Schotland op de motor [Centrale informatie]

Op dit moment zitten we in Fort William en hebben we een groot deel gezien.

- Ik twijfelde over het meenemen van een jerrycan van 2.5 liter, uiteindelijk niet gedaan en ook totaal niet nodig gehad. Zelfs met onze kleine tanks waarbij we elke 130km tanken geen enkel probleem. Zelfs eerder regelmatig een pomp te vinden.
- Een 24/h pomp gehad in een natuurgebied die geen Nederlandse betaalpassen van ABN, ING en Rabo accepteerde. Creditcard deed het wel.
- Eerste dag reden we van Newcastle naar Pitlochery bijna 400km over c wegen. Bereid je voor op een lange dag. Deze afstand is over b wegen te doen. Wij reden bijvoorbeeld van Wick naar Ullapool en dat is echt een prachtig stuk, ik zou daar nu iets meer tijd nemen. Wij kwamen daar echter in een storm terecht waarbij verschillende motorrijders hun motor Zelfs in de berm neerlegden omdat hij anders omwaaide. De snelheid is er dan echt uit en met dat weer is 300+km echt een uitdaging..
-Island of Skye: na al het moois daarvoor een tegenvaller. Wij hadden wel waardeloos weer waarbij je de highlights letterlijk niet zag door de mist. Daar rijd je dan 2 uur voor om haha. Het landschap is mooi maar sprong tov het geen wat we die dagen er voor zagen er niet uit.

Al met al echt een prachtig land! Wegen soms matig. Regenpak hebben we wel nodig haha, zelfs met Goretex (geen laminaat). Daarnaast erg veel wind langs de kust en Island of Skye gehad.
 
Net terug van een dikke week Schotland. Voorafgaand 2 dagen midden Engeland vanuit Harwich naar Newcastle. 1090R mee. In Engeland ook wat TET UK stukken kunnen doen en verder zo veel mogelijk achteraf weggetjes opgezocht door o.a. 3 nationale parken.

Het meeste is al langs gekomen maar een paar dingen vielen mij op als "UK-newbie" (op de motor dan).

Links rijden went snel behalve de eerste 100 meter 's ochtends dan schiet je met je half slaperige kop weer in de rechts routine dus verzin iets om jezelf er smorgens aan te herinneren ;)

Ik heb geloof ik wel een miljard keer "Slow down", "Reduce speed now" gezien zelfs bij de meest flauwe bochten. Maar aan de andere kant: het barst werkelijk van de blinde bochten, "blind summits" waar je ook echt niks ziet. Zeker de kleine weggetjes in Engeland zijn vaak maar 1 auto breed met aan weerskanten hoge heggen of stenen muren. Ik weet niet of ze bewust zo wegen aanleggen om de snelheid er uit te halen maar flink het gas er op laat je echt wel uit je hoofd. Eigenlijk vond ik de 1090 vaak overkill en een volgende keer doe ik het lekker op een licht eencilinder allroadje.
De wegen zijn verder eigenlijk top en simpel te rijden, ook zeer geschikt voor beginners.

Offroad in Schotland kun je gevoeglijk vergeten. Het land doet aan als een groot natuurpark met wat doorgaande wegen er door heen. Ik heb wel wat paden gezien maar die zitten achter hekken of verbodsbordjes.

Wat betreft actieradius, niemand van ons groepje is in de problemen gekomen maar sommige tankstations rekenen echt belachelijke prijzen. Ik vermoed dat die op plekken liggen waar je bijna niet aan ontkomt om nog even vol te gooien. Maar goed dan nog was het minder duur dan hier.

Ik was in Schotland (met de auto) dik 20 jaar gelden en toen vond ik alles irritant duur. Inmiddels is het hier ook irritant duur geworden dus dat verschil is er niet echt meer.

Daar whisky kopen is wel nog steeds duurder dan hier, dus tenzij je een mooie fles wil die hier niet bij de Gall&Gall ligt kun je beter wachten tot thuis.

Schotland is erg mooi maar midden Engeland op een eigen manier eigenlijk net zo mooi. Engeland vond ik zelfs afwisselender qua landschap en soorten wegen (meer offroad en meer kleine achteraf weggetjes).

Ik sprak nog een Engelse enduro rijder over het wel of niet aanstaande verbod op "greenlaning". Hij zei dat er alleen nog maar de mogelijkheid is gecreëerd om in de toekomst over te gaan tot beperkingen. Maar als dat echt zou gaan gebeuren het land heftig in de weerstand zou gaan. Want ze vinden het zelf veel te leuk.
 
Morgen ben ik weer thuis als t goed is. Schotland is van de vijf "landen" (Engeland, Wales, N.Ierland, Ierland en Schotalnd dus) het mooiste gebleken, de rest was ook meer dan de moeite waard. Jammer: op Skye stormde het, twee motoren omgewaaid en vroeger daar vertrokken. Maar: geen seconde spijt van de trip. 8-)

Nog een aanradertje om te bekijken: Scotland's Secret Bunker, St Andrews KY16 8QH Voor wie zich de koude oorlog nog herinnert.

bunker.jpeg
 
Schotland is erg mooi maar midden Engeland op een eigen manier eigenlijk net zo mooi. Engeland vond ik zelfs afwisselender qua landschap en soorten wegen (meer offroad en meer kleine achteraf weggetjes).

Ik ben geen TET/offroad rijder. De mooie glooiende wegen zijn het voor mij :)

In 2018 een week door het lake district gereden (hardknott pass, etc..) geweldig mooi en inderdaad mooie afwisseling. (dat deel dat ik gereden heb iig)
 
Op dit moment zitten we in Fort William en hebben we een groot deel gezien.

- Ik twijfelde over het meenemen van een jerrycan van 2.5 liter, uiteindelijk niet gedaan en ook totaal niet nodig gehad. Zelfs met onze kleine tanks waarbij we elke 130km tanken geen enkel probleem. Zelfs eerder regelmatig een pomp te vinden.
- Een 24/h pomp gehad in een natuurgebied die geen Nederlandse betaalpassen van ABN, ING en Rabo accepteerde. Creditcard deed het wel.
- Eerste dag reden we van Newcastle naar Pitlochery bijna 400km over c wegen. Bereid je voor op een lange dag. Deze afstand is over b wegen te doen. Wij reden bijvoorbeeld van Wick naar Ullapool en dat is echt een prachtig stuk, ik zou daar nu iets meer tijd nemen. Wij kwamen daar echter in een storm terecht waarbij verschillende motorrijders hun motor Zelfs in de berm neerlegden omdat hij anders omwaaide. De snelheid is er dan echt uit en met dat weer is 300+km echt een uitdaging..
-Island of Skye: na al het moois daarvoor een tegenvaller. Wij hadden wel waardeloos weer waarbij je de highlights letterlijk niet zag door de mist. Daar rijd je dan 2 uur voor om haha. Het landschap is mooi maar sprong tov het geen wat we die dagen er voor zagen er niet uit.

Al met al echt een prachtig land! Wegen soms matig. Regenpak hebben we wel nodig haha, zelfs met Goretex (geen laminaat). Daarnaast erg veel wind langs de kust en Island of Skye gehad.
Tering, ik dacht dat ik slecht weer heb gehad, dat was alléén regen. Wegen rond Ullapool (alle kanten op) vond ik ook het mooist.
 
Tering, ik dacht dat ik slecht weer heb gehad, dat was alléén regen. Wegen rond Ullapool (alle kanten op) vond ik ook het mooist.
Haha, veelzeggend is denk ik dat mijn regenbroek en nieuwe goretex broek het beiden niet aankonden en mijn onderbroek nog nat was. Dit was wel op de ergste dag. Maar had de reis niet willen missen!
 
Gisteren hebben we vanuit ons verblijf in Fort William een rondje Glencoe gedaan inclusief de James Bond Skyfall Road en de Loch Leven loop. De mooiste wegen en uitzichten die we tot nu toe tegen zijn gekomen 😍
IMAG8928.jpg

Het plan was om daarna naar Skye door te rijden via de pont vanuit Mallaig. Dom genoeg had ik niet vooraf gecheckt of die wel vaarde vandaag. Niet dus. Eerstvolgende vaart was maandagochtend -O-.
Gezien we ons verblijf op Skye al geboekt hadden moesten we wel verder, dus hebben we de 3 uur lange route om genomen via het vasteland. Het begin was nog wel te doen, maar de regen en wind werden van kwaad tot erger en de temperatuur daalde plaatselijk tot 5 graden. Onze Goretex pakken waren hier niet voor opgewassen, dus met bijna onderkoeldheidsverschijnselen zijn we uiteindelijk om 19:30 aangekomen in Sligachan. De warme douche en diner met wat whiskies van de beste whiskybar (Seumas' bar) van de UK aldaar waren erg welkom! 450 whiskies beschikbaar! 🤤
JBO_1687-HDR-Edit.jpg


Onze kleding hebben we in de badkamer opgehangen met de radiator op standje 10, en zijn gelukkig inmiddels goed opgedroogd.

Plan voor vandaag: Skye rondtoeren en daarna via de Bealach na Ba naar Applecross.
 
Gisteren hebben we vanuit ons verblijf in Fort William een rondje Glencoe gedaan inclusief de James Bond Skyfall Road en de Loch Leven loop. De mooiste wegen en uitzichten die we tot nu toe tegen zijn gekomen 😍
Bekijk bijlage 1773528
Het plan was om daarna naar Skye door te rijden via de pont vanuit Mallaig. Dom genoeg had ik niet vooraf gecheckt of die wel vaarde vandaag. Niet dus. Eerstvolgende vaart was maandagochtend -O-.
Gezien we ons verblijf op Skye al geboekt hadden moesten we wel verder, dus hebben we de 3 uur lange route om genomen via het vasteland. Het begin was nog wel te doen, maar de regen en wind werden van kwaad tot erger en de temperatuur daalde plaatselijk tot 5 graden. Onze Goretex pakken waren hier niet voor opgewassen, dus met bijna onderkoeldheidsverschijnselen zijn we uiteindelijk om 19:30 aangekomen in Sligachan. De warme douche en diner met wat whiskies van de beste whiskybar (Seumas' bar) van de UK aldaar waren erg welkom! 450 whiskies beschikbaar! 🤤
Bekijk bijlage 1773544

Onze kleding hebben we in de badkamer opgehangen met de radiator op standje 10, en zijn gelukkig inmiddels goed opgedroogd.

Plan voor vandaag: Skye rondtoeren en daarna via de Bealach na Ba naar Applecross.
Is t daar nog steeds zo aan het stormen? Twee weken geleden ook al.
Die bar heb ik gemist, spijtig.
 
Voor als je in het noorden van de Highlands met technische problemen komt te zitten is motorzaak AMS in Wick een echte aanrader.

Door het slechte en ruwe asfalt van de Westkust van de NC500 sleet mijn achterband een stuk harder dan ik verwacht had. Ter hoogte van Thurso merkte ik dat ik bijna op het canvas zat van de band. Dus op de bonnefooi naar die zaak gereden omdat ik er veel lovende recensies over had gelezen van andere gestrande motorrijders.

Gezien mijn motor een nogal ongebruikelijke bandenmaat heeft, hadden ze helaas geen nieuwe band beschikbaar voor me. De eigenaresse zei echter dat haar zoon binnenkort op de zaak zou komen, en dat die misschien wel wat kon regelen.

Wij waren dus maar even het 'bruisende' 'centrum' van Wick in gegaan om te lunchen, tot we een telefoontje kregen of ik even terug kon komen naar de zaak. Daar zei de zoon dat hij nog een gebruikte band had liggen die enkele rondes op een trackday gebruikt is. Alles beter dan niets leek me. Hij liet mij de band zien: nog superveel profiel en het was geen goedkope band geweest.

Ik stemde daarom in om deze band er dan maar op te gooien. Nog geen 10 minuten later en maar £25 in totaal lichter zat hij er al op! Net een pitstop bij de MotoGP! En de RVF rijdt me een partij lekker door de bochten nu 😍
IMAG9060.jpg
 
Nou ik ben terug vanuit Schotland.
Prachtige natuur, fraaie wegen.
Hele week maar een paar spetters gehad ( in Nederland gelijk zeiknat geregend vanaf de boot);(
Alleen de Apple cross heb ik in dichte mist overheen gereden.
Dus geen steek gezien (half uur later wat het prachtig weer)
Goed een reden om terug te gaan.

De route die @Emile007 gemaakt heeft was prachtig en zeer goed te doen.
 
Momenteel bezig om een mooie rit in Schotland te gaan maken. Links en rechts al veel tips mogen ontvangen. Thx!!

Nu mijn vraag of jullie in de buurt van onderstaande plaatsen een B&B of simpel hotel of misschien iets anders weten zodat ik daar kan overnachten en eten. Ook eventueel de motor binnen stallen.

Weten jullie mooie plekjes om te verblijven?

In of in de buurt van:

Kirkmichael
Ullapool
Uig
Inverarnan

Dank alvast
 

Bijlagen

  • IMG_1800.JPG
    IMG_1800.JPG
    333,3 KB · Weergaven: 23
Momenteel bezig om een mooie rit in Schotland te gaan maken. Links en rechts al veel tips mogen ontvangen. Thx!!

Nu mijn vraag of jullie in de buurt van onderstaande plaatsen een B&B of simpel hotel of misschien iets anders weten zodat ik daar kan overnachten en eten. Ook eventueel de motor binnen stallen.

Weten jullie mooie plekjes om te verblijven?

In of in de buurt van:

Kirkmichael
Ullapool
Uig
Inverarnan

Dank alvast
Ga je dat in 5 dagen rijden? 😱 Vergeet ook niet een beetje van de natuur en cultuur te genieten.
Wat betreft B&B's kan ik een extreem goede, misschien wel de leukste in heel de UK, aanraden, maar die is niet in de buurt van jouw stoppunten. Deze ligt bij Applecross. Deze B&B is betaalbaar, heerlijk afgelegen en heeft 5 sterrenreviews van iedereen die daar heeft overnacht. De mensen daar zijn zo bizar aardig en behulpzaam, dat is echt niet te evenaren. Ze hebben werkelijk overal aan gedacht.

Een paar voorbeelden: je komt binnen en krijgt meteen een dram (of twee, of drie, de eigenaar meet het toch niet af zegt hij) whiskey aangeboden.
Vuile was? Geen probleem. De eigenaresse wast het met liefde voor je.
Natte kleding? In de garage staan elektrische droogrekken.
Je wilt wildlife spotten? Ze wijzen je graag naar de beste plekjes waar je zeehonden, zeeotters, zeearenden, gouden arenden of edelherten kunt spotten. En neem gerust een van hun goede verrekijkers mee.

Ik kan zo maar door blijven gaan. Ik zou er zo weer naar terug gaan!

Applecross B&B - Bed & Breakfast / Holiday Home sleeps 1 - 14
 
Laatst bewerkt:
Ga je dat in 5 dagen rijden? 😱 Vergeet ook niet een beetje van de natuur en cultuur te genieten.
Wat betreft B&B's kan ik een extreem goede, misschien wel de leukste in heel de UK, aanraden, maar die is niet in de buurt van jouw stoppunten. Deze ligt bij Applecross. Deze B&B is betaalbaar, heerlijk afgelegen en heeft 5 sterrenreviews van iedereen die daar heeft overnacht. De mensen daar zijn zo bizar aardig en behulpzaam, dat is echt niet te evenaren. Ze hebben werkelijk overal aan gedacht.

Een paar voorbeelden: je komt binnen en krijgt meteen een dram (of twee, of drie, de eigenaar meet het toch niet af zegt hij) whiskey aangeboden.
Vuile was? Geen probleem. De eigenaresse wast het met liefde voor je.
Natte kleding? In de garage staan elektrische droogrekken.
Je wilt wildlife spotten? Ze wijzen je graag naar de beste plekjes waar je zeehonden, zeeotters, zeearenden, gouden arenden of edelherten kunt spotten. En neem gerust een van hun goede verrekijkers mee.

Ik kan zo maar door blijven gaan. Ik zou er zo weer naar terug gaan!

Applecross B&B - Bed & Breakfast / Holiday Home sleeps 1 - 14
Applecross B&B is zeker een aanrader! Heerlijk verblijf daar gehad. In Ullapool kan ik je de Harbour House echt aanbevelen! Super net hotel, ontvangt met whisky en een droogkast voor eventuele natte motorkleding. Daarnaast lopen naar het centrum.
 
Zo'n droogkast heb ik ook in een hotel in Fort William gebruikt. Het hotel was kut, maar die kast was wel echt ideaal, nadat we urenlang door de stromende regen hadden gereden!
 
Nu in Schotland aan het genieten, vanaf morgen richting het noorden. De afgelopen dag in midden Engeland gereden.

Heb aantal van jullie tips genoteerd, verder gewoon beetje zien waar het schip strand.
 

Bijlagen

  • 20220709_131939.jpg
    20220709_131939.jpg
    210,9 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan