Alvast bedankt voor de reacties en hier nog een piccie van mn nieuwe bike.

full
 
Nope, de rechter (kant van het gas) zit vaster als de linkerkant.


Oke ...was een check bij al mn motorfietsen was het rechts altijd losser. Vroeg me altijd af wat daarvan de reden kon zijn (d8 eerst door het het over links staan) :?

Geen idee hoe je zoiets hoort aan te pakken. Misschien komt iemand hieronder met een nuttige tip.
 
Oke ...was een check bij al mn motorfietsen was het rechts altijd losser. Vroeg me altijd af wat daarvan de reden kon zijn (d8 eerst door het het over links staan) :?

Geen idee hoe je zoiets hoort aan te pakken. Misschien komt iemand hieronder met een nuttige tip.

T is echt de andere kant, het verschil tussen links er rechts is echt te veel en dit lijkt me dan ook van invloed op het remgedrag.

Kon je nog wel beide schijven bewegen of zat er 1 ook zo goed als vast?
 
De ene kan ik gemakkelijk bewegen zoals dit hoort bij een zwevende schijf (te veel is ook niet goed, maar dit is gewoon netjes). De andere kant zit echter te vast. Het lijkt me dat dit komt doordat er vuil in de busjes zit, waardoor deze dus vast is komen te zitten. Dit zou de oorzaak kunnen zijn van mijn trillende voorrem.

Hoe kan ik deze busjes schoonmaken?? Remmenreiniger??

Alvast bedankt voor de reacties en hier nog een piccie van mn nieuwe bike.

(Afbeelding)

Als eerste gefeliciteerd met je Mille, geloof me, hier krijg je geen spijt van.
Je probleem wilt wel eens voorkomen en heeft met onderhoud te maken, de bussen in de remschijven willen idd wel eens vast gaan zitten omdat er vuil tussen de bussen en de schijven komt.
Remedie: voorwiel uitbouwen en schijven eraf schroeven.
Vul een bak met cola en leg de schijven er een dag en een nacht in (helemaal onderdompelen).
Ik sta altijd versteld van de reinigende werking van cola...
Daarna eruit halen en schoonspoelen met water, drogen, en nog eens met remmenreiniger tussen de bussen en de schijven spuiten.
Aan de achterkant van de schijf zie je veren om de bussen zitten, deze moet je tesamen met de bus kunnen indrukken met je duim, als alles goed gereinigd is kun je de bussen nu ook (enigzins zwaar) draaien.
Overigens komen de schijven mooi bronskleurig uit de cola, die kleur is na een paar rembeurten weer verdwenen.

Bij mij werkt dit elke winterbeurt.

Succes.
 
Allereerst gefeliciteerd met deze prachtige motor *O* (wat zijn die italianen toch mooi he *D )

Ik zou het gewoon met remreiniger proberen. Let wel een beetje of je velgen, remreiniger kan rare dingen doen op lak. Zo was er bij ons eens een vertegenwoordiger die beweerde dat zijn remreiniger 100% onschadelijk was voor de lak, toen ik opmerkte dat ik in dat geval vast wel even een busje over zijn auto leeg mocht spuiten was hij ineens een stuk minder zeker van zijn zaak...
 
@Macmille: Ik zou toch oppassen met cola, dat kan rare effecten hebben op verschillende metalen, in het ergste geval vreet het in en kan het metaal zelfs oplossen als het er lang genoeg inligt.

Juist, laat maar eens horen dan voor welke metalen cola wél en niet schadelijk is, zal ik zeggen of het klopt....

Geloof me, ik weet wat ik doe en het werkt.
Net zoals Pledge als je je motor mooi blinkend wilt hebben, alleen is mijn Mille mat-zwart. Zie: Aprilia RSV Mille, zéér veel carbon en andere extr
 
Juist, laat maar eens horen dan voor welke metalen cola wél en niet schadelijk is, zal ik zeggen of het klopt....

Ohw maar dat weet ik niet, koper sowieso maar dat zit niet in/aan remschijven. Welk effect het op welk metaal heeft zou je moeten onderzoeken, en een remschijf lijkt me nou niet echt een geschikt doelwit voor onderzoek. Wat ik vooral bedoelde met die opmerking is dat mensen wellicht snel denken dat cola maar een onschuldig goedje is, terwijl het rare dingen kan doen met verschillende materialen.
 
Hulde voor deze nachtelijke tips *O* , hier kan ik mooi mee aan het werk!!

Ik zal eerst eens een bus remmenreiniger gaan halen en eerst proberen om deze zo schoon te maken. Kijken of dit werkt, mocht het niet het geval zijn dan zal ik het wiel eens demonteren en de cola-solution gaan proberen. Ben niet zo bang dat dit gaat invreten aangezien Macmille dit al heeft geprobeerd. :Y

@macmille: trouwens wel een supermooie mille die je te koop hebt staan :}
 
Ohw maar dat weet ik niet, koper sowieso maar dat zit niet in/aan remschijven. Welk effect het op welk metaal heeft zou je moeten onderzoeken, en een remschijf lijkt me nou niet echt een geschikt doelwit voor onderzoek. Wat ik vooral bedoelde met die opmerking is dat mensen wellicht snel denken dat cola maar een onschuldig goedje is, terwijl het rare dingen kan doen met verschillende materialen.

Idd, cola is schadelijk voor koper.
Overigens voor alle legeringen waar koper en/of tin in is toegepast (messing en zink bijvoorbeeld).
Je kunt ervan uitgaan dat metalen en legeringen met een laag smeltpunt (koper, zilver, goud, platina, zink, tin, lood, aluminium etc.) door cola worden aangetast.
Daarom is cola ook slecht voor de vullingen in je gebit.....

Voor metalen en legeringen met een hoog smeltpunt (ijzer, nikkel, chroom, cobalt, molybdeen, mangaan, magnesium, tantalium, wolfraam) vormt cola in het algemeen geen gevaar.

De exacte samenstelling van remschijven ken ik niet, maar een remschijf is gegarandeerd opgebouwd uit metalen met een hoog smeltpunt.

Het is uiteraard wél altijd verstandig reinigingsmiddelen en ontvetters met mate toe te passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan