Schotland en NC500, graag advies.

Fallingout

Die hard MF'er
25 apr 2023
995
1.663
Hallo rijders.

Ik heb sinds januari mijn motor en heb inmiddels 6000km in het zadel doorgebracht. Ik heb met een vriendin van mij die sinds 2022 rijdt het plan om in augustus de NC500 in Schotland te gaan rijden.

Ons plan is om via Hoek van Holland naar Harwich de nachtferry te nemen dan in 1 dag de 700km naar Edinburgh. Vanuit daar willen we 5 dagen doen over de NC500 en dan terug. Alles bij elkaar 8 of 9 dagen.

Kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen.

Is deze planning leuk en haalbaar?
Tips en tricks voor lang rijden?
Tips en tricks voor op vakantie met de motor?
Must see en must avoid?

En natuurlijke andere dingen die jullie kwijt willen hierover.

Ps, ik rij een 2007 FZ6 en zij een 2017 Tracer 900.
IMG_20230413_215020_082.jpg

81364342_631601807646238_6133653950308664955_n.jpg
 
auw, wist niet die zo prijzig was
Ja dat was voor ons ook onverwacht, maar via Hoek van Holland scheelt bijna €1000pp. Dus ondanks de extra benzine en overnachting is het nogsteeds honderden euro's goedkoper.
 
700 kilometer snelweg op de 1e dag is afzien maar het kan. Of het leuk is moet je zelf bepalen.

Die NC500 kan qua tijd, maar dan moet je niet al te veel willen bekijken onderweg. Ligt er ook een beetje aan wat je gewend bent: rij je de hele dag of stop je graag vaak.

Waar slaap je, dat heeft ook nog invloed. Als je op tijd een camping wil zoeken, maak je minder kilometers per dag.

Ergo : voor een eerste trip een redelijk optimistische planning O-)
 
Poe, 700 km snelweg. Ik ga met mijn neefje ook naar Schotland en moeten vanaf Newcastle 450 km snelweg rijden en daar zie ik al tegenop...
Maar afijn, die kilometers moeten in ons geval. :')
 
700 kilometer snelweg op de 1e dag is afzien maar het kan. Of het leuk is moet je zelf bepalen.

Die NC500 kan qua tijd, maar dan moet je niet al te veel willen bekijken onderweg. Ligt er ook een beetje aan wat je gewend bent: rij je de hele dag of stop je graag vaak.

Waar slaap je, dat heeft ook nog invloed. Als je op tijd een camping wil zoeken, maak je minder kilometers per dag.

Ergo : voor een eerste trip een redelijk optimistische planning O-)
Plan is om van te voren wel de hotels al te boeken.
Poe, 700 km snelweg. Ik ga met mijn neefje ook naar Schotland en moeten vanaf Newcastle 450 km snelweg rijden en daar zie ik al tegenop...
Maar afijn, die kilometers moeten in ons geval. :')
Inmiddels hebben we na wat verder kijken een andere optie, Rotterdam-Hull. Die komt uit op €475pp retour.

Dan zouden we in 1 dag van Hull naar Inverness rijden, maar alleen op de heenweg, op de terugweg rijden we dan terug via Edinburgh.

Ook is de planning dan aangepast naar 10 dagen ipv 8 of 9. We hebben dan 7 dagen op de NC500 en 3 dagen rijden.
 
Vorig jaar Schotland NC500 gedaan met de auto ("camper"), was erg tof. Niet helemaal naar John O'Groats gegaan maar bij Helmsdale tussendoor gestoken. Volgens verhalen en reviews was dat een leuker stuk dan heel de hoek halen. Het was inderdaad een leuk stuk.

Veel wegen in de Highlands zijn single-road en hebben passing places. Met de auto niet erg fijn, want vaak moet je stilstaan/wachten als er een tegenligger komt. Met de motor heb je hier geen/minder last van en kun je lekkerder doorrijden.

Tips;
  • Kylesku Bridge -> toffe brug, mooie foto locatie
  • Scourie -> leuk klein plaatje met fijne camping
  • Inverness -> grootste noordelijke stad maar met "dorps" karakter. Vonden wij leuker dan Edinburgh. Was destijds (Juli) ook de jaarlijkse "Highland Games" waar je sowieso heen moet
  • Applecross -> mooie pas met gaaf uitzicht (pas van de foto in eerste bericht)
  • Isle of Sky -> kun je een mooi rondje omheen rijden, is wel stukje om
 
700km snelweg is, ook voor een beginner, prima te doen. Volgens mij komt die boot in Harwich erg vroeg aan, dus alle tijd. Vanuit Hull wordt het alleen maar makkelijker.
Alleen bij heel slecht weer (regen) is uren snelweg rijden echt niet fijn.
 
Vorig jaar april met de auto de nc500 gereden en heel erg geluk gehad met het weer. In totaal 70km met het dak dicht gereden (cabrio) ivm een buitje.
Wij hebben er 5 dagen over gedaan, met de motor zou ik een dag langer pakken als minimum.

Het is er in ieder geval schitterend en de wegen zijn overwegend goed. Veel plezier!
 
Ijmuiden-Newcastle rertour is geen 1400pp.
Kan zijn dat DFDS standaard de meest luxe hut kiest, even controleren.
Net zelf even een kleine configuratie gedaan en ik kom dan op ongeveer 1500e voor twee personen retour, in juli.
Verterkdata op zaterdag en zondag kunnen erg prijzig zijn. Op maandag terug is al een heel stuk goedkoper, maar dan moet dat natuurlijk wel passen met je vakantiedagen.
Ik vind de overtocht wel erg duur geworden. Vorige jaar in augustus een retourtje gedaan met 3 personen en 3 motoren voor rond de 250e pp, waren wel pre-corona prijzen....
Mijn ervaring is dat het gedeelte van de NC500 van Helmsdale tot Thurso niet zo leuk is om te rijden, beter bij Helmsdale binnendoor naar Thurso.
 
Besloten de planning om te gooien, bedankt voor de tips!

We gaan 10 dagen, via Rotterdam-Hull waar we in de ochtend aankomen.
Dag 1: Hull-Inverness 700km
Dag 2Tm8: NC500
dag 9: Inverness-Edinburgh(250km)
Dag 10: Edinburgh-Hull(450km)

meer tijd voor de NC500, in Edinburgh een dag en op de terugweg niet meer 700+Km in 1 dag.
Vorig jaar Schotland NC500 gedaan met de auto ("camper"), was erg tof. Niet helemaal naar John O'Groats gegaan maar bij Helmsdale tussendoor gestoken. Volgens verhalen en reviews was dat een leuker stuk dan heel de hoek halen. Het was inderdaad een leuk stuk.

Veel wegen in de Highlands zijn single-road en hebben passing places. Met de auto niet erg fijn, want vaak moet je stilstaan/wachten als er een tegenligger komt. Met de motor heb je hier geen/minder last van en kun je lekkerder doorrijden.

Tips;
  • Kylesku Bridge -> toffe brug, mooie foto locatie
  • Scourie -> leuk klein plaatje met fijne camping
  • Inverness -> grootste noordelijke stad maar met "dorps" karakter. Vonden wij leuker dan Edinburgh. Was destijds (Juli) ook de jaarlijkse "Highland Games" waar je sowieso heen moet
  • Applecross -> mooie pas met gaaf uitzicht (pas van de foto in eerste bericht)
  • Isle of Sky -> kun je een mooi rondje omheen rijden, is wel stukje om

Applecross staat inderdaad op de must do lijst!
Isle of Sky is misschien wel een leuke optie inderdaad, nu we met de nieuwe planning meer tijd hebben. Als whiskyliefhebber vind ik dat ook wel leuk.

Campen twijfelen wel nog over.

700km snelweg is, ook voor een beginner, prima te doen. Volgens mij komt die boot in Harwich erg vroeg aan, dus alle tijd. Vanuit Hull wordt het alleen maar makkelijker.
Alleen bij heel slecht weer (regen) is uren snelweg rijden echt niet fijn.

Hull komt ook vroeg aan gelukkig, ik heb er wel vertrouwen in. Zal het de hele weg leuk zijn? Misschien niet, maar moet te doen zijn. Regen zou inderdaad wel erg naar zijn..

Vorig jaar april met de auto de nc500 gereden en heel erg geluk gehad met het weer. In totaal 70km met het dak dicht gereden (cabrio) ivm een buitje.
Wij hebben er 5 dagen over gedaan, met de motor zou ik een dag langer pakken als minimum.

Het is er in ieder geval schitterend en de wegen zijn overwegend goed. Veel plezier!
Dan heb je zeker mazzel gehad! Zover ik het bregrijp is het voorjaar nog onvoorspelbaarder dan hier.

Besloten om 7 dagen te plannen voor de NC500 route :D

Dankjewel!

Tip: wildkamperen. Dat mag in Schotland en maakt het niet alleen veel goedkoper, het maakt het ook een fantastisch avontuur.

Hier had ik nog helemaal niet bij stilgestaan! Hier gaan we nog even naar kijken. Ik zie voor en nadelen. Als nadeel vooral ook alle spullen op een Fz6 kunnen vervoeren als er kampeerspullen bij komen.
Ijmuiden-Newcastle rertour is geen 1400pp.
Kan zijn dat DFDS standaard de meest luxe hut kiest, even controleren.
Net zelf even een kleine configuratie gedaan en ik kom dan op ongeveer 1500e voor twee personen retour, in juli.
Verterkdata op zaterdag en zondag kunnen erg prijzig zijn. Op maandag terug is al een heel stuk goedkoper, maar dan moet dat natuurlijk wel passen met je vakantiedagen.
Ik vind de overtocht wel erg duur geworden. Vorige jaar in augustus een retourtje gedaan met 3 personen en 3 motoren voor rond de 250e pp, waren wel pre-corona prijzen....
Mijn ervaring is dat het gedeelte van de NC500 van Helmsdale tot Thurso niet zo leuk is om te rijden, beter bij Helmsdale binnendoor naar Thurso.
Uiteindelijk bleek Rotterdam Hull een goede en hoewel een stuk duurder dan Harwich, wel nog binnen het budget te krijgen. We hebben nu geboekt voor €475pp.

Huidige prijzen zijn inderdaad erg duur...

Bedankt voor de tip, ga ik naar kijken als we de route van de NC500 gaan invullen.







Wat raden jullie aan voor zadeltassen voor de Fz6, liefst ? Deze zien er goed uit maar misschien wel wat te groot en eigenlijk iets boven budget? Losse zadeltassen op MP zijn niet duur alleen dan moet er nog een bagagerol bij.

 
Als je niet gaat kamperen, heb je niet zoveel tassen nodig. Jullie gaan veel rijden, dan heb je alleen iets nodig om mee in het hotel/B&B rond te lopen. Wat toilet spullen erbij en klaar. Weet alleen niet of je vriendin daar ook zo over denkt...
 
Nog even wat betreft de route. Ik heb de NC500 gedaan in 2018 en daarnaast het merendeel van die route in 2017 (maar toen heette hij volgens mij nog niet zo).

Het stuk tussen Inverness en John O'Groats vonden wij veruit het minste: weinig single track roads, veel verkeer (nou ja, voor Schotse begrippen dan) en minder te zien.

De noordkust en de hele westkant (en als bonus Isle of Skye!!!) is echt fantastisch.

Bekijk bijlage 1872307
Geen NC500, wel Isle of Skye: a room with a view!
 
Planning is inmiddels een stuk verder.

Besloten combinatie van kamperen en hotels te doen, dit is de route+planning so far.

Heen en terug:
Screenshot_20230527_135323_Maps.jpg



Nc500:
Screenshot_20230527_135012_Maps.jpg


Screenshot_20230525_215833_Word.jpg
 
Mooie foto's :). Die rulle achterband is wel herkenbaarO-), Was dat in het noord-oosten toevallig, een beetje bij de brug op jouw foto? Je hebt daar een paar wegen waar je goed kunt knallen.
 
Dammit!!! Ben ik net plannen aan het maken voor volgend jaar, mooie route door de Alpen aan het uitstippelen, kom jij mijn geheugen weer even opfrissen met foto's van Schotland! Ik was vergeten hoe mooi het was.

Change of plans...
 
Mooie foto's :). Die rulle achterband is wel herkenbaarO-), Was dat in het noord-oosten toevallig, een beetje bij de brug op jouw foto? Je hebt daar een paar wegen waar je goed kunt knallen.
Thnx!

De combinatie van bagage, wegdek en vooral rijstijl hebben er wel voor gezorgd dat we de kilometer denk ik driedubbel mogen tellen in slijtage aan de banden.

De achterband van de Tracer(de foto) is inmiddels helemaal op en de ketting helaas ook. Maar dat was het zeker waard.

De band en de brug was op de noordwestkust. We vonden de westkust het mooiste en daar konden we ook het beste sportief rijden/knallen.

Dammit!!! Ben ik net plannen aan het maken voor volgend jaar, mooie route door de Alpen aan het uitstippelen, kom jij mijn geheugen weer even opfrissen met foto's van Schotland! Ik was vergeten hoe mooi het was.

Change of plans...

Alpen staat nu juist bij mij weer op de to do list!

Maar Schotland is inderdaad echt geweldig mooi en de motor imo de beste manier om het te beleven.
 
Ik bedoelde ook noord-westen |(de weg met de kylesku bridge. Als je van het noorden komt dan zijn dat gigantisch mooie bochten in een prachtige weg die daar omlaag duikt, alsof je in een stuntvliegtuig zit...
 
Ik bedoelde ook noord-westen |(de weg met de kylesku bridge. Als je van het noorden komt dan zijn dat gigantisch mooie bochten in een prachtige weg die daar omlaag duikt, alsof je in een stuntvliegtuig zit...
No worries, dat dacht ik al.

Ja wij vonden het geweldig, alsof iemand een racebaan neergelegd had tussen de bergen met het excuus van 'openbare weg'

In het westen ook veel minder last van ander verkeer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan