Schotland op de motor [Centrale informatie]

Ga je dat in 5 dagen rijden? 😱 Vergeet ook niet een beetje van de natuur en cultuur te genieten.

Applecross B&B - Bed & Breakfast / Holiday Home sleeps 1 - 14
https://maps.app.goo.gl/NfDaYHiomPxgmbXH8
Uiteraard, maar ik ben geen type die lang op een terras zit of uitgebreid een whiskey stokerij in ga. Hier en daar een fotootje en vooral mooi doorrijden door de gebergtes en valleien. Ik kijk er naar uit.

Maar de TomTom zegt ca. 5 uur of 7 uur voor een route. Tel daar minimaal ca. 2 uur bij op en mijn dagtrip heb ik ongeveer in beeld. Misschien appels met peren vergelijken maar hoe ervaren jullie dat? Meeste wegen kan je volgens mij mooi doorrijden (zeker niet racen want dat wil ik niet)

Ik kom wel voorbij dat B&B die je daar aangeeft. Maar inderdaad niet bij een tussenstop.

EDIT!!!!! ik bekeek net de prijzen en dan zit je op minimaal 160 Pound 8)7

zie:
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-07-11 om 20.25.15.png
    Schermafbeelding 2022-07-11 om 20.25.15.png
    34,3 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Uiteraard, maar ik ben geen type die lang op een terras zit of uitgebreid een whiskey stokerij in ga. Hier en daar een fotootje en vooral mooi doorrijden door de gebergtes en valleien. Ik kijk er naar uit.

Maar de TomTom zegt ca. 5 uur of 7 uur voor een route. Tel daar minimaal ca. 2 uur bij op en mijn dagtrip heb ik ongeveer in beeld. Misschien appels met peren vergelijken maar hoe ervaren jullie dat? Meeste wegen kan je volgens mij mooi doorrijden (zeker niet racen want dat wil ik niet)

Ik kom wel voorbij dat B&B die je daar aangeeft. Maar inderdaad niet bij een tussenstop.

EDIT!!!!! ik bekeek net de prijzen en dan zit je op minimaal 160 Pound 8)7

zie:
Tja, dat zijn wel een beetje normale prijzen voor Schotland tegenwoordig, zeker in de zomer. Het is echt geen goedkoop vakantieland.

Je kan zeker goed doorrijden in Schotland. Vooral in de minder toeristische plekken van de Highlands is er erg weinig verkeer. Desalniettemin ben ik er na 4 uur rijden wel echt klaar mee, en ga ik liever op zoek maar een mooie plek om te wandelen zodat je de natuur ook eens in alle rust kunt bewonderen. (De stilte is heerlijk in Schotland) Maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. :)
 
Tja, dat zijn wel een beetje normale prijzen voor Schotland tegenwoordig, zeker in de zomer. Het is echt geen goedkoop vakantieland.

Je kan zeker goed doorrijden in Schotland. Vooral in de minder toeristische plekken van de Highlands is er erg weinig verkeer. Desalniettemin ben ik er na 4 uur rijden wel echt klaar mee, en ga ik liever op zoek maar een mooie plek om te wandelen zodat je de natuur ook eens in alle rust kunt bewonderen. (De stilte is heerlijk in Schotland) Maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. :)
Ik heb het op Airbnb's gehouden incl. ontbijt. (gemiddeld ca. €65,- per overnachting) Diner zie ik wel wanneer ik ergens in de dorpje/stadje arriveer. En lunch haal ik wel ergens tussendoor. (vaker gedaan :) )

Ik reed vorig jaar binnendoor naar Polen (in twee dagen). Koning te rijk en geweldig. Terugweg dat ging een groot deel over de snelweg, en dat wordt saai :( en dan kan ik er ook wel aardig klaar mee zijn.
 
Voor als je in het noorden van de Highlands met technische problemen komt te zitten is motorzaak AMS in Wick een echte aanrader.

Door het slechte en ruwe asfalt van de Westkust van de NC500 sleet mijn achterband een stuk harder dan ik verwacht had. Ter hoogte van Thurso merkte ik dat ik bijna op het canvas zat van de band. Dus op de bonnefooi naar die zaak gereden omdat ik er veel lovende recensies over had gelezen van andere gestrande motorrijders.

Gezien mijn motor een nogal ongebruikelijke bandenmaat heeft, hadden ze helaas geen nieuwe band beschikbaar voor me. De eigenaresse zei echter dat haar zoon binnenkort op de zaak zou komen, en dat die misschien wel wat kon regelen.

Wij waren dus maar even het 'bruisende' 'centrum' van Wick in gegaan om te lunchen, tot we een telefoontje kregen of ik even terug kon komen naar de zaak. Daar zei de zoon dat hij nog een gebruikte band had liggen die enkele rondes op een trackday gebruikt is. Alles beter dan niets leek me. Hij liet mij de band zien: nog superveel profiel en het was geen goedkope band geweest.

Ik stemde daarom in om deze band er dan maar op te gooien. Nog geen 10 minuten later en maar £25 in totaal lichter zat hij er al op! Net een pitstop bij de MotoGP! En de RVF rijdt me een partij lekker door de bochten nu 😍
Bekijk bijlage 1775195


De band die zo hard sleet daar in Schotland, was dat een band met een zachte (snel slijtende) compound?

Ik heb zelf de Michelin Road 5 erop liggen, nog lang niet op, maar is een nieuwe band noodzakelijk of kan het gewoon (mits band die een beetje lang meegaat)

Edit, in het andere bericht vertelde je dat je na zo'n 4 uur er een beetje klaar mee bent. Kan dat ook aan het type/model en dus de houding op de motor liggen? Ik heb een BMW R1200GSA ('17)
 
Laatst bewerkt:
De band die zo hard sleet daar in Schotland, was dat een band met een zachte (snel slijtende) compound?

Ik heb zelf de Michelin Road 5 erop liggen, nog lang niet op, maar is een nieuwe band noodzakelijk of kan het gewoon (mits band die een beetje lang meegaat)

Edit, in het andere bericht vertelde je dat je na zo'n 4 uur er een beetje klaar mee bent. Kan dat ook aan het type/model en dus de houding op de motor liggen? Ik heb een BMW R1200GSA ('17)
Ik heb Diablo Rosso 3 banden onder mijn Tuono liggen. Slijtage vond ik niet extreem. We hebben wel redelijk rustig gereden. Een dag van 300 km konden we zo 8 uur over doen incl foto's en filmpjes met de drone.
 
De band die zo hard sleet daar in Schotland, was dat een band met een zachte (snel slijtende) compound?

Ik heb zelf de Michelin Road 5 erop liggen, nog lang niet op, maar is een nieuwe band noodzakelijk of kan het gewoon (mits band die een beetje lang meegaat)

Edit, in het andere bericht vertelde je dat je na zo'n 4 uur er een beetje klaar mee bent. Kan dat ook aan het type/model en dus de houding op de motor liggen? Ik heb een BMW R1200GSA ('17)
Ik had er een Bridgestone Battlax BT016 Pro op zitten. Ze waren al redelijk gebruikt, maar met het profiel dat er nog op zat zou ik in Nederland nog makkelijk 3000 km kunnen rijden.
Ik had me er eerlijk gezegd een beetje op verkeken. In jouw geval hoef je je in ieder geval nergens zorgen om te maken.

Toegegeven, mijn motoren zijn niet de comfortabelste, dus we stopten sowieso wel ongeveer ieder uur. Dat is echter niet de reden waarom ik na 4 uur klaar mee ben. Ik zou er prima nog 3 uur langer op kunnen rijden, zeker omdat het weggedrag en geluid enorm verslavend is, maar na een tijdje heb ik er gewoon behoefte aan om al het moois dat langs flitst ook eens van in alle rust van dichtbij te bekijken. Ik ben anders bang dat ik van alles mis :)
Op die manier heb ik al heel wat wilde dieren kunnen spotten en ben ik veel te weten gekomen over de vorming van het prachtige landschap. Je leert het land nog meer te waarderen.
Maar zoals ik al zei, dat is puur persoonlijke voorkeur; daarbij had ik bijna drie weken de tijd om heel Schotland te verkennen, dus alle tijd.
 
De band die zo hard sleet daar in Schotland, was dat een band met een zachte (snel slijtende) compound?
Dit probleem dat ken ik!

Toen ik de Blackbird net had, was mijn voorband ook ineens heel snel weggesleten.
Bleek dat vorige eigenaar er een circuitband op had gelegd. (hij zei me later voor betere grip in de bochten?)

In mijn gedachte had ik er een band op liggen die nog wel een tijdje mee zou moeten kunnen.
Was er ineens mijn verbazing dat de band al bijna op de draden zat. En dat was binnen 1000km. :X
Tsja, toen de bandenboer zei dat 't een band was voor het circuit begreep ik de snelle slijtage.
Ik heb er nu een Dunlop Roadsmart 4 op gelegd. Die stuurt wat mij betreft zeker zo goed!
 
Als ik het goed heb heeft Schotland ook de pond.

Is het noodzakelijk om cash bij je te hebben of kan ik met mijn bankpas/credit card ook (voldoende) uit de voeten?

Wanneer toch cash nodig dan pin ik daar wel even wat. Schiet me net te binnen, wanneer geld over dan kan ik het op de boot verbrassen, die nemen toch euro's én ponden aan?
 
Als ik het goed heb heeft Schotland ook de pond.

Is het noodzakelijk om cash bij je te hebben of kan ik met mijn bankpas/credit card ook (voldoende) uit de voeten?

Wanneer toch cash nodig dan pin ik daar wel even wat. Schiet me net te binnen, wanneer geld over dan kan ik het op de boot verbrassen, die nemen toch euro's én ponden aan?
Je kunt bijna overal met je bank kaart betalen. Maar dat is "bijna". We hebben een paar keer (afelopen juli) mee gemaakt dat de pin automaat het niet deed. Hangt er wel een bordje op de deur alleen cash, maar dan ben je toch blij als je dat hebt en er wil lunchen (of er nu wil tanken, aangezien het benzinelampje je al een tijdje dorstig aan kijkt)
Ik zou gewoon ongeveer 100 pond op zak nemen.
 
Ponden.
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar ING België rekent +4% omwisselkosten per transactie. Andere banken weet ik ook niet. Mastercard (ook via ING trouwens) rekent iets van 2%. Iets om rekening mee te houden.
Cash wordt overigens weinig gebruikt nog, je kan overal met kaart betalen. Uitzonderingen daargelaten.
£100 vind ik veel. Ik toerde er dit jaar 3 maanden rond, moest moeite doen om cash geld op te maken. Met telefoon kan ook veel.
 
Jep. Als je met tikkies bedoelt dat je met je kaart op hun GSM kan “aantikken”. Bij veel zaken werkt het zo.
 
Kom vaak in de uk, maar nog nooit één pond cash nodig gehad. Mijn vrouw heeft altijd wel los geld bij zich, maar neemt het ook altijd weer mee terug.
 
ING hanteert een koers. Kan van dag tot dag verschillen, maar dat gaat om een paar centen. Volgens mij hanteert de bank geen 'straf opslag'. Geldt ook als je ponden uit de automaat trekt, dat maakt dus niet uit.
 
Ben net terug van anderhalve week Schotland. Wat mij opviel (te laat natuurlijk) was dat ik één keer bij tanken een toeslag moest betalen. Bij de andere tankbeurten geen last van gehad. Ik kon overal met mijn iPhone afrekenen. Dagkoers was bijna overal gelijk. Alleen op de Ferry werden andere tarieven gehanteerd.
 
ING hanteert een koers. Kan van dag tot dag verschillen, maar dat gaat om een paar centen. Volgens mij hanteert de bank geen 'straf opslag'. Geldt ook als je ponden uit de automaat trekt, dat maakt dus niet uit.
Zal wel een verschil BE-NL zijn. Al met al heeft mij dat dit jaar wel zo'n €120,- gekost, en dan reken ik er het koersverlies nog niet bij. :(
 
@Smuiger: Als je op "Bekijken op Youtube" klikt, wordt je doorgelinkt naar YT en kun je het filmpje bekijken.
@vuurbloed: lekkere sfeerbeelden, erg herkenbaar.................de Tiger-fall is wel typisch een gevalletje "te aardig zijn voor je tegenligger"
 
Afgelopen zondag terug uit Scotland, Lake District en Yorkshire Dales National Park.
Overall prima trip gehad, dagroutes van +400km waren prima te doen.

Vanuit Newcastle richting Perth was het Border Forest Park/Kielder Water, een prachtig stukje rijden.
Erg lekker lunch genoten in de Horse and Hound in Bonchester Bridge.....

Noord-Oost gedeelte van de NC500 is vrij saai. Daarom na Thurso toch even een lusje naar het zuiden gemaakt via de B871 naar the south en A836 weer naar the north, fantastisch rijden. Ook het extra lusje rondom Loch Nam Brac was erg leuk, korte stijle heuveltjes.
Ander hoogtepunt was het uitzicht op Skye, Quiraing Vista, geweldig...
Applecross natuurlijk niet te vergeten, als was het deze keer in sterke wind en stevige mist, maar blijft leuk.
Net als Wrynose en Hardknott pass, als is die laatste wel heel erg slecht geworden qua asfalt.
De eerste keer door Yorkshire Dales NP, maar dat is ook errugg mooi en met prima asfalt.

Was vertrokken met een Angel GT2 achterband met 60-70% profiel, maar die uiteindelijk onderweg toch maar laten vervangen met nog twee dagen te rijden. Was niet haalbaar om daar nog mee thuis te komen.
Prima weer gehad, lekker droog, af en toe wat nat wegdek , beetje last gehad van midges maar niet al te storend.
Dikke 3000km gereden in 8 daagjes. (twee dagen naar en van IJmuiden niet meegeteld)
Prima hotels gevonden ook, met z'n drieën 175 euro per nacht (gemiddeld).

Over een paar jaar maar weer eens gaan kijken. Vizier gaat nu op de zuidelijke regio's.
 
+400km per dag was goed te doen... soms stukken met provinciale wegen waar je flink door kon rijden dan?
Ik ga over twee weken en twijfel over routes van max 350 km of een aantal routes van max 450 km.

Als ik die tijden zie die erbij berekend zijn dan wil ik de "korte" routes rijden want stoppen tussendoor (foto/lunch/tanken) daar reken ik minimaal 2 uur extra voor.

Zie bestand:
routes Schotland.JPG
 
+400km per dag was goed te doen... soms stukken met provinciale wegen waar je flink door kon rijden dan?
Wat je in Schotland ziet is dat er weinig tot geen stoplichten of drempels zijn, en je dus tussen de stops continu kan blijven rijden.
En in verhouding met de kilometers ook weinig afslagen etc.
En voor ons wat het geen probleem om op tijd, rond 08:30, te vertrekken, en tot 17-18:00 door te rijden.
Lake District was veeeeeel drukker, en dat merk je gelijk terug in de gemiddelde snelheid op een dag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan