Schotland op de motor [Centrale informatie]

Oeh, hoe lang heb je daar over gedaan? Mijn zwagers en ik hebben net de knoop doorgehakt om eind april die kant op te gaan. Woensdagavond heen, Zondagavond terug. Ja, da's krap, maar meer tijd hebben we nu eenmaal niet. Ik zal dit topic eens doorspitten om te kijken wat er wél kan :)
6 dagen rijden...
Dag 1 Newcastle-Fort William
Dag 2 Fort William-Skye (en 's ochtends vroeg nog ff naar Arisaig heen en weer voor het ontbijt)
Dag 3 Skye-Gairloch
Dag 4 Gairloch-Ullapool
Dag 5 Ullapool-Durness-Ullapool
Dag 6 Ullapool Newcastle
 
Om niet een nieuw "ik ga naar Schotland en kan wel wat tips gebruiken" topic te openen mijn vragen maar even hier in. Al lees ik in dit 14 jaar oude topic ook wel wat gedateerde info dus excuseer me als ik naar achterhaalde zaken vraag.
  1. Wij (maat en ik) willen graag half september gaan voor een week(je). Is dit qua tijd nog wel goed te doen of heb je dan nagenoeg enkel regen (regenvakanties op de motor zijn erg matig is mijn ervaring)
  2. Heb je in deze periode nog steeds zo dat je bij iedere stop veel last van Midges hebt? Of zijn die er dan inmiddels niet meer?
  3. Aangezien we geen kampeerspullen mee gaan nemen willen we vooral in B&B's overnachten. Is het raadzaam deze vooraf te boeken of zijn ze er in zulke overvloeden dat er altijd wel een te vinden is? gastvrijheid vinden we erg prettig en qua prijs maakt het me echt niets uit.
  4. We gaan hoofdzakelijk voor mooie wegen (voor zover dat kan daar) met veel bochten in mooie natuur. Aangezien we maar een week hebben, welke kant kunnen het beste op rijden? (highlands, speyside etc) We vermijden zo veel mogelijk snelwegen en willen alles zo veel als het kan binnendoor doen.
  5. Aangezien het VK niet meer bij de EU zit en ik al in jaren geen cash meer aangeraakt heb. Wordt het nu weer ponden pinnen of zijn ze daar even digitaal als hier in NL?
Ik zou op de heen reis ook de boot bij duinkerken nemen.
maar ik heb dan ook gezworen, om nooit meer op de boot IJmuiden/ Newcastle te stappen.
Ik lees in deze reactie dat de boot IJmuiden Newcastle niet aan te raden is. Die wilde we juist nemen. Zijn er wel positieve ervaringen hiermee? Of is hier iets in veranderd?
Wat is anders de snelste/prettigste manier om er te komen?
 
Ik ga "altijd" van IJmuiden naar Edinburgh, schepen zonder stabilisatie vinnen, dus al het waait...:-)
's avonds vertrekken en de volgende morgen zit je rond lunch in Schotland.
Als ik je mag raden: koop bij Zwerver buiten sport (of zo) een gedetailleerde landkaart. Kun je thuis vast een route maken.
Ik ga om 16:00 uur aan de kant staan, pak mn laptop en zoek in de buurt een hotelletje op.
Vaak is dat het hotel waar ik dan al voor sta: weet ik beschikbaarheid en prijs..
 
Ik ga "altijd" van IJmuiden naar Edinburgh, schepen zonder stabilisatie vinnen, dus al het waait...:-)
's avonds vertrekken en de volgende morgen zit je rond lunch in Schotland.
Als ik je mag raden: koop bij Zwerver buiten sport (of zo) een gedetailleerde landkaart. Kun je thuis vast een route maken.
Ik ga om 16:00 uur aan de kant staan, pak mn laptop en zoek in de buurt een hotelletje op.
Vaak is dat het hotel waar ik dan al voor sta: weet ik beschikbaarheid en prijs..
Van IJmuiden naar Newcastle dan toch zeker?
 
Om niet een nieuw "ik ga naar Schotland en kan wel wat tips gebruiken" topic te openen mijn vragen maar even hier in. Al lees ik in dit 14 jaar oude topic ook wel wat gedateerde info dus excuseer me als ik naar achterhaalde zaken vraag.
  1. Wij (maat en ik) willen graag half september gaan voor een week(je). Is dit qua tijd nog wel goed te doen of heb je dan nagenoeg enkel regen (regenvakanties op de motor zijn erg matig is mijn ervaring)
  2. Heb je in deze periode nog steeds zo dat je bij iedere stop veel last van Midges hebt? Of zijn die er dan inmiddels niet meer?
  3. Aangezien we geen kampeerspullen mee gaan nemen willen we vooral in B&B's overnachten. Is het raadzaam deze vooraf te boeken of zijn ze er in zulke overvloeden dat er altijd wel een te vinden is? gastvrijheid vinden we erg prettig en qua prijs maakt het me echt niets uit.
  4. We gaan hoofdzakelijk voor mooie wegen (voor zover dat kan daar) met veel bochten in mooie natuur. Aangezien we maar een week hebben, welke kant kunnen het beste op rijden? (highlands, speyside etc) We vermijden zo veel mogelijk snelwegen en willen alles zo veel als het kan binnendoor doen.
  5. Aangezien het VK niet meer bij de EU zit en ik al in jaren geen cash meer aangeraakt heb. Wordt het nu weer ponden pinnen of zijn ze daar even digitaal als hier in NL?

Ik lees in deze reactie dat de boot IJmuiden Newcastle niet aan te raden is. Die wilde we juist nemen. Zijn er wel positieve ervaringen hiermee? Of is hier iets in veranderd?
Wat is anders de snelste/prettigste manier om er te komen?
Ik vind dat er niets mis is met die boot. Je komt lekker uitgerust aan en binnen twee uur zit je in Schotland. A68 vanaf Ponteland naar boven, via Jedburgh en Dalkeith.
Wat mij betreft de beste optie, zeker als je maar beperkt de tijd hebt.
 
Ik boek voortaan al onze motorvakanties voortaan bij booking.com, kun je gratis anuleren en geen stress als er niks vrij is, want inderdaad voor corona merkte we op dat het veel drukker is voort..en nu maak ik ook mooi de routes van hotel of B&B naar hotel...
Makkelijk toch,je kan uitzoeken naar iets met bar,of bar in de straat,vind mijn man bv altijd belangrijk.
Maar ieder zijn ding...🌞
Je kunt beter je adresjes opzoeken op booking.com en vervolgens de accommodatie rechtstreeks benaderen voor een boeking. De winstmarges van booking.com zijn bizar hoog.
 
Ik lees in deze reactie dat de boot IJmuiden Newcastle niet aan te raden is. Die wilde we juist nemen. Zijn er wel positieve ervaringen hiermee? Of is hier iets in veranderd?
Wat is anders de snelste/prettigste manier om er te komen?
Ik vind ze iets minder comfortabel dan andere rederijen, maar zo erg is het nou ook weer niet hoor. Je hebt wat meer golfslag, deels door minder stabiele schepen, en deels doordat je niet de beschutting van overtochten door het kanaal hebt.
 
Om niet een nieuw "ik ga naar Schotland en kan wel wat tips gebruiken" topic te openen mijn vragen maar even hier in. Al lees ik in dit 14 jaar oude topic ook wel wat gedateerde info dus excuseer me als ik naar achterhaalde zaken vraag.
  1. Wij (maat en ik) willen graag half september gaan voor een week(je). Is dit qua tijd nog wel goed te doen of heb je dan nagenoeg enkel regen (regenvakanties op de motor zijn erg matig is mijn ervaring)
geen ervaring mee, wij zijn altijd mei-juni geweest. Regen heb je altijd kans op in Schotland.
  1. Heb je in deze periode nog steeds zo dat je bij iedere stop veel last van Midges hebt? Of zijn die er dan inmiddels niet meer?
Midges is voornamelijk Juli-Augustus, maar als je net een wat langere zomer hebt, zullen ze er nog wel zijn. voor ons o.a. ook de reden voor het voorjaar, dan zijn ze er nog niet. Dit jaar wordt voor ons ook voor het eerst in September.
  1. Aangezien we geen kampeerspullen mee gaan nemen willen we vooral in B&B's overnachten. Is het raadzaam deze vooraf te boeken of zijn ze er in zulke overvloeden dat er altijd wel een te vinden is? gastvrijheid vinden we erg prettig en qua prijs maakt het me echt niets uit.
nog vrijwel nooit vooraf geboekt, maar de laatste paar keer was het rond het weekend wel wat lastiger iets voordeligs te vinden, zeker langs de North Coast 500. Maar tot nu toe wel nog altijd gelukt.
  1. We gaan hoofdzakelijk voor mooie wegen (voor zover dat kan daar) met veel bochten in mooie natuur. Aangezien we maar een week hebben, welke kant kunnen het beste op rijden? (highlands, speyside etc) We vermijden zo veel mogelijk snelwegen en willen alles zo veel als het kan binnendoor doen.
Zover dat kan daar??? Zolang je de A1 langs de kust en de A9 vermijd moet je echt moeite doen om wegen te vinden die NIET mooi zijn.
  1. Aangezien het VK niet meer bij de EU zit en ik al in jaren geen cash meer aangeraakt heb. Wordt het nu weer ponden pinnen of zijn ze daar even digitaal als hier in NL?
Laatste vakantie was pre-corona, dus 2019. B&B's was meestal toch wel cash, tenzij je via Booking oid boekte, verder kon je prima met pin terecht.
Ik lees in deze reactie dat de boot IJmuiden Newcastle niet aan te raden is. Die wilde we juist nemen. Zijn er wel positieve ervaringen hiermee? Of is hier iets in veranderd?
Wat is anders de snelste/prettigste manier om er te komen?
van de ca. 10 vakanties via IJmuiden-Newcastle is ons pas 1x slechter bevallen, maar toen hadden we een hut op een verkeerde plek. Het klonk daar of we zo ongeveer naast de motoren lagen.
Het entertainment aan boord is ook wel grappig, maar het beste entertainment zijn de Britten op de terugreis van een minicruise naar Amsterdam :+ de ene helft nog stoned, de rest half of helemaal bezopen.
 
Om niet een nieuw "ik ga naar Schotland en kan wel wat tips gebruiken" topic te openen mijn vragen maar even hier in. Al lees ik in dit 14 jaar oude topic ook wel wat gedateerde info dus excuseer me als ik naar achterhaalde zaken vraag.
  1. Wij (maat en ik) willen graag half september gaan voor een week(je). Is dit qua tijd nog wel goed te doen of heb je dan nagenoeg enkel regen (regenvakanties op de motor zijn erg matig is mijn ervaring)
  2. Heb je in deze periode nog steeds zo dat je bij iedere stop veel last van Midges hebt? Of zijn die er dan inmiddels niet meer?
  3. Aangezien we geen kampeerspullen mee gaan nemen willen we vooral in B&B's overnachten. Is het raadzaam deze vooraf te boeken of zijn ze er in zulke overvloeden dat er altijd wel een te vinden is? gastvrijheid vinden we erg prettig en qua prijs maakt het me echt niets uit.
  4. We gaan hoofdzakelijk voor mooie wegen (voor zover dat kan daar) met veel bochten in mooie natuur. Aangezien we maar een week hebben, welke kant kunnen het beste op rijden? (highlands, speyside etc) We vermijden zo veel mogelijk snelwegen en willen alles zo veel als het kan binnendoor doen.
  5. Aangezien het VK niet meer bij de EU zit en ik al in jaren geen cash meer aangeraakt heb. Wordt het nu weer ponden pinnen of zijn ze daar even digitaal als hier in NL?

Ik lees in deze reactie dat de boot IJmuiden Newcastle niet aan te raden is. Die wilde we juist nemen. Zijn er wel positieve ervaringen hiermee? Of is hier iets in veranderd?
Wat is anders de snelste/prettigste manier om er te komen?
Die boot is prima, geen luxe hotel kamer, maar een nachtje is echt wel te doen.
b&b hebben we nog nooit van te voren geboekt.

rijden is schotland is kwa wegen een beetje over rated. Pyreneeën is rustiger en vind ik mooier.
wat betalen betreft, ze zitten daar ook in 2022,
drie keer geweest daar, geen dag regen gehad.
 
Je kunt beter je adresjes opzoeken op booking.com en vervolgens de accommodatie rechtstreeks benaderen voor een boeking. De winstmarges van booking.com zijn bizar hoog.
Nou keer geprobeerd inderdaad via eigen website hotel,prijzen waren net zo duur,en aangezien ik voort in genius 3 zit,vaak leuke kortingen, voordeel dat ik gratis kan anuleren, bij pech of etc heel makkelijk..
En alles bij 1 bedrijf dus zowieso heel praktisch...maar ieder zijn ding..

Verder met dfds naar lake district en Schotland geweest mei 2018 prima overtocht gehad,kregen spanbanden die we mochten houden...

Dit jaar(eindelijk🌞, januari 2020 geboekt )met P&O van hull naar Europoort dus dan kan ik pas vergelijken...
Toedeloe Karin
 
P&O Europoort / Hull. Kan ook!
Scheelt 2,5 uur rijden, langer. Zal eens zoeken naar prijs verschillen.
Heb voor mn werk die route regelmatig genomen en er is niets op aan te merken.
 
rijden is schotland is kwa wegen een beetje over rated. Pyreneeën is rustiger en vind ik mooier.
Ben ik niet mee eens, Schotland vind ik veel mooier en heeft meer afwisseling betreffende natuur. Ondertussen zijn inderdaad de prijzen mee geëvolueerd maar het verblijf is er kwaliteitsvoller naar mijn mening. Als je puur voor motorrijden en bochtjes kiest heb je volledig gelijk, het is veiliger in de Pyreneeën ook al vermits achter elke bocht, muur of haag er een dier kan verschijnen. Maar maakt dit dan niet net dat tikje meer dat Schotland heeft? En inderdaad, ik was enkele keren voor meerdere dagen in Schotland en had wel mist maar weinig tot geen regen in mei of juni...
 
Ik ben nu zes maal in Schotland geweest,altijd in mei en dan door de highlands.
Als je over de single roads rijdt kom je bijna niemand tegen en de laatste twee jaar geen druppel regen en elke dag tegen de 25 graden.
 

Bijlagen

  • DSCF4316.JPG
    DSCF4316.JPG
    446,1 KB · Weergaven: 37
  • DSCF4335.JPG
    DSCF4335.JPG
    168,9 KB · Weergaven: 40
  • DSCF4337.JPG
    DSCF4337.JPG
    312,9 KB · Weergaven: 42
  • DSCF4340.JPG
    DSCF4340.JPG
    236 KB · Weergaven: 41
Ik snap niet wat men moeilijk doet over de overtocht. Eén van de grote voordelen is juist dat je 's avonds relaxt ingescheept en de volgende ochtend in het beloofde land staat. Geen gekloot met lange afstanden en/of trailers. Je moet wel erg last hebben van zeeziekte wil je je storen aan het deinen. Paar biertjes drinken en ik kan niet meer vertellen of dat gewankel van het bier of de deining komt 8-). Wie wil er nu niet in slaap gewiegt worden.

Terug varen op vrijdag kan ik aanraden (alhoewel dat zonde is van de rijdagen), want dat zit de boot vol met feestvierders. Ik heb me kapot gelachen om al die stag parties en dames in matrozen pakjes ;)

En m.b.t. de vraag over Booking: In de Highlands zitten vrij weinig B&B's en doordat de NC500 zo gehypt wordt, zou ik het niet aandurven om niet te reserveren. Niets zo vervelend om na een lange dag rijden nog 2 uur te moeten zoeken...
 
Dank voor de tips.
We hebben er nog eens goed over nagedacht en we hebben de plannen voor september gecanceld. Schijnbaar is het half september echt nat (volgens de weerstatistieken) dus we gaan voor iets veiliger en gaan voor half juni (was ook nog mogelijk).
Ijmuiden-Newcastle wordt het dan dus.

Als de NC500 zo'n mooie route is gaan we daar eens goed naar kijken. En blijkbaar daar dus vooraf toch een overnachting reserveren. We hebben eens een tocht van 10 dagen dolomieten (en binnendoor terug naar NL) gedaan zonder te reserveren. Lukt prima alleen als je ergens met plus vijf in het donker net over de grens in Oostenrijk aan komt en er achter komt dat het nog niet 'het seizoen' is begin je m wel te knijpen (en dat was met veel aanbod aan hotels dus dat wil ik in Schotland voorkomen).

Midges schijnt wel een ding te zijn maar zoals ik lees zijn die er in juni nog niet zo veel in de highlands. Althans dat hoop ik.

Qua 'mooie wegen' doelde ik meer op het asfalt en de wegcondities. Had begrepen dat je het wegdek eerder moet vergelijken met de passo Gavia dan met de Eifel dus vandaar. Ik geloof meteen dat de omgeving (rondom de weg dus) prachtig is.
 
Je moet wel erg last hebben van zeeziekte wil je je storen aan het deinen.
Paar biertjes drinken en ik kan niet meer vertellen of dat gewankel van het bier of de deining komt 8-). Wie wil er nu niet in slaap gewiegt worden.
Deining op de vijver die wij Noordzee noemen?
Hoezo deining met een veerboot? Dat zijn toch varende paleizen! Zit nauwelijks beweging in zo'n schuit.
De cadans van de deining op een schip werkt bij mij altijd zeer op mijn oogleden. Die vallen vanzelf dicht. Ook bij harde wind!
Sommigen kunnen al zeeziek worden in het opblaas-zwembad in de achtertuin.

Ik ga volgende maand naar Ierland. Het laatste waar ik me zorg over maak zijn de overtochten naar de overkant.
Een beetje storm is alleen maar prima. Heb je niet van die lange rijen voor de catering.

(Ga niet vertellen dat op de Noordzee flink kan spoken. Zelf heb ik op de Atlantic meermaals in vliegende storm gezeten)
 
Laatst bewerkt:
@jaapvanthoff
Ik heb nog geen vaste route voor rondje Ierland gemaakt.
Vanaf Holyhead naar Dublin dan eerst naar Ulster-Derry (troubles) en dan eiland rijden tegen de klok in.
Een paar highlights als the Giant's causeway (Ulster), the ring of Kerry, cliffs of Mohair en Dingle staan wel in de planning.
 
Verschil als je met de veerboot naar Ierland gaat van de beschutte Ierse zee naar de niet-beschutte Ierse zee vond ik wel behoorlijk groot.
Dat was af en toe maagdraaiend.

De overtocht Euro-Hull of IJmuiden-NewCastle op een relatief grote veerboot merk je de deining een stuk minder, ondanks dat we ruw weer hadden, hadden we er weinig last van. (meer last van het geluid van de schroef en de benauwdheid in de hut)
 
Voor mij mag de ferry een eind de oceaan op varen om echte deining te pakken. Ik ga er alleen maar van genieten!
Ja, de geluiden van gillende turbines tijdens een storm zijn mij zeker bekend. GEWELDIG! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan