Schotland op de motor [Centrale informatie]

@Tmanneke: als je toch wilt eilandhoppen, pak dan de eilanden van Barra t/m Lewis eens mee oftewel de Outer Hebrides.
Belachelijk mooie eilanden en dan met name het eiland Harris.
Als ik de gevoelstemperatuur uit had gezet, dan had ik gedacht dat ik ergens richting de Middellandse zee had gezeten.
Helaas was het maximaal 10 graden en de rondrit op Harris regenachtig (maar 1 bui...........van 8.00 tot 19.00 }) )

Maar als ik mijn vrouw zo vertel "we gaan nu naar Harris" heeft zij eerder de spullen gepakt dan ik. Ongerepte natuur en vriendelijke mensen.


isle of Harris1.jpg





Outer Hebrides 1070.jpg



Outer Hebrides 1130.jpg



Outer Hebrides 1242.jpg



Outer Hebrides 1574.jpg
 
Laatst bewerkt:
@solex, daar kom ik waarschijnlijk ook wel, en nu nog meer met die foto's. 8-)
Maar ik wil wat verre familie bezoeken op Shetland, en dan ineens Orkney en die whisky distilleries meepakken.
 
@solex, daar kom ik waarschijnlijk ook wel, en nu nog meer met die foto's. 8-)
Maar ik wil wat verre familie bezoeken op Shetland, en dan ineens Orkney en die whisky distilleries meepakken.
Highland Park is een hele mooie ervaring. Niet met de motor naar Orkney geweest, maar met een zeilboot. Ook mooi.
 
Op mijn website staan nog wat routes en video's van mij trips naar Ierland, Schotland en het Lake District als je nog wat inspiratie zoekt: Motorcycle Adventures

Ha Emile, ik heb jouw website bekeken en ik heb heel wat inspiratie opgedaan. Schotland speelt al langer door mijn hoofd en met het zien van jouw beelden zijn die beelden wat realistischer/concreter geworden.

Ik trek gewoon de stoute schoenen aan en ga het gewoon doen. Anders komt het er nooit van. Zeker nu alles weer open is dan kan je weer volop genieten zonder enige belemmering.

Jouw site ziet er mooi uit hoor!! Leuk om bepaalde ritten te zien omdat ik die ook al eens gereden heb. Het Lake District bijvoorbeeld. Zo mooi en ruig. Grappig om dat kotsende mannetje in de berm te zien (heel subtiel en het moet je maar opvallen in zoveel uur film :) )
2018 ben ik zelf in het Lake District geweest voor 4 dagen. Telkens vanuit 1 punt gereden omdat ik bij een oude schoolmaat en zijn gezin logeerde.

Evenals San Francisco en de Dolomieten. Allemaal mooi!!

Wat betreft Schotland zelf, volgens mij regent het daar 12 maanden non-stop. Ik zag in een overzicht dat het in juni/juli iets minder regent. Hoe is de ervaring? Elke dag regen, maar niet continue? Of hoe is het verdeeld? Of is er dan al zelfs sneeuw mogelijk?

Ik denk eraan om in september te gaan. Raadzaam of een echte afraden? (en waarom?)

De 40 pagina's van dit topic heb ik (nog) niet helemaal doorgespit, vandaar dat ik het vraag.

Thx voor de info alvast

[Edit] Dit kwam ik tegen over neerslag in schotland in het algemeen. Volgens mij dan nog goed te doen op de motor :)

Je moet in Schotland geen keiharde slagregens verwachten, al kunnen deze er natuurlijk wel voorkomen. Maar eerder langdurige miezerregen. Van deze regen wordt uiteindelijk net zo nat als van gewone regen, alleen heb je dit minder snel door. Omdat je het minder snel doorheb, ben je minder snel geneigd om je regenjas aan te doen of je paraplu op te zetten waardoor uiteindelijk toch weer kletsnat thuiskomt. De miezerregen in Schotland kan dagen en soms weken aanhouden.

Schermafbeelding 2022-04-02 om 10.31.50.png
 
Laatst bewerkt:
Ha Emile, ik heb jouw website bekeken en ik heb heel wat inspiratie opgedaan. Schotland speelt al langer door mijn hoofd en met het zien van jouw beelden zijn die beelden wat realistischer/concreter geworden.

Ik trek gewoon de stoute schoenen aan en ga het gewoon doen. Anders komt het er nooit van. Zeker nu alles weer open is dan kan je weer volop genieten zonder enige belemmering.

Jouw site ziet er mooi uit hoor!! Leuk om bepaalde ritten te zien omdat ik die ook al eens gereden heb. Het Lake District bijvoorbeeld. Zo mooi en ruig. Grappig om dat kotsende mannetje in de berm te zien (heel subtiel en het moet je maar opvallen in zoveel uur film :) )
2018 ben ik zelf in het Lake District geweest voor 4 dagen. Telkens vanuit 1 punt gereden omdat ik bij een oude schoolmaat en zijn gezin logeerde.

Evenals San Francisco en de Dolomieten. Allemaal mooi!!

Wat betreft Schotland zelf, volgens mij regent het daar 12 maanden non-stop. Ik zag in een overzicht dat het in juni/juli iets minder regent. Hoe is de ervaring? Elke dag regen, maar niet continue? Of hoe is het verdeeld? Of is er dan al zelfs sneeuw mogelijk?

Ik denk eraan om in september te gaan. Raadzaam of een echte afraden? (en waarom?)

De 40 pagina's van dit topic heb ik (nog) niet helemaal doorgespit, vandaar dat ik het vraag.

Thx voor de info alvast

[Edit] Dit kwam ik tegen over neerslag in schotland in het algemeen. Volgens mij dan nog goed te doen op de motor :)

Je moet in Schotland geen keiharde slagregens verwachten, al kunnen deze er natuurlijk wel voorkomen. Maar eerder langdurige miezerregen. Van deze regen wordt uiteindelijk net zo nat als van gewone regen, alleen heb je dit minder snel door. Omdat je het minder snel doorheb, ben je minder snel geneigd om je regenjas aan te doen of je paraplu op te zetten waardoor uiteindelijk toch weer kletsnat thuiskomt. De miezerregen in Schotland kan dagen en soms weken aanhouden.
Half april tot half juni is in de regel de beste tijd om te gaan. Grote kans op droog weer, en nog geen midges.
 
Het weer is nog te doen, daar kan je je op voorzien. Die midges in september daarentegen....8)7
Als je dan toch in die maand gaat, blijf dan rijden, hou je vizier dicht en je nek beschermd. Je kan ook mazzel hebben, in dat geval zal ik ze in juni al gehad hebben. ;( Juni-juli ben ik daar, ik zal hier af en toe wel wat posten.
 
Het weer is nog te doen, daar kan je je op voorzien. Die midges in september daarentegen....8)7
Als je dan toch in die maand gaat, blijf dan rijden, hou je vizier dicht en je nek beschermd. Je kan ook mazzel hebben, in dat geval zal ik ze in juni al gehad hebben. ;( Juni-juli ben ik daar, ik zal hier af en toe wel wat posten.

Midges zijn zo klein dat bij de minste wind of turbulentie ze al aan de grond blijven, tijdens het rijden of als het waait heb je geen last van die beesten. Zodra je afstapt in een natuuromgeving met weinig wind echter...

Ik ben ze in noorden bij John 'o Groats niet tegengekomen, in het westen landinwaarts was het een drama. Twee keer daar geprobeerd te kamperen, beide avonden zat ik in mijn tent met alle ritsen dicht en een sixpack. B|
 
Dit beperkt de midges in sept mogelijk:

When is midge season in Scotland? Typically May until September.

Verder zal het in september niet te druk zijn voor slaapplekken en het rijden (denk ik)
Wat zal handig zijn om te plannen? Van te voren al je slaapplekken vastleggen (wel zo handig want dan hoef je ter plekke niet meer te zoeken en te hopen of er nog plek is)

Graadje op 14 - 15 is ook nog goed te doen zo'n hele dag op de motor. Als het maar niet te ver daalt want dan kan je het goed koud krijgen.

Goede regenjas mee om toch te beschermen. Of hebben jullie ervaring met een gelamineerd pak, blijft dat een beetje goed tijdens langere (miezer) buien?

Mijn gevoel zegt, een goede regenjas over je pak pak heen om je pak niet kledder nat te laten worden omdat je (mogelijk) zo'n lange tocht door de nattigheid maakt. Je kan het dan, ondanks gore-tex membraan of gelamineerde laag, toch koud krijgen. Een regenjas houdt alles er buiten. Een goede ventilerende (gore-tex) regenjas zou dan wel mooi zijn (kost ook wel wat, maar is hier in NL ook te gebruiken). Momenteel heb ik een rukka pak met een gore-tex membraan. Buitenlaag wordt dus goed nat, en heb dus ook een koud gevoel als ik wat langer door een regenbui rijd. Ondanks dat ik zelf niet nat wordt. Ook nu doe ik een revit regenjas er over maar dat kan soms dan klammig worden omdat deze niet goed ventileert/ademt. Zijn er mooie en goede alternatieven?

Als voorbeeld denk ik dan aan dit => Gore dit is volgens mij wel een goede (gore-tex) regenjas. Uiteraard een mooie soortgelijke broek erbij en je bent klaar. Doe je jaren mee.
 
Laatst bewerkt:
Met meerdere dagen achtereen rijden prefereer ik een regenpak over m'n motorpak(leer of textiel). Dan trek je de volgende dag tenminste geen koud, klam pak aan. Het droogt tenminste zelden in 1 nacht goed op.
 
@Rob, heb je weleens aan een isolatie voering in je Rukka pak gedacht?
Of die hele dunne kunststof T shirts en lange onderbroeken? om dat het polyester is wordt lichaamsvocht afgevoerd naar buiten. Dit in tegenstelling tot katoen.
Voor mijn Rukka pak had ik Kucitani pak en dat was veeeel warmer.
Qua nat worden heb ik niet veel vertrouwen in een klapperend regenpak. Met een nylon regen jas wordt je ook van binnen nat, omdat het zweet niet wegkan.
Mijn idee voor dit soort ritten is een volle kuip; RT, Trophy, FRJ1300, Pan en zo, je beste regen bescherming.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb na lang zoeken uiteindelijk voor de Revit Avenue 3 Gore-tex gekozen. Gore tex om de bekende redenen. Maar hij is ook licht genoeg om tijdens warme dagen te dragen, hij heeft een hoge aansluitende kraag waardoor er geen water van de helm in mijn nek drupt en er zit een afritsbare kap aan. Zo kan ik hem ook tijdens wandelingen in het Schotse klimaat gebruiken. De wintervoering is goed, erg goed zelfs, maar ik heb ze eruit gehaald en draag er een flees onder, dat is makkelijk aan-/uittrekken tijdens de rit. Ook niet onbelangrijk: de mouwen zijn breed genoeg aan de polsen waardoor lange handschoenen in de mouwen kunnen gestoken worden. Hij ziet er ook niet als een motorjas uit, vind ik tijdens wandelingen / uitjes ook wel prettig. En, het ding dat me finaal over de streep trok (maar geen hoofdzaak is): diepe zakken waar mijn sleutels niet uitvallen als ik ze eens vergeet dicht te ritsen. 8-)
De prijs is er natuurlijk ook naar, maar mijn vorige is nu 15 jaar oud, dan valt het uiteindelijk wel mee.

 
@Rob, heb je weleens aan een isolatie voering in je Rukka pak gedacht?
Of die hele dunnen kunststof T shirts en lange onderbroeken? om dat het polyester is wordt lichaamsvocht afgevoerd naar buiten. Dit in tegenstelling tot katoen.
Voor mijn Rukka pak had ik Kucitani pak en dat was veeeel warmer.
Qua nat worden heb ik niet veel vertrouwen in een klapperend regenpak. Met een nylon regen jas wordt je ook van binnen nat, omdat het zweet niet wegkan.
Mijn idee voor dit soort ritten is een volle kuip; RT, Trophy, FRJ1300, Pan en zo, je beste regen bescherming.

Dan denk ik dat je een thermo voering bedoelt? Ja, die heb ik. Zit er standaard bij. In de winterperiode erin, zomers eruit.

Ook dat thermo ondergoed heb ik. Ook gehoord over "outlast" onderkleding. Misschien dat ik daar nog een een shirtje van koop. Heb verder ook merino truitjes welke prima warm zijn en lekker zitten. Idee is dan zo'n outlast shirtje als hemd. Daar overheen een merinowolle truitje. Dat moet volgens mij wel goed gaan. (warm genoeg)

Klapperen van het regenpak dat valt wel mee als je de juiste maat/pasvorm neemt.

En inderdaad in zo'n normale regenjas daarin word je klammig. Die ervaring schreef ik. Dus dat wil ik voorkomen met een gore-tex regenjas.

Iemand ervaring met het "ademen" van gore regenkleding op de motor?

Ik ga er vanuit dat je op die schotse binnendoorwegen geen 100 kan rijden maar dat je toch veroordeeld bent tot max. 60 km/h. Weet nu even wat de max. snelheid is op die kronkelende mooie binnendoor wegen.
 
Met meerdere dagen achtereen rijden prefereer ik een regenpak over m'n motorpak(leer of textiel). Dan trek je de volgende dag tenminste geen koud, klam pak aan. Het droogt tenminste zelden in 1 nacht goed op.
Inderdaad, die ervaring heb ik al.

Weet niet of dat ook voor gelamineerd geldt. Gelamineerd daar beweert men van dat het dus wél snel droogt en je dus de volgende dag géén klam pak hebt. Want dan is de investering in een gelamineerd pak wellicht de moeite waard. Compleet goed gore-tex regenpak is toch wel weer €300,- (jas + Broek). Oude pak verkopen + €300,- plus een (beetje) bijleggen en je kan een (mogelijk) een nieuw gelamineerd pak kopen.
 
Bij een Gore-tex motorpak (gelamineerd of liner) zou je eigenlijk bij beide gegarandeerd droog moeten blijven.

Maar er is wel degelijk een groot verschil tussen een Gore-tex liner laag (losse binnenlaag) en een gelamineerd (verlijmd) pak.
Bij liner blijf je wel droog maar wordt de buitenlaag wel nat en heb je eventueel de volgende dag nog een nat pak (alleen de buitenlaag)
Het grote nadeel van een natte buitenlaag is dat het koud aan voelt.
Bij gelamineerd blijft alles droog (of droogt het erg snel) en krijg je het niet snel koud.
Nadeel van gelamineerd is de (hogere) prijs en dat het stugger aanvoelt.

Bij een regenpak over een motorpak zal ventilatie en dus je eigen zweet een groter probleem vormen. Dan ben je niet nat van de regen maar van je eigen geur.

Wij rijden met gore-tex liner pakken van Dane en zijn bv in juni geweest en hebben een paar buien gehad m.u.v. 1 dag waarbij we maar 1 bui (van 8.00 tot 19.00) hebben gehad. Met een Gore-tex liner pak en gemiddeld 10 graden hadden we het aan de eind van de dag knap koud.
Die 1x per jaar dat we hier tegen aanlopen, hebben we afgewogen tegen de hogere prijs/stugger en daarom voor een liner gekozen.

De beste oplossing is dan een auto. 8)7

Die 2 weken hebben we 1x midges meegemaakt en wat een kleine vervelende fuckers zijn dat.
 
Met een Gore-tex liner pak en gemiddeld 10 graden hadden we het aan de eind van de dag knap koud.
Die 1x per jaar dat we hier tegen aanlopen, hebben we afgewogen tegen de hogere prijs/stugger en daarom voor een liner gekozen.
Dan zou je je zelf iets iets warmer kunnen houden met een regenjas eroverheen

Het is een keuze, die ene of weinige keren per jaar een regenjas eroverheen of een goede gelamineerde. Alles zal voor en nadelen hebben.
Even er vanuitgaande dat je aan het touren bent. Niet off-road waar je moet werken en dus flink kan gaan zweten. Dan zal je jas onder een regenjas snel goed vochtig en uiteindelijk vrij koud kunnen worden.
 
Moet zeggen dat ik met het rijden van binnendoor wegen een mooi afgewogen inspanning ervaar. Was afgelopen november naar Polen en vanaf winterberg binnendoor. Het rijden op de snelweg daar kreeg ik het intern vrij koud ondanks goed aangekleed (wel 110 en flinke wind daarbij en je zit echt stil). Binnendoor zo'n 60 - 80 km/h en mooi slingerend en beetje meesturend. Daar scheelt behoorlijk.

Er vanuitgaande dat het in Schotland, met de diverse binnendoor wegen, zeer goed te doen is en dat je het dan, gezien de ervaring, niet koud zal krijgen. (mits goed aangekleed)
 
Goed om te lezen dat ik je heb kunnen inspireren @Rob-z *D

Paar zaken die ik las in voorgaande threads:
- Binnendoor in Schotland beperkt zich echt niet tot 60 km/u, zijn stukken bij waar je de hendel goed kan open draaien ;-)
- Qua weer heb ik in Schotland (mazzel) 1 bui gehad op de eerste dag (en vooral veel zon gezien)
- Wij hebben in het laatste hotel bij het inpaken wat midgets 'gevoeld', voor mij genoeg reden om niet in september te gaan.
- Gelamineerd Goretex: Ik zweer erbij! Ik heb nu een Rev'it Poseidon 2 GTX. Kost een paar duiten, maar je blijft droog en het water wordt niet opgezogen. Even springen en alle druppels liggen op de grond. Enige nadeel zijn de uiteinden: Via de nek en de handschoenen trekt het water uiteindelijk als het maar lang genoeg regent toch wel je pak in (en de voering kan dan ook water opzuigen), maar met een regenpak hou je dat ook niet tegen, of je moet er 1 hebben met gintegreerde handschoenen (ik ken ze niet). Regenpak aan- en uittrekken daarintegen heb ik ook een hekel aan (waneer wel en wanneer niet). Heb mijn pak in Frankrijk in grootste regenbui die ik ooit heb gehad (onvrijwillig) getest (3 uur lang en 20 meter weg ook 10 cm onder water). Zeiknatte handschoenen, maar voor de rest helemaal droog!
- Heb ook van dat thermo ondergoed gekocht. Nog niet gebruikt, maar wellicht een beter optie dan de binnenvoering. Deze leg je nl. zo even op de verwarming... (de test wordt Noorwegen komende juni)
- Lake District ga ik ook heen eind juni! Met een beter pak en hopelijk wat minder regen dan vorige keer... Moet wel zeggen dat ik rondtrekken leuker vind dan alles vanuit 1 hotel te doen... Ondanks de bagage die je dan iedere keer meezeult...

Vanmorgen weer in de regen naar het werk vanmorgen! Bah, laat het tourseizoen maar weer beginnen!!!
 
Water in de nek ook net ondervonden. Misschien zo n windstopper over de jas heen, dacht ik, maar die waait wrsch constant voor je vizier.
 
Iemand een idee hoe dat nu met douane etc gaat bij overtocht? Las dat je vanaf oktober een paspoort nodig hebt.
Iemand ervaring mee?
 
Iemand een idee hoe dat nu met douane etc gaat bij overtocht? Las dat je vanaf oktober een paspoort nodig hebt.
Iemand ervaring mee?
Ja, voor UK heb je geldig paspoort nodig.
Eind vd maand rijd ik door Engeland.....................<hoop ik dan maar>

Er is mij op het gemeentehuis gezegd dat ie vlgde week klaar zal zijn. 🥴
Was op TV dat in sommige gemeenten een nieuw paspoort heeeeeel lang kan duren.:X
De ambtenaar wordt wreed verstoord door onverwachte werkzaamheden. Ze moeten nu OOK een enkele Oekraïner inschrijven.
Tsja, een ambtenaar die 2 dingen op 1 dag moet doen, dan weet je 't wel............................😩
 
Binnendoor rijden vanaf New castle inderdaad, wij gingen naar lake district eerst,langs hadrians wal en hardknotpas etc. Wie wil ik maak mijn routes altijd zelf met myrouteapp,stuur me privébericht en ik stuur je route..
Verder hebben wij in mei 2018 top weer gehad alleen op Isle of skye en applecros stortbuien en harde wind niet normaal...
Paar uurtjes maar als je dat 10 dagen hebt
inCollage_20180512_203713117.jpg20200630_234549.jpginstaweather_20180514_105603.jpginstaweather_20180513_125118.jpginstaweather_20180517_165514.jpginstaweather_20180517_075750.jpginstaweather_20180516_132848.jpg20180506_235605.jpg
Wij gaan dus 27 mei naar Wales, via callai-dover heen en hull-europoort terug met P&O dus...hopelijk kan het doorgaan, na 2 jaar afzeggen hebben we er weer zin in🌞
 
Paspoortcontrole voor je op de boot dtapt, douane controle (ivm duty free goodd) als je van de boot komt.
 
Gister (vrijdag) al het paspoort op kunnen halen.
Dat was nog sneller dan aanvankelijk aangeduid.:t

Tijdens mijn wacht-periode voor mijn nieuwe paspoort vernam ik op TV dat soms paspoort zeer lang duurt.
Ik hoorde van de balie-beambte dat de aanmaaktijd van een paspoort van gemeente tot gemeente heel erg kan verschillen.
Blijkbaar heb ik in deze gemeente dan geluk gehad. Dat kan elders dus aanmerkelijk langer zijn.........................:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan