schouder ontwricht

Maandje geleden hard gevallen. Foutje van de dealer, die een handkap iets te dicht op mijn voorrem had gemonteerd. Keurig opgelost verder. Maar daar is al een topic over geweest.


Ontzettend veel geluk gehad, op wat schaafwonden en blauwe plekken na, alleen een pijnlijke en stijve rechterduim overgehouden. Wordt heel langzaam aan wat minder.

Maar... de laatste dagen eigenlijk last van mijn schouder, en dan vooral bij het aantrekken van een jas of als ik op mijn arm steun bij het opstaan bijvoorbeeld. Wat dat nou weer is. Ik kijk het wel even aan. Ga eerst op vakantie naar Zuid Amerika en dan zie ik daarna wel verder.
 
Zit nu ook thuis na een schouderluxatie. Nummer twee voor dezelfde arm..
Eerste keer is al weer anderhalf jaar geleden, wintersport.. Deze zomer maar weer voorzichtig aan begonnen met golfsurfen, waarmee ik m'n linker schouder dus doodleuk 'uit de kom gezwommen' heb. Mijn orthopeed vermoedt dat het kapsel sinds de eerste luxatie op een of andere manier al ingescheurd was, waardoor dit tweede geval mogelijk was. Zou meteen na terugkomst van vakantie beginnen met lessen...... '(

Anyway, wat betreft het schoudergewricht: Zoals al eerder gezegt, blijft het na een luxatie een zwakke plek. Getuige de mijne.. Echter, met voldoende training van zowel de grote spiergroepen (de na veel trainen goed zichtbare) als de kleinere correctiespieren blijft het gewricht tijdens het dagelijks leven stabiel. Echter, je moet er geen gekke dingen mee gaan doen. Zo was ik voor mijn eerste schouderluxatie fanatiek jiu-jitsuka, zeven jaar plezier van gehad, maar jiu-jitsu kan ik de rest van m'n leven op mijn buik schrijven.. Ook zijn dingen als klimmen en honkbal (eigenlijk alle sporten waarbij je iets weg wil gooien) niet echt meer aan de orde.

Motorrijden is er zeker mee te doen, hoewel het gewricht echt veel tijd en training nodig heeft om weer voldoende kracht en stabiliteit te leveren, voor je er weer mee begint. Daarom zit ik nu dus ook nog thuis te wachten op een MRI, terwijl ik netjes iedere week twee keer naar de fysio heen en weer fiets (duurde ook al een aardige tijd voordat dat überhaupt weer kon, overigens...), en verheug ik me heel erg op die eerste rijles. Maar voordat ik daar mee kan beginnen ben ik nog wel een maandje of twee zoet. Daarmee komt de teller op een maand of vier. Dit is wel vergelijkbaar met de tijd die ik de vorige keer nodig heb gehad voor het revalideren.

Hele lap tekst :Z , ook een hoop frustraties van mijn kant weg |( ...
Maar uiteindelijk schijnt de zon, wint de goeie en gaat de slechterik dood en komt het allemaal weer goed met je schouder :Y

Tot die tijd veel sterkte met de behandeling, fysio en krachttraining. En neem alstjeblieft de tijd voor een goede revalidatie, want anders wordt het alleen maar erger, pijnlijker en duurt het allemaal alleen maar langer..!

Groets,
Emiel. :W
 
Gelukkig geen ervaring met kapotte schouders, maar zoals die jongen boven mij al zegt, goed je rust nemen en zodra het weer kan de schouder weer belasten want van totale rust wordt het alleen nog maar zwakker.
Het is dan waarschijnlijk ook aan te raden om zodra het weer kan aan krachttraining te gaan doen, omdat je dan heel gecontroleerd de schouder kan belasten en als je iets van je lichaam belast wordt het sterker, zolang je het maar netjes opbouwt.
Of het ooit weer wordt zoals het was weet ik niet, daarvoor zal je bij je arts moeten zijn, maar zolang er een wil is is er een weg.
In ieder geval sterkte met je schouder.

@EmilioTT balen man ik hoop voor je dat het allemaal snel goed komt en dat je kan gaan lessen.
 
Wel, jaren geleden met skieen mijn schouder geluxeerd (= ontwricht).
2 jaar later lag hij er dus 2x per maand uit. Werd ik wakker, oeps mijn schouder....kon hem er zelf steeds weer in doen LOL
Geopereerd en na plm 3 maanden kon ik weer alles doen.
Heb wel wat bewegings beperking aan over gehouden maar acht, niet storend.

Ik ga zo weer sportklimmen dus...

Peter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan