Schotland op de motor [Centrale informatie]

Die ga ik zeker wel herkennen! Toffe fiets!
Het is ik en twee anderen. Ik zie net dat ik m'n vorige motor nog op mijn onderschrift heb staan, ben niet heel actief met reageren op mf :$ maar ik rij nu een rode bulldog (waarvan ik vanaf mijn telefoon geen foto kan sturen)

Inderdaad nog 4 weken en dan is het zover. Super veel zin in. Deze trip is geïnspireerd op een vrijgezellenfeest van een maatje, waarbij we een weekend in de buurt van Fort William hebben doorgebracht. We zijn daarbij alledrie betoverd door het Schotse landschap. Het lijkt me te gek om daar een weekje op de motor doorheen te mogen rijden. :]
 
Beginnen jullie meteen in Schotland of gaan jullie ook lake district doen?

Dus jullie zijn al eerder met de boot geweest?

Dit wordt onze eerste keer...😅
Hoop dat ik niet ziek wordt ..
Ga nog eens even kijken hoe het met de pond staat...
 
Op de grotere ferry's heb je er meestal niet zoveel last van (ligt natuurlijk ook aan de persoon zelf :$ )

Maar op de kleinere ferry (overtocht Schotland naar Outer Hebrides) hebben wij de 2e helft van de overtocht op het achterdek gezeten..........net genoeg frisse lucht om niet de vissen te hoeven voeren. :X

Maar veel plezier in Schotland..........fantastisch mooi en in zijn algemeen erg vriendelijke en aardige mensen.
 
@solex....hahahaha net niet de vissen hoeven voeren..

nou ik hoop het ook niet dat ik er last van krijg..
sowieso spannend eerste keer met zon grote boot meegaan,neem aan dat het zich vanzelf aanwijst,mag je bv met de motor in een aparte rij ,of moet je gewoon achter de auto's aansluiten bij aankomst in Ijmuiden of new castle?
 
@solex....hahahaha net niet de vissen hoeven voeren..

nou ik hoop het ook niet dat ik er last van krijg..
sowieso spannend eerste keer met zon grote boot meegaan,neem aan dat het zich vanzelf aanwijst,mag je bv met de motor in een aparte rij ,of moet je gewoon achter de auto's aansluiten bij aankomst in Ijmuiden of new castle?

Meestal vertelt men bij aankomst in welke rij je moet staan (alle motoren bij elkaar in een aparte rij, gezellig *O*) en zodra alle voertuigen naar binnen mogen, gaan de motoren als eerste. Begeleiders wijzen dan aan waar ze moeten komen te staan.

Zelf neem ik altijd twee van deze mee:
rvs-spanband-2-6-meter.jpg


Ik heb op Corsica wel eens meegemaakt dat ze door de spanbanden heen waren en stukjes touw aan het uitdelen waren :+
 
Laatst bewerkt:
Op de grotere ferry's heb je er meestal niet zoveel last van (ligt natuurlijk ook aan de persoon zelf :$ )

Maar op de kleinere ferry (overtocht Schotland naar Outer Hebrides) hebben wij de 2e helft van de overtocht op het achterdek gezeten..........net genoeg frisse lucht om niet de vissen te hoeven voeren. :X

Op de overtocht Hirtshals - Kristiansand kreeg ik een kotszakje uitgedeeld van de lieftallige dame aan boord. Ik krabte mezelf toen al achter de oren...

4,5 uur later kwam ik zo groen als een marsmannetje aan :)
 
@Jorisk ja spanbanden ga ik meenemen heb contact gehad met dfds en ze zeiden soms zijn ze op ,dus vandaar dat ik die ook maar ga meenemen....


en hahahaha zo groen als een marsmannetje
Maar Noorwegen staat ook nog keer op programma,maar dan waarschijnlijk heen kiel gotenborg en terug die jij noemde....maar is die altijd wild???
 
Maar Noorwegen staat ook nog keer op programma,maar dan waarschijnlijk heen kiel gotenborg en terug die jij noemde....maar is die altijd wild???

Je moet gewoon een beetje geluk hebben met het weer.

Toen ik er doorheen ging stormde het toevallig. Hierdoor duurde de overtocht ook nog eens 2x zo lang (ferry vaart dan nog maar op halve kracht uit veiligheid). De meeste mensen die naar Noorwegen gaan, gaan in Juni / Juli en dan is het weer over het algemeen redelijk.

Sinds die storm zet ik mijn fiets altijd 3x zo goed vast als daarvoor; 4 spanbanden, alles zeer strak aanspannen en een stuk spanband rond mijn voorrem, om zo te voorkomen dat ik me weer 3 uur zorgen moet maken dat mijn fiets beneden in misschien wel in 100 stukken ligt. (ik was op die overtocht niet de enige toen)
 
Beginnen jullie meteen in Schotland of gaan jullie ook lake district doen?

Dus jullie zijn al eerder met de boot geweest?

Dit wordt onze eerste keer...😅
Hoop dat ik niet ziek wordt ..
Ga nog eens even kijken hoe het met de pond staat...

Wij gaan direct naar Schotland. De eerste dag binnendoor naar Kippen (iets boven Glascow), daarna Fort William, Skye, Ullapool, Inverness, Glascow en weer terug. We hebben alle overnachtingen al vast gelegd. Normaal ben ik daar niet zo van, maar vind het ook wel lekker dat we er daar ter plekke niet meer over na hoeven denken :) Lekker luxe via Airbnb; scheelt weer het zeulen met kampeerspul én met het Schotse klimaat is het wel fijn om 's nachts je spullen te kunnen drogen *D

We hebben er in onze planning voor gekozen om niet te lange afstanden te moeten rijden, zodat we nergens hoeven haasten. Een extra lusje rijden aan het eind van de dag kan natuurlijk altijd :]

Ik kom er pas via dit topic achter hoe mooi het Lake District is en vind het wel jammer dat we dit over slaan. Maar ach, zo is er nog wat wensen voor de volgende keer.
 
ach ja je kan gewoon inderdaad niet alles zien....wij gaan bv niet helemaal omhoog,kan een andere keer dan wel weer........maar ik lees volgens mij dat jullie 1 week gaan dus heb je ook iets minder tijd.

ik heb de routes gemaakt op rijuren en houd meestal 5 rijuren aan soms ietsje meer omdat je toch ergens moet komen,maar over het algemeen is dat best relaxt en kun je overal stoppen etc...
 
Even een algemene opmerking over de ferry en het vastzetten/parkeren.

Je krijgt van de crew een plek toegewezen (meestal is dat in een rij met motoren) en soms willen ze dat je de motor op de middenbok zet.

Mijn advies: zet altijd de motor op de zijstandaard en niet op de middenbok, in de versnelling en zet hem met een paar (2 of 3 is meer dan voldoende) spanbandjes vast.

Vaak heeft de ferry voldoende spanbanden aan boord, maar je kunt er beter een paar zelf meenemen.

Alle reizigers moeten langs alle auto's en motoren heen (de meeste met bagage) lopen om op de bovendekken/hutten te kunnen komen.
En de een is daar zuiniger mee dan de ander.

En na vertrek zijn de parkeerdekken na een tijdje afgesloten, dus niemand komt er meer bij.
Pas kort voor aanmeren, wordt alles weer vrijgegeven.
 
In de versnelling of met een tie-wrap/elastiek/etc. om de voorrem? Gevoelsmatig zou ik liever het laatste doen. Lijkt me vervelend als de motor in de versnelling staat en om wat voor reden dan ook een opdonder krijgt. Of kan de versnellingsbak daar wel tegen?

Lake District kom ik ook door. De twee bergpassen leken me erg mooi, hoewel Kirkstone pass volgens mij iets minder bekend is. Hoop dat het qua drukte een beetje meevalt.

Heeft iemand ervaring met dit stuk ipv via Fort Williams?

Link


Lijkt me een mooiere, rustige weg met veel meer bochten. Zou wel betekenen dat ik Fort Williams oversla, maar ik vraag me af of ik dan heel veel mis.
 
Sillverarow die route gasn wij rijden 14 mei....weet niet wanneer jij gaat...
Anders kan ik je vertellen hoe hij was.
Ons lijkt die ook mooier als fort wiliams..

En harleys hebben geen middenbok 😉
 
De planning is 13 t/m 22 augustus. Zou mooi zijn als je je ervaringen zou willen posten :} . Er is zoveel te zien dat het moeilijk is om keuzes te maken. M'n dagroutes gaan nu richting >350 km, dus ik kom er denk ik niet onderuit om bepaalde passen/routes te skippen.

Wat me opvalt is dat er in Schotland veel kleine, doodlopende paden/weggetjes zijn naar de uithoeken langs de kust e.d. Met een allroad kun je er volgens mij drie maanden rondrijden en nog niet alles gezien hebben.
 
Doe ik...
Ik ga de routes die we rijden ook opnemen ofterwijl tracken...met mynavigation app en dan kan ik hem via myrouteapp hier delen😉
 
In de versnelling of met een tie-wrap/elastiek/etc. om de voorrem? Gevoelsmatig zou ik liever het laatste doen. Lijkt me vervelend als de motor in de versnelling staat en om wat voor reden dan ook een opdonder krijgt. Of kan de versnellingsbak daar wel tegen?

Lake District kom ik ook door. De twee bergpassen leken me erg mooi, hoewel Kirkstone pass volgens mij iets minder bekend is. Hoop dat het qua drukte een beetje meevalt.

Heeft iemand ervaring met dit stuk ipv via Fort Williams?

Link


Lijkt me een mooiere, rustige weg met veel meer bochten. Zou wel betekenen dat ik Fort Williams oversla, maar ik vraag me af of ik dan heel veel mis.

Kirkstone is behoorlijk bekend hoor - en vaak druk. Ik vind Wrynose/Hardnott een prachtige pas.

Voor wat betreft de route van Corran Ferry naar Kinlochailort - die is prachtig, en mooier dan The Road to the Isles. Wat je mist is een mooi bochtig stuk tussen Ballachulish en Fort William, en het Glen Finnan monument. Houd er wel rekening mee dat die route veel langzamer is. Het vrijwel allemaal single track. Vanaf Glen Uig prachtig tweebaans langs de kust. Mocht je voor die route kiezen, dan mag je zeker Castle Tioram niet missen!
 
Laatst bewerkt:
Ik ken die app niet, maar vergeet ook niet ramblr.

Foto's die je ermee schiet zet hij keurig op de plek waar geschoten :)


die app heb ik inmiddels weer verwijderd kwam er niet echt aan uit,en bij MYNavigaton kan ik ook per plek foto´s neerzetten....kijk hier maar eens een toen was het nog een proef....
klik op momenten...
Motorzaken route 140 km..veghel en esbeek en leende

hier maak ik mijn routes mee...
Log in – MyRoute-app: The #1 all-in-one route tool

en hier navigeer en track ik mee op mijn gsm :]

MyRoute-app Navigation


mooie fotos trouwens vulpis,wat is dat voor een dier een koe met slurf?
 
Laatst bewerkt:
mooie fotos trouwens vulpis,wat is dat voor een dier een koe met slurf?

Da's het bekende "pas op voor overstekende schapen" bord, dat door een grapjas met een viltstift is aangepast... Bij Glen Uig staat trouwens een "pas op voor overstekende krokodillen" bord.. _O-
 
Wat me opvalt is dat er in Schotland veel kleine, doodlopende paden/weggetjes zijn naar de uithoeken langs de kust e.d. Met een allroad kun je er volgens mij drie maanden rondrijden en nog niet alles gezien hebben.

Ik heb er een paar weken rondgereden en ook wel wat onverhard gepakt, en ik moet eerlijk zeggen dat het na een tijdje wel veel van hetzelfde wordt hoor. Het is wel mooi, maar na verloop van tijd heb je het ook wel gezien, dus zo erg is het niet als je wat overslaat hoor.
 
Kirkstone is behoorlijk bekend hoor - en vaak druk. Ik vind Wrynose/Hardnott een prachtige pas.

Voor wat betreft de route van Corran Ferry naar Kinlochailort - die is prachtig, en mooier dan The Road to the Isles. Wat je mist is een mooi bochtig stuk tussen Ballachulish en Fort William, en het Glen Finnan monument. Houd er wel rekening mee dat die route veel langzamer is. Het vrijwel allemaal single track. Vanaf Glen Uig prachtig tweebaans langs de kust. Mocht je voor die route kiezen, dan mag je zeker Castle Tioram niet missen!

Bedankt :} . Is inmiddels net als bij scheurneusje onderdeel van de route.

Ik heb er een paar weken rondgereden en ook wel wat onverhard gepakt, en ik moet eerlijk zeggen dat het na een tijdje wel veel van hetzelfde wordt hoor. Het is wel mooi, maar na verloop van tijd heb je het ook wel gezien, dus zo erg is het niet als je wat overslaat hoor.

Zal hopelijk ook niet de laatste keer Schotland worden (tenzij het tegen valt, maar die kans lijkt me klein). Misschien een volgende keer een paar van die wegen meepakken. Ben vorig jaar naar de Dolomieten geweest en daar schiet je van de ene bergpas de andere op. Dan is Schotland wel wat anders, wat voor mij ook precies de reden is om ernaartoe te gaan :t . Elk jaar hetzelfde gebied trekt me minder.
 
Prachtige week gehad in Schotland! Vanuit Newcastle omhoog naar Inverness en daarna tegen de klok in de NC500 gereden. Na Applecross naar Glenfinnan en GlenCoe gereden en Hadrians wall bezocht en toen weer naar Newcastle. De regenpakken hebben we niet nodig gehad, lucky us!

Conclusie: prachtig land, aardige mensen en 1x bezoeken is lang niet genoeg!

2jayykz.jpg


2jba58z.jpg


2n21uue.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan