Schotjes in de demper

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hallo allemaal.

ik had even een snel vraagje aan de kenners onder ons.
ik heb in de demper van mijn cbr600f 1991 een tweetal schotjes in de uitlaat.

mechanisch weet ik wel het een en ander van een motor, maar het motorische gedeelte niet.

er zit een demper op van het merk H&W (ja, ik heb ook geeeeen idee)

en het is zeg maar zo, als je van achter in het ronde gat van de demper kijkt, dan zie je na 10cm ongeveer dat de ronde doorgang half afgesloten is, dus je hebt een halve cirkel zegmaar. als je daarlangs kijkt zit er even verderop nog eentje.

mijn vraag is dus, zijn deze schotjes voor "de tegendruk"? of is het nutteloos om het geluid te beperken?
 
hee jump ,
heb zelf al het 1 en ander met uitlaten in de praktijk geexperimenteerd en de schotten zijn bedoeld om het geluid te dempen .
dit noemen ze een reflectie demper (ff googlen word je ook al wijzer van).
andere manier is een absorbtiedemper ,hier word een geperforeerde buis gebruikt die omwikkeld is met staal/glaswol .

weet niet of het je bedoeling is om wat meer geluid te gaan maken of iets dergelijks,maar inkorten is dan bij beide types een optie of proberen simpelweg de gaten van de doorlaat iets groter te maken .

hoop dat je er wat aan hebt groeten andre
 
hee jump ,
heb zelf al het 1 en ander met uitlaten in de praktijk geexperimenteerd en de schotten zijn bedoeld om het geluid te dempen .
dit noemen ze een reflectie demper (ff googlen word je ook al wijzer van).
andere manier is een absorbtiedemper ,hier word een geperforeerde buis gebruikt die omwikkeld is met staal/glaswol .

weet niet of het je bedoeling is om wat meer geluid te gaan maken of iets dergelijks,maar inkorten is dan bij beide types een optie of proberen simpelweg de gaten van de doorlaat iets groter te maken .

hoop dat je er wat aan hebt groeten andre

okee, dus als ik deze schotjes of 1 ervan zou verkleinen/verwijderen dan heeft dit geen invloed op hoe de motor reageerd?

en ik google wel ff reflectiedemper.

maar in mn demper zit ook een geperforeerde buis, dus is het dan een mengseltje van beide type dempers?
 
in principe klopt het wat je zegt dat het een combinatie van is .
in een reflectiedemper worden de uitlaatgassen in de uitlaat als het ware van richting veranderd door de schotten die erin zitten .deze worden dan gedwongen om een andere weg te kiezen.

wanneer deze kamer weer gevuld is met glaswol zal dit ook weer gedeeltelijk het geluid absorberen.
is wel zo dat er hierdoor meer tegendruk word gecreeerd maar aan de andere kant is het ook weer zo dat een sportdemper een vrijere doorlaat heeft en daardoor iets meer vermogenswinst biedt.

bij kleine aanpassingen voor iets meer geluid denk ik niet dat je een probleem krijgt .
opnieuw af (laten) stellen kan zeker geen kwaad kleine moeite ,groot plezier.

groeten
full
 
in principe klopt het wat je zegt dat het een combinatie van is .
in een reflectiedemper worden de uitlaatgassen in de uitlaat als het ware van richting veranderd door de schotten die erin zitten .deze worden dan gedwongen om een andere weg te kiezen.

wanneer deze kamer weer gevuld is met glaswol zal dit ook weer gedeeltelijk het geluid absorberen.
is wel zo dat er hierdoor meer tegendruk word gecreeerd maar aan de andere kant is het ook weer zo dat een sportdemper een vrijere doorlaat heeft en daardoor iets meer vermogenswinst biedt.

bij kleine aanpassingen voor iets meer geluid denk ik niet dat je een probleem krijgt .
opnieuw af (laten) stellen kan zeker geen kwaad kleine moeite ,groot plezier.

groeten[afbeelding]


heel erg bedankt, ik zal als ik tijd heb vanmiddag even een foto posten van hoe mn uitlaat er van de achterkant uit ziet als je naar binnen kijkt.

het lijkt namelijk niet echt op de foto.

een aangezien ik het merk niet kan googlen heb ik uit niet echt een voorbeeldje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan